Förslag hur antalet våldtäkter ska minska:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Joe Schmoe skrev:
"Mörkertalet" är alltid helt ointressant när man disskuterar något eftersom man då disskuterar något som ingen vet någonting om.

Där har vi en till orsak att anmäla.
 

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
juha01 skrev:
Där har vi en till orsak att anmäla.

:tummenupp

(Tyvärr tror jag att även om 25000 till skulle anmäla så skulle det heta att mörkertalet är tio ggr större. Hur mycket jag än gnäller på mörkertalet så vägrar det att försvinna)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
juha01 skrev:
Denna tråd har ännu inte kommit med ett enda konkret förslag som på något sätt är möjligt att genomföra.
Jag skall i alla fall försöka förklara varför det kan vara svårt att komma med konkreta förslag. Några har dock försökt här på forumet, en del mer genomtänkta än andra, men ofta tar ju våra kära "anti-akademiker" över tråden med sina lätta lösningar av klassen "ett brott-en orsak-en lösning" ofta kombinerat med att hacka ned på alla som försöker nyansera bilden lite och evt. begå misstaget att tycka att man kanske skall lyssna på de som forskar på området och inte slita enskilda procenter ur sitt sammanhang. Inte för att akademikerna sitter inne med all kunskap eller alla lösningar, men det utger dem sig inte heller för att göra. Vad de vill ha fram är ju att om du vill lösa ett problem så bör du nog ha viljan att försöka förstå det och göra det utan alltför förutfattade meningar. Jag har verkligne ingen ambition att "omvända" en person som AH17, men jag hoppas att de flesta är smarta nog att se att hans resonemang är mer präglat av hat och inhumanism än kunskap om området, dessutom en feg stackare som inte vågar ta ansvar för det som han menar är en böld på samhällskroppen. Bara höj volymen och skriv ett inlägg på SH! :fatta!
Vad gäller våldtäkter blir det svårt att finna en lösning som fungerar för alla eftersom bilden av både offer, förövare och metod skiljer ganska markant mellan s.k. överfallsvåldtäkter (inkl. gruppvåldtäkter), våldtäkter som sker i förbindelse med nöjeslivet och de som sker i hemmet. Så insatser för att minska en typ behöver inte påverka dem andra, det kan t.o.m. finnas en möjlighet att en typ av insaser minskar en sort och men ökar någon av de andra.
Vidare finns det många faktorer runt våldtäkter som gör det ännu svårare. Vi har t.ex. den sexualiserade synen på kvinnor på ena sidan och på den andra har vi den otroligt dåliga uppklarningsprocenten. Vem vill anmäla den man bor med om risken för att han faktiskt skall bli dömd är så pass liten som den är och på toppen av det gå igenom er rättegång där din heder kommer att ifrågasättas?
Så tyvärr, jag tror att det är svårt att komma med goda konkreta förslag och de flesta här har nog inte mer än högst basala kunskaper om problemet. Fast vi gör ju ALLA här en sak som är bra: Vi debatterar det och vi engagerar oss, se bara hur många inlägg det har vairt här på tråden på kort tid. Vi har kanske lite olika syn på problemet men vi menar ju alla att det är ett problem. Ett viktigt första steg. :fyllisar
Vidare undrar jag varför de som hånar oss akademiker alltid vill försöka framstå som om de själv har en massa utbildning och kunskap. :confused: Om ni vill bli akademiker så har vi gratis universitet som ni kan söka till, det enda ni behöver är hyfsat goda kognitiva förutsättnigar! :7peta
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
juha01 skrev:
Du anmälde inte din man, och ah17 skiter också i att anmäla trots att han vet vad som händer, bara för att grannen är en kebab.

Man vill ju inte bli stämplad som rasist....

Vill också i sammanhanget nämna att jag är akademiker och har det tämligen gott ställt ut ett monetärt perspektiv (dock ej medfött).

Dessutom har jag kommit med flera konkreta förslag. Det viktigaste har varit nolltolerans. Har man inte resurser för detta så föreslår jag övervakningskameror.

Dessutom så föreslår jag skärpta straff för våldsbrott och viktigast av allt en upptrappning av straffet som funktion av antalet återfall.

Finns tyvärr alltför många exempel på notoriska återfallsförbrytare som i någon mening visat sig irreparabla och därför bör spärras in allt längre.

Kanske inte dags för fjärde resan gillt igen men något ditåt.

Typiskt nog så är inget av förslagen fina nog åt somliga....

Dessutom är det bara en klyscha det här med att "det finns inga enkla lösningar".

Ur skolboken...
 
Last edited:

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Mandus skrev:
Nu får ni för faan ta och ge er med erat jävla snack!! Jag tror att jag pratar för dom flesta tjejer här på SH att det spelar ingen roll om han som våltar mig är grön, lila eller ljusblå! Min starka åsikt är att hela frågeställningen är fel. Media berättar för oss hur vi ska skydda oss och inte gå i mörka parker och att vi inte ska klä oss i för korta kjolar. Målet måste ju vara att få bort hela beetendet våldtäkt.

Jag tror att man måste på nåt sätt (hjälp mig gärna komma på fler idéer) måste förmedla till män (ALLA sorter) att det är inte OK att tvinga sig på en kvinna som bestämt säger nej. Det är där energin ska ligga inte på handlingar efter att våldtäkten redan har begåtts. Hur många miljoner ska inte satsas på sjukhusen för att vården för våldtagna kvinnor ska bli bättre??!! Absolut är denna vård oxå viktig men varför inte satsa mer på att ändra attityden redan innan??
¨

Det här var skoj, vi byter ut lite ord.

Jag tror att man måste på nåt sätt (hjälp mig gärna komma på fler idéer) måste förmedla till människor (ALLA sorter) att det är inte OK att mörda en person som bestämt säger nej. Det är där energin ska ligga inte på handlingar efter att mordet redan har begåtts. Hur många miljoner ska inte satsas på polisen för att utredning av morden ska bli bättre??!! Absolut är denna utredning oxå viktig men varför inte satsa mer på att ändra attityden redan innan??

Jepp, attityderna behöver ändras. Mord sker, precis som våldtäkter, eftersom det är accepterat av samhället. Eller vänta nu...

Forskning visar att majoriteten av de som genomför detta på ett eller annat sätt lider av psykiska störningar. Faktum är att det är nog en större procent av de som begår mord som är psykiskt sätt friska. Att begå mord är alltså ett "beteende" i högre grad. Att stämpla fenomenet våldtäkt som ett "beteende" visar bara hur hjärntvättad du är av media. Pungt.
 
Last edited:

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Svåra frågor enkla svar

Det är inte ett enkelt problem vi försöker lösa och med tanke på hur olika våra bakgrunder är det lika enkelt att hitta ETT svar på detta problemet.

Så här kommmer lite små ideer från mig.

Ni killar får börja ta tag i era kompisar som tro de är guds gåva till kvinnorna när deras alkoholhalt ökat en smula. Alla tjejer kan och vågar inte sätta dessa på plats och be dem försvinna. Nej det handlar inte om att använda våld utan helt enkelt stoppa honom från att få tjejen att känna sig obehaglig till mods. Tillhör ni denna sliskiga skara så kan jag berätta att det är såå himla avtändande med påträngande killar.

I England gjorde man ett försök att ge alla som gick ut från stadens krogar en bit choklad eftersom detta höjer blodsockernivån och minskar vredesutbrott, ett enkelt men som det visade sig ett ganska effektivt brottsförebyggande medel. Högre sockernivå = Mindre aggresivitet = mindre överfall = lugnare på stan.

Vägra åka svarttaxi för om ingen efterfrågan på dessa finns borde de försvinna.

Våga lägga er i. Ser ni att en tjej på jobbet, i skolan eller någon annanstans ser uta att må dåligt så våga fråga hur det egentligen är.

Börja dra in nysvenskarna i ert umgänge och ger dem en insikt hur nu "svenska" killar tänker. Man får titta på en snygg tjej utan att behöva äga henne.

Lär alla att det faktiskt är OK i Sverige att bli nekad något utan att man behöver förlora ansiktet. Ett nej är ett nej och inget angrepp på någons ära.

Lär alla individer redan från unga år att det finns regler att följa både i skolan och i samhället.

Detta är bara några av alla ideer jag har och det kommer inte att lösa något kortsiktigt utan det kommer att ta många år att få alla att tänka om.

Gissa hur lätt det är att skriva när man har en kattunge hängande runt händerna?
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
HanneZ skrev:
Vilken jävla sanning? Alla alla män har potential att våldta? Skulle det sticka i ögonen på mig? Du skulle kunna gå och mörda småbarn utanför ett dagis, sticker det i ögonen på dig? Isåfall tror jag du ska testa ögondroppar!
Jag uppfattade i ditt svar att du verkade lite stött, därför antog jag att det stack lite i ögonen.
Jag ber ödmjukast om ursäkt :Bugar
Alla har väl potential till det mesta, så.... människor i ren allmänhet ska man akta sig för.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Jag tror inte att det rör sig om en hemlig, konspiratorisk mörkläggning. Vad det nu är för information som eventuellt saknas i debatten bidrar "ni" effektivt själva till att hålla utanför.

Nej, så värst hemligt är det inte. Titta på vad Ulvskog sagt och uppmanat till, inga hemligheter där inte. Titta på valstugereportagen, varför vågar ingen stå för de åsikterna?

Att det däremot skulle vara konspiratoriskt, ja det är väl en tolkningsfråga. Att använda just den beskrivningen är ju bara för att dra ett löjes skimmer över sin meningsmotståndare, och det behöver man väl inte göra när man just laddat med superduperargument? ;)

Vad du menar med att "vi" lyckas hålla information utanför debatten förstår jag inte, om du menar med att de s.k. främlingsfientliga har fåniga representanter så har du:

A) Rätt, bl.a. eftersom media visar endast de fåniga
B) Rätt igen, men samtidigt måste du fråga dig varför någon upplever Sten Andersson som mer fånig än Lars Ohly. Än en gång för att media bestämt att det är bilden som ska trummas ut.
C) Fel, eftersom du inte kan redovisa statistik över fånigheten. Fråga sagosnubben och modellplanskungen vad de tycker om så illa underbyggda åsikter.

Vad man än anser om dessa grupper, om mångkultur, om Islam, om invandring, om apatiska flyktingbarn, om Monas evinnerliga snörvlande - ja oavsett vilket, man bör ändå erkänna det faktiska förhållandet:

Ingen som tycker att vi har eller har haft en för generös flykting-, migrations-, integrationspolitik får komma till tals i vare sig debatter eller reportage i någon av de stora medierna, oavsett om reportaget handlar om "deras" frågor eller ens om dem själva.
Om du vill kan jag exemplifiera, men då drunknar forumet i text.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
...

Ingen som tycker att vi har eller har haft en för generös flykting-, migrations-, integrationspolitik får komma till tals i vare sig debatter eller reportage i någon av de stora medierna, oavsett om reportaget handlar om "deras" frågor eller ens om dem själva.
Om du vill kan jag exemplifiera, men då drunknar forumet i text.

Det är här jag inte kan hålla med. Så länge "ni" kommer dragandes med den genomsnittlige sverigedemokraten som talesperson kommer det att haverera eftersom vedebörande har som fritidsysselsättning att spöa sin fru eller livnära sig på inbrott* **. Han blir helt enkelt inte trovärdig. Titta på Le Pen, som i ärlighetens namn väl borde vara en förgrundsfigur vad gäller marknadsföring av "er" sida. Asså, killen är ju galen! Och då snackar vi ändå en person som är mer eller mindre "etablerad", och rimligtvis borde ha lärt sig hur slipstenen skall dras. Men icke, det gapas och skriks och hotas till höger och vänster. Ok för att han är fransman, men ändå...


Det finns inga trovärdiga alternativ. Skaffa ett sådant, och få ut den debatt "ni" vill. Fram till dess kommer "ni" inte att synas i debatten på det sätt "ni" vill, inte för att "ni" mörkläggs, utan för att "ni" inte tas på allvar. Ungefär som ungar.




*Jag antar att den där lite olyckliga artikelserien gjordes av aftonbladet eller nåt, och som sådant ingår i mörkläggningen.... ;)


** Edit, Eller ännu värre, lite halvhjärtat gå tillbaka till sina rötter och börja härja om "rasrelaterade" problem och dylikt.... Du fattar vad jag menar.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
t-rex skrev:
Det är här jag inte kan hålla med. Så länge "ni" kommer dragandes med den genomsnittlige sverigedemokraten som talesperson kommer det att haverera eftersom vedebörande har som fritidsysselsättning att spöa sin fru eller livnära sig på inbrott*. Han blir helt enkelt inte trovärdig. Titta på Le Pen, som i ärlighetens namn väl borde vara en förgrundsfigur vad gäller marknadsföring av "er" sida. Asså, killen är ju galen! Och då snackar vi ändå en person som är mer eller mindre "etablerad", och rimligtvis borde ha lärt sig hur slipstenen skall dras. Men icke, det gapas och skriks och hotas till höger och vänster. Ok för att han är fransman, men ändå...


Det finns inga trovärdiga alternativ. Skaffa ett sådant, och få ut den debatt "ni" vill. Fram till dess kommer "ni" inte att synas i debatten på det sätt "ni" vill, inte för att "ni" mörkläggs, utan för att "ni" inte tas på allvar. Ungefär som ungar.




*Jag antar att den där lite olyckliga artikelserien gjordes av aftonbladet eller nåt, och som sådant ingår i mörkläggningen.... ;)

Le Pen verkar latjo, Bossi däremot. :tummenupp
(Ironi)
Men Fortuyn var en bra kille, bög och allt. Päls är lite medeltid, visst, okej.

Representanter finns det egentligen gott om, är det 60+% hos moderaterna och 55+% hos sossarna som vill ha en mer restriktiv invandringspolitik?
Någon av dem borde ju kunna både knyta skor, stava och ge fan i att spöa frugan eller bränna kors?
Se danmarks stora partier som förebild.
Dom du kallar "ni" (som jag egentligen inte är säker på att jag vill sammanknippas med) tas redan på allvar, tvärtemot vad du skriver, men de tystas - insändare publiceras inte, motioner okynnesnedröstas, de bjuds inte in till debattprogram osv osv.

Vad gör t.ex. Nils Lundgren i TV? Eller Schyman? Jag menar, de tillhör "väl för små partier för att man ska behöva debattera med dem"? :7peta

Dessutom är Le Pen i det närmsta nazist om jag inte är fullständigt felunderrättad, än en gång - tänk Labour, tänk Danmark, tänk Österrike - inte NSDAP, inte McVeigh, inte Kristoffer Rangne.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Markus skrev:
...
Någon av dem borde ju kunna både knyta skor, stava och ge fan i att spöa frugan eller bränna kors?
Se danmarks stora partier som förebild.

Man tycker det...


Markus skrev:
Dom du kallar "ni" (som jag egentligen inte är säker på att jag vill sammanknippas med) tas redan på allvar, tvärtemot vad du skriver, men de tystas - insändare publiceras inte, motioner okynnesnedröstas, de bjuds inte in till debattprogram osv osv.

Därav hartassarna. I övrig vad jag sade förut.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Markus skrev:
Fråga sagosnubben och modellplanskungen vad de tycker om så illa underbyggda åsikter.
En personlig fråga och jag vet att den i grund och botten är OT. Jag undrar mest varför du envisas med att referera till mig som sagofarbror? :confused: Sagor handlar om fantasier och jag är ju relativt noga med att redovisa var jag har fått mina uppgifter ifrån, vilket du ju också skriver i inlägget. Dem går att kontrollera och jag är medveten om att det också kan finnas annan statistik/forskning att hänvisa till och att allt detta går att tolka på att annat sätt, vilket jag vet att vi gör. Att jag har en annan åsikt än dig tycker jag dock inte ger dig rätten att förlöjliga mig, något som jag provar att undvika med dig, delvis därför att jag 1. tycker att du är kul att debattera med och 2. jag har faktiskt respekt för dig då du har både självdistans och ofta goda argument, som i inlägget ovan, speciellt när du anstränger dig för att förklara istället för att håna folk. :pannkyss
Jag är däremot noga med en sak: Åsikter behöver aldrig försvaras, du och alla andra har full rätt till att ha vilken åsikt som helst, däremot är det annorlunda med fakta. Påstår man att 47% av alla våldtäkter utförs av invandrare när det är 47% av ÖVERFALLSvåldtäkterna så ljuger man, mer eller mindre medvetet, likadant om man av ren slöhet repeterar andras lögner eller tar statisk ur sitt sammanhang. Vilket jag faktistk tycker har mer med sagor att göra än det jag gör!
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Igår på rapport var det en integrationsforskare som välkomnade folkpartiets utspel, oavsett dess innehåll. Det viktiga var att det börjades prata om förhållandena ute i förorterna och vad som skall göras åt det.


Men somliga fortsätter med en dåres envishet att förneka hymlandet....


För övrigt är det intressant att se att den Europeiska modellen med hög skatt och sociala skydssnät osv inte är en garant för att bilar inte skall brännas upp.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top