Förslag om att bötfälla fordonsägare för fortkörning – oavsett vem som körde.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där med att bötfälla ägaren har man försökt länge.
Bilmålvakternas kunder är personer som vill slippa p-böter och trängselavgifter.
–Hyr jag en sån bil kan jag parkera var jag vill, utan att riskera böter, säger kronokommissarie Christer Davidsson på Kronofogdemyndigheten i Malmö.
Att försöka driva in pengarna med hjälp av kronofogden är lönlöst.
–Bilmålvakterna äger ingenting, de är utfattiga på pappret, säger Christer Davidsson.

https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt

Men det går framåt, på ett år har man lagt beslag på nästan 10 % av målvaktsbilarna.
https://www.expressen.se/motor/trafik/nu-tar-polisen-krafttag-i-kampen-mot-bilmalvakter/
Så om ägaren inte äger något. Ja då blir det tufft !

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Karin Svensson Smith...

...vilken körkortsbehörighet var det nu hon hade igen...?
I keep forgetting. Hade inte hon jobbat som lastbilschaffis innan hon hamnade i Trafikutskottet?
Busschaufför? Något speciellt måste det ju varit som gjorde att hon ansågs extra lämpad att utses till ordförande i Riksdagens trafikutskott...?

För, det kan väl inte vara så att...?

Edit:

Gillar logiken:

Nej någon med buss lastbils körkort hade ju kunnat bli partisk, svår jävsituation.
Och ideen man ska ange vem som kört, jag hade inte fel nymarxist, marxistpartiet, hon kommer från Vänsterpartiet, förr SKP. Tagen sitter i !
1921 Sveriges kommunistiska parti (SKP)
1967, namnbyte Vänsterpartiet kommunisterna, (VPK)
1989, namnbyte Vänsterpartiet.
Så Adjunkten, läraren Karin Svensson Smith började sin karriär i Vänsterpartiet
och uppgraderade senare till Miljöpartiet.
Ideen att man ska ange vem som kört bilen måste var naturlig för fd Kommunist.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karin_Svensson_Smith

http://foliehatteniteckomatorp.blogspot.se/2014/11/karin-svensson-smith-en-uppvisning-i.html

Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
f-n va trött jag blir.....:huvet enklaste sättet att kring gå dettta är väl att göra en polis anmälan att nummerplåten blivit stulen och beställa en ny. sen får man väl skylla på att någon åker falskskyltat det borde funka på både bil och mc

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
"Den här artikeln har tagits bort, då trafikutskottet tillbakavisat att det skulle finnas ett förslag.

”Riksdagens trafikutskott har INTE fattat något beslut i frågan. Man har avslagit de motioner som finns kring ämnet i betänkandet kring trafiksäkerhet. Man ställer inga krav eller tillkännagivanden om att detta ska införas gentemot regeringen”, skriver Viktoria Hjulström, pressekreterare för Socialdemokraterna i trafikutskottet, i ett mejl till SVT Nyheter Stockholm."

Sååååå allt detta kommer ifrån en debattartikel som Miljöpartiet skrivit på Svenska Dagbladet, hur SVT kunnat få det till att det är ett faktiskt förslag är mycket märkligt, har de ingen form av källkritik?? :ajjabajja

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
"Den här artikeln har tagits bort, då trafikutskottet tillbakavisat att det skulle finnas ett förslag.

”Riksdagens trafikutskott har INTE fattat något beslut i frågan. Man har avslagit de motioner som finns kring ämnet i betänkandet kring trafiksäkerhet. Man ställer inga krav eller tillkännagivanden om att detta ska införas gentemot regeringen”, skriver Viktoria Hjulström, pressekreterare för Socialdemokraterna i trafikutskottet, i ett mejl till SVT Nyheter Stockholm"

Ha ha ha - " Nej förihelvete, det där får ni inte gå ut med nuuuuu fattar ni väl!?!? Vi måste säkra makten först. Sitt på förslaget till december så drar vi igenom det då.
Vi måste bötfälla fler. ...för trafiksäkerhetens skull."

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
f-n va trött jag blir.....:huvet enklaste sättet att kring gå dettta är väl att göra en polis anmälan att nummerplåten blivit stulen och beställa en ny. sen får man väl skylla på att någon åker falskskyltat det borde funka på både bil och mc

Sorry, det finns motmedel där också.
Både Belgien och Holland taggar ersättningsskyltarna du beställer ut med ett löpnummer.

nlmc2-2014.jpg

Den inledande tvåan i halvformat indikerar att detta är första uppsättningen ersättningskyltar som är ute och rullar. Får du även dessa stulna så står det "3" på nästa omgång.

Antar att den som sätter i system att stöldanmäla skyltarna direCkt varje gång det blixtrar till och efter ett tag kan stoltsera med like "8" eller "14" i löpnummer också drar på sig annan uppmärksamhet från polisen...

Och, ja - ANPR läser lillsiffran lätt som en plätt och är programmerad till att förstå vad den betyder och larmar om den inaktuella/stulna skylten dyker upp i trafikflödet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Sååååå allt detta kommer ifrån en debattartikel som Miljöpartiet skrivit på Svenska Dagbladet, hur SVT kunnat få det till att det är ett faktiskt förslag är mycket märkligt, har de ingen form av källkritik?? :ajjabajja

Nja det vanliga är väl att journalister skriver om det de gillar eller ogillar. Journalistens frihet. När man väl fixat ett jobb i en miljö man trivs med.

http://politikfakta.se/2013/03/svts-partisympatier-ett-demokratiskt-problem/
https://www.svt.se/svts/article5391394.svt/BINARY/Sverigespegling på SVT Nyheter.pdf

Inget konstigt att (mp) stöder skattefinansiering av SVT, (mp)s egen propagandakanal.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qzy1w/tv-licensen-forsvinner--ersatts-av-skatt

Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Finland har systemet att bilägaren får en automatisk faktura.
Är det ett belopp som inte leder till fara för körkortet så åker det bara iväg en faktura till bilägare, börjar körkortet vara i fara så funkar det som idag i Sverige. De börjar undersöka vem som kört bilen.

Jag ser ju en fördel och det är att det frigör en fruktansvärt stor mängd resurser eftersom polisen inte måste undersöka varje enskild tomte som glömt släppa på gasen innan kameran. Men visst, det är ju drygt att inte kunna komma undan... :D

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Hoj
KTM 1290 Super Duke R

”Riksdagens trafikutskott har INTE fattat något beslut i frågan. Man har avslagit de motioner som finns kring ämnet i betänkandet kring trafiksäkerhet. Man ställer inga krav eller tillkännagivanden om att detta ska införas gentemot regeringen”, skriver Viktoria Hjulström, pressekreterare för Socialdemokraterna i trafikutskottet, i ett mejl till SVT Nyheter Stockholm."

Karin Svensson Smith verkar allt bra snurrig för jag hade en dialog med henne under gårdagen på telefon där hon bekräftade att man har röstat igenom förslaget.

Detta stämmer inte alls för jag läste igenom motionen kort efter att jag pratade med henne och på sidan 77 och 79 där man tar upp förslaget så står det att man (Trafikutskottet) är (och jag citerar fritt från minnet) "försiktigt positiv till förslaget och välkomnar det om regeringen väljer att göra en utredning trots att det finns vissa problem rent juridiskt". Man har inte ens röstat om det utan bara skrivit kort vad man tycker om det.

SVT har nog inte gått den vägen med tanke på att man hade citat från Karin Svensson Smith.

"Har man själv inte kört så får man peka ut vem som körde. Om den personen nekar så blir det en rättsprocess", säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
SVT har nog inte gått den vägen med tanke på att man hade citat från Karin Svensson Smith.

"Har man själv inte kört så får man peka ut vem som körde. Om den personen nekar så blir det en rättsprocess", säger Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet.

Bevisbördan ligger ju på anklagaren (dvs åklagaren) så hur i glödheta snökanoner ska man kunna bevisa något alls öht. Dumheter och slöseri med samhällsresurser. Ut med unga taggade trafikpoliser (numera sällsynta på vägarna) som får lasra. Tre/fyra fortkörningar drar ju in ett dagsverke för två trafikpoliser + hopers övrigt "slask" som skulle kunna lagföras. Fick man procent på det skulle även jag kunna tänka mig blir en "Buford T. Justice".

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bevisbördan ligger ju på anklagaren (dvs åklagaren) så hur i glödheta snökanoner ska man kunna bevisa något alls öht. Dumheter och slöseri med samhällsresurser. Ut med unga taggade trafikpoliser (numera sällsynta på vägarna) som får lasra. Tre/fyra fortkörningar drar ju in ett dagsverke för två trafikpoliser + hopers övrigt "slask" som skulle kunna lagföras. Fick man procent på det skulle även jag kunna tänka mig blir en "Buford T. Justice".

Har läst en memoarbok om livet som polis. Han började strax efter förra sekelskiftet (ca 1910) som polis i Stockholm. Enkelt schema, patrullera 4 timmar rast ledig 8 timmar, patrullera 4 timmar, rast ledig 8 timmar. Poliserna sov i sovsal på vinden på polisstationen. Patrulleringen följde en väg längs ett antal gator. Alltid samma. Alltid moturs. (För överordnad gjorde samma runda alltid medurs för kontroll. )
Poliskonstapeln lärde sig så småningom varenda person längs patrullvägen. Vanor osv.
Vid stöld så kom 80% av det stulna tillbaka. 100 år senare är det väl < 8%.

Det enda positiva var att Polisen på spritsmuggel kommendering hade man vad jag minns 10 % på beslagtagen sprit.......Som de fick ut i pengar.

Last edited:

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

71bMABpgt%2BL._SL1001_.jpg

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Hoj
Affar
Karin Svensson Smith verkar allt bra snurrig för jag hade en dialog med henne under gårdagen på telefon där hon bekräftade att man har röstat igenom förslaget.

Detta stämmer inte alls för jag läste igenom motionen kort efter att jag pratade med henne och på sidan 77 och 79 där man tar upp förslaget så står det att man (Trafikutskottet) är (och jag citerar fritt från minnet) "försiktigt positiv till förslaget och välkomnar det om regeringen väljer att göra en utredning trots att det finns vissa problem rent juridiskt". Man har inte ens röstat om det utan bara skrivit kort vad man tycker om det.

Hej

Då kanske du har kommit närmare ett avslöjande av vad jag kallar "feministiskt bastuklubbsbeslut".

Alltså när de manliga politikerna kommer överens i bastun bakom ryggen på de kvinnliga politikerna och sedan när det skall röstas så är det i praktiken redan beslutat.
Det har gråtits ut om i media förr i tiden och nu kanske Karin Svensson Smith har skitit i det blå skåpet och avslöjat sig, men det kommer garanterat att tystas ner av den etablerade mediaeliten.
Eller... så är hon så snurrig :dummer

/foliehatt

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Finland har systemet att bilägaren får en automatisk faktura.
Är det ett belopp som inte leder till fara för körkortet så åker det bara iväg en faktura till bilägare, börjar körkortet vara i fara så funkar det som idag i Sverige. De börjar undersöka vem som kört bilen.

Jag ser ju en fördel och det är att det frigör en fruktansvärt stor mängd resurser eftersom polisen inte måste undersöka varje enskild tomte som glömt släppa på gasen innan kameran. Men visst, det är ju drygt att inte kunna komma undan... :D

Liknande system i Danmark. Om det är fara för lappen inleds en mera konventionell undersökning annars kommer inbetalningskortet med posten.
Men det är bra svårt att som ägare slippa boten vid överträdelser som endast ger böter även om man inte har framfört fordonet. Som jag förstått det hela räcker det inte med att ägaren anger föraren med namn etc. utan föraren måste anmäla sig själv. Fick ett papper som förklarade proceduren med min senaste bot. :glömdet

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men vi ska ju dela fordonen i framtiden så "ägaren" kan vara en bilpool, det blir mycket angiveri...

Fallolyckor är mer vanliga än trafikolyckor så då måste det till ett angiverisystem där också...

För oss som har ett jobb vet att det finns regler som inte följs, angiverisystem måste till där också...

Men eftersom modärna bilar har massor med datorer kommer man i framtiden inte behöva ett angiverisystem när man måste logga in för att kunna starta.
Finns det kollektiva färdmedel när du försöker logga in startar inte fordonet. Försöker du lura datorn genom att ange ett slutmål dit pendeltåg eller tunnelbana inte går och tar en annan väg larmar systemet. Vid upprepade "förseelser" blir det böter...

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Karin Svensson Smith är ordf i trafikutskottet?! Det visste jag inte. Det är ju som att sätta Djingis Kahn som ordförande för FNs råd för mänskliga rättigheter:va

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Dags att falskskylta bilen, vad har Karin för registreringsnummer på sin bil?

Ingen bil, inget körkort - en untouchable som hämtas med taxi till stationen där statsrådsårskortet på SJ tar över.

Ännu en ur nomenklaturan som tillåts styra över hur vanligt, arbetande folk skall lösa sina vardagstransporter.
:zpy

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...