Förslag på polermaskin

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Till att börja med så har jag inga krav vad jag vet, jag vet ju liksom inte vad man ska ha för krav...
Så, vad skiljer en "bra" mot en "dålig"?

Återigen mina personliga åsikter, men skillnaden i prestanda mellan billig och dyr maskin är mycket liten. Det handlar ju trots allt bara om att rotera och eventuellt oscillera en trissa…

Det som möjligtvis kan göra skillnad är att billiga maskiner sällan kan gå lika lågt i varvtal som dyrare maskiner. Förmodligen för att de har billigare motorer med sämre vridmoment. Detta kan göra skillnad, både vid första steget med ett grovt polermedel och vid fin polering av sista skiktet vax då man verkligen inte vill ha hologram eller polerrosor för att maskinen har för högt varvtal.

Annars är skillnaden relaterad till kvalitet. Maskiner från Flex och Rupes är byggda för att användas 24/7 av professionella rekondare och de klarar också detta. Och när de väl går sönder så finns precis alla delar som reservdelar.

Du kommer förmodligen att få ett lika bra resultat med maskiner från Biltema, men glöm att använda dem 24/7 och lycka till med att hitta reservdelar.

Den gyllene ”medelvägen” kan vara de Tokya maskiner som säljs av Autodude. Inte dyrast, inte billigast men tillsynes en hög kvalitet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Återigen mina personliga åsikter, men skillnaden i prestanda mellan billig och dyr maskin är mycket liten. Det handlar ju trots allt bara om att rotera och eventuellt oscillera en trissa…

Det som möjligtvis kan göra skillnad är att billiga maskiner sällan kan gå lika lågt i varvtal som dyrare maskiner. Förmodligen för att de har billigare motorer med sämre vridmoment. Detta kan göra skillnad, både vid första steget med ett grovt polermedel och vid fin polering av sista skiktet vax då man verkligen inte vill ha hologram eller polerrosor för att maskinen har för högt varvtal.

Annars är skillnaden relaterad till kvalitet. Maskiner från Flex och Rupes är byggda för att användas 24/7 av professionella rekondare och de klarar också detta. Och när de väl går sönder så finns precis alla delar som reservdelar.

Du kommer förmodligen att få ett lika bra resultat med maskiner från Biltema, men glöm att använda dem 24/7 och lycka till med att hitta reservdelar.

Den gyllene ”medelvägen” kan vara de Tokya maskiner som säljs av Autodude. Inte dyrast, inte billigast men tillsynes en hög kvalitet.
Precis, så jag borde alltså snoka rätt på en maskin med mindre trissa upp till 100mm kanske, som är oscillerande och som har bra effekt. Räcker 500w, eller hur mycket?

Fina tvättrepor finns här och där på mina hojar så där är målet med att skaffa maskin.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker att 100 mm låter lite väl stort. Hojar har mycket lustiga former och konstiga luftintag. Dessutom dekaler som du inte vill polera, även om du vill polera lacken bredvid dekalerna.

Jag skulle säga max 75 mm. Om du vill ha mycket ”bang for the buck” så har Biltema både en roterande och en oscillerande maskin i just den storleken. Den roterande maskinen fungerar alla tiders till grov polering med slipmedel och har hög precision nära dekalkanter, men kan vara lite kinkig för en nybörjare som vill undvika hologram. Den oscillerande är nog lite lättare att handskas med, men har inte samma precision längs dekalkanter och tyvärr inte lika lågt lägsta varvtal.

Fortfarande - de viktigaste faktorerna för ett lyckat resultat är exakt val av trissa och polermedel. Biltemas trissor är lite sådär med ojämn kvalitet. Jag rekommenderar 3M, Flexipads och Padboys. Rubbing och polish köper du från Meguiars eller svenska Arcticlean, jag har aldrig hört något negativt om någon av dem.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker att 100 mm låter lite väl stort. Hojar har mycket lustiga former och konstiga luftintag. Dessutom dekaler som du inte vill polera, även om du vill polera lacken bredvid dekalerna.

Jag skulle säga max 75 mm. Om du vill ha mycket ”bang for the buck” så har Biltema både en roterande och en oscillerande maskin i just den storleken. Den roterande maskinen fungerar alla tiders till grov polering med slipmedel och har hög precision nära dekalkanter, men kan vara lite kinkig för en nybörjare som vill undvika hologram. Den oscillerande är nog lite lättare att handskas med, men har inte samma precision längs dekalkanter och tyvärr inte lika lågt lägsta varvtal.

Fortfarande - de viktigaste faktorerna för ett lyckat resultat är exakt val av trissa och polermedel. Biltemas trissor är lite sådär med ojämn kvalitet. Jag rekommenderar 3M, Flexipads och Padboys. Rubbing och polish köper du från Meguiars eller svenska Arcticlean, jag har aldrig hört något negativt om någon av dem.
Tack! Bra, då vet jag vad jag ska kolla efter. Har Mekonomen på vägen till garaget, så det blir att handla hos dem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack! Bra, då vet jag vad jag ska kolla efter. Har Mekonomen på vägen till garaget, så det blir att handla hos dem.

Mekonomen säljer Meguiars. I så fall rekommenderar jag Meguiars Ultimate Compound (= i princip en ren rubbing) för repborttagning och Meguiars Ultimate Polish för att polera upp glansen innan du avslutar med valfritt vax. Compounden bör du hålla borta från dekaler, men polishen går fint även på dekaler.

Båda dessa medel är bra och finns i förpackningsstorlekar lämpliga för amatörer. De har ytterligare några rubbing som nog tar ännu bättre, men de är tänkta för yrkesmässigt bruk och finns bara i stora förpackningar, så priset drar iväg.

Compounden kombinerar du med den trissa som kallas ”hård”, polish lämpligtvis med ”medium” och ditt valfria vax med ”soft”.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mekonomen säljer Meguiars. I så fall rekommenderar jag Meguiars Ultimate Compound (= i princip en ren rubbing) för repborttagning och Meguiars Ultimate Polish för att polera upp glansen innan du avslutar med valfritt vax. Compounden bör du hålla borta från dekaler, men polishen går fint även på dekaler.

Båda dessa medel är bra och finns i förpackningsstorlekar lämpliga för amatörer. De har ytterligare några rubbing som nog tar ännu bättre, men de är tänkta för yrkesmässigt bruk och finns bara i stora förpackningar, så priset drar iväg.

Compounden kombinerar du med den trissa som kallas ”hård”, polish lämpligtvis med ”medium” och ditt valfria vax med ”soft”.
Intressant, mycket värt med en instruktion över vad man behöver för att komma igång, tack för det! :tummenupp
Men hur stark behöver maskinen vara, duger 500w för att inte sacka vid lägre varv?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte. De ovan nämnda 75 mm maskinerna från Biltema verkar ju ligga på 700W och även de minsta modellerna från Tokya ligger på 700W. 500W kanske blir i minsta laget…? I vilket fall som, jag skulle fokusera minst lika mycket på vilket lägsta varvtal som uppges. En gemensam nämnare för dyra yrkesmaskiner verkar vara att de går riktigt lågt i varvtal.

Två ytterligare saker som skiljer billig från dyr är mjukstart och kvaliteten på plattan där du fäster trissorna. Biltemas kardborre är lite sisådär, Rupes fungerar lika bra efter att du bytt trissa tio tusen gånger…
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för all info! Det här är en ny värld för mig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Återigen - läs på rejält innan du köper något. Tillverkare av polermaskiner och olika medel har ofta bra instruktioner och de redan nämnda Autodude och Scandinavian Detailing har väldigt bra instruktioner och tester av olika saker.

Även Meguiars arrangerar en ”poleringsskola” lite då och då där de håller till i Bålsta.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Äntligen är beslutet taget! En sån blev det:
Hoppas bara att 400w är tillräckligt. Så nu undrar jag vilket/vilka polermedel som är lämpligt. Hojarna är ju inga ratbikes så det är väl finaste finmedlet som gäller? Och är alla medel avsedda för att använda till maskin? :va

Men fan va dyrt, flera hundra för en liten fjuttflaska! :skrämd
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top