Förslag på trim till Gsx 1100 80-83 årsmodell

Nils82

Det var bättre förr....
Gick med
8 Nov 2008
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gs 550M - Suzuki gsx 1100E
Tjenare på er alla.

Har en Gsx 1100e 81a i garaget å har tänkt mig en ombyggnation av den. Är jäkligt sugen på att få en riktig retro-caferacerhoj av den så inga miniblinkers, kolfiber, neon å sånt. Det finns det andra som håller på med och gör det jäkligt bra.......men det passar inte riktigt mig.

Nu undrar jag hur man väljer det bästa trimmet av en sådan motor?

Jag har inte för avsikt att mosa ur den 150-170hk direkt men kanske lite mer än bara 4-1, filter........ja, ni vet.

Kan nog tänka mig lite mer seriösa ingrepp men som man kan klara av själv med lite handböcker och bra polare.....typ andra förgasare, större borrning å andra kammar.

Det finns ju en hel uppsjö av trim till en sån här motor, modellen har ju vart me ett tag men ofta brukar man ju se variationer av det jag skrivit ovanför här.

Nån av er som har några bra tips å råd på trim som funkar bra å som samtidigt gör hojen körbar inom rimliga gränser.

Trevlig höst/vinter i garaget!!

//Nils82
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jag tror det finns åtskilliga trådar för detta. Men vi kan ta det från ruta 1. Ett trimm utan dom klassiska förstärkningarna är inte att tänka på iaf. S.k. riktning & helsvetsning av vevaxeln, micropolering av mittappen vid kamdrevet, superhub-kopplingskorg, high-flow oljepumpsdrev, modifierad olje-pickup, case-studs, cuttad låda, manuell kamspännare, toppsmörjnings-kit, ev fräsning i blocket för stooora cylinderfoder, cyl-studs. blästrade kopplingsplattor, hårdare kopplingsfjädrar. Option med mye "kaniner" är rakskuret primärdrev nödvändigt = dyrt.
Sedan kan du börja trima :) med kubik, fila i toppen å jätteventiler och kammar som öppnar på morronen å stänger på kvällen :) ett par RS40 & ett sidewinder .... aj aj aj, glömde nog att tändsystemet kan behöva bytas till något dyna + spolar....
Men mycket kubik och hög komp kan knäcka generatortappen vid entusiastisk körning :)
ca 155-kaniner på utgående drevet ligger en s.k. hot-street trimning som moto-speed utförde en gång i tiden. 1230cc, hot-street kammar (web 348), street-portning, RS36, VHR 4-1system. Tror det kostade ca 32000Kr 1986 + föggar & 4-1. Jävla kul maskiner :)
Tips för kubikhöjning, använd cylinder från 84-87 som går att fodra till 1327cc med moderat komp. innan bigblockcylindrar behövs. men kolla med andra här inne hur det funkar att köra bigblockcyl på gatan.:yoparty
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Titta in på GSX-tråden så får du, om inte svar på alla frågor, i alla fall kontakt med likasinnade bakåtsträvande fossiler :D

Och Lindesberg, då är du ju granne med RPM lover, hör med honom så ska vi se om du inte kan locka honom tillbaka till den mörka sidan.
:cdevil
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top