Förslag på vinterhoj?

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Daytona 675
Hej på er!

Min bil pajade förra veckan och då jag hatar bilar men älskar motorcyklar tänkte jag ev. skaffa mig en vinterhoj.

Tanken är att den ska kunna användas kortare sträckor, upp till 3 mil. Men även till lite skogsåking och annat kul!

Har ni några förslag på en hoj som passar till detta?
Pris: runt 15 000:- (är det ngt. extra roligt 20 000:- kanske) :)

Uppskattar verkligen alla ideér!
 

Limaracing

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Lima
Hoj
Yamaha R1
Vinterhoj

Köp min super tenerè -90:a vet jag besiktigad och körklar 14000:-! Lite dubbdäck på den så blir det kanon handtagsvärmare sitter på redan:banana
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har kört vinter ett par år, storstånka är det som funkar för mig, o enklast att öppna upp i kurvorna.

XT 600 är i stort sett odödlig, o ligger i din prisklass. Kan få ett ok objekt för 10" plus lite växel. De blir rost, saker fryser ihop o det är dödligt kul. Som sagt, yamahan skulle vara ett av mina första val. Teneren som nämns lite längre upp i tråden kan vara vettig, den har större tank o kan vara kul sommartid också.

XR är bra, men de tidiga modellerna är svårstartade. Tror det blev bättre runt 92. Dominatorn droppar nog in runt 15 eller lite under, xr inspirerad motor, slitvarg delux, håller värde, antagligen bättre än XT faktiskt.

För 20 skulle jag köpa en dr 650 se, tror de släpptes -96, helt ny cykel mot DR 650 R(E), och går inte o jämföra med de gamla DR 600.

Kaworna har lite ojämn kvalite på de äldre, o tengai är lite av ett bojsänke.

TT är bra(yamaha), men köp inte de gjorda i spanien. tidigt mitten 90 tal. Lite som tidiga ducati, väldigt udda fel, o väldigt många rasar pga saker som lossnar som inte ska lossna.

Så, xt eller dominator är vad jag kört på, som ligger så billigt att det inte svider o se dem lida i snö o salt.
 
Last edited:

46&2

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Kungälv
Hoj
Daytona 675
Tack för era ideér! Då vet jag lite bättre vad som är värt att leta efter.

Mvh
Michael
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
XT är tung satan. Kolla efter TTR. Alla TT funkar men som sagt akta dig för TTE som är gjord i Italien. Men TTR har högre och bättre fjädring.

XR eller TTR är detsamma. Kanske lite bättre gång i XR. Ju mindre kåpor i och skit desto roligare i skogen.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Lånar tråden lite.. Funderar på att skaffa en enduro/grusbushoj till kåken i Härjedalen. Inget avancerat eller överdrivet dyrt, men något som iaf man kan puttra omkring på i lagom roligt tempo. Elstart, något som inte kräver service var femtionde meter och dessutom pallar att stå stora delar av året utan att rosta sönder så fort en näbbmus fiser i fel riktning är förutsättningar.

Förslag?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Lånar tråden lite.. Funderar på att skaffa en enduro/grusbushoj till kåken i Härjedalen. Inget avancerat eller överdrivet dyrt, men något som iaf man kan puttra omkring på i lagom roligt tempo. Elstart, något som inte kräver service var femtionde meter och dessutom pallar att stå stora delar av året utan att rosta sönder så fort en näbbmus fiser i fel riktning är förutsättningar.

Förslag?

Ja då är det väl typ TTR och XR du ska kolla på. Allt annat billigt kräver mycket service.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
En viss Andreas har en XR 250

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_XR_250_R_28835273.htm?ca=14&w=3

Bra skick. Har själv sett den. Köpte 2 hojar från han så han är seriös om han ska skicka grejor i efterhand också.

Så synd att inte jag kan köpa den :(. Jag tyckte den såg rolig ut. Men nu har jag 2 hojar från han som måste säljas.

Provade grannens 250 och det var skojjigare än att åka 125:a iallafall.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
DR 650 SE, den o hondas storgris har varit de som gäller för ökenkörning ganska länge på andra sidan atlanten. Dock, honda xr 650 r har inte elstart.

Japp, DR 650 SE går o få mellan 15 o 20 nu för tiden. De har börjat gå ner i pris, o e en helvetes massa cykel för pengarna.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
DR 650 SE, den o hondas storgris har varit de som gäller för ökenkörning ganska länge på andra sidan atlanten. Dock, honda xr 650 r har inte elstart.

Japp, DR 650 SE går o få mellan 15 o 20 nu för tiden. De har börjat gå ner i pris, o e en helvetes massa cykel för pengarna.

Finns XR 650 L med el start. Dock ingen kick tror jag. Men så svårt är det inte att kicka om man vet hur man gör.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Finns XR 650 L med el start. Dock ingen kick tror jag. Men så svårt är det inte att kicka om man vet hur man gör.
Min xr startade alltid på första kicken när man lärt sig tekniken, men ramla man med den va det ett helvete att få igång han... Och ramla lär man göra på vinten!

Is hoj, va hade ni köpt för runt 15k 2t enduro eller xr/xt 600 ? dom 2t enduro jag har haft har inte varigt några under av driftsäkerhet men satan va rolig karaktär!

Är xr 600 MKT slöare än en xr 650?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
XR 650 L är inte på långa vägar samma cykel som XR 650 R, hade aldrig köpt den om de stått mellan de 2.

Går tydligen o montera en elstart från någon snöscooter på R en, men blir lite plockepinn.

XR 650 R brukar tyvär ligga närmare 30" också.

Som sagt, DR 650 SE, det är fruktansvärt mycket cykel för pengarna. Den är smidig också, för o vara en 650. Visst, inte som nya generationens 450, men de senare har ju helt andra serviceintervaller också.

Som leksak, under 20, så ser jag den som enormt svårslagen.

Standard kan vara att den fuktar lite i topp packningen, dock inget som blir värre eller gör någon skada. I teorin borde det nog gå att smeta på flytande på utsidan o täta med.

Riktigt lättskruvad e den också.

Fan, nu har jag ju börjat raida blocket efter en sådan också.....hmmm.....ha begär in absurdum. Trodde inte de droppat så lågt.

Piskar TTn vilken dag i veckan som helst.

Edit

Ja, det är stor skillnad på XR 600 och 650.

Men eftersom en DR 650 SE ligger i prisklass med en XR 600 R så blir det ju inte så svårt val. ;)
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
XR 650 L är inte på långa vägar samma cykel som XR 650 R, hade aldrig köpt den om de stått mellan de 2.

Ursäkta om jag kapar tråden men jag blev så nyfiken på vad det är för skillnad på R och L:en då jag kanske skaffar mig en XR 650. Dock så skaffar en med kick iallafall.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
XR 650 L är inte på långa vägar samma cykel som XR 650 R, hade aldrig köpt den om de stått mellan de 2.

Går tydligen o montera en elstart från någon snöscooter på R en, men blir lite plockepinn.

XR 650 R brukar tyvär ligga närmare 30" också.

Som sagt, DR 650 SE, det är fruktansvärt mycket cykel för pengarna. Den är smidig också, för o vara en 650. Visst, inte som nya generationens 450, men de senare har ju helt andra serviceintervaller också.

Som leksak, under 20, så ser jag den som enormt svårslagen.

Standard kan vara att den fuktar lite i topp packningen, dock inget som blir värre eller gör någon skada. I teorin borde det nog gå att smeta på flytande på utsidan o täta med.

Riktigt lättskruvad e den också.

Fan, nu har jag ju börjat raida blocket efter en sådan också.....hmmm.....ha begär in absurdum. Trodde inte de droppat så lågt.

Piskar TTn vilken dag i veckan som helst.

Edit

Ja, det är stor skillnad på XR 600 och 650.

Men eftersom en DR 650 SE ligger i prisklass med en XR 600 R så blir det ju inte så svårt val. ;)
har fått för mig att dren e tung slö och ännu sämre fjädring men kanske bara e gamla?

Ursäkta om jag kapar tråden men jag blev så nyfiken på vad det är för skillnad på R och L:en då jag kanske skaffar mig en XR 650. Dock så skaffar en med kick iallafall.
L:en är touring, lite slöare lite tyngre ännu svampigare. motorn är hämtad från nån annan hoj minns inte vilken dock.

R:en är ingen krutdurk heller men duger fint, fjädringen är mjuk nog för 30+ mila turer. Köp R:en
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
L en har motorn från dominatorn, som är en nergraderad version av XR en. Tål stryk, visst, men går inte o jämföra med R en.

Fjädring, sämre. Har iofs elstart, ja, men väger också mer.

R en har vätskekylning och markant högre effektuttag.

L har stålram, R har aluminium.

R en går inte o gatregga på många ställen i världen, kan kanske indikera hur hardcore den är i förhållande till L en, och vad den är tänkt att användas till.

Som jag nämnde innan ang Dr en, -96 o framåt, helt ny cykel. 95an går o få med el o kick, men som sagt, det är den senare årgången som gäller. Har haft ett par olika årgångar på DR en, det är som natt o dag.
 
Last edited:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Eftersom du har sådana krav på serviceintervaller kan det bli svårt.
Annars hade jag rekommenderat en KTM 520, finns att köpa för en spottloska och går hur bra som helst, bara du ger lite kärlek.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top