Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Riklun

#26 Shrimpy
Gick med
18 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 2008
( Något som vi spånat om är t ex att NEC kör samma reglemente som hittills, medan REC ändras så att man kör stafettrace, dvs varje förare kör på sin egen hoj.)

Detta är väl ett kalas förslag om ni vill ha fler deltagare.. Skulle garanterat köra om det blir så.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Lite ved på brasan från sidan.......

Tyskarna kör en ERF-variant med 4 klasser, GEC.
http://www.german-endurance-cup.de/

Klasse 1: 1 Motorrad, über 135 PS Motorleistung *
Klasse 2: 1 Motorrad, bis zu 135 PS Motorleistung (maximale Kupplungsleistung) *
Klasse 3: mehrere Motorräder, bis zu 135 PS Motorleistung (maximale Kupplungsleistung) *
Klasse 4: mehrere Motorräder, über 135 PS Motorleistung *

Alltså:
Klasse 1: 1 hoj, över 135 hk Motoreffekt *
Klasse 2: 1 hoj, upp till 135 hk Motoreffekt (max effekt vid kopplingen) *
Klasse 3: Staffet, upp till 135 hk Motoreffekt (max effekt vid kopplingen) *
Klasse 4: Staffet, över 135 hk Motoreffekt *

Tror alla kör samtidigt å tror inte ens de kräver licens.....
Såg ett sådant race på Nürburgring GP och det kördes med allt från tejpade gathojjar till fullprepade 1098:eek:r.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Lite ved på brasan från sidan.......

Tyskarna kör en ERF-variant med 4 klasser, GEC.
http://www.german-endurance-cup.de/

Klasse 1: 1 Motorrad, über 135 PS Motorleistung *
Klasse 2: 1 Motorrad, bis zu 135 PS Motorleistung (maximale Kupplungsleistung) *
Klasse 3: mehrere Motorräder, bis zu 135 PS Motorleistung (maximale Kupplungsleistung) *
Klasse 4: mehrere Motorräder, über 135 PS Motorleistung *

Alltså:
Klasse 1: 1 hoj, över 135 hk Motoreffekt *
Klasse 2: 1 hoj, upp till 135 hk Motoreffekt (max effekt vid kopplingen) *
Klasse 3: Staffet, upp till 135 hk Motoreffekt (max effekt vid kopplingen) *
Klasse 4: Staffet, över 135 hk Motoreffekt *

Tror alla kör samtidigt å tror inte ens de kräver licens.....
Såg ett sådant race på Nürburgring GP och det kördes med allt från tejpade gathojjar till fullprepade 1098:eek:r.

Är inte så säker på att man ska ha så många klasser. Jag ser dagligen i mitt arbete vad det gör för bilracingen. Där har man en klass per bil i vissa klasser. Ta exempelvis Sportvagnsmästerskapet som tävlade i augusti på anderstorp. Man hade 9 olika klasser och sammanlagt 73 deltagare. I ett par av klasserna delades det ut pokal till endast 2 pristagare, eftersom det endast fanns 2 deltagare. I ERF är det inte antalet hästar som avgör vem som vinner.
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Är inte så säker på att man ska ha så många klasser. Jag ser dagligen i mitt arbete vad det gör för bilracingen. Där har man en klass per bil i vissa klasser. Ta exempelvis Sportvagnsmästerskapet som tävlade i augusti på anderstorp. Man hade 9 olika klasser och sammanlagt 73 deltagare. I ett par av klasserna delades det ut pokal till endast 2 pristagare, eftersom det endast fanns 2 deltagare. I ERF är det inte antalet hästar som avgör vem som vinner.

Nej, va inte tänkt som en slutgiltig lösning utan va bara tänkt som ved på brasan....
Lite input utifrån hur andra har sina upplägg.

Men kunde kanske bli:
Klass 1: 1 hoj - NEC
Klass 2: 1 hoj - REC
Klass 3: Staffet - (S)REC
på svenska.
 
Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nej, va inte tänkt som en slutgiltig lösning utan va bara tänkt som ved på brasan....
Lite input utifrån hur andra har sina upplägg.

Men kunde kanske bli:
Klass 1: 1 hoj - NEC
Klass 2: 1 hoj - REC
Klass 3: Staffet - REC
på svenska.

Staffet skulle innebära att när förare 1 kliver av hojen får förare två stiga på sin hoj och dra ut på banan?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Ska ha med ett team i REC 2010, tycker att hela grejen med långlopp är att EN hoj ska rulla hela tiden, inte tvåhojs-stafett! jobbet i depån är ju det som vi lite långsammare förare kan vinna på!!
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Staffet skulle innebära att när förare 1 kliver av hojen får förare två stiga på sin hoj och dra ut på banan?

Jupp, efter att man flyttat transpondern från ena till andra hojjen.

Ska ha med ett team i REC 2010, tycker att hela grejen med långlopp är att EN hoj ska rulla hela tiden, inte tvåhojs-stafett! jobbet i depån är ju det som vi lite långsammare förare kan vinna på!!

Jo men med 2 REC-klasser kan man själv välja och ingen klass snor poängen från varandra. Det ger ju möjligheten att mjukstarta ERF-karriären men sin egen hoj och slippa vurpa någon annans. När man sedan är ett etablerat team kan man köra på en hoj.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Jupp, efter att man flyttat transpondern från ena till andra hojjen.



Jo men med 2 REC-klasser kan man själv välja och ingen klass snor poängen från varandra. Det ger ju möjligheten att mjukstarta ERF-karriären men sin egen hoj och slippa vurpa någon annans. När man sedan är ett etablerat team kan man köra på en hoj.

Jo, det är sant, tycker bara att stafett är lite "för snällt mot hojarna":rolleyes:
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Om någon vill köra stafettrace så kan dom starta en egen serie :arsele Det är inte vad jag kallar endurance. Körde GEC på Most i år och tyckte mest att det var en amatörmässig soppa.

Ska ha med ett team i REC 2010, tycker att hela grejen med långlopp är att EN hoj ska rulla hela tiden, inte tvåhojs-stafett! jobbet i depån är ju det som vi lite långsammare förare kan vinna på!!
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Jo, det är sant, tycker bara att stafett är lite "för snällt mot hojarna":rolleyes:
Ännu en anledning att köra staffet-varianten.
Då slipper man köpa in en extra hoj eller tjaffs om vems hoj man ska "slita ut".

Det tror jag skulle vara en väldigt bra grej att få folk att prova, att köra sina första race. De första racen är ändå bara för att lära.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Om någon vill köra stafettrace så kan dom starta en egen serie :arsele Det är inte vad jag kallar endurance. .

Läs om läs rätt:mattias:krama

Vad han menar är att OM det finns tillräckligt med intresse för ytterliggare en klass, kanske detta kan fylla ut startledet så det blir tvådagars...

Är lika tveksam som du till upplägget och kommer inte köra detta, men betyder det vi får fler team anmälda stödjer jag det.
Btw, vi siktar på ERF nästa år:banana:banana
//
Benny
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
Om någon vill köra stafettrace så kan dom starta en egen serie :arsele Det är inte vad jag kallar endurance. Körde GEC på Most i år och tyckte mest att det var en amatörmässig soppa.

Men med 3 olika serier är det inget 1-hojsteamen kommer märka. Det kommer bara vara två hojjar utanför depåboxen vid vissa byten.

Amatörmässig soppa arrangörmässigt eller ute på banan?
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Det kändes mer som en lekstuga än någonting som sågs seriöst. NEC/REC har sedan länge lämnat det stadiet bakom sig i mitt tycke. Jag vill inte tillbaka till 2007 då många team inte var förberedda på hur snabbt det går. Dom flesta som kör NEC/REC är mer eller mindre seriösa idag, det krävs en insats för att köra endurance. Med stafett så tappar du många av dom moment så kan göra endurance så spännade och kul samt du riskerar att det kommer förare som tar endurancet som en chans till en billig bandag, som kanske inte är införstådda med hur snabbt det går. I vilket fall måste det upplevas för att kunna förstås, någon som inte testat tidigare tycker säkert att stafett låter som en bra idé men jag tycker att man missar hela känslan med att köra endurance.

Men med 3 olika serier är det inget 1-hojsteamen kommer märka. Det kommer bara vara två hojjar utanför depåboxen vid vissa byten.

Amatörmässig soppa arrangörmässigt eller ute på banan?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
:klappar
Det kändes mer som en lekstuga än någonting som sågs seriöst. NEC/REC har sedan länge lämnat det stadiet bakom sig i mitt tycke. Jag vill inte tillbaka till 2007 då många team inte var förberedda på hur snabbt det går. Dom flesta som kör NEC/REC är mer eller mindre seriösa idag, det krävs en insats för att köra endurance. Med stafett så tappar du många av dom moment så kan göra endurance så spännade och kul samt du riskerar att det kommer förare som tar endurancet som en chans till en billig bandag, som kanske inte är införstådda med hur snabbt det går. I vilket fall måste det upplevas för att kunna förstås, någon som inte testat tidigare tycker säkert att stafett låter som en bra idé men jag tycker att man missar hela känslan med att köra endurance.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Stafett rejs hade varit en utmärkt kvällsaktivitet för NR 18 (eller någon annan valfri arrangör som känner sig kallad) att arrangera en gång per säsong.
2 timmar långt, 2 förare, minst 3 byten.
Ett bra sätt att få in nytt folk :tummenupp
 

MC Doktorn

Guest
Jag vill inte tillbaka till 2007 då många team inte var förberedda på hur snabbt det går. Dom flesta som kör NEC/REC är mer eller mindre seriösa idag, det krävs en insats för att köra endurance.

Fast trådens mening var att göra det mer attraktivt att köra ERF. 2007 väl ett höjdarår ur synvinkeln antal deltagare.

Antar att klassen på teamen idag är selekterat och att dom som "hoppat av" var väl den gruppen som körde för att det va skojigt utan att prestera toppresultat.
Kvar blir dom seriösare/snabbare teamen men faktumet kvarstår att bredden i detta land inte större än att de verkliga rookie förarna är dom man måste lockas tillbaks.
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Det är sant, men jag tror redan den har blivit attraktivare genom att man slår ihop NEC och REC igen. Det var j-kligt kul att köra Torpet med över 40 deltagande team.
Om vi sedan ska tala om förbättringar så är attityden i ERF forumet något som behöver förbättras (nu kastar han sten i glashus igen:rolleyes:) Det har varit riktigt tråkig stämning i detta forumet det senaste året. En anledning till att jag började köra var att det verkade så kul när man läste detta forum, GSXR1100RRRRRRRRR m.fl. hade riktigt skön inställning. Detta året har det bara varit ett oändligt tjafsande som inte gjort någon glad, detta forum är trots allt ERF ansikte utåt. Hoppas att vi tillsammans kan hitta tillbaka till det roliga och ge en bra bild av ERF. Sedan ERF hemsidan, suck...

Fast trådens mening var att göra det mer attraktivt att köra ERF. 2007 väl ett höjdarår ur synvinkeln antal deltagare.

Antar att klassen på teamen idag är selekterat och att dom som "hoppat av" var väl den gruppen som körde för att det va skojigt utan att prestera toppresultat.
Kvar blir dom seriösare/snabbare teamen men faktumet kvarstår att bredden i detta land inte större än att de verkliga rookie förarna är dom man måste lockas tillbaks.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top