Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Lite statistik från 2009:
NEC:
Utplockade startnummer:40
Inbetalda serieavgifter:27
Kört alla race:9
REC:
Utplockade startnummer:63
Inbetalda serieavgifter:43
Kört alla race:3
Bott:
Utplockade startnummer:60
Inbetalda serieavgifter:45
Kört alla race:8

På mötet det snackades om tidigare i tråden diskuterades hur man skulle hantera situationen om det blir fulla startfält i BoTT. Med facit i hand kan man konstatera att det aldrig varit aktuellt. Antalet förare som kör hela serien i BoTT är inte högre än antalet som körde hela ERF-serien.

Att antalet i REC är lågt beror på att många avstod att söka wildcard till falkenberg 1. Jag har inte räknat hur det ser ut om man tar bort den för REC, men jag antar att det stiger något lite.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Hur går tankarna i ERF organisationen just nu? Vad vill man åstakomma?

1 dagars, 2 dagars??
Hur många race??
Vilka banor?


Nyfiken.....

Det lutar åt 5 race, endagars arrangemang. Banor blir troligen Anderstorp x 2, knutstorp, falkenberg och gelleråsen.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Det lutar åt 5 race, endagars arrangemang. Banor blir troligen Anderstorp x 2, knutstorp, falkenberg och gelleråsen.

Det vore kul o köra på Gotlandring:) men i väntan på bangodkännande så kan det nog inte änns tas upp som förslag av de styrande antar jag. Har för mig att Brånald har snackat lite med Christian och Alec på G-ring om ev tävling tidigare.
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Ett upplägg till 2010
9,00-9,45 kval erf
9,50-10,15 kval supermono dom hade ett snitt på 25startande per race 2009 om man inte räknar moirana [stavning] o är support klass i classic-racing
10,20-10,45 bott
11,00-16,00 race erf (ca30) ja det blir 5tim
16,15-16,45 race bott (ca25)
17,00-17,30 race supremono (ca 25)

Sp förarna får köpa en ktm 690 (el bott erf hoj) o hämta pris pengarna i 690cupen på Anderstorp får supermono köra på 2km slingan

Kolla in www.supermono.nu

O vi måste jobba ihop för varken bott el erf har råd med egna race helger
 
Last edited:

Bimota

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
sollentuna
Hoj
Ducce 748R Evoluzione, Yamaha TT600
Lite statistik från 2009:
NEC:
Utplockade startnummer:40
Inbetalda serieavgifter:27
Kört alla race:9
REC:
Utplockade startnummer:63
Inbetalda serieavgifter:43
Kört alla race:3
Bott:
Utplockade startnummer:60
Inbetalda serieavgifter:45
Kört alla race:8

På mötet det snackades om tidigare i tråden diskuterades hur man skulle hantera situationen om det blir fulla startfält i BoTT. Med facit i hand kan man konstatera att det aldrig varit aktuellt. Antalet förare som kör hela serien i BoTT är inte högre än antalet som körde hela ERF-serien.

Att antalet i REC är lågt beror på att många avstod att söka wildcard till falkenberg 1. Jag har inte räknat hur det ser ut om man tar bort den för REC, men jag antar att det stiger något lite.

REC race i år bestod av 4 race och inget annat, så var lite konfunderat när du räknade med falkenberg 1 i statistiken :confused:
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Återigen, Supermono har redan gjort klart med MCHK-R att de kör tillsammans 2010 så detta blir tidigast 2011, om ens då! Både Supermono liksom Classic är entusiastsklass för teknikfreak som gillar att skruva och konstruera lösningar själva, flera av förarna deltar i båda klasserna (Hasse G, Håkan M, Lars S, Johnny N, Lasse L, Björn G mfl). Det ligger nästan närmare till att BoTT i framtiden hamnar i Classic med tanke på det lyckade SDK KM'et...

Långlopp ska helst vara minst 6 timmar (gärna längre) för att vara intressant. Att korta ned långloppet för att ta in en klass till kan säkert vara frestande men ger ändå inte tvådagars evenemang, vilket BoTT förarna efterlyser.

Hur ska man få över serien? Knappast lockande för SoS åkare att byta bort nuvarande tvådagars evenemang mot en dag dito - eller?

Mig personligen kvittar det om ERF är en eller två dagars evenemang så länge NEC kval och race är samma dag.... :)

Tips2.

För att inte bara låta negativ "Bättrevetare" så undrar jag om Brånalt funderat på att marknadsföra racet utomlands? Finns kanske förare i Tyskland och England som tycker ERF verkar intressant? Man kanske kan locka med riktigt låg startavgift för utomnordiska team som PR tills ett 'naturligt' sug finns.

Tips3.

För några år sedan ville man från MCHK-R starta upp Classic Endurance men som alltid var det hönan och ägget. Ingen serie, "inget" intresse.

Kanske man 2010 kan prova med ett race på söndagen tex i samband med finalen, där vinnarteamet "garanteras" start på 2+2h på Magny Cours året efter (läs Svenska Classic Bike - de har kval i Classic Endurance på kontinenten då endast 70 team får komma till start).

(Motsvarande morot för 24H LeMans borde finnas i NEC och kan väl inte vara helt ointressant för arr.).

Nu kastar jag bara ur mig ideer men det är väl bättre att sålla än inte några alls, bara klaga.... !


Mvh
A.Mansén
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Jag tror inte det skulle bli så lyckat att lägga erf samma helg som er-cup.
Jag är själv delaktig i ett team i er-cup och vet att det blir extremt mycket skräp på banan enter ett 6h bilrace. Det är också väldigt vanligt med motor/växellådsras med mycket oljespill till följd.
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Jag tror inte det skulle bli så lyckat att lägga erf samma helg som er-cup.
Jag är själv delaktig i ett team i er-cup och vet att det blir extremt mycket skräp på banan enter ett 6h bilrace. Det är också väldigt vanligt med motor/växellådsras med mycket oljespill till följd.

Men om man lägger ER-cup till sist på söndagen bordet det inte påverka BoTT annat än om de spränger motorn redan på kvalet, är de så ivriga? .... :huvet

//A
 

NorSkeN

#69 Nordic BoTT
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
Aprilia RSV 1127 Factory
Men om man lägger ER-cup till sist på söndagen bordet det inte påverka BoTT annat än om de spränger motorn redan på kvalet, är de så ivriga? .... :huvet

//A

Det har hänt att motorer gått redan på kvalet (vi har rasat 2 bakaxlar), men dock inte så vanligt.
Det skulle ju kunna fungera om man lägger kval dagen innan annars blir det nog för tight med tiden
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Nu ska du få lite konstruktiva förslag
varför inte lägga 2 av racen i Juli på 2vardagar(kanske 3 eller 2,5 dagar om det går att fylla ut vettigt) borde bli betydligt billigare ban hyra och folk är lediga, kör ett tolvtimmars ERF, ev över natten, tidigt juli behövs inte ens lyse på cyklarna (om det nu går att få tillstånd till sånt). öka till 2kval 2x15min +1 race per dag i bott. motiverar en höjning av startavgiften. Alternativt kör ett 15min race lördag och 30min på söndag om det underlättar schema läggning. starta en ultimate 600 och 1000 klass som alternativ, låter betydligt sexigare än stor debutant. I ultimate 600 kan 250gp cyklar (dom behöver snart någonstans att åka) fightas med supermono och 600 alla klaser får egna pris, liknande i 1000 varianten. kör bott kval och rejs fredag eftermidag eller endast kval då säkerhetskraven borde vara lägre, vid enstaka tillfälle om det inte går att lösa på lörd, sön. staffetrace i botten vid något tillfälle med handikapp teambildning baserat på tidigare sprint resultat så det blir jämt(eller varje lör, sprintrace sön, vet inte hur många som gillar detta). med lite fantasi kan det bli kul och inte som alla andra race helger. Dessa idéer kanske inte är dom bästa men kan förhoppningsvis få någon klok att inspireras till någon bättre.
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Det har hänt att motorer gått redan på kvalet (vi har rasat 2 bakaxlar), men dock inte så vanligt.
Det skulle ju kunna fungera om man lägger kval dagen innan annars blir det nog för tight med tiden

Legg ikke bilrace sammen med mc, vi har forsøkt i NM 2 ggr i løpet av 2 sesonger - og det har vært en sammenhengende katastrofe med sannering, utsettelser og kaos:arsele
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Det har hänt att motorer gått redan på kvalet (vi har rasat 2 bakaxlar), men dock inte så vanligt.
Det skulle ju kunna fungera om man lägger kval dagen innan annars blir det nog för tight med tiden

Då får det bli kval på kvällen när MC kört klart.
Kan vara intressant för bilgänget att komma på lördag e.m. men då blir det konstigt för BoTT gänget som hamnar på race redan på morgonen. På lördagen blir bilgänget utan depåboxar och schemat spricker, annars var det bra förslag....not :brinnerup

Det är bara att konstatera att man lär sig aldrig något nytt av folk som håller med!


Hoppas BoTT själva kan presentera en lösning.

Lördag:
Kval NEC
Kval BoTT
Race NEC
Race BoTT
Kval ER-cup

Söndag:
Race BoTT
Race ER-cup
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Lägg biltävlingen som sista aktivitet på söndag. Då är det mindre problem om en bil skulle "tömma" sin olja i en kurva.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top