Förslag till förnyelse av ERF-serierna 2010

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Men kom med konstruktiva förslag då! Hela meningen med en tråd om hur vi ska förbättra produkten faller, om vi bara ska älta allt som är dåligt. Tala om vad ni vill ha istället för att tala om vad ni INTE vill ha. Om ni vill ha tvådagarsarrangemang, så fine! Det går att ordna, om man ser till att komma med förslag på hur vi löser den ekonomiska biten. Det här skitsnacket om att det bara är BoTT som får ta skiten är fel. REC är också drabbat, liksom SP. Sitt inte på aschlet och tyck synd om er, tala om hur vi ska lösa problemet istället.

Helgen som gick blev ekonomiskt sett OK. Hade vi kört det som tvådagars med samma antal startande hade kostnaderna stigit med ungefär 65-70K. Intäkterna hade varit oförändrade. Den kalkylen är ointressant för en arrangör.

Jag viste att du skulle komma med detta direkt. Orkar dock inte skriva mer idag. Men vad har du/ni för några konkreta förslag?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag viste att du skulle komma med detta direkt. Orkar dock inte skriva mer idag. Men vad har du/ni för några konkreta förslag?

Du orkar ju uppenbarligen skriva negativa inlägg, varför inte lägga energi på att skriva positiva förslag istället?
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Du orkar ju uppenbarligen skriva negativa inlägg, varför inte lägga energi på att skriva postiva förslag istället?

Ska göra det! Men jag har rätten att ta upp det jag tycker är dåligt oxå lr?
Tycker du har en liten negativ ton själv i ditt svar ;)

Klart vi inte gjorde, vi körde samma tider som de långsammare i Bott.
Själv slutade jag 17'e i mixat resultat.

Starkt jobbat!
 
Last edited:

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
Ett förslag som jag tror på skulle vara att lägga in R600 å R1000 på samma helger, som det har vart denna säsong så har ju dom klasserna fått köra torsdag å fredag.
Tex R600 å R1000 å BoTT på lördagen, 5 race + 3 kval skulle det bli isåfall.
På söndagen skulle det bli ERF 6 timmar + BoTT, det blir 2 race + 1 kval det borde väl kunna få plats på den tiden tycker man, å då får ju BoTT åkarna sina 2 dagars igen.
Å så fri träning i alla klasser på fredagen en heldag + kanske en gatgrupp för att få in mera pengar till arrangören.
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Körde alla i BoTT sub 40?:rolleyes:

Vilket forum är jag i egentligen?????
Trodde Buttarna hade ett eget forum där dom kan spy lite galla o kasta skit.
Tycker personligen att det räcker gott att dom kastar massa olja på banorna:D:D

Nä allvarligt kom fram med något konstruktivt på bott forumet o låt oss ha som kör ERF den här tråden så vi kan komma fram med någotbra för oss inför nästa säsong. Se så iväg med er o starta en tråd som den här på bott sidan. O låt den här tråden hålla sig till vad den ska vara!!!!
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Såg inte dig där, men vilket rejs tittade du på? Eller körde du rent av själv?
Jag såg inga småttemaskiner som fick bromsa in för några storfräsare iaf :va

Jag körde inte, men tittade givetvis på båda Bott-racen. Som Magnus skrev så fick han slå av då han hade snabbare kurvhastighet än de som var långsammast i Bott-klassen. Givetvis kommer det alltid finnas förare som är långsammare än de snabbaste oavsett om det är delade klasser eller endast en klass som kör (fast det går ju lösa med kvaltid om man vill ha jämna race). Lösningen som var i helgens race var ju en ganska bra lösning då det i annat fall inte blivit något SP-race alls. Fast du kanske tycker att de inte skulle få köra alls?? Detta var ju dock en engångsföretéelse (SP är troligen dött) så att dra för stora växlar på detta är ju meningslöst. När det gäller övriga frågor angående årets tävlingar har jag inget att tillföra då jag inte vet vad som utlovats från början.

Hoppas att det här ämnet är slutsnackat nu.

Se till att få fram konstruktiv kritik så att vår sport kan växa till något så bra som möjligt. Hjälp arrangörerna med bra idéer.

/A
 

j-a

#20 NEC #26 BOTT
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Härryda
Hoj
KWAK10, SP1,fmx650,,buellxb9sDUCCE 1198SP
Vilket forum är jag i egentligen?????
Trodde Buttarna hade ett eget forum där dom kan spy lite galla o kasta skit.
Tycker personligen att det räcker gott att dom kastar massa olja på banorna:D:D

Nä allvarligt kom fram med något konstruktivt på bott forumet o låt oss ha som kör ERF den här tråden så vi kan komma fram med någotbra för oss inför nästa säsong. Se så iväg med er o starta en tråd som den här på bott sidan. O låt den här tråden hålla sig till vad den ska vara!!!!

Tolkar detta som om att du tycker att Bottarna inte skall lägga sig i vad som händer med Erf serien.

Vi får ta den tid som blir över på Erf dagarna blir det ingen tid över kan vi inte heller köra.

Bättre vore om Bott sökte upp annat alternativ att köra ihop med.
 

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Vilket forum är jag i egentligen?????
Trodde Buttarna hade ett eget forum där dom kan spy lite galla o kasta skit.
Tycker personligen att det räcker gott att dom kastar massa olja på banorna:D:D

Nä allvarligt kom fram med något konstruktivt på bott forumet o låt oss ha som kör ERF den här tråden så vi kan komma fram med någotbra för oss inför nästa säsong. Se så iväg med er o starta en tråd som den här på bott sidan. O låt den här tråden hålla sig till vad den ska vara!!!!

BoTT:en ingår väll i ERF-serierna som denna tråden handlar om eller :va
Vi måste ju få hela arrangemanget (NEC, REC, BoTT, SP? mm) att funka, inte enstaka klasser.
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Nu har jag inte mycket erfarenhet av varken bott eller erf. Har bara kört ett tidigare erf och nu helgens bott tävlingar. Jag tyckte att det var ganska skönt att köra båda bott racen på samma dag. För då har man ju söndagen till att göra vad man vill. Då behöver man inte komma hem sent på söndag kvällen om man måste resa långt till och från tävlingarna och var helt slut på jobbet när veckan drar igång.

Något som jag tror skulle vara bra och kanske till och med få fler att komma och köra på tävlingarna är om b-föraran har en egen prisutdelning, likt vad rec respektive nec har i dagsläget.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Nu har jag inte mycket erfarenhet av varken bott eller erf. Har bara kört ett tidigare erf och nu helgens bott tävlingar. Jag tyckte att det var ganska skönt att köra båda bott racen på samma dag. För då har man ju söndagen till att göra vad man vill. Då behöver man inte komma hem sent på söndag kvällen om man måste resa långt till och från tävlingarna och var helt slut på jobbet när veckan drar igång.

Något som jag tror skulle vara bra och kanske till och med få fler att komma och köra på tävlingarna är om b-föraran har en egen prisutdelning, likt vad rec respektive nec har i dagsläget.

Att vilja köra endagar race i Bott är du relativt ensam om att vilja, det blir nog endast ett fåtal kvar om det fortsätter att vara endagars race, många har nog kört bara för att visa att det finns underlag med förare för nästa säsong, De flesta var grymt nöjda med racehelg modellen, då finns det tid att reparera vurpade hojar, snacka skit m.m.:tummenupp
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Att vilja köra endagar race i Bott är du relativt ensam om att vilja, det blir nog endast ett fåtal kvar om det fortsätter att vara endagars race, många har nog kört bara för att visa att det finns underlag med förare för nästa säsong, De flesta var grymt nöjda med racehelg modellen, då finns det tid att reparera vurpade hojar, snacka skit m.m.:tummenupp

Okej, ja som sagt jag har ju inte kört något tidigare bott så jag har inget att jämföra med.

Jo det är ju alltid skönt o ha tid på sig för att skruva ihop hojen om man skulle kasta sig:tummenupp
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Vilket forum är jag i egentligen?????
Trodde Buttarna hade ett eget forum där dom kan spy lite galla o kasta skit.
Tycker personligen att det räcker gott att dom kastar massa olja på banorna:D:D

Nä allvarligt kom fram med något konstruktivt på bott forumet o låt oss ha som kör ERF den här tråden så vi kan komma fram med någotbra för oss inför nästa säsong. Se så iväg med er o starta en tråd som den här på bott sidan. O låt den här tråden hålla sig till vad den ska vara!!!!

:7petaDu er på en string som skal foreslå hvordan en ERF-race weekend skal arrangeres, og BoTT har nå i 3 år vært en del av ERF-serien:tuttar Når Humlan etterlyser tilbakemeldinger antar jeg at det gjaldt fra ALLE klasser som deltar:krama
 

Divra

reppen569.blogg.no
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Flekkefjord
Hoj
gsxr 1000 05
Vi i Lister håper på to serier slik som i år. Da prøver vi og stille team i både REC og NEC
Hvis vi får Wildcard til NEC da :). Vi har så lang reise at kan vi dele utstyr og transport på to team blir det mye billigere.
Og ikke minst så kan vi som har kjørt på lørdag drikke øl på kvelden.
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Du orkar ju uppenbarligen skriva negativa inlägg, varför inte lägga energi på att skriva positiva förslag istället?

Stefan, for å kunne gjøre noe bedre er det viktig at man har samme plattform ift hva som faktisk er problemet. At Pepebus nå poengterer disse problemene kan ikke avfeies med at han bare e negativ - vet man ikke hva folk er missfornøyde med er det komplett umulig å løse dem. Og han er tross alt en kunde som kjøper et produkt - et produkt som ikke er levert i 2009. For BoTT´s del er det "nye" raceopplegget ubrukelig. Og for egen del er det uaktuelt å gå på en ny sesong dersom det blir så lite banetid, og ikke minst så hektisk i mellom race og kval. For det er reiseavstandene for store!

Tror at det nå bør arbeides med å få inn flere klasser, supermoto er jo nevnt ved flere anledninger. Likeledes rookieklassene! Har du/dere/Hans/noen tatt noe initiativ ift til disse?

Videre, hadde vi bare vist hvor deltagergrensen går ift å få dette til å gå sammen økonomisk, ville det vært enklere for alle å bidra også. For BoTT´s del kom det jo trussler om nedleggelse i fjor, og vi fikk da beskjed om at vi måtte være 20+ pr. race. Samtlige førere gjorde en innsats, og det er vel kun et race som ikke har hatt mer en 20 deltagere i år? Greia er at jeg tror den viktigste og beste måte å få flere deltagere er ved å motivere de som deltar i dag! Alle jeg har snakket med har kommet med positive tilbakemeldinger om serien, arrangement osvosv, og vet at enda flere skulle vært med iår - men de trakk seg når det ble endags-opplegg!

Uansett kutt ut å avfeie enhver kritikk, ta heller tak i innholdet av den og gjør serien bedre - for det er faktisk som Pepebus sier, vi er på et vis kunder:tummenupp

Avslutningsvis vil jeg allikevel takk deg, Hans og ERF-staben for nok et hyggelig år - jeg vet dere gjør en kjempeinnsats, men la oss få klage litt når vi ikke er helt fornøyde:krama
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Glöm Supermono!
Jag vet från säker källa att de kommer köra vidare åtminstone 2010 i samarbete med MCHK-R, ett sammarbete som fortgått i många år och fungerat bra. En annan aspekt är också att Supermonoförare kör Classic RR och Classicförare deltar i Supermono (Ducati 450, G50 osv) så de lever i "symbios". :krama

Man kan vända på produktens utlovande, ponera att du bokar en utlovad "familjeresa" med ditt resebolag, plötsligt får du veta att planet inte kommer att lyfta då det inte ens är halvfullt, bolaget lever farligt nära konkurs om de ändå väljer att fullfölja fem sådana resor i rad.

Resebolaget är ärliga och meddelar före att Du hamnar antingen på att resa med "fylleskallarna" eller arr. konkurs + en del av den insatta summan tillbaka men blir kvar hemma - vad väljer du?

Här förslag på att rädda tvådagars evenemanget.

Serieanmälan i ERF med inbetalning av ALLA startavgifter i en och samma klumpsumma men redan i februari/mars! När pengarna finns på kontot är det enkelt för arrangören att se om det finns täckning för tvådagars evenemang eller inte. Så menar Ni allvar med tvådagars är det bara att sätta igång att värva förare och/eller en stor seriesponsor a'la NGK masters (folkrace) som pyntar mellanskillnaden till funktionärer/ambulanser osv!

Det är ironiskt nog så att "tvådagars race" är idag mestadels, om inte helt, beroende på antalet deltagare i REC+NEC 2010!

Det var när antalet deltagare i NEC sjönk drastiskt som det blev så här så det hjälper heller inte om Ni är 70 BoTT förare till start.

Eller inte...? Det finns ju "Ducati Speedweekend" på kontinenten med uppsjö av klasser och som kanske kan vara räddningen för söndagarna...? kval på lördag och race på söndag.

Innan Ni bombar tråden med sarkastiska kommentarer av typen "vem vet om man ska köra eller inte 2010, redan i Februari", arrangörerna idag lever i ovisshet om det kommer att gå runt eller inte till 24 timmar (?) innan start vilket måste anses som väldigt generöst i överkant....

Med vänlig hälsning
A.Mansén
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Glöm Supermono!
Jag vet från säker källa att de kommer köra vidare åtminstone 2010 i samarbete med MCHK-R, ett sammarbete som fortgått i många år och fungerat bra. En annan aspekt är också att Supermonoförare kör Classic RR och Classicförare deltar i Supermono (Ducati 450, G50 osv) så de lever i "symbios". :krama

Det ena kanske inte behöver utesluta det andra ?!
Jag hade gärna kört alla tävlingarna med classic + några inhopp under erf helgerna.... Några supermono förare kör erf också....redan idag...

Det finns ju "Ducati Speedweekend" på kontinenten med uppsjö av klasser och som kanske kan vara räddningen för söndagarna...? kval på lördag och race på söndag.

Med vänlig hälsning
A.Mansén

Låter som en rolig ide ! Jag vet flera ducatister som är sugna på rejs men kanske inte vill ställa upp i bott :tummenupp
 

Generic

Föredetta nothing
Gick med
1 May 2007
Ort
Norge/Fredrikstad
Hoj
Nopp
Glöm Supermono!
Jag vet från säker källa att de kommer köra vidare åtminstone 2010 i samarbete med MCHK-R, ett sammarbete som fortgått i många år och fungerat bra. En annan aspekt är också att Supermonoförare kör Classic RR och Classicförare deltar i Supermono (Ducati 450, G50 osv) så de lever i "symbios". :krama

Man kan vända på produktens utlovande, ponera att du bokar en utlovad "familjeresa" med ditt resebolag, plötsligt får du veta att planet inte kommer att lyfta då det inte ens är halvfullt, bolaget lever farligt nära konkurs om de ändå väljer att fullfölja fem sådana resor i rad.

Resebolaget är ärliga och meddelar före att Du hamnar antingen på att resa med "fylleskallarna" eller arr. konkurs + en del av den insatta summan tillbaka men blir kvar hemma - vad väljer du?

Här förslag på att rädda tvådagars evenemanget.

Serieanmälan i ERF med inbetalning av ALLA startavgifter i en och samma klumpsumma men redan i februari/mars! När pengarna finns på kontot är det enkelt för arrangören att se om det finns täckning för tvådagars evenemang eller inte. Så menar Ni allvar med tvådagars är det bara att sätta igång att värva förare och/eller en stor seriesponsor a'la NGK masters (folkrace) som pyntar mellanskillnaden till funktionärer/ambulanser osv!

Det är ironiskt nog så att "tvådagars race" är idag mestadels, om inte helt, beroende på antalet deltagare i REC+NEC 2010!

Det var när antalet deltagare i NEC sjönk drastiskt som det blev så här så det hjälper heller inte om Ni är 70 BoTT förare till start.

Eller inte...? Det finns ju "Ducati Speedweekend" på kontinenten med uppsjö av klasser och som kanske kan vara räddningen för söndagarna...? kval på lördag och race på söndag.

Innan Ni bombar tråden med sarkastiska kommentarer av typen "vem vet om man ska köra eller inte 2010, redan i Februari", arrangörerna idag lever i ovisshet om det kommer att gå runt eller inte till 24 timmar (?) innan start vilket måste anses som väldigt generöst i överkant....

Med vänlig hälsning
A.Mansén

Skal man betale inn serieavgift på forhånd er det vel en forutsetning at man vet hva man betaler for??? Ellers så mener jeg at avgiften burde vært betydelig høyere, slik at ERF-org hadde mer garanterte inntekter:tummenupp Men irritasjonen i år går på at vi betalte for et produkt på forhånd, men iløpet av sesongen fikk et annet - og da uten særlig god info.

Hovedsaken er at vi får et opplegg som Hans og folket hans er tilfreds med, og som i tillegg vi førere anser er atraktivt nok til å reise 50-60 mil for å delta på - noe endagers opplegget ikke er:glömdet
 

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
Skal man betale inn serieavgift på forhånd er det vel en forutsetning at man vet hva man betaler for??? Ellers så mener jeg at avgiften burde vært betydelig høyere, slik at ERF-org hadde mer garanterte inntekter:tummenupp Men irritasjonen i år går på at vi betalte for et produkt på forhånd, men iløpet av sesongen fikk et annet - og da uten særlig god info.

Hovedsaken er at vi får et opplegg som Hans og folket hans er tilfreds med, og som i tillegg vi førere anser er atraktivt nok til å reise 50-60 mil for å delta på - noe endagers opplegget ikke er:glömdet

Tänkte också på detta och då det hänger på NEC/REC om det blir dubbeldagar eller inte så omfattas förskottbetalningen endast "oss" men jag hoppades att du ändå skulle gå på det.... :tummenupp

Annat förslag, av förhoppningsvis många:

Det finns långloppserie för bilar, ER-Cup (?)
Är det möjligt att köra denna på söndagar?

Lördag:
Kval NEC
Kval BoTT
Race NEC
Race BoTT

Söndag:
Kval ER-cup
'Träning/testkörning' Bott
Race ER-cup
Race Bott

Finns bättre personer att svara på om detta är möjligt, med tanke på att bilarna kanske skitar ned för mycket på banan när de genar över kurbsen, eller andra praktiska problem med detta t.ex?
Det funkar ju i STCC att köra MC mellan Bilracingen.

/AM
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top