Förspänning bak

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hur mycket förspänning är lämpligt att ha i bak?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Känns lite som fel fråga - borde vara: Jag tycker att hojen uppför sig dåligt/konstigt på "det här sättet", vad kan jag göra?
Har själv ställt frågan om hur jag skulle få hojen mindre tungstyrd och snabbare att byta från höger till vänstersväng (o vise versa)
Fick bra tips av bla Josef

Börja med att googla "motorcycle suspension settings" - finns en del läsvärt där.

Har du någon av hojarna i denna lista?

Sedan är frågan vad du vill ha för egenskaper, vad är redan bra på hojen och vad vill du förbättra?
Är fjädringen justerbar åt alla håll (förspänning, kompression, rebound, justerbart länkage)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt omöjlig fråga att svara på utan betydligt mer indata.

Förspänning är bara fjädringsposition. Mer förspänning ger en position högre upp i stötdämparens slaglängd. Mindre förspänning ger en position längre ned i stötdämparens slaglängd.

Ett exakt och ”bra” nummer beror på en mängd faktorer. Vill du åka högre eller lägre på grund av hojens geometri…? Vill du åka högre eller lägre för att du träffar stötdämparens ena ändläge allt för ofta…? Vad har du för fjäderkonstant…? Har din stötdämpare en så kallad topoutfjäder…? Vad har du för länkageutväxling…?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Känns lite som fel fråga - borde vara: Jag tycker att hojen uppför sig dåligt/konstigt på "det här sättet", vad kan jag göra?...
Jag vet hur en hoj med för mycket förspänning känns.
Föregående ägare hade ställt in 25 mm och det är alldeles för mycket.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Vill du åka högre eller lägre på grund av hojens geometri…
Jag tänker inte använda förspänningen för att maskera den felaktiga geometrin.
Den felaktiga geometrin tänker jag bygga om på annat sätt.

...Vill du åka högre eller lägre för att du träffar stötdämparens ena ändläge allt för ofta…
Hojen är för låg i bak OCH träffar det övre ändläget för ofta.

...Vad har du för länkageutväxling…
När jag säger förspänning, pratar jag om hur mycket jag har på hjulet, inte hur mycket fjädern är komprimerad.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Med ”förspänning bak” menas normalt hur mycket fjäderförspänning man har gängat på stötdämparen, antingen i millimeter eller omräknat till kraft.

Ska du mäta något motsvarande på bakhjulet istället för stötdämparen så pratar man snarare om ”åkläge” eller ”sag” om man gillar utrikes termer. Att hänga upp hojen i luften för att mäta förspänningskraften under bakhjulet blir inte produktivt.

Åkläge kräver definition av belastningsfallet, t.ex. om man menar med eller utan förare. På en normal och hyfsat modern sporthoj med ~ 120 mm fjädringsväg för bakhjulet brukar väl ~ 30 mm ”åkläge med förare” vara en bra startpunkt, alltså runt 1/4 av fjädringsvägen.

Om hojen är för låg bak OCH träffar det övre ändläget ofta så låter det som att du 1) har för mjuk fjäderkonstant och 2) ingen eller för svag så kallad topoutfjäder.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Med ”förspänning bak” menas normalt hur mycket fjäderförspänning man har gängat på stötdämparen, antingen i millimeter eller omräknat till kraft...
Jag vet att de flesta använder det språkbruket.
Jag tycker att det är ett dåligt sätt att uttrycka sig på, då de enda som förstår vad man pratar om, är de som har samma motorcykelmodell.

...Ska du mäta något motsvarande på bakhjulet istället för stötdämparen så pratar man snarare om ”åkläge” eller ”sag” om man gillar utrikes termer...
Sag är en kombination av förspänning och fjäderkonstant. Jag tycker att dessa två parametrar, skall hanteras var och en för sig.

...Om hojen är för låg bak OCH träffar det övre ändläget ofta så låter det som att du 1) har för mjuk fjäderkonstant...
Jag kan i dagsläget inte bedöma om fjäderkonstanten är rätt. Om man mer eller mindre konstant åker på Droop Stop:en, kommer hojen att upplevas som hård, även om fjäderkonstanten är för låg.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet att de flesta använder det språkbruket.
Jag tycker att det är ett dåligt sätt att uttrycka sig på, då de enda som förstår vad man pratar om, är de som har samma motorcykelmodell.


Sag är en kombination av förspänning och fjäderkonstant. Jag tycker att dessa två parametrar, skall hanteras var och en för sig.


Jag kan i dagsläget inte bedöma om fjäderkonstanten är rätt. Om man mer eller mindre konstant åker på Droop Stop:en, kommer hojen att upplevas som hård, även om fjäderkonstanten är för låg.

Om inte sedvanliga branschtermer duger så är du välkommen att hitta på egna. Börja i så fall med att hissa upp hojen i luften och samtidigt fixera hojen. Mät sedan den utfjädrade bakhjulskraften vertikalt mot marken med t.ex en lämplig våg. Glöm inte att räkna bort bakhjul, sving och eventuellt länkage om massor och fjäderkrafter ska ”hanteras var för sig”. Blir detta för krångligt så får du skaffa ett vettigt chassieprogram där du kan rita upp din hoj.

Om man frekvent träffar ”drop stop” men ändå upplever att hojen går för lågt i slaget så finns fortfarande bara ett alternativ från fjädringens sida - du har för hög kraft i toppen av slaget och för låg kraft i botten av slaget. Alltså 1) för mycket förspänning på en alltför mjuk fjäderkonstant och / eller 2) en alltför fjuttig topoutfjäder.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Börja i så fall med att hissa upp hojen i luften...
Den hänger redan i taket.🪝

...Blir detta för krångligt så får du skaffa ett vettigt chassieprogram där du kan rita upp din hoj.
Chassiprogrammet skriver jag själv. Jag har redan gjort ett för Raseribilen (det kommer att gå fortare att skriva det för en tvåhjuling).

Om man frekvent träffar ”drop stop” men ändå upplever att hojen går för lågt i slaget så finns fortfarande bara ett alternativ från fjädringens sida - du har för hög kraft i toppen av slaget och för låg kraft i botten av slaget. Alltså 1) för mycket förspänning på en alltför mjuk fjäderkonstant...
Hojen är för låg och går för högt i slaget.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hojen är för låg i bak OCH träffar det övre ändläget för ofta.
Hojen är för låg och går för högt i slaget.

Exakt vad är det som är för lågt...?

Fjädringspositionen...?
Geometrin...?
Sätet...?
Tyngdpunkten...?

Oavsett detta - om du träffar stötdämparens övre ändläge våldsamt och frekvent så har du för mycket fjäderkraft i toppen av stötdämparens slaglängd.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Geometrin, för mycket Rake, för lite Swing Arm Angle.

Vad är det i så fall för hoj, för värden du jämför mot och i vilken situation…?

Gaffelvinkel och svingarmsvinkel själva är inte direkt avgörande för en motorcykels egenskaper, utan delar av andra parametrar som betyder mer. De kan också justeras på många andra sätt än med just förspänning (som verkar vara trådens ämne).
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Här är nog en kille som du skulle kunna ha mycket diskussioner med.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Mina, fully extended, målvärden är: Rake 23.5, SAA 13.25

Dom värdena ligger ju ganska nära en generell modern sporthoj. Kanske till och med på branta sidan. Nittiotalets hets mot överjävligt branta gaffelvinklar har snarare mattats något under de sista åren.

Dock - var försiktig med att utgå från fixerade mått i fullt utfjädrad position. Ingen motorcykeltillverkare jobbar så. Man bedriver snarare utvecklingen kring sina chassiemått i de olika körlägena, t.ex. färd rakt fram på plan väg, inbromsning och mitt i sväng. Måtten i fullt utfjädrad position blir vad de blir på grund av körlägena.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...var försiktig med att utgå från fixerade mått i fullt utfjädrad position. Ingen motorcykeltillverkare jobbar så. Man bedriver snarare utvecklingen kring sina chassiemått i de olika körlägena, t.ex. färd rakt fram på plan väg, inbromsning och mitt i sväng. Måtten i fullt utfjädrad position blir vad de blir på grund av körlägena.
Jag utgår från fully extended måtten för att slippa få problem med stiction, som f-ckar upp mätningarna.
Se'n räknar jag ut hur fordonet rör sig, när det utsätts för acceleration.
Hur gör hojåkare med den transversella acceleration, behåller ni markreferensen eller lutar ni referensplanet lika mycket som hojen lutar?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top