Förstärka mobilsignal

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har flyttat och bor nu i en lägenhet som inte verkar ha allt för bra mottagning för mig, en Sony Eriksson T610. Dock har en Nokia 6310 (gammal aptung mobil), kontakt och hela 5 på signalstyrkan, speciellt över TVn av någon anledning. Men min telefon får typ "Endast SOS-samtal". Kan ibland få 1 av 5 på signalstyrka vid fönstret. Så jag har nu problem med att andra sällan kan ringa och komma fram till mig. Jag får bara IQ-svar meddelanden då o då.

Finns det nån aparatus att köpa som stärker signalen för mig. Frågade personen i fråga som har hand om detta distriktsområde och det ska sitta en förstärkare i området, men den verkar inte göra så bra nytta för mig iaf.

//Omringad av betong

Swedie skrev:
Jag har flyttat och bor nu i en lägenhet som inte verkar ha allt för bra mottagning för mig, en Sony Eriksson T610. Dock har en Nokia 6310 (gammal aptung mobil), kontakt och hela 5 på signalstyrkan, speciellt över TVn av någon anledning. Men min telefon får typ "Endast SOS-samtal". Kan ibland få 1 av 5 på signalstyrka vid fönstret. Så jag har nu problem med att andra sällan kan ringa och komma fram till mig. Jag får bara IQ-svar meddelanden då o då.

Finns det nån aparatus att köpa som stärker signalen för mig. Frågade personen i fråga som har hand om detta distriktsområde och det ska sitta en förstärkare i området, men den verkar inte göra så bra nytta för mig iaf.

//Omringad av betong
85% av befolkningen har 3G
Du är alltså en 15 procentare :7peta

BMW R90s skrev:
85% av befolkningen har 3G
Du är alltså en 15 procentare :7peta

Haha! 85%? Du är verkligen lurad, killen. Lurad en gång till om du använder 3G, dessutom.

Swedie: nej, det finns inga förstärkare du kan montera upp. Även om tekniken är tillgänglig så snackar vi miljonbelopp i enbart inköp, och grova licenspengar för att få använda grejerna.

Dessutom stavas det Ericsson. ;)

McB skrev:
Haha! 85%? Du är verkligen lurad, killen. Lurad en gång till om du använder 3G, dessutom.

Swedie: nej, det finns inga förstärkare du kan montera upp. Även om tekniken är tillgänglig så snackar vi miljonbelopp i enbart inköp, och grova licenspengar för att få använda grejerna.

Dessutom stavas det Ericsson. ;)
Fel av mig 85% täckning för 3G är det

Har du testat med något annat abonnemang än Comviq?
Vet inte hur det är nu men tidigare trodde Comviq att GSM var en förkortning för Göteborg Stockholm Malmö... :3freak

Swedie skrev:
Dock har en Nokia 6310 (gammal aptung mobil), kontakt och hela 5 på signalstyrkan, speciellt över TVn av någon anledning.

Förstår ditt dilemma, tänk att behöva släpa runt på en 6310:a. Oh my god!
Fattar egentligen inte att folk överhuvudtaget orkade använda dessa mobiler.
Men det är klart, förslitningsskadorna i allmänhetens handleder har stadigt minskat varefter nya, mindre mobiler lanserats... Det är ju bra! :hihi

Jag vågar säga att ditt problem är telefonrelaterat. T610 är känd i branchen för att ha rätt dåliga radioegenskaper och det lär vara därför du har bättre signalstyrka med din gamla lur.

Sluta snåla och köp en bättre telefon. :näsblod

Jag har hört att man kan göra en stor strut av aluminiumfolie och sätta på mobilen. Då skall den tydligen fungera som satellittelefon också.

Starstriker skrev:
Jag har hört att man kan göra en stor strut av aluminiumfolie och sätta på mobilen. Då skall den tydligen fungera som satellittelefon också.
Men det gäller att det är molnfritt och hög luftfuktighet för att det ska fungera bra.

Ni är keff allihopa. Jag köper en älg!

Ska åka ner o sparka lite i butiken som sålde mig telefön.

Enkelt löst.....
T610 har bluetooth , köp en extern antenn och en hållare till telefonen sen till det sista köp ett bluetooth headset så kan du gå runt i lägenheten å prata. :tummenupp

Cyberdog skrev:
Enkelt löst.....
T610 har bluetooth , köp en extern antenn och en hållare till telefonen sen till det sista köp ett bluetooth headset så kan du gå runt i lägenheten å prata. :tummenupp
Inte så mycket i behov att vara handsfree heller. Bara att telefonen ska funka runtom i lägenheten.

Ska se efter mobilbutiker i stan om antennförstärkning. Går att ringa, men sprakar o mongar sig med bara 1 av 5 i signalstyrka. Så fort jag går utanför lägenheten så blir det iaf 4a på signalstyrka.

Swedie skrev:
Inte så mycket i behov att vara handsfree heller. Bara att telefonen ska funka runtom i lägenheten.

Ska se efter mobilbutiker i stan om antennförstärkning. Går att ringa, men sprakar o mongar sig med bara 1 av 5 i signalstyrka. Så fort jag går utanför lägenheten så blir det iaf 4a på signalstyrka.

Varför du skulle ha ett headset var bara för att om man ska ha ext.antenn så måste telefonen sitta i en "bilhållare".
Ext.antennen sätter du utanför fönstret och då när du sätter luren i hållaren har du en antenn som funkar och så eftersom telefonen sitter fast så har du bluetooth o pratar i .
Köper man sonyeicsson orginal så går det att ringa upp med dom också :)
Men kanske lite dyr lösning men, jag har så hemma funkar jätte bra iaf :tummenupp

Jag läste en gång i tiden att man kunde linda en spole koppartråd runt en plastburk och trä den över antennen så skulle det funka som antennförstärkare. Ta en stor hink och linada in den i koppar sen kan du trä den över huvet och prata, borde funka klockrent.

Swedie skrev:

Enkelt problem :).

Kan berätta hur man löser det billigt :).

Börja med att leta upp en kabel (ja den ska leda elektricitet, en sån ja) du bör hitta en i din lägenhet, om inte så kan du ju "låna" från "grannen" eller någon.
Sladden bör vara åtminstonde 2 meter, kanske kortare men antagligen längre, ju längre desto mer "mobil" är du.

Nu när du har kabelkn så börjar det roliga, plocka fram en kabelskalaren och ta av plasten, har du ingen så fungerar en sax likabra, men då måste du ha tålamot för att lirka av plasten.

Nu när du har skalar av kabeln kanske 50mm i ena änden så tar du denna den och lindar den runnt antennen. Lovar att du får bättre signalstyrka, men om den nu inte blir det så vill jag inte veta vart du gömde kabeln tack.

Men T610 har antagligen ingen utomstående antenn, men oroa dig inte, finns ett uttag på baksidan av den för extern antenn, sätt den skalade delen av kabeln mot denna och vips 5/5 i motagning, SE är knasiga så du kanske får vänta i några sekunder innan den förstår att den har bra motagning.

Om det nu är så att SE var toksnåla och du inte fick ett extern antennutag så kan du öppna telefonen och sätta den skalade änden mot valfri del, när du får motagning så har du hittat rätt :tummenupp.

Men det enklaste är att knalla ner på t.ex. teknikmagasinet och köpa extern antenn och plugga in i utaget för extern antenn på telefonen :näsblod

Cyberdog skrev:
Enkelt löst.....

Bluetooth headset är så jäkla gay! (om man inte jobbar som telefonsupport eller dyl) Nästan lika gay som lila depåstöd...

Garvar lika mycket varje gång jag ser nån traska in på tex en pub med en blinkande stor hörapparat i örat... :rofl

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back