Förstår att folk köper på nätet...

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Har du föreslagit den lösningen för handlaren då?
Då kanske han inser att du är seriös och skiter i handpenningen.

Problemet med provkörning av hojar är inte lika stort, men visst har jag träffat på handlare som inte vill ta hem en speciell hoj bara för att någon har velat provköra, då brukar dom hänvisa till närmsta handlare som har en, eller att komma tillbaka på dom av generalagenten anordnade provkörningsdagarna, då alla hojar finns där.

Dessutom brukar man få skriva på att man tar självrisken på 10-15 tusen om man lägger hojen, så en del har fått betala det för en provkörning...

Förvisso inte, men handlaren (handlarna!) har tagit upp det här med att det är ett problem med att folk prövar och sen köper på nätet, och har sagt att jag vill juh ändå handla i butik pga service osv.
Borde inte han kunna föreslå det här med handpenning isåntfall?
Och som sagt, vill juh inte torska de pengarna ifall att just den modellen inte passar mig!

Jo, precis, de hänvisar till en annan handlare, det gör INTE de som säljer kläder iallafall!

Jo, såklart man får ta självrisken, precis som jag tar och betalar för kläderna om jag förstör dem när jag prövar dem!

/Jocce

Om handlaren inte providar servicen du eftersöker, så sök dig då till en annan handlare.
Visst fan finns det risker med att beställa hem saker som folk (kanske) köper, men å andra sidan så måste man ju "knäcka ett par ägg för att göra en omelett".

Det finns 1000 tals firmor med ungefär samma sortiment och priser idag, det enda dom kan tävla med är servicen......trist att dom inte fattar det!

Byt handlare.

B

Precis...
Men har tyvärr vart hos flertalet handlare i Sthlm som har det/dem märken/modeller jag kollar på, och de flesta säger på samma sätt :(

Får väl ta mig tiden att åka upp till Lelles, då de verkar ha mer storlekar i lager...

/Jocce

Det är rätt jävla enkelt att köpa ställ, jag har sett folk som är som dig som måste ta med sig 8st jackor in för att prova. Bestäm dig för en färgkombination, köp det som sitter så tajt det bara går du ska knappt kunna andas då du dragit igen dragkedjan.

Torrbryt lite i soffan och ut och åk så sitter det som en smäck sen ska du se.

För visst är det skinn vi pratar om ?

Jag måste säga, att NEJ så enkelt är det inte!
Visst om man har en kropp som går in i standardmallen så visst.
Men hur kul är det med ett ställ som sitter slappt på vissa ställen, o så tajt att man kapar blodcirkulationen på andra?

Visst om det vore tajt rakt över hela...

/Jocce

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har varit hos många Mc handlare/tillbehör. Alla och då menar jag alla är halvsnorkiga och tror att alla köper direkt. Ställer man lite frågor, söker lite info så är det flesta helt jäkla kass. Tror bestämt att lite lågkonjuktur kommer sålla angnarna från vetet.

Har skrivit tidigare om när jag var ute och leta hoj. Make till katalog säljare har jag då aldrig sett förr. Ville sälja på mej en gul R6a(hatar den färgen) när jag letade efter en cbr600rr så var det helt fel. Och han kunde inte förstå att jag inte ville ha denna lager hoj(R6an). När nästa kille (annan handlare)ville sälja på mej ett gammalt krockat rambytt åbäke(cbr600rr) så kan man ju börja undra.
Jag letade ju en cbr600rr hellst beg men ev ny.
Hoppas innerligt att 50% utav våra handlare försvinner nu med lite bistra tider. Då kan dom som är duktiga, intresserade och seriösa fortsätta, då kan man börja handla. För dagens handlare är verkligen dåliga överlag i sthlm och uppsala regionen.

Ja ni får gärna motbevisa mej, skulle bara göra mej lycklig.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag måste säga, att NEJ så enkelt är det inte!
Visst om man har en kropp som går in i standardmallen så visst.
Men hur kul är det med ett ställ som sitter slappt på vissa ställen, o så tajt att man kapar blodcirkulationen på andra?

Visst om det vore tajt rakt över hela...

/Jocce

Men det är förvånande hur pass mycket ett skinnställ ger med sig, jag vart och är fortfarande förvånad. Det var jättesvårt att få förstagångsköpare att förstå det när man skulle sälja kläder.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Enda anledningen att köpa i butik är just för att man behöver hjälp eller för att man behöver prylen NU. Vet jag själv vad jag ska ha och inte har någon brådska så beställer jag ju på nätet eftersom det är billigare.

Det betyder alltså att för att butikerna ska gå bra måste de ha grejer i lager, de måste ha kunnig personal som tycker om att hjälpa folk.

Dr.Bike

Guest
Åk upp till LELLES i uppsala. Där hittar du garanterat ett nytt ställ.

Eller åk till Patrik på Racerepairs i samma stad, och lämna dina personliga mått, få ett måttsytt ställ med egna färgval för samma eller billigare peng av vad ett opassande dussinställ skulle kosta.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det är butikerna eget fel att folk inte vill köpa där. när de går med 40-60% på prylar de säljer.

Vad är personlig service värd för mig? 500kr kanske blir det dyrare än så över nätpriserna köper jag där ist.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är butikerna eget fel att folk inte vill köpa där. när de går med 40-60% på prylar de säljer.

Vad är personlig service värd för mig? 500kr kanske blir det dyrare än så över nätpriserna köper jag där ist.

Ja, för det är ju inte alls dyrare att sälja saker i en butik på sveavägen än att ha en nätshopp med lager i ett garage i någon håla i bulgarien?
Dessutom får en stor webbshop som omsätter mycket helt andra rabatter än din lokala handlare, så det kanske är webbshopen som har högst påslag.

Dom där 40-60% ska ju betala bland annat svenska löner till personalen, svenska skatter och svenska storstads-butikshyror (jag har ingen bra siffra på vad en butik betalar per m2 i stockholm, men mer än ett garage i bulgarien kostar det säkert)

Jag har inte alls något emot näthandeln, men då ska ni inte kräva servicen av lokalhandlaren heller, ju färre som köper skinnställ lokalt, ju sämre utbud kan den lokale handlaren hålla.

Jävligt enkelt egentligen.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Men det är förvånande hur pass mycket ett skinnställ ger med sig, jag vart och är fortfarande förvånad. Det var jättesvårt att få förstagångsköpare att förstå det när man skulle sälja kläder.

Grejen är att med alla som jobbar i butik jag pratat med, så har ingen sagt som "de flesta" här p SH gör, dvs att det skall vara korvskinn 2000.
Visst, det skall vara tajt, och det töjer sig (o fått höra allt från 0,5-1,5 storlekar) är väl det man fått höra.

Men när det fysiskt inte går att stänga stället, ens med hjälp, eller t.ex. om det sitter tajt i halsen så jag faktigst fysiskt har svårt att dra djupa andetag samtidigt som det sitter löst på t.ex. armar eller över bröstet, ja då är det inte rätt storlek / modell för mig...

/Jocce

Ja, för det är ju inte alls dyrare att sälja saker i en butik på sveavägen än att ha en nätshopp med lager i ett garage i någon håla i bulgarien?
Dessutom får en stor webbshop som omsätter mycket helt andra rabatter än din lokala handlare, så det kanske är webbshopen som har högst påslag.

Dom där 40-60% ska ju betala bland annat svenska löner till personalen, svenska skatter och svenska storstads-butikshyror (jag har ingen bra siffra på vad en butik betalar per m2 i stockholm, men mer än ett garage i bulgarien kostar det säkert)

Jag har inte alls något emot näthandeln, men då ska ni inte kräva servicen av lokalhandlaren heller, ju färre som köper skinnställ lokalt, ju sämre utbud kan den lokale handlaren hålla.

Grejen för min del, är att jag betalar GÄRNA mer, gärna dessa 40-60% mer, om jag verkligen får den Servicen också...

Hur måna MC-Butiker ligger det för övrigt inne i Centrala Stockholm?
Den enda jag vet rakt av är juh HD butiken som ligger på Sveavägen, annars så är det väl MC-Varuhuset...men de ligger inte centralt i mina ögon...
Och "måste" de ligga där isåntfall?
Det konstiga är att trots deras dyra kvadratmeter priser i hyra, har de EXAKT samma priser på sina prislappar som t.ex. Din MC som ligger utanför stan och Lelles som ligger i en helt annan stad...

Sen om jag köper ett helt komplett kitt med ställ, skor, hjälm, handskar osv, då helt plötsligt går deras kvadratmeter priser ner!

Jag har absolut INGET emot att folk tjänar pengar på mig, har absolut full förståelse för att en butik inte kan hålla samma låga priser som en webshop som har mindre omkostnader, MEN om jag då köper i butik vill jag väl ha nån sorts fördel med det? T.ex. Service och kunnig personal?

Typexemplet på detta med lönsamhet osv är juh PC-City, som stänger sina fysiska butiker och bara kör på nätet...

/Jocce

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Måste hålla med om att servicen generellt sett är bedrövlig i mc branschen!
Jag har jobbat i butik och som säljare inom flera områden.
Finns bara 2 mc butiker jag varit inne på (och jag har varit inne på många) som haft grymt bra service. Tyvärr är det så. Jag känner ofta att dom bara tänker pengar och inte service. Konsten att få kunden att känna att säljaren tänker service och inte bara pengar är dålig generellt sett i den branschen. Men vissa handlare/firmor är riktigt bra.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag har ett Arlen Ness helställ ute på annons till ett riktigt billigt pris. Storlek 50 i fint skick. Kolla min profil & klicka på "Mina annonser" för bilder.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600

Nu har jag ingen aning hur det ser ut i sthlm men här nere ligger inte mchandlarna i centrala stan direkt. MC Huset i malmö ligger ute på ett industriområde och resterade ligger ute i hålorna runtom.

Men alla handlare har i princip samma priser oavsett var de ligger.
Skulle kanske vara smartare att tjäna 20% på varan o sälja till varannan kund än o tjäna 50% på varan o sälja till var 7de kund? (disclaimer: nu är siffrorna tagna ur luften)

Och som tidigare sagt också att om man köper komplett utrustning så vips hamnar man på ett betydligt behagligare pris, ofta 30-40% billigare än om man handlat allt separat.

Känns som kartellbildning, kanske borde be Janne Josefsson granska det hela!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och som tidigare sagt också att om man köper komplett utrustning så vips hamnar man på ett betydligt behagligare pris, ofta 30-40% billigare än om man handlat allt separat.

Tycker du att det känns konstigt att få mer rabatt ju mer man handlar för?

Jag tycker det låter precis som det ska? :va

Om du handlar skinnställ för 15 tusen och handlaren tjänar 5 tusen, men vill vara snäll och ge dig tusen i rabatt, då plussar du på en hjäm för femtusen och han vill ge dig ytterligare en tusenlapp i rabatt, är det konstigt?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Tycker du att det känns konstigt att få mer rabatt ju mer man handlar för?

Jag tycker det låter precis som det ska? :va

Om du handlar skinnställ för 15 tusen och handlaren tjänar 5 tusen, men vill vara snäll och ge dig tusen i rabatt, då plussar du på en hjäm för femtusen och han vill ge dig ytterligare en tusenlapp i rabatt, är det konstigt?

1-2k rabatt skulle jag se som fullt normalt men när vi börjar snacka 5-6k eller mer i rabatt då visar de ju på att de tydligen har råd med samma priser som på nätet?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
1-2k rabatt skulle jag se som fullt normalt men när vi börjar snacka 5-6k eller mer i rabatt då visar de ju på att de tydligen har råd med samma priser som på nätet?

Problemet för handlarna är ju att dom tjänar väldigt lite pengar på att sälja hojar. Marginalerna är helkassa!
Det ät utrustning och tillbehör dom har hyfsade marginaler på.
Om dom inte kan ta ut ordinarie priser på det (+- några %), ja då får dom snart slå igen...
Dom har dåliga marginaler även på det om du jämför med ex klädbranschen

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Problemet för handlarna är ju att dom tjänar väldigt lite pengar på att sälja hojar. Marginalerna är helkassa!
Det ät utrustning och tillbehör dom har hyfsade marginaler på.
Om dom inte kan ta ut ordinarie priser på det (+- några %), ja då får dom snart slå igen...
Dom har dåliga marginaler även på det om du jämför med ex klädbranschen

Jag förstår fullt ut att de måste få in pengar så de går runt. Men om man sänker priserna så kanske man får folk att sluta åka in o pröva sakerna hos dem o sen köpa över nätet iaf?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fick nästan hjärnsläpp när jag läste tidigare i tråden att någon klagade på att det är så dåligt med centrala butiker... inte ens mc-varuhuset ligger centralt utan i utkanten....

WHATTA!!!! MC-varuhuset ligger ju innanför tullarna och det är vad jag kallar centralt. Åk ut till mcgatan där Ava ligger så har du flera butiker, eller upplands väsby där du har Honda City (Som jag anser ger just den där extra servicen), Din MC i Rotebro osv osv...

Jocke med saxen

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
2006 KTM 625 SMC
Jag är intresserad av att köpa via nätet helt enkelt för att återförsäljarna är för dyra. Det är köparens marknad, och köparen bestämmer om det är värt att spendera mer pengar för ingenting (mer än nostalgi av att behålla lokal återförsäljare)

Nu kommer säkert någon skriva "..men kaga inte sen om det blir fel..". O det tänker jag verkligen inte göra, eftersom man bara skickar tillbaks det o byter storlek i så fall.

Är de inte konkurrenskraftiga, så får de fokusera på någon annan verksamhet.
Detta gäller för alla andra företag, så varför inte mc handlare...

Någon som har en sida att rekommendera?

//Joakim E

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
R1 2012
Kan man inte konkurrera med pris, service (kunskap) eller något unikt så SKA man lägga ner. I och med Internet är läge inte lika viktigt. Jag tycker inte det minsta synd om handlare som behöver ställa upp som provrum för att vi som konsumenter ska kunna köpa det som passar oss bäst eller de som får stänga för att de har "dåliga marginaler". Handlarna bör se efter sin prissättning och kan de inte konkurrera med pris så får de faanimig se till att de kan konkurrera med kunskap och service, det betalar jag i alla fall gärna extra för.
Servicen bland MC-handlarna i Stockholm är idag bedrövlig och jag hoppas innerligt att hälften försvinner i denna lågkonjunktur så att de som kommer finnas kvar gör det för att dom erbjuder något som är positivt.
Min erfarenhet är: Brist på servicemind och förståelse, allt för höga priser och arrogans.

Behövde ventilera lite :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...