Först bromsbelägg - nu kedjor!

Dr.Bike

Guest
Och hjälmar, lås osv.
Biltema tar upp kampen som prispressare i det svindyra fritidssegmentet på mc grejer oxå.
Hoppas kvaliten är tillräcklig.
MEn som med bromsbeläggen: Biltema tillverkar ju inget själva, så vi får väl se hur kedjorna är! :)

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135233

Bifogat

• eN kJEttinG.jpg
    eN kJEttinG.jpg
    126.6 KB · Visningar: 113
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
köper nog kedja nån annan stans där man få X-ring. Vill veta att jag kan lita på kvalitén när det kommer till kedjor

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Så kör vi en runda Biltemasnack igen!

Jag hittar kedjan då jag klickar på länken... men om jag surfar in själv och väler kategori bil och sedan MC och reservdelar hittar jag ingen kedja!?
Voffö gör de på deatta viset?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
en polare testade biltemakedjan till sin 125 cross och den höll ca en träning.
T.o.m sämre än honda orginal

Du menar att den gummipackningen är det enda som avgör en kedjas kvalitét och prisvärdhet? :va

Jag har fortfarande aldrig hittat någon kedja som är både billig och bra... Har gått på niten och lyssnat på försäljare som sagt att billiga till halvbilliga kedjor ska funka hyfsat flera gånger men så har kedjan varit slut efter mycket kort tid.
Det är endast till cross jag har erfaranheter, till mina sporthojar har jag aldrig lyckats köra slut på orginalkedjan.

Har faktiskt själv provat biltemas bromsbelägg bak till crossen, funkar hyfsat men man får trycka klart hårdare för samma bromsverkan. Livslängd vet jag inte än..

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Köpt extraförstärkta x-ringkedjor flera gånger till min gixxer men de blir alltid längre och längre. dvs jag får spänna och spänna tills kedjen inte känns bra längre. Så nu sist tröttnade jag på dessa dyra kedjor då de ändå inte höll för mig. Köpte en billig vanlig o-ringskedja från addemoto och den har hållt bäst av alla kedjor jag haft. Den töjer sig inget och alla länkar känns perfekta efter bra mkt mer mil än de där svindyra extraförstärkta x ringkedjorna jag köpt tidigare.

Kontentan: en jävla djungel som allt annat och man får prova sig fram...

köper nog kedja nån annan stans där man få X-ring. Vill veta att jag kan lita på kvalitén när det kommer till kedjor

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Du menar att den gummipackningen är det enda som avgör en kedjas kvalitét och prisvärdhet? :va

nej, jag vill ha en kedja som är prövad att vara bra. När folk börjar använda biltemakedjorna får man se på svar. Men jag vill knappast vara testpilot. Köper RK-kedjor och de är de bästa jag har provat.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
en polare testade biltemakedjan till sin 125 cross och den höll ca en träning.
T.o.m sämre än honda orginal

Jag har fortfarande aldrig hittat någon kedja som är både billig och bra... Har gått på niten och lyssnat på försäljare som sagt att billiga till halvbilliga kedjor ska funka hyfsat flera gånger men så har kedjan varit slut efter mycket kort tid.
Det är endast till cross jag har erfaranheter, till mina sporthojar har jag aldrig lyckats köra slut på orginalkedjan.

Har faktiskt själv provat biltemas bromsbelägg bak till crossen, funkar hyfsat men man får trycka klart hårdare för samma bromsverkan. Livslängd vet jag inte än..

Sök och du skall finna!
Själv har jag de senaste 4 säsongerna använt mig av en kedja som heter Cz-Chain . En o-ringskedja för dryga 500lappen, fungerar klockrent, bra hållbarhet.
Håller för mig lika länge som en de andra märkes o-ringskedjorna för 1000-1200kr jag testat.

För övrigt så säger jag :tummenupp till att biltema säljer kedjor. Blir en biltema kedja till caféräsern om jag inte kommer över nå annat ännu billigare.

Köpt extraförstärkta x-ringkedjor flera gånger till min gixxer men de blir alltid längre och längre. dvs jag får spänna och spänna tills kedjen inte känns bra längre. Så nu sist tröttnade jag på dessa dyra kedjor då de ändå inte höll för mig. Köpte en billig vanlig o-ringskedja från addemoto och den har hållt bäst av alla kedjor jag haft. Den töjer sig inget och alla länkar känns perfekta efter bra mkt mer mil än de där svindyra extraförstärkta x ringkedjorna jag köpt tidigare.

Kontentan: en jävla djungel som allt annat och man får prova sig fram...

x-ring kedja handlar inte om att den ska vara "dubbelt så bra " som en o-ringskedja. X-ringkedjan plockade man fram då man tyckte en o-ringad var för trögrullad och en vanlig var för klen. man ville alltså uppnå en ringad kedja som var lättrullad. Jag har aldrig hört att x-ring ska hålla spec mycket bättre ? Såvitt jag vet så blev xringkedjan nästan lika lättrullad som en vanlig kedja och nästan lika hållbar som en oringad. men aldrig någonsin bättre än någon av dem på det som dessa två var utnämnda bra på.

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Sök och du skall finna!
Själv har jag de senaste 4 säsongerna använt mig av en kedja som heter Cz-Chain . En o-ringskedja för dryga 500lappen, fungerar klockrent, bra hållbarhet.
Håller för mig lika länge som en de andra märkes o-ringskedjorna för 1000-1200kr jag testat.

.

o fan! låter mycket bra.. ska lägga det på minnet!

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Varför vill alltid folk ha produkterna så billigt det bara går ??
Samtidigt som kvalitén sjunker till skitnivå.

Betalar gärna mer cash bara man får en hög kvalité , och det är just kvalitén som räknas i första hand inget annat.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!

Betalar gärna mer cash bara man får en hög kvalité , och det är just kvalitén som räknas i första hand inget annat.

Det är det väl ingen som sagt?

Vi vet ännu inget om kvalitén på dessa kedjor, är de dåliga kommer de säkerligen inte vara särskilt eftertraktade, liksom en del andra av Biltemas produkter.
Kommer de däremot att hålla en god kvalitet så kommer de nog bli populära, lisom vissa andra Biltemaprodukter.

Billigt betyder varken bra eller dåligt, utan just bara billigt. Liksom ett högt pris inte heller borgar för god kvalitet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Det är väl självklart att man inte vill betala mer än nödvändigt? :va
Och var är det som säger att kvalitéten automatiskt blir bättre bara för att priset är högt?
Sen finns det ju något som heter prisvärdhet också! Om jag köper en kedja för 500 kr som håller 1000 mil, och en för 1000kr som håller 1500, vilken är då mest prisvärd?
Fast det är klart, du kan få köpa min gamla gixxer för 200 000kr, eller säg 300 000kr, då blir den ju ännu bättre! :hihi

Tall

Böjlig
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
MV Agusta F4
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137009

:eek:

Integralhjälm
Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmax® antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.

599:- spänn och hjälmen har ju för fanken samma specar som min svindyra Shoei! :yoparty

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Apropå visir så lyckades jag här om kvällen plocka hem ett nytt originalvisir till min Shark RSR2 från eBay för 95:- inkl frakt.
Listpris i sverige är dryga 800:- :D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...