Nej, jag hade inte tyckt det varit roligt heller om han vurpat eller skadat motorkåporna t ex men det här var bara dråpligt och innebar svettig knuffning tillbaka in i depån. Till saken hör också att han var mäkta nöjd med att ha hittat billigare kedjor än alla andra körde på.
Hoppas jag inte glömt/förvrängt några väsentliga detaljer så här några år senare. Kanske bäst han får berätta själv som sagt.
Man HADE kunnat sagt: "Snålheten bedrar visheten"
Men det sa jag inte!
All heder till att iaf försöka hitta alternativ.
Själv har jag en flerahundrasidig katalog med fakta och sortiment från Ramströms, och där inser man att kedjor som kan verka enkelt, verkligen är avancerat.
Det mest slående i den är dock det diagram som beskriver livslängden som funktion av smörjning (metod och intensitet).
Men även diagram med livslängd i torr respektive dammig miljö.
Räkna kallt med en
faktor 10 i livslängd mellan en vårdad och en icke vårdad kedja är budskapet.
Eller jag och far som planerar att byta till X-ringskedjor. 4 kedjor per hoj och år blir jobbigt att knäcka
Man trimmar så effektförlusten med råge äts upp!
Tror jag oxå!
I synnerhet med X eller W ring.
Det finns bättre sätt att kompensera för denna effektförlust dessutom.
Banta t.ex.
Jag menar inte specifikt Biltemas kedjor och bromsbelägg.
Allt ska ju tillverkas så billigt som möjligt för att kunna pressa utpriserna lite till.
Mycket verktyg o prylar tillverkas i tex Kina , Taiwan.
Det är folks girighet jag inte tycker om , allt ska va så billigt som möjligt sen om kvalitén inte är direkt bra det verkar spela mindre roll.
Det leder till mkt skräp på marknaden.
Jodå föralldel.
Såna människor finns väl.
Men vi talar väl om kvalitetsmedvetna människor som letar upp grejer som är TILLRÄCKLIGT bra, och till ett pris som är rimligt.
Inte människor som på fullaste allvar tror att de har en kvalitetsprodukt när de handlat på Galne Gunnar eller Billiga Nisse.
Eller hur?