Först bromsbelägg - nu kedjor!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Om de kör med tätade kedjor i 125 Junior (gathojar) beror det nog mer på att papporna som skruvar inte vill smörja/sträcka så ofta. På en riktig racer så är det mycket ovanligt med tätade kedjor, där tittar man specifikt på kedjans vikt. :) Men det finns säkert någon lat förare där också som byter till tätad.
 

Dr.Bike

Guest
Nu är vi ju väldans OT, men varför skulle man reglera något sånt? En oringkedja har väl inte mindre benägenhet att gå av?

Jaadu - varför skulle man reglera det?
Precis den frågan ställer sig tusentals racers om många olika saker.
I 125J kan (gissning) vara så att det inte mekas så frenetiskt (eller anses från svemos sida att det inte SKA behövas proffs, och därmed ser man till att de mest kritiska delarna blir reglerade så att man SKA kunna glömma smörja osv. Men det är ren spekulation.

Och visst har en o-ringskedja en mindre benägenhet att gå av.
Just för att den hålls smord bättre och längre, Men återigen: Inte av att den skulle vara av bättre kvalitet.
En vanvårdad vanlig kedja går däremot lätt(are) av.
Å andra sidan ser man sällan usla kedjor i rajjsingen så frågan är inte ens polemisk, och ffa inte för DEN klassen.

Så summa summarum, svar nej, det är säkerligen inte reglerat.
Resonemanget byggde på OM det hade varit det.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nej, det är inte reglerat vilken typ av kedja en 125J-hoj ska ha, den får bytas men faller under den generella regeln att låset måste säkras, det är allt.

Ägna er åt att övertyga Helmut om att X-ring rullar lättare än O-ring i stället. :D

PS. Angående usla kedjor i racing så är det bara att titta på NyTeknik som slet av sin kedja flera gånger under en kvällsträning. Så går det när man köper billig cross-kedja till en 250R. Dubbla effekten och ingen ryckutjämnare så slaktar man en för svag kedja. :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nej, det är inte reglerat vilken typ av kedja en 125J-hoj ska ha, den får bytas men faller under den generella regeln att låset måste säkras, det är allt.

Ägna er åt att övertyga Helmut om att X-ring rullar lättare än O-ring i stället. :D

PS. Angående usla kedjor i racing så är det bara att titta på NyTeknik som slet av sin kedja flera gånger under en kvällsträning. Så går det när man köper billig cross-kedja till en 250R. Dubbla effekten och ingen ryckutjämnare så slaktar man en för svag kedja. :D

Ha!* :D

Det borde han berätta om själv! (annars berättar vi storyn, och då blir det roligare!).


*skrattar normalt inte åt haverier, men nu verkar han ha överlevt.
Avslitna kedjor kan annars vara livsfarliga på många sätt.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Om de kör med tätade kedjor i 125 Junior (gathojar) beror det nog mer på att papporna som skruvar inte vill smörja/sträcka så ofta. På en riktig racer så är det mycket ovanligt med tätade kedjor, där tittar man specifikt på kedjans vikt. :) Men det finns säkert någon lat förare där också som byter till tätad.

Eller jag och far som planerar att byta till X-ringskedjor. 4 kedjor per hoj och år blir jobbigt att knäcka :tummenupp

Man trimmar så effektförlusten med råge äts upp!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ha!* :D

Det borde han berätta om själv! (annars berättar vi storyn, och då blir det roligare!).


*skrattar normalt inte åt haverier, men nu verkar han ha överlevt.
Avslitna kedjor kan annars vara livsfarliga på många sätt.

Nej, jag hade inte tyckt det varit roligt heller om han vurpat eller skadat motorkåporna t ex men det här var bara dråpligt och innebar svettig knuffning tillbaka in i depån. Till saken hör också att han var mäkta nöjd med att ha hittat billigare kedjor än alla andra körde på. :D

Hoppas jag inte glömt/förvrängt några väsentliga detaljer så här några år senare. Kanske bäst han får berätta själv som sagt. :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Girighet?
Om det nu är frågan om girighet så ligger den väl snarare på tillverkare och distributionled av märkespryttlar.
Tror du verkligen att skillnaden i tillverkningskostnaden mellan en dyrare märkespryl och en billig vara står i proportion med utpriset i butik?

I vissa fall ja , det är inget konstigt.

Ta bara dom små 50cc fyrtaktsscootrarna från Kina som exempel.
Dom tillverkas och säljs i tusentals importeras av hur många olika företag som helst och säljs av Ekohallen , mackar , små tobaksaffärer på söder mm mm.

Konsumenterna tittar på och köper i första hand det som är billigast.
Det riktigt lyser i deras ögon för att dom gjort ett riktigt billigt fynd av någon vara som annars är dyrare hos en erkänt bra tillverkare.
 

Dr.Bike

Guest
Nej, jag hade inte tyckt det varit roligt heller om han vurpat eller skadat motorkåporna t ex men det här var bara dråpligt och innebar svettig knuffning tillbaka in i depån. Till saken hör också att han var mäkta nöjd med att ha hittat billigare kedjor än alla andra körde på. :D

Hoppas jag inte glömt/förvrängt några väsentliga detaljer så här några år senare. Kanske bäst han får berätta själv som sagt. :)

;)

Man HADE kunnat sagt: "Snålheten bedrar visheten"

Men det sa jag inte!
All heder till att iaf försöka hitta alternativ.
Själv har jag en flerahundrasidig katalog med fakta och sortiment från Ramströms, och där inser man att kedjor som kan verka enkelt, verkligen är avancerat.

Det mest slående i den är dock det diagram som beskriver livslängden som funktion av smörjning (metod och intensitet).
Men även diagram med livslängd i torr respektive dammig miljö.

Räkna kallt med en faktor 10 i livslängd mellan en vårdad och en icke vårdad kedja är budskapet.

Eller jag och far som planerar att byta till X-ringskedjor. 4 kedjor per hoj och år blir jobbigt att knäcka :tummenupp

Man trimmar så effektförlusten med råge äts upp!

Tror jag oxå!
I synnerhet med X eller W ring.
Det finns bättre sätt att kompensera för denna effektförlust dessutom.
Banta t.ex.

Jag menar inte specifikt Biltemas kedjor och bromsbelägg.
Allt ska ju tillverkas så billigt som möjligt för att kunna pressa utpriserna lite till.
Mycket verktyg o prylar tillverkas i tex Kina , Taiwan.
Det är folks girighet jag inte tycker om , allt ska va så billigt som möjligt sen om kvalitén inte är direkt bra det verkar spela mindre roll.

Det leder till mkt skräp på marknaden.


Jodå föralldel.
Såna människor finns väl.
Men vi talar väl om kvalitetsmedvetna människor som letar upp grejer som är TILLRÄCKLIGT bra, och till ett pris som är rimligt.
Inte människor som på fullaste allvar tror att de har en kvalitetsprodukt när de handlat på Galne Gunnar eller Billiga Nisse.
Eller hur?
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan vad ni jiddrar, pojkar. Köp där ni tycker ni får mest för pengarna. Om det sen är på Biltema eller i en hojbutik är väl skit samma. Dina pengar, ditt beslut :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag tycker det är högst intressant även om vi nu är fasligt långt från topic :D

Så nä jiddra på vättja :p

Fan vad ni jiddrar, pojkar. Köp där ni tycker ni får mest för pengarna. Om det sen är på Biltema eller i en hojbutik är väl skit samma. Dina pengar, ditt beslut :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top