Först bromsbelägg - nu kedjor!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
en polare testade biltemakedjan till sin 125 cross och den höll ca en träning.
T.o.m sämre än honda orginal

Låter som att något annat än själva kedjan är problemet.

Felmonterad? Inte rakt mellan framdrev och bakdrev?

Ärligt så låter det helt otroligt att man skulle lyckas dra av en kedja med en cross.

Dom kedjor som jag "dragit av" så har det varit mitt fel och det har varit för att jag klantat mig med kedjelåset.

x-ring kedja handlar inte om att den ska vara "dubbelt så bra " som en o-ringskedja. X-ringkedjan plockade man fram då man tyckte en o-ringad var för trögrullad och en vanlig var för klen. man ville alltså uppnå en ringad kedja som var lättrullad. Jag har aldrig hört att x-ring ska hålla spec mycket bättre ? Såvitt jag vet så blev xringkedjan nästan lika lättrullad som en vanlig kedja och nästan lika hållbar som en oringad. men aldrig någonsin bättre än någon av dem på det som dessa två var utnämnda bra på.

O-ring kedja tätar länken på två ställen medans X-ring kedjan tätar på fyra. Kanske är därifrån några fått för sig att den skall vara dubbelt så bra.

O-ring kedjan lär ju vara mer lättrullad än en x-ring.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
x-ring kedja handlar inte om att den ska vara "dubbelt så bra " som en o-ringskedja. X-ringkedjan plockade man fram då man tyckte en o-ringad var för trögrullad och en vanlig var för klen. man ville alltså uppnå en ringad kedja som var lättrullad. Jag har aldrig hört att x-ring ska hålla spec mycket bättre ? Såvitt jag vet så blev xringkedjan nästan lika lättrullad som en vanlig kedja och nästan lika hållbar som en oringad. men aldrig någonsin bättre än någon av dem på det som dessa två var utnämnda bra på.

Korrektemundo broder :tummenupp

Men X och W ringkedjor håller (faktiskt) lite bättre än oringade.
Kanske inte kedjan i sig såsom ren materialstudie under samma förutsättningar, dvs bägge varianterna är i grunden samma kedja, men faktiskt håller de längre just pga att tätningarna (X resp. W) håller längre än O.
Därmed hålls fettet inne längre tid, och kedjan håller längre.

Men som med alla andra kedjor måste de vårdas som barn.
Många glömmer dem bara för att de är permanentsmorda, och kedjan går torr på utsidan, eller med ett tjockt gammalt äckligt vaxlager fullt med sand.
Sand som fungerar som ett bra slipmedel.

Mitt rekord är 7 säsonger på en kedja, och då var den ff helt ok, men jag sålde hojen. :fakta
Så kedjevård lönar sig.

X-ringskedjan rullar lättare för att det är mindre kontaktpunkter på den.

Kontaktyta! :mattias

(sorry...kunde inte hålla mig!)
:D

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bara drev som fattas då:D
Ingen dålig kedja detta! Kan den pressa priserna till konsumenternas fördel så kommer jag handla sådant på biltema.
Man kan ju se det som så här; har man en ca 10 år gammal hoj så är slitagedelarna man köper idag, bättre än vad det var orginal.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
För det första så har jag fått lära mig att X-ringkedjan skyddar bättre mot att smuts/väta tränger igenom. Jag kan fått lära mig fel.

För det andra så har de firmorna gått ut med att de kedjorna jag köpt har varit extra förstärkta X-ringkedjor. Jag tror säkert dem är okunniga i vanligt ordning och tror att kedjorna är extraförstärkta medans de inte är det.
dvs tillverkaren säger dem skall hålla längre för att smuts hålls borta bättre men inte att dem är av annat material eller så.

Förövrigt förstår jag inte varför dem skall vara mer lättrullade då dem har två anläggningsytor instället för en. (om man ser från "en" sida) Jag trodde detta var för att det skulle vara dubbla ytor smuts och fukt skulle hindras att tränga igenom. Och att de håller även bättre pga sin utformning.

Om nu allt jag lärt mig är helt fel så är det ju kass då denna information har jag fått från informationsblad, säljare och andra hojåkare. Utöver spekualationerna då ;)

Mvh Richard
x-ring kedja handlar inte om att den ska vara "dubbelt så bra " som en o-ringskedja. X-ringkedjan plockade man fram då man tyckte en o-ringad var för trögrullad och en vanlig var för klen. man ville alltså uppnå en ringad kedja som var lättrullad. Jag har aldrig hört att x-ring ska hålla spec mycket bättre ? Såvitt jag vet så blev xringkedjan nästan lika lättrullad som en vanlig kedja och nästan lika hållbar som en oringad. men aldrig någonsin bättre än någon av dem på det som dessa två var utnämnda bra på.[/QUOTE]

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kan tänka mig att prova Biltema kedjor i framtiden när dom har funnits ett tag och konstaterat är bra. Jag vill inte vara försökskanin. Kommer ev hälla Biltema olja i hojen också och allt är Dr.Bikes fel.

Mitt rekord är 7 säsonger på en kedja, och då var den ff helt ok, men jag sålde hojen. :fakta
Så kedjevård lönar sig.

Varför ser jag framför mig att du ligger naken i ett badkar fyllt med Biltema olja samtidigt som du smeker din kedja och maniskt upprepar
- "My precious, my precious" :va

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Bara som en prisjämförelse. Touringbutiken tar 168:- för ett gasstöd, (jaja touringgrej men i alla fall) Lelles tar 169:- medans Biltema tar 39:90. Och detta är bara en liten plastgrej. Kvalitetsskillnad? Knappast. Ockerpriser? Man kan ju undra.....

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Bara som en prisjämförelse. Touringbutiken tar 168:- för ett gasstöd, (jaja touringgrej men i alla fall) Lelles tar 169:- medans Biltema tar 39:90. Och detta är bara en liten plastgrej. Kvalitetsskillnad? Knappast. Ockerpriser? Man kan ju undra.....

Plastbiten som man har under sidostödet på mjukt underlägg har man alltid tyckt varit ockerpris på med 50-60 kr (Touringbutiken tar 48 kr). Där ser man Biltema-effekten tydligt på en simpel produkt - 9:90 kr.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1681&iItemId=135125

Archive%5CProduct_images%5C82%5CSmall%5C82-165_s.jpg

Fast att de tog upp de här handtagen sög ju, har alltid hatat dem. :mad:

Archive%5CProduct_images%5C82%5CLarge%5C82-174_l.jpg

Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Låter som att något annat än själva kedjan är problemet.

Felmonterad? Inte rakt mellan framdrev och bakdrev?

Ärligt så låter det helt otroligt att man skulle lyckas dra av en kedja med en cross.

.

Den gick inte riktigt rakt av men jag har själv sett dåliga kedjor till cross som man behövt spänna minst en gång per träning. Det skulle tydligen va något likande med den här.

Samma med dom kedjorna som sitter på CRF -07 orginal. Efter någon träning så måste man spänna kedjan efter varje pass på banan.. Då anser jag att en kedja är slut även fast den inte är av.

En kedja med lite kvalitet kan man ju utan problem köra 10h innan den börjar bli slapp och behöver spännas.

linde

who knows if u dont ask!!!
Gick med
13 May 2007
Hoj
LETAR!
Den gick inte riktigt rakt av men jag har själv sett dåliga kedjor till cross som man behövt spänna minst en gång per träning. Det skulle tydligen va något likande med den här.

Samma med dom kedjorna som sitter på CRF -07 orginal. Efter någon träning så måste man spänna kedjan efter varje pass på banan.. Då anser jag att en kedja är slut även fast den inte är av.

En kedja med lite kvalitet kan man ju utan problem köra 10h innan den börjar bli slapp och behöver spännas.

håller med!med min erfarenhet av cross i 8 år!

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Får väll ställa mig till skaran som är villig att riskera sitt liv för lite humana priser, kom precis in från garaget där nu nya BILTEMA bromsbelägg sitter fram på pärlan.Dessutom till det fantastiska priset utav 260 spänn istället för 800 hos min lokala ockrare. Testkörde en sväng och utav det lilla är jag mycket nöjd. Beläggen tar minst lika bra som orginal. vi får väl se sedan hur dem klarar lite mer inspirerad körning till vårkanten.

Dr.Bike

Guest
Varför ser jag framför mig att du ligger naken i ett badkar fyllt med Biltema olja samtidigt som du smeker din kedja och maniskt upprepar
- "My precious, my precious" :va

För att du är en sjuk människa! :D :tummenupp

Om nu allt jag lärt mig är helt fel så är det ju kass då denna information har jag fått från informationsblad, säljare och andra hojåkare. Utöver spekualationerna då ;)

Mvh Richard

Nejdå du har inte lärt dig (helt) fel!
Det är rätt att X ring har två anliggningsytor per sida, och W-ring tre, men dessa ytor, är bara tunna ringar mot metallen, med nästan ingen bredd alls.

En O-ring kläms ihop och ligger an med hela sin egenbredd ++.
Vilket ger en enormt mycket större friktion.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
För att du är en sjuk människa! :D :tummenupp

Nejdå du har inte lärt dig (helt) fel!
Det är rätt att X ring har två anliggningsytor per sida, och W-ring tre, men dessa ytor, är bara tunna ringar mot metallen, med nästan ingen bredd alls.

En O-ring kläms ihop och ligger an med hela sin egenbredd ++.
Vilket ger en enormt mycket större friktion.

Jag tror precis som richo. Åker man inte med tunna o-rings kedjor i tex 125j?:va

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag tror precis som richo. Åker man inte med tunna o-rings kedjor i tex 125j?:va

Kanhända, men då är det lika för alla, dvs en reglementsenlig pryl.
Och rent allmänt säger man ju O-ringskedja oavsett om den är OWellerX.
Så NÅN form av tätad kedja har de väl då.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto

En inte allt för vild gissning är väl att dom kör med "icke rings"-kedjor pga. att dom ger minst friktion. Livslängden är väl knappast något man prioriterar på en racer.

Jag har alltid kört med dessa i supermoto dels för att dom är smalast (tar inte i däckkanten lika mkt) och dels pga friktionen. Ser inte det som något problem att byta dubbelt så ofta när dom kostar hälften så mkt.

Dr.Bike

Guest
En inte allt för vild gissning är väl att dom kör med "icke rings"-kedjor pga. att dom ger minst friktion. Livslängden är väl knappast något man prioriterar på en racer.

Jag har alltid kört med dessa i supermoto dels för att dom är smalast (tar inte i däckkanten lika mkt) och dels pga friktionen. Ser inte det som något problem att byta dubbelt så ofta när dom kostar hälften så mkt.

Ja, alltså, det är ju SÅ det BRUKAR vara i racing.
I SYNNERHET i småklasserna.
MEn nu antyder ju då M.Helmut att de kör o-ringat.
Och isf skulle jag snarast påstå att det isf är en reglementsklausul (om de nu gör det dvs) eftersom nog INGEN skulle göra det frivilligt.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Det är det väl ingen som sagt?

Vi vet ännu inget om kvalitén på dessa kedjor, är de dåliga kommer de säkerligen inte vara särskilt eftertraktade, liksom en del andra av Biltemas produkter.
Kommer de däremot att hålla en god kvalitet så kommer de nog bli populära, lisom vissa andra Biltemaprodukter.

Billigt betyder varken bra eller dåligt, utan just bara billigt. Liksom ett högt pris inte heller borgar för god kvalitet.

Jag menar inte specifikt Biltemas kedjor och bromsbelägg.
Allt ska ju tillverkas så billigt som möjligt för att kunna pressa utpriserna lite till.
Mycket verktyg o prylar tillverkas i tex Kina , Taiwan.
Det är folks girighet jag inte tycker om , allt ska va så billigt som möjligt sen om kvalitén inte är direkt bra det verkar spela mindre roll.

Det leder till mkt skräp på marknaden.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.

Aprilia Rs125 o Mito 125 använder dimension 520 , om det är o-ring eller x-ring det veti tusan.

Hade en ny orange kedja från Ktm´s powerparts sortiment för ett tag sen.
Tror att det var en x-ring , satan så trögt länkarna gick på den det var det västa jag någonsin sett.
Tätningsringarna var mkt hårt ihoppressande , kan inte va bra för varken livslängden på dom eller för bakhjulseffekten.

Försöker alltid att använda kedjor utan någon form av tätringar.
Rullar 500 gånger lättare.
Smörja det kan jag göra själv.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja, alltså, det är ju SÅ det BRUKAR vara i racing.
I SYNNERHET i småklasserna.
MEn nu antyder ju då M.Helmut att de kör o-ringat.
Och isf skulle jag snarast påstå att det isf är en reglementsklausul (om de nu gör det dvs) eftersom nog INGEN skulle göra det frivilligt.

Nu är vi ju väldans OT, men varför skulle man reglera något sånt? En oringkedja har väl inte mindre benägenhet att gå av?

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Jag menar inte specifikt Biltemas kedjor och bromsbelägg.
Allt ska ju tillverkas så billigt som möjligt för att kunna pressa utpriserna lite till.
Mycket verktyg o prylar tillverkas i tex Kina , Taiwan.
Det är folks girighet jag inte tycker om , allt ska va så billigt som möjligt sen om kvalitén inte är direkt bra det verkar spela mindre roll.

Det leder till mkt skräp på marknaden.

Girighet?
Om det nu är frågan om girighet så ligger den väl snarare på tillverkare och distributionled av märkespryttlar.
Tror du verkligen att skillnaden i tillverkningskostnaden mellan en dyrare märkespryl och en billig vara står i proportion med utpriset i butik?

Det är fullt begripligt att företagen vill ta ut en god vinst på sina produkter, sen kan man välja att kalla det girighet om man vill. Jag har dock mycket svårt att se ett val av en billigare produkt hos konsumenten som just girighet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin