Första 1000cc standard på +200hp?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Samtidigt får man komma ihåg att en 200 hk-maskin påfrestas kolossalt mycket. Vill man verkligen ha en maskin som måste plockas ner och servas efter var och varannan åktur?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
mb skrev:
Samtidigt får man komma ihåg att en 200 hk-maskin påfrestas kolossalt mycket. Vill man verkligen ha en maskin som måste plockas ner och servas efter var och varannan åktur?
Ge det 3-4 år, vad tror du man tänkte om 180hk orginal för bara 10 år sen?

På nåt sätt har man ju ändå fått uppleva hur gränserna höjs hela tiden och grejorna tycks hålla sina tusentals mil, det är ju inte ofta rena motorras utan mer växelådsproblem o annat ofta orsakat av fel handhavande.

Frågan är mer när regler och kostander hindrar oss från att äga hojar med de här effekterna (och vikterna)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Man ska ju dessutom komma ihåg att effektsiffrorna är löjligt överdrivna. I bästa fall är de på veven om man har tur men nu är det dessutom inkl ramair....

En Motogp-cykel på 240-250 hästar ger ju med gathojsmått mätt ungefär 300 hästar....en 250 dryga 130 och en 125 ger 65....

Ange bakhjulshästar istället....

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
OlleR skrev:
Gör som rossi! Trimma ner!

Jag vet inte riktigt om jag håller med, nog är det bättre att kunna åka utan att behöva få släpp 24/7, men jag vet inte, man e ju ny på banan.

Man behöver ju inte dra fullt i rullen när pinnen skrapar i.... Men men... Det e en skön känsla att veta att resurserna finns där :D

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
RoLLER skrev:
Man behöver ju inte dra fullt i rullen när pinnen skrapar i.... Men men... Det e en skön känsla att veta att resurserna finns där :D
Ni som åker 125/250, är det en del av att man inte får så mycke släpp som gör att man hänger på större hojjar? Eller är det bara vikten som gör skillnad?

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
200 kusar i gixxer1000_05 ??

Crille skrev:
Vi får väl vänta och se tills årsskiftet....

Hade hoppats på det, men det är ej särskilt troligt. gixxer1000_03 har väl ca 164 hk på vevaxeln och ca 167 kg torrvikt. Jag tror att 05:an kommer ligga kring 175 (180 kusar med ramair) och ca 164-165 kg torrvikt. Det är realistiskt. Vi får nog vänta ett par 3-5 år inann de kommer upp i 200 kusar om man nu inte börjar införa begränsningar från vägverk o likn.

Men utvecklingen går ju onekligen ruggit fort på sporthojsområdet i Japan, det måste man ju säga. Cylinderbeläggningar utvecklas (keramiska o liknande), nya metoder för tillverkning av ventiler, ventilfjädrar o likn. som gör att man kan tillverka med finare toleranser gör att det håller länge, vilket i sin tur gör att man kan ta ut en högre effekt och ändå ha lika långa service intervall (1200 mil eller 2400 mil innan ventiljustering).

Den som lever han får se.......

Suzuki - Own the racetrack!!:))

Vem skall ner till Florida nu i december när de nya hojarna visas o testas på bana?? Jag planerar en resa dit. Klart sevärt, garanterat!!:))

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Chris Ash skrev:
Det är alldrig tillräcklig acceleration oavsett vad man kör.....

Det är därför man lika bra kan köra 125..... :)

Det går inte tillräckligt fort att cykla. Därför köper man en 125:a.

:hihi

\Masonit

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Masonit skrev:
Det går inte tillräckligt fort att cykla. Därför köper man en 125:a.

:hihi

\Masonit

Åk gärna runt med din Hornet på Sviestad nästa gång jag är där så ser vi hur många varv det tar att varva en sån....... :)

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Chris Ash skrev:
Åk gärna runt med din Hornet på Sviestad nästa gång jag är där så ser vi hur många varv det tar att varva en sån....... :)

Säg det till Mattias polare... vad hette han.... Kommer inte ihåg. Men han var snabbast på sviestad av ALLA på sin hornet. Du skulle sett hans skinnställ oxå. Den mannen va HARDCORE!!!!!!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
RoLLER skrev:
Säg det till Mattias polare... vad hette han.... Kommer inte ihåg. Men han var snabbast på sviestad av ALLA på sin hornet. Du skulle sett hans skinnställ oxå. Den mannen va HARDCORE!!!!!!

Det var han inte, tvivlar på att han körde 51.6 nämligen.

Köra under minuten på en Hornet borde inte vara så svårt, en duktig förare kör säkert 55-56 med den.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chris Ash skrev:
200 hästar?

1987 hade FZR1000 och Gixxer strax under 140 hästar, i år har hojarna ca 170, alltså 30 hästar på 15 år. Det kommer nog dröja ett tag till.

Alla kan bygga en sån motor hur lätt som helst, det är inte det.
130-135hk tror jag de uppgav, de är tyvärr ännu mer överdrivna än på en modern hoj (minus det här förbannade larvet med luffarturbon).

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
86-87 är en anna hoj iofs, 88 blir det en ny gsxr1100 (som jag inte ens mins vad de uppgav på ) och 89 kom en 145hk fzr1000 (som jag vill minas ligger runt 120hk på slangen)

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
valmers skrev:
Vilka banor äger Suzuki på?

Har för mig att de äger en i Japan eller så är det bara deras hemmabana o testbana. Men kommer tyvärr ej ihåg namnet på den!

Men du försökte väl vara ironisk misstänker jag, eller?

Hade Suzuki haft så många hojar med i MotoGP som Honda och satsat över 1 miljard kr på R&D av sin Motogp hoj så hade de nog varit med i täten från allra första början. Så det e så! It´s all about the money! No dineros no racing for you! You loco gringos! :)))

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024