Första boten för i år =(

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Står på Polises hemsida att v.17 satsar de extra på hastighetskontroller. (De e väl nu?)

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Frågan är OM man ska varna andra för poliskontroller, vi vet ju inte vilka vi varnar...kanske just den där killen/tjejen polisen är ute och letar efter, eller kanske en drogad/full förare som kör en annan väg efter att ha blivit varnad och därmed klarar sig.
Det är en svår avvägning det där. Men när jag kör mc så händer det att jag varnar andra mc genom att hålla upp vänster hands pek- och långfinger som ett V :tummenupp
Däremot så varnar jag aldrig bilister eller andra fordon just av ovanstående anledning.

Klart man ska varna! Förstår hur du tänker men själv skulle jag aldrig chansa på att av misstag råka varna en berusad/drogpåverkad snubbe.. Tråkigt som fan å låta en mc-kompis mista kortet i en kontroll för att han kört 30 km/h för fort på en ev pålitlig väg. Jag menar inte att man ska köra som en tok-jävel på vägar man känner till.. men handen på hjärtat, hur många av oss håller gränserna när vi tror oss vara säkra med farten vi håller. Man tänker i genom riskerna lite snabbt å sen drar man på. Jag varnar iaf alla när jag passerat en kontroll eller dylikt. Men jag skulle absolut inte hålla fram näven i ett "V" tecken för att varna!! :confused: Va fan sänder det för signaler?? Yeah!!! Victory framöver!!! Det sista jag skulle tro var att du varnade för en snut. Blinka med hel-ljuset eller ljus tutan om du gillar det ordet bättre! Mvh å ta det försiktigt där ute!

jan_karlsson75

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
ER-6n abs
Klart man ska varna! Förstår hur du tänker men själv skulle jag aldrig chansa på att av misstag råka varna en berusad/drogpåverkad snubbe.. Tråkigt som fan å låta en mc-kompis mista kortet i en kontroll för att han kört 30 km/h för fort på en ev pålitlig väg. Jag menar inte att man ska köra som en tok-jävel på vägar man känner till.. men handen på hjärtat, hur många av oss håller gränserna när vi tror oss vara säkra med farten vi håller. Man tänker i genom riskerna lite snabbt å sen drar man på. Jag varnar iaf alla när jag passerat en kontroll eller dylikt. Men jag skulle absolut inte hålla fram näven i ett "V" tecken för att varna!! :confused: Va fan sänder det för signaler?? Yeah!!! Victory framöver!!! Det sista jag skulle tro var att du varnade för en snut. Blinka med hel-ljuset eller ljus tutan om du gillar det ordet bättre! Mvh å ta det försiktigt där ute!

Ja visst skulle det vara tråkigt att inte varna en mc-kompis, därför varnar jag er när jag är ute och kör mc. Även jag har väl lite för mycket gasvajer upplindad runt styret ibland :D
Det där är ett gammalt tecken som ibland används för att varna, tråkigt för dig att du inte känner till det...eller är jag kanske för gammal :va Aja, helljusblink är ett bra sätt.

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Jag brukar använda "segertecknet" Tycker det är mycket tydligare än att bara blinka.
Visserligen kan det va bra att fatta innebörden med detta.. ha ha
Betyder inte V-tecknet bög också:va , kanske skulle ändra till blinkning inna man höjer fingrarna till "fel" förare:näsblod :arsele

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Helljusblinkningar e väl d vanligast, men jag har även sett dom som pekar upp i luften och gör en cirkelrörelse med handen, va jag vet betyder d helikopter eller nått i den stilen. Men o andra sidan e det en helikopeter så e det säkert en av plitarnas så då drar man väl ner på tempot ändå :va Tyvärr va d ingen som varnade mig för kontrollen trots att jag mötte några som borde sett den, missade dom den ska dom nog lämna in kortet på närmaste polisstation eller snacka med en optiker :rolleyes:

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Helljusblinkningar e väl d vanligast, men jag har även sett dom som pekar upp i luften och gör en cirkelrörelse med handen, va jag vet betyder d helikopter eller nått i den stilen. Men o andra sidan e det en helikopeter så e det säkert en av plitarnas så då drar man väl ner på tempot ändå :va Tyvärr va d ingen som varnade mig för kontrollen trots att jag mötte några som borde sett den, missade dom den ska dom nog lämna in kortet på närmaste polisstation eller snacka med en optiker :rolleyes:

Trafik övervakning sker inte med Helikopter längre.... Jag brukar vifta med handen/fingret i luften men det är meningen att det ska symbolisera en saftblandare...:gnissla

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag vill bara instämma i vad jan_karlsson75 skrev.

Det är inte olagligt att varna för poliskontroller (som oftast innebär rena körkort- och nykterhetskontroller) men chansen finns att den du varnar har alkohol/droger i blodet eller håller sig undan av andra anledningar.

Det sägs ju bl.a. att Tony Olsson lyckades undvika två vägspärrar innan han greps vid rymningen 2004 - enbart för att folk varnade, vilket är ännu mer svårbegripligt när det handlar om en vägspärr!?

Man gör som man vill..

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
När en MC-pilot hejar utan att ge nåt övrigt tecken så tolkar jag det som att det är hastighetskontrollfritt framöver. Jag skulle själv inte heja på en MC om det fanns en kontroll bakom mig, utan att ge nåt tecken.

Står polisen klar med spikmattor och automatvapen så åker jag direkt hem utan att ge tecken....

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Jag har funderat en del på det där med hur man ska varna andra, att bara blinka med helljuset känns något otillräckligt, V-tecknet är absolut inget jag skulle associerat till fartkontroll ifall nån skulle signalerat det till mig. Roterande finger i luften känns mer naturligt i så fall.

Varför finns det ingen standard för detta? Finns ju tack-blinkningen och F-U-fingret för andra tillfällen

Dark_Messenger

Guest
Jag har funderat en del på det där med hur man ska varna andra, att bara blinka med helljuset känns något otillräckligt, V-tecknet är absolut inget jag skulle associerat till fartkontroll ifall nån skulle signalerat det till mig. Roterande finger i luften känns mer naturligt i så fall.

Varför finns det ingen standard för detta? Finns ju tack-blinkningen och F-U-fingret för andra tillfällen

Det är ju mera av universallösningar. Fingret funkar lika bra i alla situationer. Saftblandartecknet kan ju vara lite svårt att få till i 250... :skrämd

Det bör vara nått enkelt man kan göra från eller i närheten av handtaget.:va

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Hoj
Honda CBR 1000 F
Knuten näve på huvudet kör jag på också.

Men om dom hade tagit kortet av dig, hur länge tror du att dom skulle hållit det? 2 månader?

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
Det är ju mera av universallösningar. Fingret funkar lika bra i alla situationer. Saftblandartecknet kan ju vara lite svårt att få till i 250... :skrämd

Det bör vara nått enkelt man kan göra från eller i närheten av handtaget.:va

ha ha, jag förstår... du vill göra nån liten knix med vänstra tummen, det e det nog inte många som ser i 250 blås :D

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kör alltid v-tecknet åt sidan. Kanske ska göra det med vänster och banka på hjälmen med höger. Låter inte det vettigt?

Dark_Messenger

Guest
ha ha, jag förstår... du vill göra nån liten knix med vänstra tummen, det e det nog inte många som ser i 250 blås :D

Men fan måste jag sänka hinner de(tm) ju ikapp!??:D

Kan vi inte bara blinka två snabba med högerögat när de(tm) är i närheten?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Blinkar tre gånger med helljuset och sedan v-tecknet... det är så vi truckers gör :D

Det har räddat mig ett par gånger, då hinner man kraffsa ihop färdskrivarbladen eller kanske ta en omväg.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Frågan är OM man ska varna andra för poliskontroller, vi vet ju inte vilka vi varnar...kanske just den där killen/tjejen polisen är ute och letar efter, eller kanske en drogad/full förare som kör en annan väg efter att ha blivit varnad och därmed klarar sig.
Det är en svår avvägning det där. Men när jag kör mc så händer det att jag varnar andra mc genom att hålla upp vänster hands pek- och långfinger som ett V :tummenupp
Däremot så varnar jag aldrig bilister eller andra fordon just av ovanstående anledning.

Tror du att alla mc-förare är helgon? Du kanske varnar nå´n tjyv som snott en polares hoj?

Till TS: Gråt inte över pengar. Man tjänar alltid nya.:tummenupp

Raket

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Harley Fatboy 08
Phuu!!

Bra att Du Berättade detta. Åker ibland med polarna till Taxinge för en trevlig fika. Vägen dit e ju störtskön att åtminstonne åka fortare än 70 på.
Ganska lätt att åka tre siffrigt på.
Tura att Du har kvar kortet. Trevlig hojsommar.
Raket:tummenupp

Vi hade vart på Taxinge slott & fikat så jag tog d som referenspunkt, men nu när jag kollar på boten står det. Kommun, Nykvarn[/QUOTE]

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024