Första fildelaren av (C) material dömd !

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
tacka gud för krypterade nätverk :banana när de kommer ut på marknaden i större mängd så kan allt vad antipiratbyrån heter hälsa hem!

denna katt och råtta lek leder bara till att bredbandsbolagen tjänar mer och mer och bert karlsson förlorar en massa..
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Tellet skrev:
tacka gud för krypterade nätverk :banana när de kommer ut på marknaden i större mängd så kan allt vad antipiratbyrån heter hälsa hem!

denna katt och råtta lek leder bara till att bredbandsbolagen tjänar mer och mer och bert karlsson förlorar en massa..
Jo, men jag förstår inte varför det tar sån tid? :( Varför inte göra bit torrent clienterna å trackerna krypterade? Å DC förstås!
Ingen har väl nytta av att kunna se IP nummret på personen som kopierar av dig? De vore väl lätt för dem att kryptera ihop all trafik där i nån form av ohack bar kryptering. Ex. AES 256 bitars kryptering som DriveCrypt använder! :)
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
pogo skrev:
Jo, men jag förstår inte varför det tar sån tid? :( Varför inte göra bit torrent clienterna å trackerna krypterade? Å DC förstås!
Ingen har väl nytta av att kunna se IP nummret på personen som kopierar av dig? De vore väl lätt för dem att kryptera ihop all trafik där i nån form av ohack bar kryptering. Ex. AES 256 bitars kryptering som DriveCrypt använder! :)


jo det klart.. men om de släpper de krypterade näten lösa bland oss användare hej vilt så har alla snuskgubbar med porrbilder på hannes 9 år fritt fram :3freak

de är nog rädda att det ska missbrukas i större syfte än oss "vanliga" fildelare :(
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
Tellet skrev:
jo det klart.. men om de släpper de krypterade näten lösa bland oss användare hej vilt så har alla snuskgubbar med porrbilder på hannes 9 år fritt fram :3freak

de är nog rädda att det ska missbrukas i större syfte än oss "vanliga" fildelare :(
Ja, se vad Antipiratbyrån stökar till det...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
burner skrev:

Snyggt mixtrat! Hur lång tid tog det?

En skärmdump är ungäfär lika svår att mainpulera som en hemlös alkis minne..

Kom att tänka på en sak, jag kommer ju flytta om två månader då får ja ju ett annat ip. Kan dom sätta ditt mig för saker på min gammla (nuvarande) ip då? Det blir väll väldigt svårt för dom att bevisa något? Eller gör det ingen skilnad?

Tellet skrev:
jo det klart.. men om de släpper de krypterade näten lösa bland oss användare hej vilt så har alla snuskgubbar med porrbilder på hannes 9 år fritt fram :3freak

de är nog rädda att det ska missbrukas i större syfte än oss "vanliga" fildelare :(
Det har dom i princip idag oxå. Dom som åker fast har ju oftast haft hemsider me skiten.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Efter att ha läst domen anser jag att det finns två punkter värda att notera.

1. Bevisfrågan har egentligen inte prövats, han bedömdes ha erkänt
Den tilltalade hade erkänt i polisförhör och samtidigt angett specifika uppgifter om hur det hela gått till. Uppgifter som stämt överens med det som APB uppgett. Sedan väljer den tilltalade att ta tillbaka detta i rätten och istället presenterara en riktigt illa underbyggd efterkonstruktion. Rätten bedömer honom därför inte som trovärdig vilket uppenbarligen sänker beviskraven avsevärt.

Vidare baseras stora delar av försvaret på ett felaktigt datum i en polisrapport för då brottet skulle ha begåtts. Något man tydligen alltså inte har dubbelkollat från försvarets sida vilket gör att försvaret delvis faller till marken när det korrekta datumet fastställs. Följaktligen kommer man aldrig till att egentligen pröva bevisvärdet av en skärmdump. Han fälls i praktiken för att han erkänt tidigare. Nog för att vissa Tingsrätter genom tiderna lämnat en del i övrigt att önska men inte ens Tingsskjulet i Bastuträsk skulle fälla någon givet att sannolikheten de facto var 10% oskyldig.

2. Straffet är hårt, alldeles för hårt.
Det är bara att konstatera att rätten tagit starkt intryck av filmindustrins med fleras lobbykampanj om hur synd det är om just dom och hur illa allt blir om det bara blir ett normalt straff. En kampanj som ABP säkerligen varit väsentligt bättre på att driva än sina motståndare. Följaktligen bifaller rätten Henrik uberführer Ponténs vädjan och dömer till ett så hårt straff man bara törs utan att riskera ett direkt justitiemord, vilket ett fängelsestraff faktiskt hade varit.

Konklusion
Maken till oproffsigt försvar har jag sällan skådat. Den tilltalade hade enligt min mening sannolik fått ett lägre straff om han vidhållit erkännandet och tryckt på förmildrande omständigheter istället för att försöka med den urtaskiga efterkonstruktionen. Överklaga till hovrätten och för allt i världen, byt advokat.

Vad beträffar de fildelare (halva Sverige) som sitter och våndas över huruvida de vågar gå in på DC++ kan jag bara konstatera att risken är fruktansvärt liten för att åka dit för fildelning. Sannolikheten för att bli överkörd av ett rattfyllo är kopiöst mycket större och något man rimligen borde oroa sig desto mer för. Men passa för den saken skull ändå på att dra lärdom av domen.

"Det är inge bra att erkänna först för att sedan ta tillbaka. Och skulle ni mot all förmodan ändå hamna i rampljuset, se då för fan till att skaffa en bättre advokat."

/Olzki
 
Last edited:

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
prulle skrev:
Kom att tänka på en sak, jag kommer ju flytta om två månader då får ja ju ett annat ip. Kan dom sätta ditt mig för saker på min gammla (nuvarande) ip då? Det blir väll väldigt svårt för dom att bevisa något? Eller gör det ingen skilnad?
De flesta bredbandsabonnemang har dynamisk ip tilldelning. Vilket gör att man byter ip lite då och då.
Internetleveratörerna har ju givetvis kvar all information om vem som har vilken ip vid vilken tid.
Så även om du flyttar så hittar de dig. :huvet
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
pogo skrev:
Jo, men jag förstår inte varför det tar sån tid? :( Varför inte göra bit torrent clienterna å trackerna krypterade? Å DC förstås!
Ingen har väl nytta av att kunna se IP nummret på personen som kopierar av dig? De vore väl lätt för dem att kryptera ihop all trafik där i nån form av ohack bar kryptering. Ex. AES 256 bitars kryptering som DriveCrypt använder! :)
Det är inte så lätt.
Peer to peer nätverken bygger ju på att datorerna tankar direkt ifrån varandra, man har bara en hub eller tracker för att hitta varandra.
Det innebär att när du väl tankar, eller någon tankar från dig, så har man en "direkt" koppling. D.v.s din dator måste veta vem den ska skicka data till. Oavsett om man någonstans krypterar datat så måste man i botten gå över ip vilket gör addressen tillgänglig.
För att ta en jämförelse. Du kan skicka ett brev med posten där innehållet är krypterat, men för att posten ska veta vart brevet ska så måste de ju veta addressen. Den kan du ju inte kryptera då.

Dock är det ju på gång med olika sätt att kunna dölja addresser men det är som sagt inte jättelätt.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Micke N skrev:
Peer to peer nätverken bygger ju på att datorerna tankar direkt ifrån varandra, man har bara en hub eller tracker för att hitta varandra.
Det innebär att när du väl tankar, eller någon tankar från dig, så har man en "direkt" koppling.

En sanning med modifikation.

Det behöver inte finnas någon direktförbindelse om du tex. kopplar upp
dig till en hub och sedan ansluter till någon där du laddar hem data från...

För att komma runt detta så kan man tex. använda sig av proxy servar.

Finns ett projekt som kallas för TOR(The Union Routing Projekt).
TOR fungarar så att det är uppbyggt av krypterade tunnels som skickar data mellan en mängd TOR-servar genom internet, servrarna är endast medvetna om nästa destination och vart datan kommer från och vet alltså inte källan eller slutmålet för packeten. Detta beror på att krypterad data lager på lager byggs upp.
De flesta TOR-servrar loggar inte heller trafiken så det blir omöjligt att ta reda på vart datan kommer från och vart den skickar(i efterhand alltså).

Även routingen ändras med täta mellanrum för att ytterligare försvåra att någon kan spåra datan tillbaka till källan.

Mjukvaran finns att ladda hem på http://tor.ef.org/

Även tex. mjukvaran Privoxy(för http/s, annan mjukvara för andra protokol) laddas ned, privoxy är i sig en proxyserver så du själv kan kontrollera att din trafik använder sig av TOR.

För en liten skara svenskar så väntar nu rättegångar som berör nedladdningar av filmer och spel.

Om dom tänkt efter lite före och använt sig av ovan teknik så skulle
dom med stor sannolikhet inte blivit upptäckta.

Visst finns det även nackdelar med TOR, och det är tex. hastigheten
och att du själv kan läcka information.
När data skickas över kanske 30st andra server så sjunker förstås prestandan, men det kanske är värt det för att få vara ganska så anonym ???
 
Last edited:

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
burner skrev:
En sanning med modifikation.

Det behöver inte finnas någon direktförbindelse om du tex. kopplar upp
dig till en hub och sedan ansluter till någon där du laddar hem data från...

För att komma runt detta så kan man tex. använda sig av proxy servar.
Jo, det var därför jag satte direkt inom situationstecken.
Men du är inte säker bara för att du har en lång proxykedja heller.
Det går alltid att söka sig till den faktiska ip addressen även om det givietvis tar längre tid och mer resurser.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Det enda 100% sättet att inte åka dit är att inte vara olaglig. ;)

Men.. publika DC-hubbar har väl iofs aldrig varit speciellt smart. Speciellt inte nu.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Micke N skrev:
Jo, det var därför jag satte direkt inom situationstecken.
Men du är inte säker bara för att du har en lång proxykedja heller.
Det går alltid att söka sig till den faktiska ip addressen även om det givietvis tar längre tid och mer resurser.

Visst, 100% säkerhet är nog omöjligt att nå.

Men genom att använda sig av en mängd med routrar som inte loggar trafiken
så blir det svårt att ta reda på vart trafiken skickades vidare till och från
vem den kom.

Sedan när lager efter lager av krypterad data måste knäckas för att
ta reda på start/mål destinationen så är man(min åsikt) ganska så säkert.

Hur säker något måste vara för att kallas säker är en förstås en
definitionsfråga.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top