Första fildelaren av (C) material dömd !

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Jag kanske ska gå över med en Alladinask och gratulera Henrik Pontén, har är ju trots allt min granne :hihi
 

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Haninge
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Wesslan skrev:
Vore roligare att lyckas komma in på hans trådlösa och ladda hem massa film :)
Om mannen ens äger en dator.
Haha, bluetooth :) Du får titta in igenom fönstrena när han åker och handlar elelr något, så slår vi till :tomten
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
BMW R90s skrev:
Man undrar om domaren vet vad fildelning är och hur det går till.


I sverige finns det ingen jury, det är nämndemän som agerar jury tillsammans med domaren.

Jag har sett EN rättegång, båda nämndemännen var minst 70år,
jag tvivlar på att det bara var ett sammanträffande.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Deztallica skrev:
Haha, bluetooth :) Du får titta in igenom fönstrena när han åker och handlar elelr något, så slår vi till :tomten

Varför inte försöka få tag på hans IP-adress, skapa en skärmdump där 'Henrik "Warez" Pontén' delar ut Hip Hip Hora från samma IP. Maila bilden till kvällspressen - De får nog till en sjysst skruv på det!
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Wesslan skrev:
Jag kanske ska gå över med en Alladinask och gratulera Henrik Pontén, har är ju trots allt min granne :hihi

Då tycker jag du ska knalla över och fråga hur många CD-skivor han fick på posten i våras. Han kommer förstå vad du menar. :hihi
 

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Lidingö
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Tjet skrev:
Då tycker jag du ska knalla över och fråga hur många CD-skivor han fick på posten i våras. Han kommer förstå vad du menar. :hihi


Haha, ja, det skulle vara kul att fråga faktiskt :)
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Känns faktiskt skrämmade att den enda bevisningen som verkar ha krävts är skärmdumpar. Hur ställer sig rätten till om jag använder en proxy på en annan dator? Åker JAG dit (hur ska dom bevisa att det var jag?) eller åker personen med proxyn dit? Han har ju inte tankat hem något. I så fall får man ju sätta dit alla som har nät i sverige. Hell, Statens Skanova ligger nog risigt till i det fallet.

Sen kan ju kanske tilläggas att killen som "spridit materialet" faktiskt erkände först. För att sedan i rätten ta tillbaka alltsammans.

Jag hoppas innerligt att han tillsammans med sin advokat överklagar domen, och kommer med rejäla belägg för varför man inte kan till 100% säkerhet fastställa att en IP faktiskt använts av en viss person. (I varje fall inte med skärmdumpar)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Chris Ash skrev:
Betyder detta att polisen inte får kolla IP-adresser längre? Det krävs väl fängelse i straffskalan? Isf är det ju en seger för fildelarna....

Vad är det som säger att det inte är belagt med fängelsestraff på straffskalan då? Om man kan få dagsböter för att köra rattfull (vilket även är belagt med fängelsestraff?) så borde det kunna sluta likadant här? Eller är jag ute och cyklar? Dagsböter=inget fängestraff kan utdelas för samma brott av grövre rang?
 

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Sverige
Hoj
ER-6n -09
burner skrev:
Detta var så fallet för killen från Västerås dom dömdes, finns att läsa i domen. Killen har alltså inte fått någon varning innan.
http://www.idg.se/ArticlePages/200510/25/20051025133953_IDG.se222/fildelardom_vasteras.pdf

Jag tror inte att APB spelar fairplay direkt, money talks som det heter.

Vad jag har läst i ämnet så skickar inte APB en anmälan till din ISP utan det sker till Polisen.

Sedan tar Polisen kontakt med din ISP som är skyldiga att lämna ut uppgifterna till polisen, så har jag läst att det fungerar i alla fall...

Jag hoppas att detta sätter lite fart på Freenet's utveckling.

Först och främst så var det andra lagar som gällde då den här killen åkte fast, det var faktiskt inte olagligt att ladda ner men det var olagligt att dela ut. I vilket fall som helst hade ingen i Sverige åkt fast för något brott som det här så det fanns inget rätt å fel hur om hur de skulle agera. Vet inte exakt hur han åkte fast? Husransakan, endast skärm dump?

Jag läste nu en intressant artikel på IDG.se, å det är som du sa från början att fängelse kan bli aktuellt i framtiden om flera filmer delas ut. Så där fick du rätt. :)
Iaf, i nuläget är spelar det ingen roll hur min ISP får påtryckningarna om att lämna ut mina personuppgifter eftersom att straffet inte är mer än böter.
Så alltså, som jag förstått det är det en tolkningsfråga från ISPn, tycker de att mina 10 filmer jag delar ut ger fängelsetraff så ger de ut mina personuppgifter till polisen (men förvarnar mig innan).
Å andra sidan har inget sånt här brott fått fängelsestraff ännu så ISPn behöver inte känna sig tvingad. Alltså, en tolkningsfråga!
Håller du med?

Läs mer här:
http://www.idg.se/ArticlePages/200510/24/20051024141917_IDG.se573/20051024141917_IDG.se573.dbp.asp
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
zoddri skrev:
Domstolen har nu ansett att en felmarginal på tio procent är godtagbar
Att personen i fråga blir dömd bryr jag mig inte mycket om, det är olagligt, då får man ha med i kalkylen att man kan åka fast. Inte för att jag är emot fildelning, men ändå...

Att man i domstol däremot accepterar en så stor felmarginal som 10% är helt sjukt. Är det acceptabelt att var tionde person som blir dömd för ett brott är oskyldig?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Wesslan skrev:
Jag kanske ska gå över med en Alladinask och gratulera Henrik Pontén, har är ju trots allt min granne :hihi

Erbjud dig att vattna hans blommor när han åker på semester, då kan du ju passa på att lägga in ett sånt där program som gör att du kan styra datorn från internet.
Sen väntar du nån månad och går till bibblan, eller nån annan offentlig dator, och styr den till att ladda ner massa film. Få en polare att ta en skärmdump på de, skicka till kvälls tidningarna och anmäl. :yoparty

Hur ser dom på Musik då? Spelar det nån roll om man har kvar matrialet eller inte? Alltså även om man inte delar ut det, men har laddat ner det, är det olagligt att inneha det då?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ja, det är ju intressant hur dom kan binda en fysisk person till ett IP. Det är som att min MC kör ifrån en polisbil och jag blir åtalad trots att det var min polare som körde den. Eller om min mamma/sambo/whatever var den som delade ut filen utan min vetskap. Kommer man kunna komma undan på det?

prulle skrev:
Hur ser dom på Musik då? Spelar det nån roll om man har kvar matrialet eller inte? Alltså även om man inte delar ut det, men har laddat ner det, är det olagligt att inneha det då?

Nej, det är inte olagligt att inneha piratkopierad musik.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
xfader skrev:
Känns faktiskt skrämmade att den enda bevisningen som verkar ha krävts är skärmdumpar. Hur ställer sig rätten till om jag använder en proxy på en annan dator? Åker JAG dit (hur ska dom bevisa att det var jag?) eller åker personen med proxyn dit? Han har ju inte tankat hem något. I så fall får man ju sätta dit alla som har nät i sverige. Hell, Statens Skanova ligger nog risigt till i det fallet.

Sen kan ju kanske tilläggas att killen som "spridit materialet" faktiskt erkände först. För att sedan i rätten ta tillbaka alltsammans.

Jag hoppas innerligt att han tillsammans med sin advokat överklagar domen, och kommer med rejäla belägg för varför man inte kan till 100% säkerhet fastställa att en IP faktiskt använts av en viss person. (I varje fall inte med skärmdumpar)
Att det inte krävdes mera bevisning berodde på att den åtalade erkände
''brottet'' omgående. Hade han nekat så kommer saken i annat läge.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Detta är ju trots allt "bara" en dom i första instans. Förhoppningsvis överklagar han upp till hovrätten där det hela kan tolkas annorlunda, visserligen åt bägge håll men jag tror på mildare straff.
 

Coola Ola

Guest
Victor skrev:
Nej, det är inte olagligt att inneha piratkopierad musik.

Säker på det? Har du nån länk till lagtext/motsvarande som beskriver detta? Visst kan det vara så men det låter lite skumt. Är det s.k. kompiskopiering som du tänker?

Programvara hamnar väl iofs under speciallagstiftning men det är ju inte ok att att piratkopierade program och spel så varför skulle det vara ok med musik?
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Basse skrev:
Detta är ju trots allt "bara" en dom i första instans. Förhoppningsvis överklagar han upp till hovrätten där det hela kan tolkas annorlunda, visserligen åt bägge håll men jag tror på mildare straff.

Idag så började en annan rättegång mot en 27-årig gift man i Sollentuna
som också rör piratkopiering men denna gång så gäller det många fler filmer, även datorn är beslagtagen av polisen.

Blir säkert till att skaka galler för den killen
:näsblod

pogo skrev:
Å andra sidan har inget sånt här brott fått fängelsestraff ännu så ISPn behöver inte känna sig tvingad. Alltså, en tolkningsfråga!
Håller du med?

Kan säkert stämma, verkar vara många åsikter hur lagarna skall
tolkas.

Får se vad som händer med kille nr 2 Sollentuna då en ny rättegång
startade idag...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Coola Ola skrev:
Säker på det? Har du nån länk till lagtext/motsvarande som beskriver detta? Visst kan det vara så men det låter lite skumt. Är det s.k. kompiskopiering som du tänker?

Programvara hamnar väl iofs under speciallagstiftning men det är ju inte ok att att piratkopierade program och spel så varför skulle det vara ok med musik?

Fan, varför måste du ifrågasätta mig? Jag som kände mig ganska säker på min sak.
Men som jag har förstått så är inte innehav olagligt, enbart spridning. Och angående program så är väl brukandet som är olagligt, inte innehavet?
Nån får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top