Första hoj: Ducati Monster eller Panigale - importera

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej

Jag har precis köpt en intensivkurs för MC, ser väldigt mycket fram emot detta. Ducati har alltid legat varmt om hjärtat och jag har ett par frågor som jag hoppas kunna få lite feedback på.

1) Monster evo 1100 eller Panigale 1199, minst sagt riktigt fina skapelser...jag vet inte om panigale blir "overkill" som första hoj, men jag är helt såld på den även om monster också är riktigt fin. Är det dumt att gå efter en sådan sporthoj som första motorcykel, spelar det någon roll?

2) Jag ser sällan om aldrig beggade panigale på blocket, så jag funderar på att importera en från England, där jag ser fler beggade, frågan är vilka kostnader kommer jag åka på då? Jag har läst att lyset måste ställas om, då de har vänstertrafik. Kan jag på enkelt sätt räkna ut alla kostnader? Finns det något annat land som är "bättre" att importera ifrån? Några bra sajter för beggade Ducatis?

3) Vad kostar försäkring på panigale och monster?

4) Övrigt att tänka på? Det lär bli en 2012 eller 2013 på Ducati

tacksam för all input

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1, monstern brukar väl rekommenderas som en hyfsad förstahoj, panigalen är nog mer tveksam. Det är så vitt jag förstått en rätt krävande hoj. Med det sagt så är det bara att köpa den hojen som får ditt hjärta att slå lite snabbare. Dock brukar man lyckas lägga första hojen, så det kan ju vara bra att tänka på med.

2, Tyskland.

3, panigale? Skulle tippa på någonstans över 30000 om året, men har inte kollat upp det. Se om du kan få tag på ett regnummer och sedan är det bara att ringa runt till försäkringsbolagen. Du kan inte försäkra den på Bilsport & MC eller svedea pga att det är en sporthoj. (Iaf inte helförsäkra). Antagligen samma på de flesta andra bolag med. Försäkra sporthoj är dyrt.
Monstern är nog billigare. Inte kollat upp de heller, men nakenhojar brukar vara humanare försäkringar än sporthojar.

4, Ha skoj. Ta kortet och spring sedan och kör kurser med SMC så du lär dig hantera din hoj med. :tummenupp

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
1) Jag själv skulle inte ha gett mig på en Panigale som första hoj då dom är väldigt dyra och jag skulle bli väldigt ledsen i ögat när jag väl tappat/kört omkull den för ett nybörjarmisstag.
Sen är dom nog inte så värst nådiga och förlåtande som nybörjarhoj heller till att börja med. :näsblod

2) Panigale började säljas förra året, så det är nog inte så många av dom få ägare som finns i Sverige som har hunnit tröttna på dom än. Import från UK finns det massa trådar om här, så det är inga större problem att hitta info.

3) Insplanet och andra bolag kan kolla försäkring åt dig, men det verkar som att många i Stockholms län som kör Ducati har sina hos Folksam. Panigale är säkert bra mycket dyrare att försäkra än Monster, och Monster 1100 är nog inte så värst billig till att börja med. :gnissla

4) Service:n är dyr (beroende på meck då, men generellt sett så).
Privat- och gråimporterade hojar brukar ha högre premier hos försäkringsbolag.
Du kommer tröttna på alla brewdar som dagligen kommer fråga om att få åka med någon gång. :glömdet

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Privat- och gråimporterade hojar brukar ha högre premier hos försäkringsbolag.

Stämmer inte alls! Har ägt 2 nyare import hojar. Ingen skillnad i premie.
Dock förlorar man vid sälj då de sållas bort av många potentiella köpare som "kraschat o lagat gods"

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Skulle aldrig i övrigt köpa en ny hoj från ett annat land pga av den anledningen att man får lida för det vid försäljning sen.
Folk vet om att det är sisådär med garanti o vågar ofta inte ta över en sådan hoj pga detta.
Förövrigt kan jag tänka mig att många har lidit av honds cbr1000RR -08 som hade problem med etc kolvringar o drack mycket olja. Kul att ha köpt sen sådan hoj av någon som importerat den o sedan stå där med en hoj som honda sverige inte vill laga o en motor som måste rivas.

Säkrare o vänta o köpa en lätt begagnad när man vet att inga dyra garantiärenden dykt upp. Plus att man sparar ännu mer pengar

Förövrigt är det lite galet att köpa en ny dyr hoj när man är färsk på kortet eftersom man inte har en aning om vilket typ av hojgenre som passar en. Bättre att börja med en beggad. Var det inget för dig så är det bara att sälja utan att gå för mycket i förlust och sedan testa något annat.

Last edited:

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Välj Monster, Galen är troligvis ingen hoj du kommer trivas med som första hoj mer än i början om du inte specifikt vill posera, visst den går bra men i varje fall jag sitter fruktansvärt obekvämt på den (därför jag tog en Multi och har inte ångrat mig en sekund).
Till nästa säsong märker du själv vilket håll ditt mc intresse vill ta och kanske byter upp (eller ner) dig till en Panigale.

Men smaken är ju som baken.... köp den du vill ha :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
www.mobile.de om du vill kolla beggade hojar i tyskland.

Köp den hoj du vill ha, är det en Panigale du vill ha och du har råd med en så slå till på en sådan. Ta det lugnt bara, det är mycket hoj det där :)

996RS

996RS
Gick med
15 Dec 2010
Hoj
996RS
Kör på Monstern, då får du en hoj som du kan använda till allt från stadskörning till banåkning utan att det blir jobbigt :tummenupp

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Inga tråkiga val på förstahojar minsann. Jag hade iaf en monster som första och jag gillade den. Lättkörd, trevlig och med 1100 får du bra tryck. Jag hade nog avvaktat nån säsong eler tre med panigalen iaf. Dels för ekonomin (försäkring och inköp) och dels för att den inte är speciellt bra som förstahoj i mitt tycke.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
En Panigale eller liknande supersporthoj är direkt olämplig som förstahoj. Inte bara pga den extrema prestandan utan även pga ergonomin som är hopplös för så gott som allt annat än full attack på bana.

Jag kan nästan lova dig att du kommer utvecklas fortare, bli en bättre förare och ha roligare på något mindre extremt i början. Valfri Monster eller annan streetfighter med mer upprätt körställning är lättkörda och buskul med bra prestanda. Sen när du har kört nån säsong och kanske fått prova på lite olika hojtyper tror jag du kommer få ut så mycket mer av en Panigale eller vad du nu bestämmer dig för.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu känner jag ju inte TS, och har ingen som helst aning om hans körkunskaper, utan kan bara gissa mig till att hans körtalang är som alla andra nybörjares.

Så jag måste bara fråga er s.k. "motorcykelälskare" som rekommenderar Panigalen:

Skäms ni inte!? Känner ni ingen som helst ansvar och omtanke för den stackars hojens välbefinnande?

Tänk er själv att ni var en språjlans ny Panigale och så blir ni satt i händerna på en nybörjare!:skrämd
Varenda gång ni kommer till en kurva, oavsett hastighet, så tvingas ni leva med vetskapen om att han/hon som sitter på er endast har den kompetens som krävs för att få köra på allmän väg. Han/hon är mest största sannolikhet en precis lika stor sopa som de flesta av oss var de första åren vi körde hoj. :fakta

Hur hemskt kommer de inte att kännas för er när ni i bästa fall får hosta er fram längs banor, men med största sannolikhet endast längs allmänna vägar, i hastigheter som är ett hån mot er kompetens? Ni kommer vilja ta livet av er av total depression av att ni blivit satt i händerna på nån som inte låter er blomma ut som det magnifika ros i herrens mc-hage som ni vet att ni egentligen är. SmileySuicide.gif

Dina bröder och systrar från samma produktionslinje får triumfera i lopp efter lopp medans ni är satt i händerna på en .... på en.... på en nybörjare! bth_Smiley-Crying.gif

Nä fy f-n, det här forumet är på väg åt helsefyr med gasspjället på max. Alldeles för många här uppvisar ingen som helst omtanke för fina motorcyklar. Det finns alldeles för många skamlösa smygbilister här numera!

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Nu känner jag ju inte TS, och har ingen som helst aning om hans körkunskaper, utan kan bara gissa mig till att hans körtalang är som alla andra nybörjares.

Så jag måste bara fråga er s.k. "motorcykelälskare" som rekommenderar Panigalen:

Skäms ni inte!? Känner ni ingen som helst ansvar och omtanke för den stackars hojens välbefinnande?

Tänk er själv att ni var en språjlans ny Panigale och så blir ni satt i händerna på en nybörjare!:skrämd
Varenda gång ni kommer till en kurva, oavsett hastighet, så tvingas ni leva med vetskapen om att han/hon som sitter på er endast har den kompetens som krävs för att få köra på allmän väg. Han/hon är mest största sannolikhet en precis lika stor sopa som de flesta av oss var de första åren vi körde hoj. :fakta

Hur hemskt kommer de inte att kännas för er när ni i bästa fall får hosta er fram längs banor, men med största sannolikhet endast längs allmänna vägar, i hastigheter som är ett hån mot er kompetens? Ni kommer vilja ta livet av er av total depression av att ni blivit satt i händerna på nån som inte låter er blomma ut som det magnifika ros i herrens mc-hage som ni vet att ni egentligen är. View attachment 388165

Dina bröder och systrar från samma produktionslinje får triumfera i lopp efter lopp medans ni är satt i händerna på en .... på en.... på en nybörjare! View attachment 388166

Nä fy f-n, det här forumet är på väg åt helsefyr med gasspjället på max. Alldeles för många här uppvisar ingen som helst omtanke för fina motorcyklar. Det finns alldeles för många skamlösa smygbilister här numera!

Hehe, Hahahahaha. :)

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Har bara ägt Panigale, så kan inte svara om Monstern, det får någon annan ta.

1. Panigalen är en snuskigt snygg och fet hoj på alla sätt och vis, men vetifasen om den är så bra för en nybörjare, visst den är lätt och smidig som en 600cc, men kraften i förhållande till vikten är galen, och vet inte om det är så bra att börja med det.. Började själv med zx9r sen zx10r och nu Panigale. Det är en FRUKTANSVÄRT bra hoj som drar alla blickar till dig, men jag råder dig ändå att börja med något annat och inhandla en senare när vi andra Panigalister höjt försäkringspremien lite! :hihi

2. Inga bra svar här.

3. min panigale kostar 14 000 Hel/hel på Läns, jag är 27 år.

4. hrm jadu, servicearna är väl lite dyrare men inte speciellt mkt. Hade min inne nyss på service, det hamnade på 3200:- för olja, filter, lite uppdateringar på i programvaran och lite annat smått och gott.

Såå lite summering då; En GALEN hoj till ett vettigt försäkringspris, lätt och smidig för sin cc, Snyggaste hojen på marknaden ? tft skärmen som instrumentpanel och baklyset är PORR!! MEN du BÖR vänta ett tag, börja med Monstern och byt sen upp dig om du känner att det inte räcker efter ett par somrar.

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Den var banne mig inte dåligt med input ;) mycket pekar mot samma håll: Ge fan i Panigalen!! G-man: Jag fick mig ett riktigt gott skratt, även om jag förstår undertonen.

Jag skall testköra monster och panigale efter jag tagit kortet, men det är klart..vid stadskörning passar säkerligen monster bättre för bekvämligheten, har hört av många att panigale är jobbigare att köra.

Tack för all input!

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
Ja i stadskörning är den inte speciellt rolig då den blir väldigt varm väldigt fort och du har motorn väldigt nära dig = svettigt. Sen är den som de flesta andra sporthojar, dvs inte gjord för att gå i stan.. man märker hur den verkligen inte vill vara där utan trivs bättre när den kommer upp på en 10k varv.

Inne i stan får du ha 1 växel lägre än på en vanlig sporthoj, vilket kan upplevas som väldigt ryckigt. Meeen det positiva överväger det negativa ganska ordentligt ändå.

Testkör som du säger och avgör vilken som känns bäst för just dig!

Den var banne mig inte dåligt med input ;) mycket pekar mot samma håll: Ge fan i Panigalen!! G-man: Jag fick mig ett riktigt gott skratt, även om jag förstår undertonen.

Jag skall testköra monster och panigale efter jag tagit kortet, men det är klart..vid stadskörning passar säkerligen monster bättre för bekvämligheten, har hört av många att panigale är jobbigare att köra.

Tack för all input!

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Köp en Panigale direkCt, herregud, varför tvekar du? Du har ju redan bokat intensivkurs eller hur, vad kan gå fel liksom?

KentK

SDK #3113
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098, Ducati Multistrada GT
Testkör och se vilken som känns bäst.
Så länge hjärnan hela tiden är kopplad till gashanden spelar det ingen roll vilken hoj du har.
Har du ekonomin nu att klara en Panigale och det är drömhojen så passa på. Livet bjuder på många oväntade turer.

Boka sen direkt bandagar med t.ex SMC så blir du snabbt vän med hojen.
Lycka till oavsett val!

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...