Första hoj i mellanklass - 195cm lång

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ta kortet i första hand och handla hoj sedan, tycker jag. Då har du kanske hunnit testa några fler modeller också. Hojar som passar till A2-kort utan strypning är ju inte så vanliga och de tenderar dessutom att vara lite mindre så strypning är nog inte så mycket att haka upp sig på.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Kort först och hoj sen röstar jag för. Då får du ju lite tid och erfarenhet på hoj innan du bestämmer dig. Sen skall man ju inte glömma att man alltid kan köpa en annan hoj om man inte blir nöjd.

Ang lämpliga hojar för färdigvuxna individer, beroende på hur man är byggd, så är min erfarenhet att i princip alla BMWs hojar funkar bra om man är stor. Africa Twin funkar även utmärkt. Med din budget blir det dock lite lurigt.

Kusinkokain

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2014
Hoj
SMC-R -14
KTM 625 har ju typ 21kw på pappret. Bra serviceintervall (500 mil), driftsäkra förutsatt att de är skötta. Byggda för fullvuxna människor. Väldigt obekväma, liten soppatank, men så jävla roliga.

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Hoj
Letar
Jag velar fram och tillbaka mellan hojar, men jag är inte överens med er som tycker att jag ska ta kortet innan. Min motivering är att om jag köper hojen innan så kan kan öva lite (i smyg) så att jag har koll på grunderna hur man framför en motorcykel så att jag sparar några tusenlappar på körskolan. Visst kan det hända att jag köper fel hoj eftersom jag inte kan provköra de men mc-lektioner är förbannat dyrt :huvet

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Hoj
Kawasaki z800 -14
Jag velar fram och tillbaka mellan hojar, men jag är inte överens med er som tycker att jag ska ta kortet innan. Min motivering är att om jag köper hojen innan så kan kan öva lite (i smyg) så att jag har koll på grunderna hur man framför en motorcykel så att jag sparar några tusenlappar på körskolan. Visst kan det hända att jag köper fel hoj eftersom jag inte kan provköra de men mc-lektioner är förbannat dyrt :huvet

Vad blir dyrast? Mc lektioner eller en mc som man köpt och inte trivs med :dummer

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
jag sitter rätt okej på MT-09. MT-07 är väl nästan identisk? har du provat den?

Tror inte det, jag provade MT-07 igår. Enklare mer lättkörd hoj kan omöjligt existera. Men jag tycker att jag får konstig körställning med nån mellandistans till styret och på tok för upprätt. Fotpinnarna sitter exakt i rätt höjd för mig. Jag mäter in på ståtliga 170. Tror knappast att det är en hoj för för 185 och uppåt.

Men kommer troligtvis att bli körskolornas nya favorithoj.

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Hoj
Letar
Vad blir dyrast? Mc lektioner eller en mc som man köpt och inte trivs med :dummer

Jo det är klart, men jag litar på magkänslan, statistiken och känslan jag får efter att har provsuttit hojen. (Pappa får provköra).

Jag är har blivit intresserad av Kawasaki ER-6n och den ser inte så liten ut, men frågan är hur den känns?.. Allt handlar ju i slutändan om hur hojen känns för mig, men är det någon som har erfarenhet?

Jag har också får för mig att ABS är något som jag borde sikta på om det är möjligt, vad tror ni?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jo det är klart, men jag litar på magkänslan, statistiken och känslan jag får efter att har provsuttit hojen. (Pappa får provköra).

Jag är har blivit intresserad av Kawasaki ER-6n och den ser inte så liten ut, men frågan är hur den känns?.. Allt handlar ju i slutändan om hur hojen känns för mig, men är det någon som har erfarenhet?

Jag har också får för mig att ABS är något som jag borde sikta på om det är möjligt, vad tror ni?
Om du har råd med en abs utrustad er 6 då skall du välja den före en utan. Abs är guld värt i olika paniksituationer. Er 6 består av tre olika generationer 06-08 09-11 samt 12-. Där är 12 - den vassaste varianten.

MrMask

Ny medlem
Gick med
1 May 2014
Hoj
Kawasaki z800 -14

Jag har haft en er6n -08 och visst sitter man bra på dom men jag är tyvär för kort för att ge dig ett korekt utlåtande (177).

Abs är aldrig fel.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Då du är ung och bor i storstan så vill jag rekommendera att du kollar försäkring INNAN du köper något.
Tänk även på att vissa bolag visar ett pris på 35kw på webben men sen när räkningen kommer får du pröjsa för att den har hög orginaleffekt.

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Hoj
Letar
Tack för ett par grymma svar! Jo jag har kollat upp det där med ABS på ER-6n och de ligger på strax över 30.000 vilket är lite över min budget. Ang. försäkring Så landar det på ca 11 000 (hel) och 5 500 (halv) för både ER-6n och XT660. Det är inte billigt att var ung, oerfaren och bo i storstaden!

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Hoj
Letar

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Kolla på en XT 600, 45Hk borde väl klara A2, ok att dom är gamla men dom är billiga.
En bra kedja och trafikförsäkring borde väl räcka.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...