Nakennörd
Ny medlem
- Gick med
- 21 Apr 2021
- Hoj
- -
Hej.
Ska precis börja med MC-kortet och funderar lite på mitt första hojköp för gata. Har några säsonger på crossbana under bältet med 250-2t/450-4t som största hojar, har utvecklat stor respekt för gasrullen då allt möjligt kan hända när man blir trött och vrider på för mycket i samband med ett hopp. Dilemmat nu är att jag inte vill köpa något för litet samtidigt som försäkringen inte ska dra iväg alldeles för mycket. Har egentligen snurrat in mig på ett antal modeller redan där kriterierna är naken och busig men hur jag än läser runt så tycker jag det blir svårt. Hojen ska användas till nöjesåkning (är inte allt det?) men även kunna ta sig runt i stan smidigt så ligghoj går bort även om det egentligen är häftigt som tusan. ABS superviktigt.
Hojar som intresserar mig är:
MT09 - Verkar vara en väldigt trevlig hoj men budgeten blir något svårt att hålla. Även en 15-16 ligger på runt 1000kr/mån för helförsäkring året runt vilket känns i saftigaste laget för mig på 30år i en storstad. Verkar ha lite tveksam fjädring så jag hade velat ha en nyare modell men det är utanför budget i inköp och försäkringen...
CB1000R - Utseendet tilltalar mig väldigt mycket och ska ha bättre fjädring än ovanstående men överallt så läser jag att den är "mellanmjölk" och svår att bli av med när man köpt den pga detta. Ingen som bytt från CB1000R till MT09 verkar missnöjd, snarare tvärt om. Trevligare premie på 600kr/mån.
FZ1N - Stora effektsiffror och snygg, särskilt om man sätter kåpa på passagerarsitsen. Kanske blir för mycket, är mer ute efter ett lätt framhjul än toppfarten på 270+ men det verkar populärt att dreva om den. Även denna har en premie på runt 650kr/mån vilket känns helt okej.
Speed Triple 2012-> - Även denna en trea som ska ha lite mer vrid från botten likt MT09 men har hört att det ska vara ganska mycket kostsammare att hålla en sådan hoj (servicar, reservdelar) än övriga japanare. Läser även här att den ska upplevas tung och "mjuk/tråkig". Street Triple känns lite för klent och de nyare årsmodellerna är ännu dyrare i försäkring på runt 1600kr/mån.
Det optimalaste vore väl att provköra en massa hojar men med tanke på att säsongen börjar bli het och "rätt" beganande hojar relativt få så känns det inte som man åker 40 mil enkel resa för att testa om någon hoj är trevlig att köra. Egentligen tror jag samtliga är det för någon som är ny på gathoj så man kanske ska sikta på en bra affär snarare än träffa 100% rätt. MT09n 2018 och framåt känns egentligen som den som vore absolut intressantast
Ska precis börja med MC-kortet och funderar lite på mitt första hojköp för gata. Har några säsonger på crossbana under bältet med 250-2t/450-4t som största hojar, har utvecklat stor respekt för gasrullen då allt möjligt kan hända när man blir trött och vrider på för mycket i samband med ett hopp. Dilemmat nu är att jag inte vill köpa något för litet samtidigt som försäkringen inte ska dra iväg alldeles för mycket. Har egentligen snurrat in mig på ett antal modeller redan där kriterierna är naken och busig men hur jag än läser runt så tycker jag det blir svårt. Hojen ska användas till nöjesåkning (är inte allt det?) men även kunna ta sig runt i stan smidigt så ligghoj går bort även om det egentligen är häftigt som tusan. ABS superviktigt.
Hojar som intresserar mig är:
MT09 - Verkar vara en väldigt trevlig hoj men budgeten blir något svårt att hålla. Även en 15-16 ligger på runt 1000kr/mån för helförsäkring året runt vilket känns i saftigaste laget för mig på 30år i en storstad. Verkar ha lite tveksam fjädring så jag hade velat ha en nyare modell men det är utanför budget i inköp och försäkringen...
CB1000R - Utseendet tilltalar mig väldigt mycket och ska ha bättre fjädring än ovanstående men överallt så läser jag att den är "mellanmjölk" och svår att bli av med när man köpt den pga detta. Ingen som bytt från CB1000R till MT09 verkar missnöjd, snarare tvärt om. Trevligare premie på 600kr/mån.
FZ1N - Stora effektsiffror och snygg, särskilt om man sätter kåpa på passagerarsitsen. Kanske blir för mycket, är mer ute efter ett lätt framhjul än toppfarten på 270+ men det verkar populärt att dreva om den. Även denna har en premie på runt 650kr/mån vilket känns helt okej.
Speed Triple 2012-> - Även denna en trea som ska ha lite mer vrid från botten likt MT09 men har hört att det ska vara ganska mycket kostsammare att hålla en sådan hoj (servicar, reservdelar) än övriga japanare. Läser även här att den ska upplevas tung och "mjuk/tråkig". Street Triple känns lite för klent och de nyare årsmodellerna är ännu dyrare i försäkring på runt 1600kr/mån.
Det optimalaste vore väl att provköra en massa hojar men med tanke på att säsongen börjar bli het och "rätt" beganande hojar relativt få så känns det inte som man åker 40 mil enkel resa för att testa om någon hoj är trevlig att köra. Egentligen tror jag samtliga är det för någon som är ny på gathoj så man kanske ska sikta på en bra affär snarare än träffa 100% rätt. MT09n 2018 och framåt känns egentligen som den som vore absolut intressantast