Första hojjen, försäkringen?!

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Tja!

Ja har googlat runt och hittat 100 trådar som handlar om sporthojar och 100 till som är gamla och inte aktuella så skapar min egen, hoppas ni har tid och tålamod att hjälpa ännu en nyinvigd!

Ska köpa en första hojj, länge hade jag Kawasaki Z 750 som ett bra alternativ.
Det va innan jag insåg att en halvförsäkring skulle kosta mig 24 000 på bilsport mc.... Jag är född 88 och bor i centrala Göteborg.

Men det här är ju helt sjukt?
Kan ni rekommendera något alternativ? Vill inte ha en renodlad sporthoj utan något i den klassen hade funkat mig utmärkt, en landsvägshoj med lagom klös.
Alternativet är ju självklart en ER-6 som ger en ok försäkring på runt 15k hel/år... Men ack så tråkigt det skulle vara att köpa en sådan.

Så vad säger ni kan ni ge mig några tips? Måste ju varit massvis av er i samma sits.
Kan ju tillägga att jag är i slutet av min utbildning så har kortet om 2-3 veckor.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Finns inte så mycket du kan göra mer än att köpa en hoj som är så gammal som möjligt med så lite hästar som möjligt som är så tung som möjligt. Då blir premien så billig som möjligt. Men född 88 i storstad och nytt kort är inte billigt.
 

ACME

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2012
Ort
Sumpan
Hoj
XT660X 2011
Kolla med fler bolag. Bilsport var långt ifrån dom billigaste i mitt fall. Trygg-Hansa och Folksam låg bäst till och dessutom hade dom inget garagekrav nattetid.
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Okej ska göra det, några förslag på liknande hojjar som kanske ligger lite vettigare i försäkringskostnader?
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Okej ska göra det, några förslag på liknande hojjar som kanske ligger lite vettigare i försäkringskostnader?

Honda Hornet, Suzuki Bandit och liknande... men de kanske inte är sportiga nog? Inga dumma modeller att börja karriären med i alla fall.
 

Frezer54

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2002 suzuki gsx 600 r
Själv köpte jag nyss en gsx 600 r 02:a och betalar runt 15000 halv/år och bor i c-gbg. Fast då är ju jag 83:a/Folksam har jag. Kollade en ER-6 på mig och den skulle kosta hel/År på mig 7000 så det är skillnad.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Suzuki GSX-R 1000 k6
20år utan körkort än( fyller 21 tar kortet då )
Bor i Malmö
Trafik 12k/år
Halv 18k/år
 

MMCD

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2012
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ 750 -88
Hornet låter som en bra hoj, annars är det 20åriga hojar du ska titta på för att komma ner till 1500 hel/helår på försälringen
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det sjuka är inte att försäkringen är dyr, utan varför.

Ska det va så jävla svårt att få ha grejerna ifred? Och ska det va så jävla svårt för att 20-åringar med nytagna kort att hålla sig på hjulen?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men kan rekommendera att kolla på Yama XJ6 från -09, riktigt fina. Verkar ha sjysst chassie och borde kosta ungefär som ER6.
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Måste slå ett slag för Monster 900
Haft min 3år och den passar perfekt, stadstrafik och småvägar några mil utanför stan.

9500 halv/år LF
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Vill börja med att tacka för all hjälp än så länge! Riktigt kul att man får ett så bra mottagande som ny medlem på forumet, tackar jag varmt för!

Bmw F800 S/St/R kan vara ett alternativ.

Kollade ju för fasen på en F 800 R att jag glömt den... va inte så fruktansvärt dyr ca 16k hel/år. Tack!

Suzuki GSX-R 1000 k6
20år utan körkort än( fyller 21 tar kortet då )
Bor i Malmö
Trafik 12k/år
Halv 18k/år

Är inte ute efter en sporthoj tyvärr :)

Hornet låter som en bra hoj, annars är det 20åriga hojar du ska titta på för att komma ner till 1500 hel/helår på försälringen

Jo men behöver ju inte vara riktigt så dyrt hehe men ska ju vara så man inte får en stroke när man ser priset iallafall!

Hornet verkar vara en kanon fin hoj, kan tycka att 600 känns lite litet bara.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Har inte kortet ännu och kollat runt på dom flesta sidor och olika cyklar. För en Triumph 675 skulle jag få betala dryga 12000 hel/hel för hos if's märkesförsäkring. Kan kanske vara ett alternativ att kolla den :tuttar

edit: Är 25 och bor i en skit stad så kan väl har gjort sitt men testa :)
 

markimark

Underlagskontrollant #17
Gick med
27 Feb 2011
Ort
Borås
Hoj
Nyskild.
Har inte kortet ännu och kollat runt på dom flesta sidor och olika cyklar. För en Triumph 675 skulle jag få betala dryga 12000 hel/hel för hos if's märkesförsäkring. Kan kanske vara ett alternativ att kolla den :tuttar

edit: Är 25 och bor i en skit stad så kan väl har gjort sitt men testa :)

Synd att det inte finns Fc-Försäkring.de eller hur :p
Haha skämt åsido. Den hojen, med hans ålder, i den staden kan nog bli lite halvjobbig..

Tipsar nog samma som Agile, ER6, XJ6 eller liknande för att få en kul hoj till en vettig försäkringskostnad.
Z750 är ett alternativ om han lyckas med sina päron :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Såg ut att vara fin, men känner även där att 600 är i minsta laget, känner att en 750-800 är nog mer vettig.

Utan att va dryg, men du har inte ens kortet så ditt "kännande" är mer en gissning än nåt annat. 600orna idag har mer effekt än literhojarna hade -88. Då sket folk på sig för att det var så mkt mos i maskinerna.

Du har inte råd med en effektstark hoj, det har du sagt. Vill du då ha en rolig hoj så får du satsa på låg vikt och bra chassie. Ska du toura eller pendla med den är t.ex XJ6 kanonalternativ. Ska du ha en ren bushoj borde du titta på motarder istället, där är effekten du har råd med riktigt kul pga flugvikten.

FZ6 har lite mer effekt, men den har du förmodligen inte (heller) råd med. Och XJ6an räcker både för att köra ifrån R1or på bana och slanga med, om du vet hur.

Men som vanligt, köp det du vill ha. Se till att du har råd att tanka, serva och köpa däck också. Trist att äga en hoj som står i garaget jämt.
 

cross250cc

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2010
Ort
åkersberga
Hoj
Honda xr650r sm
Svedea har en försäkring med fri utlåning. Ställ hojen på morsan eller farsan bara så blir det jävligt billigt! :rock
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top