första hojjen!

madnez

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
cbr 600
Så var man glad ägare till en Honda CBR 600 -97
Tråkigt bara att man köpte den nu på hösten...längtar verkligen till sommarn nu :gnissla
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
äh på med isdäck och kör i vinter :tungan
Grattis till hojjen!!
 

Kid Notorious

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 900ss
Grattis Grattis
Schysst val måste ja då säga :D
köpte min i fredass...
Vad har du för färgsättning på din?
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Grattis till sebeären! nu är det bara en plågsam tid tills du får köra den med en varm sol skinande i ditt ansikte.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
grattis

Grattis till hojjen!
Tomten kom tidigt i år! :yoparty
 

madnez

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
cbr 600
hehe, jo jag antar att de blir en lååång vnter :3freak
färgen är röd, vit, svart... rött = sport :D

nu är bara frågan vad man bör göra med hojjen innan man ställer av den, har hört att oljan inte bör bytas förräns till våren.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
madnez skrev:
hehe, jo jag antar att de blir en lååång vnter :3freak
färgen är röd, vit, svart... rött = sport :D

nu är bara frågan vad man bör göra med hojjen innan man ställer av den, har hört att oljan inte bör bytas förräns till våren.

Snarare tvärtom, oljan bör bytas innan vintern. Anledningen är att det finns smått frätande syror i oljan som "mjukar" upp härdade ytor. :3freak

Ett annat tips är att fylla bensintanken helt för att minska rostangrepp. Till våren bör man dock slanga ur den gamla bensinen (kör bilen på denna...?) och fylla på ny.

En del pytsar i lite olja i cylindrarna och kör drar runt motorn ett par varv för att "impregnera" cylindrarna och skydda ytorna.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
majoon skrev:
Snarare tvärtom, oljan bör bytas innan vintern. Anledningen är att det finns smått frätande syror i oljan som "mjukar" upp härdade ytor. :3freak

Ett annat tips är att fylla bensintanken helt för att minska rostangrepp. Till våren bör man dock slanga ur den gamla bensinen (kör bilen på denna...?) och fylla på ny.

En del pytsar i lite olja i cylindrarna och kör drar runt motorn ett par varv för att "impregnera" cylindrarna och skydda ytorna.

Men ärligt hur noga är såna här saker egentligen, häll i lite k-sprit låta den gå varm några gånger under vintern... sen står min i varm garage också
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
majoon skrev:
Snarare tvärtom, oljan bör bytas innan vintern. Anledningen är att det finns smått frätande syror i oljan som "mjukar" upp härdade ytor. :3freak

Ett annat tips är att fylla bensintanken helt för att minska rostangrepp. Till våren bör man dock slanga ur den gamla bensinen (kör bilen på denna...?) och fylla på ny.

En del pytsar i lite olja i cylindrarna och kör drar runt motorn ett par varv för att "impregnera" cylindrarna och skydda ytorna.

Vadå, fräter inte den oljan bort fodret? :hihi
 

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dalarna
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
Congratulations! :corn
Hur kan det komma sig att du fick den så tidigt av Tomten? :tungan
 

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Lund
Hoj
nope...
EDIT: Shit jag såg inte att din hoj blivit stulen. Sorry! Alla dessa j*vla stölder...*suck



Mr Helmut skrev:
Men ärligt hur noga är såna här saker egentligen, häll i lite k-sprit låta den gå varm några gånger under vintern... sen står min i varm garage också

Helt ärligt tycker inte jag att de tre sakerna jag skrev är någon stor grej att göra.Det känns som om man kan minska slitaget på något sätt, så tycker iallafall jag att det är värt det.

1) Man måste ju ändå byta olja, varför inte pricka in det så att sista oljebytet hamnar i närheten av vinteravställningen?

2) Fylla bensintanken är väl ganska simpelt också, bara att ta en tur till macken (så får man ju en ursäkt till att ta en liten sväng samtidigt!)
Sen kan jag säga av erfarenhet att bensinen KAN BLI helt kass under vintern, förra våren när jag tog ut hojen och startade, gick den illa som fasen. När jag tankat i ny soppa var det inga problem! Snacka med en verkstad som också sa att det förmodligen var soppan som blivit dålig...

3) Mitt sista förslag att pytsa i olja i cylindrarna är något som jag själv aldrig gör, hara bara hört att en del gör så och det låter väl rimligt att det är nyttigt för motorn...

Varmgarage är nog det snällaste sättet att vinterförvara hojen (för dom lyckostar som har tillgång till ett sådant...:huvet :huvet )

PS. Ska man sen starta den under vintern så måste den blir helt genomvarm så att man inte får kondensvatten på konstiga ställen...men det visste du säkert redan. :tummenupp :tummenupp DS. :huvet
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Isengrim skrev:
Sen kan jag säga av erfarenhet att bensinen KAN BLI helt kass under vintern, förra våren när jag tog ut hojen och startade, gick den illa som fasen. När jag tankat i ny soppa var det inga problem! Snacka med en verkstad som också sa att det förmodligen var soppan som blivit dålig...

Min förra hoj stod avställd i fem år, med full soppatank. Den gick alldeles utmärkt att köra på den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top