Första körlektionen

Toxcity

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda VTR1000 SP1 - 01
Jag köpte en Er6 precis när jag tagit mitt kort, trodde helt klart att jag skulle vara nöjd med effekten ett bra tag framöver.. Tog en säsong sen hade jag tröttnat. Mitt tips är Go Big or Go Home :) Välkommen by the way! :tummenupp

Tjita1

Guest
Varför håller ni över huvud taget på och diskuterar om hans val av körkort och motorcykel? Han är 21 och får inte ta tung än, så det är väl inget att snacka om?
Själv kör jag en med 37 kW, och jag tycker inte det är allt för långtråkigt iallafall...

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Jag köpte en Er6 precis när jag tagit mitt kort, trodde helt klart att jag skulle vara nöjd med effekten ett bra tag framöver.. Tog en säsong sen hade jag tröttnat. Mitt tips är Go Big or Go Home :) Välkommen by the way! :tummenupp

Haha Man tackar!

jag får icke ta Tung förrän om 2 år.
Idag har jag motivationen och pengarna som behövs till kortet.

Kör 35kw i 2 år, Reggar om mcn innan uppkörning Kör upp igen, men då är jag van vid min egen Mc.

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Du kommer att märka att mc-åkare oftast är de mest öppna och gentila människor.

Förutom när någon frågar om råd om en scooter till farsgubben eller när det gäller att påpeka hur värdelöst det är att äga och bruka en hoj som inte levererar 180 HP på bakhjulet. Personligen hade jag tyckt att det vore väldigt tråkigt om man är helt extatisk över sin nyvunna passion för motorcykelkörning, och så påpekar ALLA att det inte alls är så roligt som det verkar, för begränsningen i behörigheten gör att man lessnar efter "45 minuter".

TS: Du kommer inte lessna efter 45 minuter. Du kommer ha jätteroligt och betrakta din maskin, oavsett vilken det blir, som en partner. Du kommer, efterhand du mognar i din körning att säkerligen vilja prova motorcyklar som levererar mer effekt, och kanske också längta efter att själv få äga och framföra en sån hoj. Men du kommer inte lessna eller ha tråkigt med 35 kW. Hojåkning handlar om så mycket mer än vilka siffror som anges i regbeviset, det är mest här på internet det verkar vara viktigt att kunna hävda sig med antalet hästkrafter.

Angående ditt hojval så kan jag varmt rekommendera Kawa ER-6, då jag själv ägt två och har älskat båda. Det är mycket hoj man får för de pengarna man behöver ge och den är relativt billig i försäkring.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
När jag laser din trådstart smittar glädjen av sig! :) Det finns två "första gången" man aldrig glömmer. Den ena är första gången på en hoj! :D Den känslan jagar vi sen livet ut för att återuppleva, men man kommer bara nästan dit! Den absolut roligaste tiden jag haft med hoj var med en 125.a från -74 :) Så du kommer aldrig ha så kul igen som du kommer ha med din 35kW.

Jag önskar dig lycka till och är rent avundsjuk över din glädje och entusiasm.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
När jag skaffade moped så tyckte jag att det var kul. Då var jag visserligen bara 14.
Nu har jag inte kört någon A2 klassad hoj (har tung), men skillnaden mellan moped och en hoj med 30-35kW borde vara som natt och dag om det inte är någon 300kg klump du ska köra runt med.

Jag vet inte varför man inte skulle kunna ha kul på 30-35kW ?
Speciellt om man inte har kört något med mer effekt innan.

maxxim skrev:
Körde i 50 Km/h Trodde ärligt med det luftmotståndet att jag körde i 100.

Det var inte så att det var rejäl motvind? Påverkar en del.
Minns en runda när jag skulle hälsa på en kompis och jag fick köra med kraftiga nerlägg... på raksträckorna!! för att jag hade så jävlig sidovind... :brinnerup :gnissla
Var inte jämn vindstyrka heller utan kom kastvindar så man fick parera hela tiden... inte mest lämpliga dag att köra hoj, men jag kom fram. :)

Annars så tycker jag inte att det är så mycket fartvind vid 50km/h. Inte på motorcykel med integralhjälm och mc kläder.
Men på trampcykel ger det hyfsad fartkänsla att komma upp i 50km/h. :)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Och jag som ska lära min 22-åriga brud att köra hoj med en 192hk-superduke i sommar :rofl

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur e ryktet att dom skakar sönder? ;)

Inte då, den går säkert sönder men inte för att det skakar :hihi nej, Monster är toppen. Tror dock inte ett mindre Monster är OK att köra upp för A då den är för lätt?

Ett annat prisvärt alternativ måste vara en MT07 i A2 kostym, helt klart intressantare än ER6 om man handlar nytt. Men skit i det, klart du ska ha en Ducce......

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Då tar jag mig friheten att slänga upp en uppdatering, detta betyder att lektion nr2 gjordes för mindre än en timme sen!

Började med att krypköra mellan koner.
Öva in massa balans, självklart kom kärringastopp inget jag kunde undkomma haha.
Ser blidde det en del körning på bana med fri hastighet:crash

Blir bara mer o mer beroende haha

Ha en trevlig helg!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Hur e ryktet att dom skakar sönder? ;)

Ingen av mina har gjort det hittills...och jag har haft många...ER6 är dock ett sorgligt karaktärslöst kräk, skulle inte ta i en med en tång ens. Hade ett fint, nytt Monster 900ie som första hoj när det begav sig...sen dess inga andra märken.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Du kan strypa dom flesta luftkylda monster till a2 eftersom dom har max 70 kw som orginaleffekt. Även er 6 går fint.
Twinnarna behåller mycket av sin fina karaktär med bra bottendrag och sköna vibrationer vid 35 kw strypning. Många radfyror blir bara tråkiga av strypningen. Om inte strypningen bara är en papperprodukt förstås.

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Du kan strypa dom flesta luftkylda monster till a2 eftersom dom har max 70 kw som orginaleffekt. Även er 6 går fint.
Twinnarna behåller mycket av sin fina karaktär med bra bottendrag och sköna vibrationer vid 35 kw strypning. Många radfyror blir bara tråkiga av strypningen. Om inte strypningen bara är en papperprodukt förstås.

Man har läst en del om att folk tar bort sin strypning, och kör 35kw enligt pappret.
Om man blir stoppad på Rutinkontroll, hur ser poliserna detta? för alla poliser verkar ju inte ha stor koll på grejer.

Mvh

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Man har läst en del om att folk tar bort sin strypning, och kör 35kw enligt pappret.
Om man blir stoppad på Rutinkontroll, hur ser poliserna detta? för alla poliser verkar ju inte ha stor koll på grejer.

Mvh

Det gör de inte, samma som om du blir stoppad i rutinkontroll med fel kamaxlar eller höjt laddtryck på bilen. Körkort blåsa kör vidare.

Däremot finns det andra situationer det ej är fördelaktigt att ramföra ett fordon du ej är behörig för

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Vilken hoj du väljer att börja karriären på beror bara och endast på din personliga mognad och tidigare inlärda färdigheter på hoj vilket kan skilja ganska dramatiskt..

Men saaaatan så jag längtar att få dra igång den här säsongen, alla dessa teenie-betenden på slangen, rökmolnen och bullret, damn nu vill jag igång :yoparty

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Haha Idag hyser jag stor respekt för 35kw!

Första gången jag satt på MC, Haft bilkörkort i 4 år i mars.

Hann med rätt mycket första lektionen, Växling Upp och ner, svänga, Krypkörning Osv.

Jag slår vad, att en månad efter att du klarat uppkörningen så är 35KW inte så roligt längre :p

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år