Första mc semestern 2011. Vad bör man..?

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Vill man ha en kvällsbira så säljs den i matbutikerna, men de får inte sälja alkohol efter kl 18.. Då är det alkoholfri öl (vatten med ölsmak, men den finns i lager, pilsner och även mörkare sort). Folköl eller mellanöl har jag inte sett till, men det kanske finns på stormarknad?! Under rubriken "Lördag kväll och ingen öl?" berättas ett vanligt problem på resa med hoj i Norge när klockan närmar sig.. I sydöstra Norge mellan Bergen och Stavanger var vad lite skummande av texten sa mig. (Det är en hygglig gruppreseskildring med tips på hytteställen om man gillar sånt..)
http://www.mcforfun.se/sida11.html
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Trodde starstriker skulle tipsa om en bag-in-box (Kikki-Danielsson-festis) i packväskan (;)), själv tog jag med en flaska wirre till norge i somras så jag och polarna kunde ta en stänkare på kvällen. Ett sexpack mellanöl kostade 195 NOK plus pant... :gnissla

Haha. Fan vilket minne du har.
Nu var det ju faktiskt så att jag hade PLATS för en bag in box. Annars hade den naturligtvis fått stanna hemma ;)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Haha. Fan vilket minne du har.
Nu var det ju faktiskt så att jag hade PLATS för en bag in box. Annars hade den naturligtvis fått stanna hemma ;)

Det kallas prioritering! Eller aka, ta med det nödvändiga!

På min norgeresa i somras hade jag 101 liters packvolym, men inte hade jag 33 baginbox och tandborste för det... :D
All bonus är välkommen liksom.

Det finns ju faktiskt Hepco&Becker väskor med 4 liter vätskebehållare mellan "skalen", med tappkran... hmmm... :D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ja apropå böter i Norge så är dom riktigt saftiga. Dom ligger ju så att det ska svida för en norrman som tjänar 40-50 000 i månaden liksom.
Dessutom gillar norska polisen att gömma sej i buskar och sånt med fartkameran så när man väl ser dom har dom redan skjutit med lasern.

Kan även meddela att för några år sen hade Trondheimspolisen tydligen en subaru impreza som civilare så dom är inte riktigt lika uppenbara som här i sverige.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag hade tänkt göra min första längre resa i sommar också och tänker inte tälta eller laga egen mat en enda gång!

Jag gick helt sonika in på biltemas hemsida under personlig utrustning och kryssade för glatta livet för att komplettera min sh-utrustning. Blev även en tankväska och punkaspray!

Kommer köra med tankväska och ryggsäck för ca 1veckas touring.

Viktigast kommer vara att hojen är felfri innan avfärd med nytt drivpaket, fräscha klossar och bra däck!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag håller med starstriker, det mesta är uppenbart vad man behöver tänka på och när man packat allt sånt så är det bara å dra. man får helt enkelt lära sig lite av erfarenheten av att resa på hoj. under första resan är man lite orutinerad men så till nästa är man lite mer förberedd, sedan under den tredje resan då bör man ha lärt sig det mesta som är relevant osv. men regnkläder är helt klart prio, hamnar du i pissväder utan regnkläder så blir du i princip fast och får vänta, med bra kläder är det bara att åka! så ser jag på det!

Blev även en tankväska och punkaspray!

tror deras "däcklagningskit/punkakit" är säkrare beroende på varför det blivit punktering. en smidig och liten väska, jag köpte extra gaspatroner till.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Haha. Fan vilket minne du har.
Nu var det ju faktiskt så att jag hade PLATS för en bag in box. Annars hade den naturligtvis fått stanna hemma ;)

Träffade på en snubbe i Norge förra året som hade packat sina alu packväskor på sin GS Adventure knökfulla med pilsner. Alla tre väskor. Sen hade han tält, kläder, fältkök, frystorkat käk och annat surrat uppe på packväskorna och på passagerarsätet i vattentäta packrullar...... :tungan

//J
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Klart man ska ha gräjjor med sig:)

Min senaste norgetur så....
På den här lillmoppen rymdes kameror, filmkamera, pc, tranglia med käk för minst en vecka, sovande inkl stort 3-manstält. Ja, osså allt vad kläder osv behövs för en 13-dagarstur.
Där var hjälmen är på bild, sattes senare ölen.
100722-1b1.jpg


Visst, strumporna tog slut på vägen mot ryska gränsen, men det löste sig med sen kvällstvätt...och sedan bensindriven torktumling på morgonen.
100722-11b8.jpg



Till trådskaparen:

Trollstigen börjar bli en (o)vana för mig. Tror det blev senast för 24:e gången där(2 ggr i år)
Den är häftig, intensiv och häpnadsväckande....men kort.

[YOUTUBE-ID]QR-A6BBG2ao[/YOUTUBE-ID]



Nåja:
Kör sedan mot och förbi Geiranger.

Några mil efter Trollstigen mot Geiranger finns också Gudbrantsjuvet, ett måstestopp.
100722-3b60.jpg


Färja sen från Linge(Valldal) till Eidsdal, kort tur
100722-3b61.jpg



Ner för norra delen till Geiranger. Stanna till vid Örnsvingen i början av nedfarten.
100626b10.jpg


100626b11.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=_TxE51V6e4s&feature=player_embedded#!



Stanna gärna en natt i Geiranger, gärna på campingen mitt i byn(endast tält) och studera turistlivet. Gärna också en guidad tur efter fjorden. Båten går ganska ofta.
100722-3b69.jpg


100722-3b65.jpg



Från Geiranger söderut, häftigaste partiet på hela turen. Stanna vid utsiktsplatåna en bit upp.
100722-4b1.jpg


100722-4b3.jpg


100722-4b6.jpg



Besök Dalsnibba längst upp om det är fint väder(kostar nån spänn)
100722-4b7.jpg


100722-4b9.jpg




Tält med och blir det risigt väder så....
100722-4b10.jpg



Tycker det har dragit iväg även i Norge med stugpriserna. Förut kunde man hitta "utanför" turiststråken stugor ända ned till 150 NOK. Det verkar idag vara ett minne blott.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Tycker all snö ska försvinna nu...

Tack! Fått mycket bra tips tycker jag. En fundering till. Hur man gör för att förhindra att man hittar sin cykel liggandes på sidan en morgon. Alla ställen man stannar på kanske inte är asfalt, speciellt inte om man stannar på en camping.

mvh Patrik
 

Briareus

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
ZX9R
+1

En stödplatta ska alltid ligga under cutsen! Bra att ha.

Under cutsen gör den väl ingen nytta? Måste vara enkel att få fram när man parkerar på misstänkta platser, jag har min i benfickan.
Men det borde finnas en platta vid nästan varje plats värd att stanna på med dåligt underlag, vet inte hur många gånger jag glömt kvar plattorna...

Annars tycker jag rådet till TS ska vara KISS. Krångla inte till det. Har du tält och sovsäckar gillar du förmodligen tältsovandet och tar alltså med det och du slipper leta hytter på eftermiddagen. även om det inte finns någon allemansrätt i Norge så funkar det ofta att slå upp tältet på lite undanskymda platser.

En varm tröja är viktigt, kan bli svinkallt på kalfjället.
Ett enkelt gaskök, ex Primus Mimer för 300 kr på Jula är bra då maten i Norge är svindyr, 50 kr för en korv m bröd... Ett lager med mat bunkrar man innan man lämnar sverige. Och öl eller annan kvällsmysvätska och cigg&snus vill man inte heller handla i Norge.

Luftmadrass... Nej, blir svinkallt! Men har du inte tält mm blir det billigare att leta hytter i Norge, kostar från 250 kr och det kan kosta lika mycket att slå upp tält på campingplatsen.

Tidsplaneringen, det tar tid att komma någonstans i Norge. 30-35 mil lyckas jag med på en dag, men då är det körning från morron till kväll. Färjor, krokiga vägar, vacker natur tar tid. Fortkörningsböterna är respektingivande med fängelse i straffskalan. Kurvorna, ofta har man inte en aning om hur kraftig den är när den börjar, kan se ut som en 15 graders vinkling bakom en klippa men visar sig vara en 180 graders... ibland skyltas det innan sådana överraskningar, ibland inte...

Bensinmackar finns inte i alla byar... Lysebotn exempelvis saknar bensin och färjan går inte alla dagar. Visakort funkar inte överallt så lite kontanter i fickan är praktiskt.

Men det är Norge så nästan vart du än åker så häpnar du över naturen och de roliga vägarna och några omöjliga problem kommer ni inte råka ut för. Åk dit, ha skoj, gör dina egna misstag(det är de man kommer ihåg efteråt) och krångla inte till det för mycket.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Om ni kör två hojar så kolla verktygsväskorna. Det är rätt dumt att ha två 12-nycklar men sakna nåt annat... :)

(Man kan oftast inte ha ALLT ändå men man behöver inte ha två uppsättningar av just de verktyg man inte behöver... :) )
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Stödplatta e bra o ha lättåtkommligt.

Haha skiter i det o skaffar mig dåligt rykte på campingarna direkt genom inse att bågen inte står upp så ja får sitta kvar o halsa en eller två bärs på hojen för att sedan knyckla ihop dom o peta ned dom under stödet.

Sen kan man kliva av o drick upp resten:D
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fan nu blir man ju sjuk sugen på att göra om samma resa som för 2 år sen fast på hoj istället. Damn you!
 

PakerT

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Lycksele
Hoj
1998, Honda 1100 blackbird
Om vi skulle investera i ett tält, va för tält skulle rekomenderas?
 

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
150 m fr öppet hav
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
En perfekt avslutning på kommande säsong är lätt att åka till stenöträffen utanför söderhamn. Sista helgen i augusti, brukar vara runt 300 hojar där tors-sön. Fest, tok, musik, motorcyklar överallt......

Hans
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Om vi skulle investera i ett tält, va för tält skulle rekomenderas?

Tjenare. Några små saker som man kan fundera över......

Hur många ska bo i tältet? Och hur mycket får det kosta? Hur mycket plats får det ta i packningen på hojen? Hur viktigt är det att det håller snustorrt under dom få nätter med fullständigt skyfall man blir drabbad av? Ska det användas i Sverige enbart eller ibland även i betydligt varmare länder? Vilka krav på komfort har ni?

Många tycker att vilket tält som helst duger om man inte ska använda det väldigt många gånger varje säsong. En del köper billiga tält på Biltema och tycker att det funkar. Jag och min sambo har ett två-mans Fjällräven kupoltält som jag haft i snart 12 år. Väldigt enkelt att sätta upp om man är ensam och bra kvalitet. Sen har vi ett Hilleberg Keron 3 GT tunneltält som vi skaffade inför förra säsongen. Det lilla kupoltältet vart FÖR litet för två pers där man samtidigt vill få plats med hojställ, hjälm och annat också. Det här är säkert beroende på orutin från min sida men jag har inte lärt mig att sätta upp Hilleberg tältet själv än. Säkert beroende på att jag gör fel. Det går säkert utmärkt.

Om jag skulle dra iväg själv på hoj skulle jag definitivt ta med mig vårt gamla 2-man kupoltält. Om jag skulle dra iväg med en kompis skulle jag nog också välja att ta med det lilla tältet och se till så att polaren har med sitt eget tält. Det är trevligt med sitt eget krypin allt som ofta. Om jag och sambon campar så väljer vi det större Hilleberg-tältet. Det tar mindre plats i packningen än om vi skulle ta varsitt 2-manstält. Det känns som att man gör sig själv en tjänst om man skaffar ett 3-manstält om man är två personer som ska bo i tältet. Eller ett 2-manstält om man är själv. Hojprylar tar plats och en del av grejorna vill man faktiskt ha inne i tältet. Typ jackor, byxor, hjälm, dojjor etc. Man vill INTE dra på sig en genomblöt jacka på morgonen. Framförallt inte om det är kallt.

2-mans kupoltältet har en (1) vestibul/absid. Som jag resonerar där är att jag själv sover på ena sidan av tältet och har hojkläder etc på andra halvan. Sen lagar man mat i vestibulen om det regnar. Annars gör man det utomhus. Ett Hilleberg Keron 3 GT har dubbla absider/vestibuler varpå den ena är färlängd och detta var en stor anledning till att vi valde just detta tält. Vi förvarar hojkläder etc i ena (den mindre) vestibulen och har mat och annat i den större där också ingången till tältet är. Regnar det lagar vi mat där också. Sen sover vi i själva tältet och där förvarar vi också dom vanliga kläder som vi har på oss när vi tagit av hojkläderna. Skor i vestibulen för att inte skita ner inne i tältet. Så gör vi och det funkar bra för oss. Känns som ett vettigt upplägg. Om man har överdrag till hojarna kan man säkert förvara hojkläder och annat på hojarna och då välja ett tält med en vestibul istället.

Det här med priser på olika tält är i stort baserat på tältets storlek och vilket material tältet är sytt/tillverkat i. Dyrare tält klarar väta bättre, är bättre ventilerade med mindre kondens som följd och tältet väger mindre och tar mindre plats i packningen. T.ex. Kerlon som ofta används i dyrare tält är ett mycket tunnare och lättare material än polyester som över lag används i billigare tält. Man kan köpa tält på Biltema för en tusenlapp och sen kan man köpa ett finare tält i någon av friluftsbutikerna för det tiodubbla. Ett sån´t Hilleberg-tält som vi har väger bara 4,5 kilo och det är inte mycket om man ser till hur stort det är. Plockar man ur bågarna ur påsen och förvarar dom någon annanstans på hojen tar tältet i sig löjligt liten plats i packningen. Vi kollade även på ett Primus tält när vi skaffade vårt Hilleberg. Primus-tältet tog tre gånger så stor plats, vägde dubbelt så mycket och kostade hälften så mycket. Primus tältet var gjort i polyester och bågarna vägde mer i jämförelse.

Tror att dom två tält vi har tillsammans kostar någonstans runt 12.000:-. Väljer man billigare men fortfarande hyffsade tält kvalitetsmässigt kan man säkert komma undan runt halva priset. Och väljer man Biltema-alternativet så kommer man nog undan med 1/8-del av priset. Jag har bl.a. haft med mitt 2-pers kupoltältet till Afrika och då struntade jag i att dra över yttertältet. Blev för varmt. Vart världens mest välventilerade tält. Sen har jag använt det här i Sverige på höstarna också med yttertältet och i spöregn. Inga problem där heller. Vi var på Åland i våras jag och sambon på våra hojar och det var egentligen då vi märkte att vi borde skaffa ett lite större tält. Hojprylar tar plats. Och för vår del blev det ett 3-mans tunneltält med dubbla absider. Av bra kvalitet. Vikt och storlek i packningen fick bestämma över antal kronor i vårt fall. Vi är väldigt nöjda med Hilleberg-tältet. Båda våra tält är 4-säsongstält och är väldigt bra ventilerade.

En annan sak som det pratas mycket om är färg på tält. Dom vanligaste färgerna är orange eller grönt även om det finns några andra färger också på marknaden. Vi har gröna tält över lag och det av en anledning. Man vill inte synas för mycket ute i naturen vanligtvis. Det finns dom som hävdar att det är bra med ett synligt tält om man är ute på fjället och försöker hitta tillbaka till sitt tält. Så är det säkert men när man är ute och kör hoj är man sällan så värst långt ifrån tältet att detta blir ett problem. Man håller sig i närområdet. Så vi har valt gröna tält för att inte skylta allt för tydligt med vart vi är. Det finns fördelar med det. Om något hänt så att man måste ringa efter räddningshelikopter kan man alltid slänga något färgglatt över tältet för att dom ska se en lättare från luften. Men det är lättare att göra ett tält synligt än osynligt. Sen blir det LIIITTEEE mörkare i ett tält med grönt yttertyg om det nu är midnattssol där man tältar. Ett lite löjligt tillägg om detta med färger på tält..... Fotografer brukar föredra orangea tält. Man ser ofta lite smått sjuk ut inne i ett grönt tält när man ska fotografera. Just detta har vi valt att strunta fullständigt i. :)

För att summera: Vi har valt att lägga några extra kronor på tält till fördel för vikt och plats i packningen och vi har två tält. Ett 2-mans kupoltält med en absid och ett 3-mans tunneltält med dubbla absider. Vilket märke och och modell man väljer är helt upp till var och en. Men man kan lätt konstatera att dyrare tält tar mindre plats och väger mindre. Vilket kan vara viktigt när man ska packa sin hoj.

Några tankar i ärendet......

MVH//Jan
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top