första olyckan för mig.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Kör alltid försiktigt i regn, särskilt i rondeller. Jag vet inte hur många gånger jag fått släpp i regn

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Körning i blöt rondell=15-20 km/h och upprätt hoj. Däckens anläggningsyta motsvarar ett par frimärken i storlek vilket inte är mycket att förlita sig på i detta sammanhang. Men nu vet du det! Synd bara att det ibland är dyrt och gör ont att lära sig viktiga saker. Lycka till med återhämtningen.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Ta inte detta som kritik nu TS....till å med min son på 5 år vet att blöta rondeller är glashala.

Så här sade han en tidig morgon när han kom in i sovrummet:

Pappa, det regnar idag. Då kan vi sladda i rondellen!

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Jag skulle inte döda mig för mycket om jag vore dig. Skar en kurva för dåligt och flög ut på en åker runt 100 sträcket. Kortet i hand i en vecka, sprillans ny hoj, hojen klipper en betongbrunn med arlset som sedan voltar ner i en Å av skitvatten. Fortfarande ganska mörbultad i nacken men mår annars bra! :näsblod

Raderad medlem 51742

Guest
Fattar inte, vad gör just rondeller extra hala? :S

Mer regel än undantag att särskilt bussar och lastbilar läcker olja eller diesel. I rondellerna skvalpar det ut och blir liggande. Lite fuktigt ovanpå det och även gammalt intorkat oljespill blir snorhalt igen.

En sak som åtminstone jag själv tycker förvärrar är att många rondeller är utformade så att det inte går att få en bra linje, vilket innebär att man måste släppa på gasen mitt i svängen, vilket ger instabilitet.

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Hoj
2006, Suzuki GSR
Skönt att du klarade dig såpass bra ändå.
Jag har vurpat i torr rondell i låg fart, så jag utgår alltid från kasst fäste numera. Men att köra i regn är något du inte bör dra dig för tycker jag, tvärtom. Mitt tips är att du bör försöka ta en tur på en skön sträcka i just regn tills körningen flyter på, annars kan du nog få hjärnspöken att så fort asfalten är blöt så kraschar man....

Doktor Phil

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Fattar inte, vad gör just rondeller extra hala? :S

Jag tror att det dels beror på dilelspill mm (som många redan sagt.)
Detta i kombo med att rondeller är nästan alltid feldocerade för att vatten skall rinna till ytterkanten och inte samlas i mitten.

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Detta gäller inte bara rondeller, Alla ställen man bromsar in/stannar/startar vid kan denna effekten komma. In/ut farter till större affärer kan va minst lika luriga, Avgaser sjunker till asfalten och vid regn = Glas halt, Extra halt efter första regnet efter en torr period, Har fått släpp med alla mina cyklar i rondeller samt Andra ställen. Är det diesel spill så är det överjävligt, Min far körde igenom spill, hade sladd och kastades okontrollerat 150 M sträcka, men klarade sig då bilar såg han kommandes och avvaktade med att köra.

Hoppas allt löser sig för dig!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Ta inte detta som kritik nu TS....till å med min son på 5 år vet att blöta rondeller är glashala.

Så här sade han en tidig morgon när han kom in i sovrummet:

Pappa, det regnar idag. Då kan vi sladda i rondellen!

Konstaterar en enda sak: Du är din sons stora idol!! :yoparty

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Bilsp o MC gav mig besked om inlösning och ersättning efter 3-4 dagar. 6 dgr efter olyckan hade jag en ny hoj i garaget. Alltid fin service där :)

Espekta

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Hoj
1996 Kawasaki Zx7-r
Bilsp o MC gav mig besked om inlösning och ersättning efter 3-4 dagar. 6 dgr efter olyckan hade jag en ny hoj i garaget. Alltid fin service där :)

Dom ville inte försäkra min hoj, haft mina andra där fast det har varit glidare. försäkrar dom sporthojar alls? trodde inte jag.

Men det låter ju extremt smidigt 6 dagar och ny hojj!

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
En gammal gsx750f klassades väl inte som extrem spothoj precis :tungan Men ja, efter ett fåtal dgr hade jag fått ett prel förhandbesked om summan som jag skulle få för att hojjen blev inlöst. Sedan blev det Blocket nästa o vips så hade jag hämtat den vfr som jag har nu. Btw, vfr är inte heller någon extrem sporthoj :tungan så den går alldeles utmärkt att försäkra hos Bilsp o MC. De senaste åren har jag kört med gamla hojjar som går att classicaförsäkra. Funderar dock skarps på att plocka ut en ny i sommar, inte den heller någon sporthoj men väl en som går att svänga med ändå :)

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
En sak som åtminstone jag själv tycker förvärrar är att många rondeller är utformade så att det inte går att få en bra linje, vilket innebär att man måste släppa på gasen mitt i svängen, vilket ger instabilitet.

Är det den cirkelformade utformningen du menar? :va

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Min gamla 740 var oerhört svårsladdad då det gick lite för tungt, men jävlar i blöta rondeller!:yoparty När man skulle hem från jobbet var det nästan så man hoppades på att de skulle regna ibland.:banana
Men nog om det.

Som sagt, det är inte fråan OM utan när. Jag lyckades efter 1 vecka ja. Styrslag i typ 100, gled på rumpa och hojjen voltade tjusigt ner i ett dike. Detta trotts att jag fick styrvobbel(slag ja nånting) där dagen innan också, så jag tänkte att jag skulle ta det lite lugnt denna gång (Jo tjena, körde 100+ liks förbannat). Vips låg jag på vägen och gled =)

Klarade mig helt utan skador, lite blå om röven bara. Men hojjen är trasig än, och intresset avdog lite. Hade inge pengar för å laga hojen så, men nu börjar det ta sig;) Kanske vågar man sig ut igen:p Ett tips är nog nästan att ge sig ut direkt å köra så man inte blir avskräckt, en annan bävar ju för den dagen nästan:p

Kan ju tillägga att hojen var lånad av svågern, och var halvförsäkrad.:huvet

Bringen

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
2001, Yamaha FZS 1000 Fazer, KTM 950 SM 2005
Jo rondeller verkar vara livsfarliga, jag hade haft kortet i 2 dagar och kom körandes i en sån där "liten fjantig" rondell i max 5-10 km/h men helt plötsligt gled arslet ut och jag kände vänster foten toucha backen.

Den höll sig upprätt men lite skakis blev man, mest för att det varit pinsamt att vurpa i så låg hastighet ibland allt folk... :rodnar

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag kryper igenom alla rondeller på låga varv med låg hastighet, och ser antagligen ut som en skitnödig jultomte - men hellre det än att klota helt i onödan..

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Min invigningskrach ledde till 2 månader i gips så du klarade dig mycket bättre! :)

Vid ett tillfälle har jag till och med lyckats få bakhjulssläpp i rondell med 125:an, vilket säger en del om greppet i dessa. Ofta är de feldoserade också. Rondeller är ondska.

M155E

Sukkabreeewd
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Gixxer 750 K8 - "Misse edition"
Tur att det gick relativt bra för dig ändå. Kunde ju gått värre med högre hastighet el bilar involverade i olyckan. Har själv fått baksläpp ett par ggr vid blöta vita sträck, nytvättad hoj, grusdamm på däcken osv men lycats hålla mig uppe än så länge...Men försök ge dig ut igen snarast så det inte börjar spöka för dig. Och kör fortsatt lugnt i rondeller :7peta :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Min invigningskrach ledde till 2 månader i gips så du klarade dig mycket bättre! :)

Vid ett tillfälle har jag till och med lyckats få bakhjulssläpp i rondell med 125:an, vilket säger en del om greppet i dessa. Ofta är de feldoserade också. Rondeller är ondska.

Nja, de är oftast rätt doserade för att leda undan vatten och annat till ytterkanten.
Men visst, de är helt klart feldoserade ur ett rr-perspektiv. :gnissla

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...