Första resan till Norge

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Planerar att ta en snabbtur till Norge den 10(eftermiddag)-13 september, det var meningen att man skulle dragit iväg tidigare i år men annat har kommit ivägen :huvet

Men nu är inte det exakta resemålet bestämt någon som har något tips för en som bor utanför Västerås?

Går det att tälta såhär sent om året eller är det lika bra att hoppa ner för ett stup på en gång?

Något annat som man bör tänkta på?

/Danne
 
Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
haha såg det nyss, men man det där var i fjällen på 2000möh.
men antar att det är självmord på dom lägre höjderna med?
 

GoffeVr6

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Haninge
Hoj
98 Kawasaki zx9 Ninja
Ja, vi körde Trollstigen i somras, den är verkligen fantastisk!
Men det är klart, den här årstiden kanske man måste vara eskimå för att klara att tälta där :tungan

Atlanthavsvägen är oxå häftig att köra men lite överskattad..

:)
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Hej Sura, Kolbäck här, Jag tycker du ska hålla dig i dom södra delarna av Norge, teltet kan du kasta, kolla på ett ställe som heter Evje ca sex mil norr om Kristiansand. Där kan du bo på Odden Camping, dom har fina stugor nere vid vattnet. Ca 400 per natt med kök och dusch i stugan, sedan kan du köra dagsturer därifrån, finns hur mycket fint som helst. Om du vill kan jag göra några turer åt dig, annars tittar du över hit någon kväll så kan jag hjälpa dig ordna.

Säg till bara.

Tor Berg
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
kolla på ett ställe som heter Evje ca sex mil norr om Kristiansand. Där kan du bo på Odden Camping, dom har fina stugor nere vid vattnet. Ca 400 per natt med kök och dusch i stugan, sedan kan du köra dagsturer därifrån, finns hur mycket fint som helst.
Håller med Tudor, inte dumt alls att "slå läger" på ett centralt ställe och sedan ta dagsturer.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Åhh! avis. missa inte Geiranger + Trollstigen, det är verkligen oförglömliga platser!

"Ut på tur, aldrig sur" (med norskt uttal)
 
Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Geiranger+nord Norge är planer för nästa år =)

Funderar även på Kolbäcks förslag, fast är inte säker hur jag gör med övernattningen. Har tältat i frost och regn i skogen förut utan problem..Dock har jag ett nytt tält så det vet man aldrig hur bra det är. Det blir nog vädret som styr.
Måste man boka stugorna eller brukar det finnas ledigt såhär sent på året?

Tack för alla svar hittills
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag drog själv min första repa till norge i somras och skrev ihop en liten ride report på adventureriders forum.

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

Det var ju dock lite tidigare på säsongen men om du har tur med vädret så kan det ju funka nu också.

Tälta kan väl inte va nåt problem, med en sjysst sovsäck så klarar du ju många minusgrader utan att frysa.
 

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
Läste den reporten för ett tag sen, riktig bra.
Kändes det som du hade lagom mycket tid för den turen?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Läste den reporten för ett tag sen, riktig bra.
Kändes det som du hade lagom mycket tid för den turen?

Ja med tanke på att jag åkte själv och för tillfället inte hade pengar till flotta resturangbesök eller andra dyra tidsödande nöjen så var det lagom.

Det var dessutom så jäkla varmt så varje stopp blev en plåga och ett nödvändigt ont för att vila mina onda knän (fick skitont i knäna faktiskt).
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Ja, vi körde Trollstigen i somras, den är verkligen fantastisk!
Men det är klart, den här årstiden kanske man måste vara eskimå för att klara att tälta där

I somras ? Det är ju för bövelen Augusti nu, det är sommar i allra högsta grad, eller lider vi av global nedkylning?
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Stugor behöver du inte boka i förväg såhär års heller, jag är för bekväm för att ligga i tält, men om du tycker om det så är det bara att köra, varmare klimat i södra Norge nu än det vi har här. Och tältar du på en camping så kan man ju alltid ångra sig.

Länk till campingen jag nämnde: http://www.oddencamping.setesdal.com/
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Funderar även på Kolbäcks förslag, fast är inte säker hur jag gör med övernattningen. Har tältat i frost och regn i skogen förut utan problem..
Du bestämmer ju själv, förstås. Men tält är ett stök och tar plats bakpå. I min lilla värld är det värt att lägga några hundralappar för att sova inomhus - torrt, varmt och med tillgång till dusch.

Tänk också på att Norge är ett gammal nordiskt ord som betyder "ihållande regn"... *äh, skojar bara, men det kan regna vääldigt mycket om man har lite otur*
 

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
Surahammar
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
mitt tält tält väldigt litet ihop packat så det tar inte så mycket plats, men får se om det blir stuga eller tält när jag väl är där.
Hoppas jag får mina väskor den här veckan så jag kan dra lite tidigare :)
Gillar att tälta och är en fattig 18åring(nu efter körkort och hoj) så vill helst komma rätt billigt undan .

så, är det någonting förutom kläder, skor, ficklampa, hygienartiklar och mc-ställ som är ett måste att ha med sig?
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Ska man åka i trakterna kring Geiranger och Trollstigen så skall man inte missa att köra upp till sommarskidcentret vid Galdhöpiggen...utsikten därifrån slår allt annat om det är fint väder...
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
mitt tält tält väldigt litet ihop packat så det tar inte så mycket plats, men får se om det blir stuga eller tält när jag väl är där.
Hoppas jag får mina väskor den här veckan så jag kan dra lite tidigare :)
Gillar att tälta och är en fattig 18åring(nu efter körkort och hoj) så vill helst komma rätt billigt undan .

så, är det någonting förutom kläder, skor, ficklampa, hygienartiklar och mc-ställ som är ett måste att ha med sig?

Regnställ! Om du inte har ett BRA allvädersställ.

Jag har varit i norge över helgen, sammanfattningsvis måste man gilla att tälta mer än nånting annat om man ska kombinera det med hojåkning den här årstiden. 5-10 grader varmt och gott om regn. Då är en varm hytte och dusch värd varenda krona. Värt att notera är att Norge har ingen allemansrätt så du får bara tälta på campingar och det kostar också pengar.

Laerdal - Aurland - Stryn - Geiranger. In och ut i Norge via Sälen, Sista natten i Elverum var det nog inte mer än nån enstaka plusgrad.

Tänk också på att Norge är hårt hastighetsbegränsat med höga bötesbelopp, så det tar tid att nöta mil.

Häftigt längs vägen, gamla Aurlandsvägen, Stegastein, gamla Strynvägen(grus), Dalsnibba(serpentin på grus och magnifik utsikt)
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top