Första turen för i år.

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Snabb
Japp tog man ut hojen för i år, slängde på försäkring och ställde på och skattade lite snabbt nät internet finns, överlycklig drar man ut och varmkör hojen som man blivigt tillsagd att göra, puttrar iväg lite lungt till en kompis.

Visar stålt upp den och kör lite med han. Åker till nästa kompis, åker sakta efter grusväg så motorn blir varm, börjar vissla efter ett tag och ser att temp. är uppe i 84C stänger av och väntar tills den kallnat. Ringer en massa samtal under tiden och kollar var de kan vara. Tycks vara ok säger alla, testa och kör en bit och se om de försvinner, och ja, sjudet försvann 500m längre bort när jag kört en bit, väljer att göra mina 4km hem iaf utifall, vad tror ni händer?

Aprilia Rs aset låser bakhjulet mitt inne i byn, jag är snabb och kopplar ur och rullar till kanten. Provstartar en stund senare, allt bara rasslar men den går igång, ringer efter släpvagn.
Inte kollad vad som är felet än, den får stå ett tag innen jag orkar med de, nånting har skurit iaf, kolv, nått lager i lådan? vette fan, återstår att se.

Jag han köra 1mil med mina nya hoj som var nyrenoverad för 200mil sen, "den skulle gå många mil till om man sköter sen rätt", stod de i annonsen. Min fråga är, Vad fan gjorde jag för fel? Jag hade kollat oljan, bensin, kylarvatten. Varför i helvete ska just min hoj rasa efter en MIL? :huvet :huvet :huvet

Japp, bara att slanta upp alla mina pengar som jag blev ombedd att ha utifall de skulle rasa. :näsblod En annan som trodde de var mest ironi. spec när man köper en nyrenoverad hoj "som går många mil till"

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
fy fan jag lider med dig :huvet tråkigt sånt här händer :död
/ Tomas

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Hoj
PruttHoj
hände brorsan när typ 10 år sen med hans gamla tzr 125cc :tungan gissa om han var nöjd! tråkigt att höra, hoppas du kommer billigt undan :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Du finner nog svaret bland dom 125896 andra trådarna om skurna RS :pannkyss

Förresten, hur går det med husqvarnan :tungan

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
stoooffe skrev:
2077799 Appappapp, så säger man inte. :mattias

Tycker du inte om den så kommer den bara att motarbeta dig. :mattias

Just det, lyssna på farbror stoooffe. Du måste smeka den ömt både här och där och visa den kärlek.

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Grabben, köp nsr istället, du kan hälla in 1liter grus i cyllen och varva skiten ur den utan att den skär :)

Solid snake

Guest
stoooffe skrev:
2077799 Appappapp, så säger man inte. :mattias

Tycker du inte om den så kommer den bara att motarbeta dig. :mattias
Då måste du hata din hoj jävligt mycket då. :7peta

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Pr0bz skrev:
2077981 Grabben, köp nsr istället, du kan hälla in 1liter grus i cyllen och varva skiten ur den utan att den skär :)

bla bla bla RS funkar fint:D
Tråkigt det som hände förresten hoppas det löser sig billigt :)

En_Rochinna

-=Emilia=-
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Yamaha tzr
nejmen stackars liten =(, finns det något värre än icke fungerande motorfordon!? (alltifrån gräsklipparen liksom) man blir så trött när nått sånt händer, men som tur var var ju inte du så långt hemifrån när din hoj krashade i fall du hade behöft gå hem med den :p

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Skumt. Jag känner igen den hojen från förut. Har du köpt den från någon här på SH?

Den här gången nu när du byter kolv och fixar cyllen, ta en ordentlig titt på oljeförsörjningen och allt annat som kan tänka sig att ha orsakat skärningen. Byter du bara och kör finns det chans att det händer igen tyvärr.

Just på grund av sådant här har jag alltid haft förakt mot "nyrenoverade" hojar som knappt är körda några mil - vilket säljarna skryter med. Det hade jag nog aldrig gjort. Nyrenoverad i all ära, men minst 300-400 mil så kan jag tänka mig att ta en titt på den.

Verkar som om den blev lite för varm den här gången. Arbetstemperaturen ligger på cirka 70 grader gör en RS om jag inte minns helt fel.

Solid snake

Guest
Upp med bild på kolv/cylinder så ska jag säga vad som har hänt.

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Solid snake skrev:
2078664 Upp med bild på kolv/cylinder så ska jag säga vad som har hänt.

shit det lät nästan lite drygt :gnissla

naa skoja.. men fan va surt för dig sabbmosarn, håppas det löser sig :pannkyss

moje

Hunk
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
ktm exc 02 & honda nsr 91
Exakt samma sak hände på min nsr efter motor renoveringen. Jag hade råkat koppla avgasports virarna till motsatta sida på servot. :huvet
Du kan ju kolla att termostaten funkar åxå...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Kolla termostat, vattenpump så att det slipper hända igen. Däremot tycker jag inte att hojen borde skurit pga den "höga" temperaturen. På de större sporthojarna så börjar inte fläkten snurra fören en bit efter 100 grader. Oljepumpen kan ju vara en bov i dramat? inte riktigt luftad efter renoveringen eller så kan det ju blivit en propp. Får hojen olja, vattenpumpen går som den skall och termostaten öppnar vid rätt temperatur så ska den hålla. En annan förklaring kunde ju varit vevlagret som gått åt skogen. Kan hända att det inte blev bytt vid renoveringen efter att tagit skada vid föregående ras.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
En anledning kan vara att den var så exakt bestyckad för temperaturen på sommaren. Och så kör du en sväng nu så får den mycke mer luft pga av att det kallt.

Fast det är nog inte så stor risk :tomten

Kolla stiftet!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
flexbert skrev:
2079143 En anledning kan vara att den var så exakt bestyckad för temperaturen på sommaren. Och så kör du en sväng nu så får den mycke mer luft pga av att det kallt.

Fast det är nog inte så stor risk :tomten

Kolla stiftet!

antagligen inte.... ska nog köras jävligt hårt om sånt ska spela roll.

Jag tror på: dålig olja-lite olja- pajad pump- skit i oljan- gammal bensin- skräp i motorn.

Men de har ju med å göra hur du körde innan.

Som minst kom jag 70 mil efter totalrenovering..... (körde fullgas repa lite länge)

Koppla bort oljepumpen ska tydligen vara ganska smart (gjorde jag)

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
mr helmut in da house:
Koppla bort oljepumpen ska tydligen vara ganska smart

NEJ gör inte det!!! Det har visat sig att dom som åker 125Junior och har problem med värmenypningar & skurna cylidrar nästan all kör med pumpen bortkopplad, dom som åker med pumpen har mycket mindre problem. Oljepumpen i en Rotax funkar riktigt bra om det 1. är rätt justerad, 2. har fått systemet rätt & riktigt luftat efter att motorn pockats ner och renoverats. Det absolut enklaste sättet att lufta oljesystemet på en 2-taktare med separatsmörjning är att slå i 2% oljeblandning i första tanken efter en renovering, när den soppan är slut så har pumpen tryckt ut all luft och systemet funkar igen som det ska.....

I förra helgen kördes det licenskurs på Karlskoga och 2 hojar nöp under dom dagarna beroende på att dom inte gått upp i munstycke med tanke på temepraturen, nu körs dom hojarna väldigt hårt men det ger ju en tankeställare!!! Se till att bestyckningen gärna är lite på den feta sidan, din är den "gamla" RS 125 så minst 125 eller kanske tillochmed 130 skulle funka. Låter inte så konstigt att den gick så varm om oljetillförseln inte funkade som den ska, troligtvis skulle du ha luftat systemet innan du åkte men det är lätt att vara efterklok.....

DP says: Trist med sånt här men på den igen, ge inte upp.....

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
DP skrev:
2079634 mr helmut in da house:
Koppla bort oljepumpen ska tydligen vara ganska smart

NEJ gör inte det!!! Det har visat sig att dom som åker 125Junior och har problem med värmenypningar & skurna cylidrar nästan all kör med pumpen bortkopplad, dom som åker med pumpen har mycket mindre problem. Oljepumpen i en Rotax funkar riktigt bra om det 1. är rätt justerad, 2. har fått systemet rätt & riktigt luftat efter att motorn pockats ner och renoverats. Det absolut enklaste sättet att lufta oljesystemet på en 2-taktare med separatsmörjning är att slå i 2% oljeblandning i första tanken efter en renovering, när den soppan är slut så har pumpen tryckt ut all luft och systemet funkar igen som det ska.....

I förra helgen kördes det licenskurs på Karlskoga och 2 hojar nöp under dom dagarna beroende på att dom inte gått upp i munstycke med tanke på temepraturen, nu körs dom hojarna väldigt hårt men det ger ju en tankeställare!!! Se till att bestyckningen gärna är lite på den feta sidan, din är den "gamla" RS 125 så minst 125 eller kanske tillochmed 130 skulle funka. Låter inte så konstigt att den gick så varm om oljetillförseln inte funkade som den ska, troligtvis skulle du ha luftat systemet innan du åkte men det är lätt att vara efterklok.....

DP says: Trist med sånt här men på den igen, ge inte upp.....

Det tippset fick jag av dig att ta bort oljetanken pga att många hade fått aprilian skuren just för pumpen dött sa du. Kanske var därför min pajade så mycket då. Finns ju några här som tappat ner saker i tanken och fått den förstörd men tips från racing världen är ju bra:) dock får du säga samma saker!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy