Försvaret

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Vad fan är deras problem egentligen?!
Först tvingar de dit mig och säger att jag inte är skit värd. Ett halvår senare skickar de så jävulusiskt med uppmaningar om att söka dit att jag snart måste hämta posten med gaffeltruck :mad:

Pusslet de skickade var lite roligt åtminstone.

Men resten :mad::mad:
Hade de velat haft mig där kunde de väl sagt till i tid?!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
:)Jaja det är bara bita ihop, För Konungen och Fosterlandet.

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Skit i försvaret, skaffa egna vapen och gör vad du vill om det blir krig. ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På den gamla onda tiden (när jag och Lennart Hyland var ung) så hade man inget jävla val, 95% av alla unga män skulle fullgöra värnplikten.

Då skickades bara ett brev, med inställelsetid och bussbiljett!

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
På den gamla onda tiden (när jag och Lennart Hyland var ung) så hade man inget jävla val, 95% av alla unga män skulle fullgöra värnplikten.

Du måste vara riktigt gammal för han var väl född runt 1920 ungefär om jag inte missminner mig.
Han dog iaf i början/mitten på 90-talet, det är jag säker på.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Jotack, jag skulle prompt mönstra i sthlm fast jag pluggade i arjeplog vid tillfället. Det var bara snällt masa sig ner 200mil t.o.r
Väl där tyckte de att jag skulle skruva båtmotorer, fair 'nuff.

Nån månad senare kom ett brev på posten där det stod att jag var en jävla nolla och att någon bättre fått platsen (nåja, det stod att de dragit ner på platserna och att jag blev placerad i "reserven". Men faktum kvarstår)

Och nu blir jag som sagt bombad med brev om att de tycker att jag visst ska komma dit och skruva deras båtar. Inte fan har jag tid med sånt nu!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det konstiga tycker jag är att försvarsbudgeten legat på runt 40 miljarder ganska länge.
Försvaret bantas årligen.
Pengarna räcker inte ändå.
Färre och färre behövde göra lumpen.
Utbildningstiden sänktes.
Värnplikten avskaffades.
Försvarsmakten kunde inte ta emot alla som ville.
Istället läggs massor av pengar på reklam och värvningskampanjer.

Själv gjorde jag lumpen i 10 månader.
När vi muckade fick vi beskedet att den bataljon vi skulle ingått i lagts ned.
Ingen annan krigsplacering.
Efter några veckor ringer prostataguerillan.
"Du har nu möjlighet att gå med i HEMVÄRNET!!!!1111!!oneoneojne!!1"
"Varför det?"
"Du får ett eget VAPEN!!11!!1111!!!!oneoneone!!!!111"
"Öööh,nej?"

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag har också fått en massa fin reklam därifrån.
På den tiden när man skulle på mönstring så ville dom inte äns ha dit mig utan jag fick frisedeln direkt hem i brevlådan dagen efter att jag hade fått papper för mönstringen.
Varför vill dom ha mig nu helt plötsligt?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag och tanten pratade om lumpen häromdan och vi var överens om att vi ville att min son skulle göra lumpen. Sen insåg vi att vi blir tvugna att skicka honom utomlands isf. Fyfan. Hur långt ska det här skämtet pågå egentligen?
Sällan har så många behövt värnplikt som nu, vare sig det behövs ett försvar eller inte.

Fan man borde stoppa in alla missanpassade invandrarungar i lumpen så kanske det blev lite mindre stenkastning och skolbränning i vissa städer.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Det konstiga tycker jag är att försvarsbudgeten legat på runt 40 miljarder ganska länge.
Försvaret bantas årligen.
Pengarna räcker inte ändå.
"

1974 fick Försvaret 40 miljarder. Jmf för det med tex en lön. Det är väldigt få som som fått samma summa i lönekuväret sedan 1974 och skulle man fått det behöver man knappast påpeka att köpkraften minskat....40 miljarder då borde i prisindex motsvara 80(?) miljarder i idag.
Tro fan inte pengerna räcker till samma volymer som förr...

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Försvaret är inne i en liten förändring. Tidigare kunde man ibland uppleva att det var förvirrat men den nivå av förvirring som råder i nuläget är extrem. Dem vet inte vad dem ska göra från dag till dag. Men det är bara att gilla läget och se glad ut. Men det är ändå det bästa beslutet jag tagit när jag bestämde mig för att läsa till Officer. :tummenupp

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Jag mönstrade i vintras, var över förväntan duktig.

Planen var sedan att göra lumpen som Förare stridfordonstransport. Därmed skulle jag få både ett bra jävla minne för livet, masa vänner för livet samt mitt släpkort till lastbilen.

Dock så ändrade de sedan allt ihopa, och att bli anställd är jag inte alls intresserad av.
Och dessutom så klarade jag inte ihopvikningspusslet som man fick hemskickat :gråta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag och tanten pratade om lumpen häromdan och vi var överens om att vi ville att min son skulle göra lumpen. Sen insåg vi att vi blir tvugna att skicka honom utomlands isf. Fyfan. Hur långt ska det här skämtet pågå egentligen?
Sällan har så många behövt värnplikt som nu, vare sig det behövs ett försvar eller inte.

Fan man borde stoppa in alla missanpassade invandrarungar i lumpen så kanske det blev lite mindre stenkastning och skolbränning i vissa städer.

Flygbiljett till Israel så har du en välutbildad soldat efter några år där borta.

Lumpen är ju säkerligen bra för en del, några behöver ju ta order och att någon tänker åt en osv. Men vi ska knappast lägga pengar på skiten.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Gör GMU på tre månader så får du hoppa in i ett förband och utbilda dig till nåt kul. Riktigt kass betalt, men frågan är om du kan hitta ett jobb som är så mycket roligare och med mer chanser till friskvård?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nu när vi DeFacto har en yrkesarmé så gör väl försvarsmakten som vilken annan firma som helst. Man skickar brev till presumtiva arbetstagare som sedan tidigare är kända. Ser inget konstigt i det.

Lumpen var de bästa 10 månaderna i mitt liv. Sett i relation till ambition och levnadsförhållanden som rådde då. Men som nästan allt i livet så ser man inte det underbara föränn det är över och för sent.

Jag har stor respekt för mina vänner som är soldater i någon form. Oavsett befattning. De gör ett kanonjobb som tyvärr inte är uppskattat av de styrande och merparten av befolkningen. Försvaret är alltför lågprioriterat på hemmaplan som jag ser det.

Sen kan man som i vilken annan verksamhet som helst ifrågasätta vad man får för budgeten. Hursomhelst så är min åsikt att vi ska ha ett värnpliktsförsvar för alla, män som kvinnor, i jämlikhetens namn. Om inte annat för att inte alienera soldaterna från civila. Alla kuggar behövs i det maskineriet från förrådspersonal till stridande och själavårdare.

För de som tycker att det försvaret sysslar med är trams och bör läggas ner kan jag säga att det är i sin ordning att tycka det. Men man slutar väl inte att betala försäkringspremien på sitt hus för att det inte brunnit än? Man har en försäkring för att kunna klara sig bättre om olyckan skulle inträffa. Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans. Jag vill att den är "min".

Om någon soldat läser detta, vilken som helst. TACK!

SwePace klart slut. (Eller som det ska heta nu. SwePace out.)

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...