Nu när vi DeFacto har en yrkesarmé så gör väl försvarsmakten som vilken annan firma som helst. Man skickar brev till presumtiva arbetstagare som sedan tidigare är kända. Ser inget konstigt i det.
Lumpen var de bästa 10 månaderna i mitt liv. Sett i relation till ambition och levnadsförhållanden som rådde då. Men som nästan allt i livet så ser man inte det underbara föränn det är över och för sent.
Jag har stor respekt för mina vänner som är soldater i någon form. Oavsett befattning. De gör ett kanonjobb som tyvärr inte är uppskattat av de styrande och merparten av befolkningen. Försvaret är alltför lågprioriterat på hemmaplan som jag ser det.
Sen kan man som i vilken annan verksamhet som helst ifrågasätta vad man får för budgeten. Hursomhelst så är min åsikt att vi ska ha ett värnpliktsförsvar för alla, män som kvinnor, i jämlikhetens namn. Om inte annat för att inte alienera soldaterna från civila. Alla kuggar behövs i det maskineriet från förrådspersonal till stridande och själavårdare.
För de som tycker att det försvaret sysslar med är trams och bör läggas ner kan jag säga att det är i sin ordning att tycka det. Men man slutar väl inte att betala försäkringspremien på sitt hus för att det inte brunnit än? Man har en försäkring för att kunna klara sig bättre om olyckan skulle inträffa. Alla länder har en armé, sin egen eller någon annans. Jag vill att den är "min".
Om någon soldat läser detta, vilken som helst. TACK!
SwePace klart slut. (Eller som det ska heta nu. SwePace out.)