Förvara Mc i cykelkällare?

saffran

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
cbr600
Jag undrar lite smått ifall man får parkera en mc i en cykelkällare? Här där jag bor finns det två cykelkällare i källaren med dörr ut mot källaregång men det finns ventiler rätt ut i det fria. Tänkte mest på brandrisk o dyl. Hur är reglerna i era hyreshus? Tack på förhand från lilla mig.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag undrar lite smått ifall man får parkera en mc i en cykelkällare? Här där jag bor finns det två cykelkällare i källaren med dörr ut mot källaregång men det finns ventiler rätt ut i det fria. Tänkte mest på brandrisk o dyl. Hur är reglerna i era hyreshus? Tack på förhand från lilla mig.

Den enda som kan svara på det med säkerhet är nog hyresvärden!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Hör med din hyresvärd. Skulle tro att alla har sina regler. Men är du säker på att du vill förvara den utom synhåll för dig själv, där en massa snorgärsar kan komma åt den? Min apgamla DBS blev stulen ur ett cykelförråd... :mad:

saffran

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
cbr600
Den enda som kan svara på det med säkerhet är nog hyresvärden!

Jag tänkte inte utmana ödet och fråga utan bara ha den där över sommaren och hoppas på att killarna som har hand om skötseln aldrig tittar in där.

Hör med din hyresvärd. Skulle tro att alla har sina regler. Men är du säker på att du vill förvara den utom synhåll för dig själv, där en massa snorgärsar kan komma åt den? Min apgamla DBS blev stulen ur ett cykelförråd... :mad:

Japp men vi har låsbara cykelboxar som jag hoppas är lite säkrare.

Last edited:

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Det brukar vara rökt, de hänvisar till brandrisken o.s.v. Killen under mig ställde sin retta i cykelförrådet under ett par månader tills han fick skäll och de hänvisade till ovanstående. Men fråga, för tusan. Du kan ju inte få värre än ett nej. :)

saffran

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
cbr600
Det brukar vara rökt, de hänvisar till brandrisken o.s.v. Killen under mig ställde sin retta i cykelförrådet under ett par månader tills han fick skäll och de hänvisade till ovanstående. Men fråga, för tusan. Du kan ju inte få värre än ett nej. :)

Jag tänkte vara så rebellisk att jag inte frågar utan låter den stå tills dom upptäcker. Men jag har annars hört om ställen där det varit lugnt att ställa i källaren. Men det lutar väl åt att jag får ställa den hos mamma och pappa(så får väl pappa serva och tvätta den om han ber snällt)

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ställ den i förrådet, om hyresvärden hävdar brandrisk säger du att hojjen är tömd på alla vätskor.

Ska mycket till för att få 170 Kg metall att självantända....

crazy88

FD : NINJA_1
Gick med
9 Jul 2003
Hoj
R1000
bara ställa in säger dom nåt så säger du " ja visste inte å blinkar lite med ögonen* :tummenupp

jambaman

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Yamaha FZ 750 91
Ja hade min gpz i cykelförrådet var inte en jävel som sa något.
Det var bara en lite jä***la tant som ställde sin cykel i vägen annars funkade det bra

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Man får troligen inte ha den där. Det värsta är väl inte att dom upptäcker dig, det är snarare om det skulle börja brinna någonstans och dom skulle använt dig o din hoj som syndabock eller bidragande orsak. Då kanske man får betala dyrt

När jag var i moppeålderna o hade min moppe i cykelrummet ringde nån trevlig granne brandkåren som kom ut med hela manskapet för att slänga ut mig :rolleyes:

saffran

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
cbr600
Jag tror jag kommer att ha cykeln i källaren när jag vet att jag ska åka flera dagar i rad resten av tiden hemma hos mor o far. Kan vara svårt att baxa in något i källaren som väger 3,5 gånger mer än en själv.

triumph00

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
.
Då är den alltså "brandfarlig" - bensin, olja

Då skall du definitivt höra med fastighetsägaren, för vid ev "tillbud" och om källaren inte är avsedd för denna typ av förvaring, så ligger du riktigt illa till

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
zx9r
Jag skulle inte våga ha den i ett cykelförråd även om jag fick.
Här slängs cyklar på varandra, välts och allmän trashattityd.
Kan ju vara enbart så här kanske men tyvärr tror jag att det är ett vanligt förekommande problem.

Gatekeeper

Medhojar
Gick med
6 May 2004
Hoj
2 blå, 1 orange, 2 röda, 1 svart
höhö jag har 3 hojar i cykelförådet funkar fin fint. vart t.o.m. tillsagd att ställa dom där... iaf en :rolleyes:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.

Det är helt ok för mig om du ställer hojen i cykelkällaren, fråga inte hyresvärden. Frågar du inte säger ingen nej. Får den inte stå där så lär du snart bli varse om det ;)

Babe

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
R1, DRZ 400S, XT660Z Tenere
Tyvärr du får inte ha hojen inne i fastigheten överhuvud taget, ej heller i din lägenhet. Om du har det kan din fastighetsägare forslabort den på din bekostnad samtidigt som det är skäl för uppsägning visserligen måste dom sända dig ett varningrbrev först, men om du fortsätter så säger dom upp dig och jag tror inte att hyresnämden kommer att mjukna för dina tindrande ögon...
Dessa regler gäller alla flerfamiljshus.

Detta är vad jag jobbar med varje dag..

Last edited:

Valpen

Älska dig själv när ingen annan gör det
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
Kawasaki ZX6R såld...husaberg super motard såld..Fiddy Ten7, Honda CBR 600fs
det är ju lättare att få en förlåtelse än ett tillstånd....hur brandfarlig är en mc mitt i sommaren? Den självantänder inte i alla fall...

DG

Chiefen
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
Honda Hornet
När jag ringde och frågade min hyresvärd vad de tyckte om att ha den i källaren var svaret att man på grund av brandrisk och dylikt inte fick ha den där.

Nu hade jag sån tur att personen som jag pratade med själv var mc-åkare och ville vara så hjälpsam som möjligt så jag fick ha den där så länge inga andra hyresgäster klagade. Det skadar aldrig att fråga, ibland har man tur...

Babe

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
R1, DRZ 400S, XT660Z Tenere
det är ju lättare att få en förlåtelse än ett tillstånd....hur brandfarlig är en mc mitt i sommaren? Den självantänder inte i alla fall...

Sorry det handlar inte om förlåtelse, och jo den är både brandfarlig och ångorna är väldigt farliga.

Detta är lagen och inget som varje fastighetsägare kan/får ge sitt godtycke till.

Man riskerar både sitt och sina grananrs välmående, samt att man riskerar sitt eget kontrakt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024