Förvara MC ute..

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Har lite trångt i garaget oh tänkte ha min gamla (fina) Africa XRV750 ute medans andra två-hjulingar får ömhet.
Tänkte köpa detta MC-överdrag, funkar det eller far hojen illa tror ni?
Brukar ha den inomhus i garage/uthus men som sagt brist på plats just nu.
Vad tror ni?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan inte rekommendera det. Har förvarat en mc ute under överdrag en vinter i vindskyddat läge, och även om den startade och gick fint året efter så var det ett antal förzinkade detaljer (skruvar/muttrar/hjulaxlar etc) som fått ytrost, plus lite fukt i mätarhus/strålkastarhus etc. Känns bara onödigt, inget jag kommer göra igen.

Raderad medlem 51742

Guest
Hej,
Har lite trångt i garaget oh tänkte ha min gamla (fina) Africa XRV750 ute medans andra två-hjulingar får ömhet.
Tänkte köpa detta MC-överdrag, funkar det eller far hojen illa tror ni?
Brukar ha den inomhus i garage/uthus men som sagt brist på plats just nu.
Vad tror ni?
Det kommer säkert funka för att skydda hojen från väder och vind, men det knepiga vid all form av utomhusförvaring, särskilt vintertid, är att skydda mot fukt/kondens. Finns ju en hel del detaljer på en hoj som jämfört med t ex en bil lättare ärgar eller rostar, så vid utomhusförvaring får man räkna med att skruvar och mycket annat blir fula eller rostar. Går till viss del att motverka genom att smörja in allt sådant, men svårt att helt undvika.

Räcker egentligen att ha den i kallgarage eller annat inte uppvärmt utrymme för att problemet skall uppstå. Skall man undvika problemet helt behöver man ofta komma upp i temperaturer omkring 15 grader. Finns en del lösningar med lufttäta "tält" man ställer hojen i, tillsammans med fuktslukare eller liknande, men det är mer för långtidsförvaring.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag skulle också var oroligt för kondensen, och speciellt markfukten, med den lösningen.
Jag har en oisolerad "friggebod" där jag har ett antal hojar.
I denna byggnad har jag bara ett litet 50W element med en fläkt som jag har knåpat ihop.
Detta verkar fungera väldigt bra, och det finns inga tecken på någon korrotion.
Så om det är dom där 50 Watten, eller fläkten, eller kombinationen som gör det vet jag inte exakt, men har gjort så här eftersom jag fick tips av folk med erfarenhet som jag litar på.
Men en "tältlösning" skulle ju vara intressant, men skulle nog själv gå på en rejälare variant, lägga en pressening på marken, och komplettera med en värmefläkt.
Den här kanske?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har ett kallgarage som kryper en bra bit under 15 grader på vintern.
Hittills ingen ytrost på någon hoj.
Tror det är betydligt större risk under ett "skynke", där det inte finns någon duk under hojen.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Alla hojar jag ägt sen 2007 har stått ute vintertid under Biltemakapell. Drar en tvättlina från akter till backspegel för att få en ryggås som ger avrinning för regn/snö. Inga problem och ingen rostbildning.

Tror att faktumet att det hela blir ganska luftigt och inga hastiga temperaturväxlingar gör problemet försumbart. Men var och en salig på sin fason. Är själv inte speciellt "puts orienterad" av mig. "

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle också var oroligt för kondensen, och speciellt markfukten, med den lösningen.
Jag har en oisolerad "friggebod" där jag har ett antal hojar.
I denna byggnad har jag bara ett litet 50W element med en fläkt som jag har knåpat ihop.
Detta verkar fungera väldigt bra, och det finns inga tecken på någon korrotion.
Så om det är dom där 50 Watten, eller fläkten, eller kombinationen som gör det vet jag inte exakt, men har gjort så här eftersom jag fick tips av folk med erfarenhet som jag litar på.
Men en "tältlösning" skulle ju vara intressant, men skulle nog själv gå på en rejälare variant, lägga en pressening på marken, och komplettera med en värmefläkt.
Den här kanske?
Jag tror nog att den lilla värmekällan räcker för att skapa lite cirkulation. En 60W hederlig glödlampa ger ju ca 50W värme, och att ha en sådan tänd nere vid golvet skulle kanske räcka? Ventilation är förstås ett måste oavsett.

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
jag förstår att det inte är optimalt med ett tält, men det kanske duger temporärt.
Hojen har lite rostangrepp redan och är inte mint, står ute utan täckning en del på somrarna framför verandan så den blir använd - och nu behöver jag som sagt platsen någon månad för annat projekt.
Kan det hjälpa att spraya in den med 5-56 för att hålla fukt/oxidation borta?
Har testat 5-56 innan med spruta för att få rent i skrymsle och det har funkat bra :)

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
jag förstår att det inte är optimalt med ett tält, men det kanske duger temporärt.
Hojen har lite rostangrepp redan och är inte mint, står ute utan täckning en del på somrarna framför verandan så den blir använd - och nu behöver jag som sagt platsen någon månad för annat projekt.
Kan det hjälpa att spraya in den med 5-56 för att hålla fukt/oxidation borta?
Har testat 5-56 innan med spruta för att få rent i skrymsle och det har funkat bra :)
Mjae, det egentligt enda värt att noja över med hojen utomhus är vinden. En rejäl vinterstorm och hojen går i backen, snabbare än den där omtalade avlöningen. Ställ upp hojen mot vindriktningen och låt inte kapellet bli ett fullskaligt storsegel, så överlever nog gamle AFFE...

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Trådskaparen säger sig bo kustnära. Jag bor inne i landet där luftfuktigheten är lägre.
Så jag kan inte komma med nåt bra råd.

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag tror nog att den lilla värmekällan räcker för att skapa lite cirkulation. En 60W hederlig glödlampa ger ju ca 50W värme, och att ha en sådan tänd nere vid golvet skulle kanske räcka? Ventilation är förstås ett måste oavsett.
En glödlampa på 60 W ger exakt 60 W värme.

En hoj som redan har en del ytrost kommer få mer, undvik utomhusförvaring om du kan. Duscha så mycket som möjligt i vilken olja som helst hjälper mycket.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En snubbe ett par kvarter från mitt hus (västra Göteborg) har en äldre Honda under ett kapell hela vintern. Ett rejält kapell, duktigt surrat. Det blåser mycket på västkusten och detta är ett endast par kilometer frän västerhavet med allt vad det innebär av vassa och salta vindar. Men kapellet är lite, lite öppet nedtill och det ger viss ventilation/cirkulation i och med att det blåser i de "nedre regionerna".

Jag frågade honom om han får fukt- och korrosionsproblem under kapellet. Då berättade han att han har en glödlampa tänd under kapellet hela vintern. En hederlig gammaldags som alstrar värme - ingen snål led! :) Det räcker för att ge värme nog att hålla fukten borta påstår han (har inte kollat själv, det verkar ofint att gå in på hans tomt och röja under hans mc-kapell).

Det är förstås inte gratis att ha en glödlampa tänd i flera månader, men det är billigare än att bygga ett garage! :) T o m med dagens elpris.... Och så får man kanske räkna med att byta lampan då och då. Den har ju begränsad brinntid.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hade nog försökt lösa en annan temporär inomhusförvaring hos någon mot en ersättning om det rör sig om månader. Slippa oroa dig för vad vädrets makter kan ställa till med såhär års och eventuella konsekvenser av det. Sedan stöldrisken på det.

Med det sagt klarar sig säkert hojen om man preparerar den rätt. Ser dagligen några övertäckta motorcyklar och mopeder i omnejd i skånsk fuktig vinter. Några av dem används året runt. Kan inte påminna mig om att de ser risiga ut på något sätt. Givetvis kommer utomhusförvaring att sätta lite spår och tidigarelägga en åldringsprocess som över tid är oundviklig. Inget håller för evigt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati