Förvara MC ute..

Zeromannen

Guest
Har du ingen kamrat med ett garage? Krävs ju inte många m2 för en hoj i nått hörn.
Själv hade jag nog undivikit utomhusförvaring. Inte bara fukten som ställer till det, möss verkar gilla att bygga bo och tugga på skumplast i sadlar och kablar o annat smörgåsbord som finns på en hoj.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Till spis, fläkt och kyl etc. ELFA säljer dock värmelement för inte helt okristliga priser.
Ja, ELFA har mycket.
Jag har byggt min på den här:
Man kan ju ha den bara som den är, om man klarar sig utan fläkt.
Jag har byggt in min i ett gammalt nätaggregat från en dator, där jag har ersatt fläkten med en lite kraftigare som går på 230VAC.
Började att experimentera med detta när jag hade husvagn, och jag tycker att lösningen fungerar bra, känns brandsäker och driftsäker.

Värmefläkt_1.jpg

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, nog för att en glödlampa har dålig verkningsgrad men inte 0.
Runt 5% kanske +/- några procentenheter. Resten är värme.

Ingen gillar en besserwisser, men kunde inte låta bli...
Nja. Verkningsgraden för en glödlampa är ca 5% vilket innebär att 95% blir värme direkt och 5% blir ljus. De 5% som först blir till ljus kommer att omvandlas till värme efter att ha studsat på väggarna eftersom dom absorberar ljuset. (Annars skulle rummet bli ljusare och ljusare ju längre man har lampan tänd). Inte ens om hela väggarna var gjorda av spgelglas skulle man komma undan från det. Så en 60 watts glödlampa kommer att generera 60 watt värme i rummet eftersom energin i ljuset som avges inte kan försvinna utan istället kommer att omvandlas till värme (ett av fysikens postulat att energi inte kan försvinna eller nybildas utan bara omvandlas)

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du ingen kamrat med ett garage? Krävs ju inte många m2 för en hoj i nått hörn.
Själv hade jag nog undivikit utomhusförvaring. Inte bara fukten som ställer till det, möss verkar gilla att bygga bo och tugga på skumplast i sadlar och kablar o annat smörgåsbord som finns på en hoj.
Just möss kan man ju dessvärre drabbas även i garage och förråd dock ?

Zeromannen

Guest
Just möss kan man ju dessvärre drabbas även i garage och förråd dock ?
Fukt, kondens och vattenskada likaså! Stöld också! UV-ljus om man har fönster på garaget.
Du har givit mig perspektiv på saken Ola! Jag ser absolut ingen anledning att förvara mina hojar i 18-20gr uppvärmt garage, ska köra ut dom i regnet ikväll istället:2cool

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Nja. Verkningsgraden för en glödlampa är ca 5% vilket innebär att 95% blir värme direkt och 5% blir ljus. De 5% som först blir till ljus kommer att omvandlas till värme efter att ha studsat på väggarna eftersom dom absorberar ljuset. (Annars skulle rummet bli ljusare och ljusare ju längre man har lampan tänd). Inte ens om hela väggarna var gjorda av spgelglas skulle man komma undan från det. Så en 60 watts glödlampa kommer att generera 60 watt värme i rummet eftersom energin i ljuset som avges inte kan försvinna utan istället kommer att omvandlas till värme (ett av fysikens postulat att energi inte kan försvinna eller nybildas utan bara omvandlas)
Utmärkt förklarat! Jag hade uppenbarligen helt fel i mitt försök att rätta nån som hade rätt.
Uppskattar ditt svar:)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, nog för att en glödlampa har dålig verkningsgrad men inte 0.
Runt 5% kanske +/- några procentenheter. Resten är värme.

Ingen gillar en besserwisser, men kunde inte låta bli...
Och när ljuset träffar hojen eller kapellet eller marken under vad blir det då ?
Om inte ..... .
För sent ! Redan löst !

Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Grannens gamla oanvända Kawacross står utan skydd och det är så man fäller en tår när man ser vad väder och vind gjort med den 10-15 år:cry:
Hojen har tydligen stått där sen 2008, samma dag(!) som jag skrev i den här tråden kommer grannen över och frågar om min son vill ha den eftersom de tänkt slänga den... Svag som man är för hojar så står den nu i garaget (KX125H från 91) sämre ytskick på en hoj får man leta efter. Om jag någonsin kommer ha en hoj på utsidan utan skydd en längre tid... svar nej!

Bra beskrivet med lampan, frågan missuppfattades ju av någon som försökte ta låga poäng. Frågan handlade om var lampans lilla strålningsvärme tar vägen och ställer man hojen utomhus med en lampa under värmer ju liten del marken runt om hojen.
Men egentligen var ju hela grejen galen, bränna 60W i timmen ute en hel vinter i dessa tider :3freak

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hojen har tydligen stått där sen 2008, samma dag(!) som jag skrev i den här tråden kommer grannen över och frågar om min son vill ha den eftersom de tänkt slänga den... Svag som man är för hojar så står den nu i garaget (KX125H från 91) sämre ytskick på en hoj får man leta efter. Om jag någonsin kommer ha en hoj på utsidan utan skydd en längre tid... svar nej!

Bra beskrivet med lampan, frågan missuppfattades ju av någon som försökte ta låga poäng. Frågan handlade om var lampans lilla strålningsvärme tar vägen och ställer man hojen utomhus med en lampa under värmer ju liten del marken runt om hojen.
Men egentligen var ju hela grejen galen, bränna 60W i timmen ute en hel vinter i dessa tider :3freak

Har den stått 14 år ute så gör knappast en vinter till någon skillnad.

Säker på att det är en 91a? Tänker för om det är en 1990 som är godkänd för EVO-klassen, så är den mer attraktiv. Inte för att man kan klaga över nåt man får gratis, jag menar bara att du har haft ännu större tur om den är 1 år äldre. Sen vill väl de flesta veterangubbarna ändå hellre ha 250 än 125 så jättestor skillnad är det väl inte.

1990 är gaffelbenen silver och 1991 blev gaffelbenen blåeloxerade. Sen syns det ju även på ramnumret.

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Går ofta till mitt arbete en sträcka på 3km har noterat en Honda VFR 800 som står ute, dock under tak. Kontaktade ägaren då det finns en plats i mitt garage 800m från platsen. Har inte hört nåt så han vill väl att hojen står utomhus. Erbjöd även att ladda hans batteri en gång i månaden. Inte hört ett pip. Hojen står under en balkong i ett område med bostadsrätter. Hur mycket vill jag ha för platsen i mitt garage? runt 200-300kr per månad och det är varmgarage runt 15+ i garaget vintertid.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...