Förvirrade mc-köpare

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Var och köpte en bil igår och han som var säljare berättade precis om detta fenomen!
Många som ringer och bokar tid och aldrig dyker upp. Jag tror han gick ner mera i priset
enbart för att jag var seriös och en trevlig prick : )
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Eller min personliga favorit. Folk som kommer och provkör, frågar om absolut lägsta priset. Säger att de skall fundera, ringer och frågar lite till. Det kommer en annan spekulant som tar bilen / hojen / båten på rotmos. Man blir lättad över att affären är över, tills spekulant nr 1 ringer och skall fråga / pruta lite till. Man svarar att den är såld, varpå helvetet bryter lös och man är världens idiot för att han skulle minsann ha den?!?!?!? Den som ger mig pengar först, får köpa mina saker. Svårt? :va
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Usch, jag hatar att sälja saker, just pga dessa galna "köpare".

Finns det inget sätt att göra visningen mer tvingande på något vis?
Alla går ju inte att sålla bort men det måste ju finnas några enkla grejor som gör att de "lägger ner" på en gång?
Först av allt några enkla motfrågor som tar kontrollen från dem, där de måste visa hur intresserade de egentligen är utan att för den skull framstå som störig själv?
 

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DR650SE
Mina mest spännande annonsupplevelser var när jag satte in annons för lägenhetsbyte. I annonsen skrev jag klart och tydligt vad jag var ute efter för lägenhet samt vad jag ville ha för maximal hyra och vilka områden jag var intresserad av.

Av de svar jag fick via telefon eller mail var det ca 1 av 10 som överensstämde med vad jag beskrivit. Resten hade antingen alldeles för hög hyra (ett par tusen över min gräns :3freak ) , eller så låg de i områden jag klart och tydligt hade sagt att jag inte var intresserad av.

Värst var ändå de svaren där folk ville ha min lägenhet utan att ens ha en egen att byta med. Det kunde låta så här:

"Hej! Jag är jätteintreserad av din lägenhet. Kan du inte skicka några bilder på den? // Mia"

En annan ringde och erbjöd mig 5000 kr för förstahandskontraktet på min lägenhet. :3freak Försökte att förklara för personen att:

*Hyresvärdar låter inte folk skriva över hyreskontrakt till kreti och pleti hur som helst.
*Var skulle jag i så fall bo?
*Om det överhuvudtaget skulle gå att skriva över kontraktet på henne skulle hon få punga ut med bra mycket mer än 5000 spänn.

Folk e inte kloka...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
regnummer.








ngn som har fått så korta mail när du annonserat ut hojen, fick såna hela tiden när jag hade min ute! fan tror dom att man tänker svara :va hade dock ett annat regnummer till en lada niva :lol som jag kunde slänga iväg till ngn som ivf orkade med att skriva åtminstone ett: hej regnummer tack måste kolla försäkringen.
 
Last edited:

svampmannen

Ny medlem
Gick med
24 May 2006
Ort
Kalmar
Hoj
r1
SISU skrev:
2188650 Min personliga favorit.

När jag sålde min oklanderliga R6a och hade i annonsen tydligt markerat, inget byte!
Trots det lyckas nått stolpskott tolka det som jag vill köpa hans turkbmw. :död


____________________________________

Det gäller att klargöra för personen i fråga att ta med sig en postcheck vid ev. provkörning.

Jag ångrar som fan att jag satte byte i annonsen för jag har fått helt bizara förslag! Det var en lirare som ville byta mot en snöskoter :va Jag menar det är ju verkligen säsong för det nu :gnissla det är ju knapt man kan köra en sån här nere på vintern ens!!!
 

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Jag är på gång att köpa ny hoj. Har valt ut ca 5 hojar som är intressanta för mig. Börjar alltid med ett mail där jag frågar ALLT om hojen. Det värsta är att folk verka tro att man inte är SERIÖST intresserad bara för man skickar mail. Så är det absolut inte.

Och säljarna ska inte heller behöva tro att jag ska köpa just deras hoj för att jag frågar om allt. Jag köper helt enkelt den hoj som jag anser få till bästa pris + att dom faktiskt har svarat på mina mail och varit allmänt trevliga.

Det klagas mycket på köparna här, men jag tycker nog att många säljare är väldigt dåliga säljare. Man ska svara på alla mail och vara trevlig. Skadar väl inte och är inte speciellt svårt heller.

Säljaren ska veta vad han/hon säljer, vissa vet knappt ens regnumret :gnissla

Jag mailar mycket, men å andra sidan så slutar det ju med att jag köper någon av hojarna :) .

Ta det lugnt där ute så ses vi på vägarna.

/ Jörgen
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
rallyfisken skrev:
2188417 försök sälja en moppe så ska du se på något som måste va värre :D
Tro fan det... Både moppe- och cykelannonser har det ringt så många på och verkligen varit intresserade att jag kunnat haft en lada full av dem och startat firma :) Det är annat än bilar och motorcyklar, där det är tvärkört tidvis.

Mycket skumt folk som hör av sig ibland - ryska importörer, Leifi och småglin...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
svampmannen skrev:
2188822 Jag ångrar som fan att jag satte byte i annonsen för jag har fått helt bizara förslag! Det var en lirare som ville byta mot en snöskoter :va Jag menar det är ju verkligen säsong för det nu :gnissla det är ju knapt man kan köra en sån här nere på vintern ens!!!


:lol jag fick bytesförslag med hela tiden. som den här:

Är du intresserad av ett jämt byte mot en 2006 års
Barossa Skyhawk 250cc vägreggad
Quadracer/4-hjuling som körs på A eller vanligt B
kort på gatan, samt en Mercedes 260-1987.

observera mercan på slutet :3freak

eller det var en kille som hörde av sig och undrade om jag var intresserad av att byta jämnt mot två högtryckskompressorer :3freak va!!! jo precis vad jag var ute efter :lol
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
Mr Edholm skrev:
2188632 Välkommen att uppleva blocket-förbannelsen. Där, och på andra annonsplatser, hänger folk som har som största intresse att bara ringa/maila på objekt utan att överhuvudtaget vara intresserade av en affär, än mindre ha medel och finanser till en eventuell sådan.


De frågar allt det där, om den är kvar, vilket skick och vad som är gjort och inte gjort. De verkar helintresserade. Man kommer överens om att ses på Söndag Eftermiddag, avtalas om att vi hörs per telefon när vederbörande hittat till staden hojen står i. Söndag Eftermiddag äger rum, hojen skiner och glimrar, inte en flaga skit någonstans, allt är tiptop och man har ruinerat sin levnadskassa på hojdelar m.m för att kunna åtgärda det där sista så att alla frågetecken är uträtade. Man har inte sovit på hela natten innan eftersom man låg och fixade det där sista lilla som ändå sågs så betydelsefullt...för man vill så gärna få den såld nu, efter all väntan och alla annonser som folk bara ignorerat.

Söndag Eftermiddag fortlöper, telefonen ringer inte, ringer upp vederbörande som skall komma.Inget svar. Söndag Eftermiddag fortlöper och försvinner. Fly förbannad går man in och sätter sig vid burken, drar iväg ett trots omständigheterna snällt mail om vad som hände. Inte ett jävla svar...

Och svarar de mot förmodan i telefonen när man ringer, så får man ett eller flera av följande:
1: Eeeh, näääe, kunde inte komma, hade ingen skjuts... :3freak
2: Nä, hade inte pengar :tungan (Kunde inte du talat om det från början då? :4skrika
3: Var det idag? Oj! Det hade jag helt glömt! :confused: (Hur i självaste satan glömmer man något sådant? :mad: )


Allra värst är när de kommer dit, kollar, känner, klämmer, lyssnar, och provkör om tillfälle ges, och sen när man väl kommer till affärens "klimax", så kväker de ur sig: "Njjae, njää, nja jag har ju inte pengar nu direkt..."
Man står då tyst och kanske klämmer fram ett litet "Jaha, sånt händer.. :rolleyes: " och är verkligen plastigt medgörlig, värre än 475893 bilförsäljare tillsammans. Inombords utbröt just Armageddon, och man funderar på vilken lem man ska slita loss först från personen som står där. :4skrika




Jag undrar verkligen om den här sortens folk fattar vad de ställer till med i praktiken, för oss som är lite hängivna och ärliga...


Fotnot till svampmannen: Jag vet synnerligen väl hur det är, jag har tyvärr ingen spekulation vad som pågår i sådana här individers små huvuden, men jag kan iaf bjuda på en tröstkram... :pannkyss

Förstår du väl...dessa folk har inget liv utan är dagdrömmare som så gärna skulle vilja ha men inte har råd men drömmer vidare och vill bara må bra inombords för att få sig en stunds glädje men inser om dom nu ens vill inse att dom har egentligen inte råd...
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
svampmannen skrev:
2188822 Jag ångrar som fan att jag satte byte i annonsen för jag har fått helt bizara förslag! Det var en lirare som ville byta mot en snöskoter :va Jag menar det är ju verkligen säsong för det nu :gnissla det är ju knapt man kan köra en sån här nere på vintern ens!!!

Jo även jag har gjort den missen att skriva bytes. Var när jag skulle sälja min Impreza GT, då var det en som hörde av sig och undrade om jag ville byta mot en fastighet i docksta (ett litet jävla samhälle mellan övik och härnösand), det var en ruttet hus med 4 lägenheter där de inte såg ut att bo en käft. Öhh NEJ de vill jag inte! :fatta!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
suzuki01 skrev:
2188825 Jag är på gång att köpa ny hoj. Har valt ut ca 5 hojar som är intressanta för mig. Börjar alltid med ett mail där jag frågar ALLT om hojen. Det värsta är att folk verka tro att man inte är SERIÖST intresserad bara för man skickar mail. Så är det absolut inte.

jag gör precis som du, om det är en annons på en hoj men bild så MÅSTE jag maial o fråga lite småsaker som inte står med i annonsen, det framkommer ofta tex, "ja framdäcket är ganska slut" eller "det är visst en spricka i plasten"...
Jag maialade ganska mkt med killen jag köpte min nuvarande hoj. Jag agerade seriöst o fick seriösa svar tillbaka. Sen blev det bara 1 telefonsamtal. sen drog jag 50mil o hämtade hojjen! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En polare till mig skulle sälja en bil, priset han satte var fullständigt skäligt, tom lågt då han behövde bli av med den, därför hade han klargjort ingen prutmån, inga byten. (65 000:)


Förutom alla skambud, bytesförslag (hur tänker dom som erbjuder en jordskopa med lilla BM fästet som delbetalning, killen bor mitt inne i stan), och snubbar som vill veta precis allt om biljäveln för att sedan säga "jo jag har ju en likadan själv" efter en timme...

Så ringde ju en "seriös" snubbe, frågade om precis allt, skickade en kompis att kolla på den (själv bodde han 20 mil bort),snubben var förbi och det var helt OK, han skulle ta med sig 65000:- och komma ner och göra affär.
Innan han anlände snackade jag och polaren om att man kanske skulle ge snubben 5000:- avdrag för att vara HYGGLIG, han hade ju ändå fått åka 40 mil för att hämta bilen.

Så kommer snubben, blir lyrisk över bilen, och vill göra upp direkt.
DÅ HAR HAN BARA 55000:- MED SIG!
Min polare bryter fullständigt ihop och frågar vilken del av det muntliga avtalet dom hade gjort upp som han inte förstod.
Bilen kostar nu 65000:-, inte 64999:-.
Snubben ringer runt som fan och ska fixa stålar, lånar av snubben som hade varit dit och besiktat bilen och får tillslut ihop 63000:- (efter att ha varit borta och dealat i flera timmar)

Min kompis har då bestämt sig och säger att skit i det du, du får inte köpa bilen, inte ens om du lägger upp 70000:-, du kan åka hem igen.
Köparen lackar ju ur totalt och står kvar och tjafsar.
Precis då ringer min polares mobiltelefon, en annan spekulant, och min polare säger jo den är kvar, du får ta den för 60000:-, men då ska du ha stålarna i näven när du kommer.

Den köparen kom dit, gick runt bilen ett par varv provkörde och la 60000:- på bordet, när affären var klar sa han att jag hade 10000 till med mig om det skulle behövas, det hade den varit värd.

Jag hatar folk som inte kan göra affärer, har man bestämt ett pris, så har man bestämt ett.

När jag paniksålde min LandRover, så satte jag medvetet ett kanonpris på den, första snubben som ringde tog den, tog ledigt från jobbet, fixade en släp och en dragbil och åkte ner 8 mil enkel.
När vi hade gjort upp affären, lastat och han hade tänkt fara så sa jag att det fanns mer grejor i garaget, bland annat sommardäck på fälg.
Det var 4st nästan nya 35x12.50-15 på whitespoke, ett extra batteri (220Ah), en komplett verkstadshandbok på bilen, samt en till motorn, spadar, sandstegar, och lite annat tjafs, säkert värt femtusen till, men det fick han för en snabb och smidig affär, dessutom ringde han när han hade kommit hem och talade om att jag hade glömt att nämna att det satt en overdrivelåda i bilen, bara det en prishöjare med 5000:-...

Jag blev av med grejorna, det var mitt mål, jag hade köpt det billigt, lagt en massa jobb på det IOFS, använt grejorna och sålde för vad jag hade gett i inköp. Båda nöjda.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Kongo skrev:
2188852 haha, Jag har denna till salu på blocket nu http://www.blocket.se/vi/8272867.htm?ca=10_s har fått erbjudanden om både guld och klockor samt rena RÅDFRÅGNINGAR hur man skenförsäkrar den bäst... :huvet :huvet
Såg fin ut den där björn!
När du säljer den köp något annat än bhmwä...
Blir missvisande utav en hälsokost kille som du o köra pizzabil:7peta :D
Men dem e ju trevliga o vackra för ögat så lite får man väl offra!
Jag var sugen på en z3a förut men vars skulle man stoppa in badkläderna då:va
He usch en annan kände sig som en däcksparkare när jag köpte nya moppen...
Velig men seriös.
Men det visade ju vara mitt livs kap=)
Nu har jag 4st uppsättningar o sparka p
:banana
 

putteputs

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gbg
Hoj
FZR1000 (StreetFighter? eller SkroT)
Blocket Annons ja det är en rolig erfarenhet

Sålde en Passat tdi -98 med 39 000 mil på mätan -02

Satte ut den för 55 000:- och fick cirka 150 telefonsamtal första dagen :banana

Skit kul! vissa av de som ringde kunde inte prata svenska, Men nästan alla skulle pruta minst 10 000:- per telefon

talade om att om de skulle pruta fick de först åka och titta på bilen.

så dagen efter klocka 9 hade jag 35 personer utanför huset som alla skulle provköra :3freak :hihi

och ja jag fick sålt den den dagen :hihi
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Nu skall ni få lära er lite tips som är bra att kunna när man säljer en sak begagnad för att undvika problem:

1. Bestäm aldrig en tid om ett par dagar utan säg att de får ringa och höra om saken finns kvar just den dagen då de kan komma.
2. Håll aldrig kvar en sak till en speciell köpare eftersom man aldrig kan lita på dom, om dom nu inte kommit förbi och lämnat en säkerhet (en rimlig summa pengar är säkrast, bestäm en summa med köparen som du behåller om han/hon ångrar sig).
3. Att mejla brukar inte anses så seriöst eftersom där kan man vara mer anonym så om folk verkligen är intresserade, be dom ringa!
4. Om någon snubbe kommer och gnäller på i princip allt och försöker att dra ner priset rejält, strunta i den personen, ingen bra köpare.
5. Bestäm ett absolut lägsta pris du kan tänka dig (så sätter du några 1000-lappar över det) så blir inte prutningen något problem.
6. Diskutera aldrig hur mycket det går att pruta över telefon, berätta bara att priset är prutbart.
7. Låt köparen få sköta prutningen mot lägsta priset.

Följ dessa tips så får man inte så många problem när man ska sälja plus att man slipper ändra planer :tummenupp
 

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ANF 125
Har ju nu ingen erfarenhet av tidigare försäljningar på blocket... MEN, varför ringa vid 1600 när jag är på jobbet, fråga om man kan komma och kolla senare på kvällen, jag ställer in träning osv men så kommer tattarna inte?

Märk väl att spekulanterna varit och kollat dagen innan också och skulle nu komma tillbaka för en provtur. När jag ringde upp blev han märkbart besvärad "ähhh jo frugan blev så sen från jobbet, ähhhhh jo jag kanske skulle ha ringt..?" Tror du det, dumjävel?

Ska ut med bågen till helgen igen för ett nytt försök. Se vad som händer.

Jo föresten brukar ni planera vilken dag ni lägger ut annonsen? En fredag eftermiddag så den ligger högt upp under helgen eller spelar den mindre roll?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Probotector skrev:
2189066 Nu skall ni få lära er lite tips som är bra att kunna när man säljer en sak begagnad för att undvika problem:

1. Bestäm aldrig en tid om ett par dagar utan säg att de får ringa och höra om saken finns kvar just den dagen då de kan komma.
2. Håll aldrig kvar en sak till en speciell köpare eftersom man aldrig kan lita på dom, om dom nu inte kommit förbi och lämnat en säkerhet (en rimlig summa pengar är säkrast, bestäm en summa med köparen som du behåller om han/hon ångrar sig).
3. Att mejla brukar inte anses så seriöst eftersom där kan man vara mer anonym så om folk verkligen är intresserade, be dom ringa!
4. Om någon snubbe kommer och gnäller på i princip allt och försöker att dra ner priset rejält, strunta i den personen, ingen bra köpare.
5. Bestäm ett absolut lägsta pris du kan tänka dig (så sätter du några 1000-lappar över det) så blir inte prutningen något problem.
6. Diskutera aldrig hur mycket det går att pruta över telefon, berätta bara att priset är prutbart.
7. Låt köparen få sköta prutningen mot lägsta priset.

Följ dessa tips så får man inte så många problem när man ska sälja plus att man slipper ändra planer :tummenupp

Ha! Jag brukar komma överens om ett pris redan i telefon förutsatt att jag har långt att åka 15 mil+. Stämmer skicket med säljarens beskrivning är det oftast inget snack. Stämmer det inte så hamnar saken i ett omförhandlingsläge, oftast ingen affär då säljaren ändå inte agerat på ett ärligt sätt.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
svampmannen skrev:
2188413 Trodde alldrig att man skulle få så många "brevvänner" för att man ska sälja en hoj :confused:

Det var en plågsam upplevelse att sälja min R1a på blocket.

*Jag hatar alla*

Av de 100 som ringde var det ca 3 som fattade vad det var.

Vilket av "racehoj, banhoj" Är svårt att förstå?

Jag lägger in ett eget citat från en tidigare tråd:

Edit: Detta är faktiskt inget skämt, tyvärr.

- Tjena kompis, jag ringer på den här R1 - är den kvar

- Ja, ska du köra gata eller bana?

- Jag ska köra fort som fan på gata, värsta snabba.

- Jaha, köp en annan hoj, detta är en tävlingshoj.

- Men, vadå - går det inte köra gata?

- Joo...

- Men vadå, e det special eller?

- Precis, ingen hoj för dig!

- vådårå, dom e ju värsta feta...

- Jaja, men detta är en tävlingshoj - inget för dig.

- Jaha, tack då kompis.

- Tack, tack.

*klick*

Hmm...
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top