Förvirring kring körprov på högfartsbanan

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Hej, jag har nu haft 2 körprov där jag misslyckades på högfartsbanan. Jag är lite frustrerad, men mitt mål är att förstå situationen bättre ur examinatorns perspektiv, eftersom min körlärare också var förvirrad över att de inte godkände mig vid andra försöket. Så här gjorde jag på högfartsbanan, som jag har lärt mig på körskolan:

1. Accelerera snabbt upp till 50+ och behåll denna hastighet fram till den näst sista konen på banan.
2. Bromsa ner, växla ner och ta 180-graderssvängen.
3. Accelerera upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna.
4. Stanna effektivt vid konan.

Jag gjorde allt detta på mitt andra körprov, men blev ändå inte godkänd.

Detta är examinatorns feedback till mig:

1. Examinatorn trodde inte att jag hade gjort 50 i undanmanövern, trots att jag låg på 52 km/h på hastighetsmätaren och försökte hålla gasen konstant fram till inbromsningen.
2. Examinatorn tyckte inte att jag gjorde 180 graders svängen tillräckligt snabbt.
3. Examinatorn tyckte inte att jag accelererade tillräckligt snabbt upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna, trots att jag kom upp till 50 innan jag bromsade.

Det här är saker som jag inte visste att man kunde kugga på. Min uppfattning var att så länge man håller hastigheten, visar kontrollerad körning och inte träffar några koner, så är det vad examinatorn bryr sig om. Jag blev lite överraskad över att examinatorn kan kugga någon för att de tror att man inte har haft tillräckligt hög hastighet, trots hastighetsmätaren. Jag visste inte heller att man kan bli kuggad om man inte gör 180-graders svängen tillräckligt snabbt (så länge man inte sätter ner foten), och om man inte accelererar upp till 50 tillräckligt snabbt på tillbakavägen, även om man når 50 innan inbromsning. Är detta något som andra har upplevt? Kan det vara så att jag bara kom till en svår examinator eller körprovsplats? Det som stör mig lite är att jag inte är säker på vad som krävs. Det verkar skilja sig något från examinator till examinator och från körskola till körskola. Måste jag komma upp i 60 för att säkerställa att det ser ut som om jag kör tillräckligt snabbt? Jag hoppas att det inte blir för mycket tjafs, jag har bara svårt att förstå vad jag ska förhålla mig till. Det verkar vara en ganska subjektiv test. Det är naturligtvis också möjligt att jag har missat något, eller att min besvikelse gör att jag inte ser något tydligt. Tack för alla era inlägg.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Rimligtvis kommer man upp i 50 vid första konan efter u-svängen inte lagom till inbromsningen, lyckas du inte med det så gör du nog u-svängen för långsamt som sagt.

Du ska köra slalomen i 50 (bägge håll), det är målet och du ska inte krypköra i u-svängen, man vill se att du lägger ner hojen när du gör svängen, således blir kommer accelerationen upp till 50 igen både tidigare och lättare.

Om jag inte missminner mig gör STR's körskolelärare banan i 70 :yoparty
 
Last edited:

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Tack, det här är till stor hjälp. Det är första gången jag hör de här sakerna. Undrar om jag ska köpa/hyra en motorcykel och göra massor av privat träning på banan, eller kanske bäst att vänta till nästa år nu?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja nu hade jag inte rekommenderat att träna så mycket mer irl, banan kan både vara blöt och full med snorhala löv. Men jag rekommenderar dig skarpt att träna och köra upp med samma hoj!
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Ja, det var första gången jag körde MT-07:an på uppkörningen. körde en BMW förut. Det hjälpte nog inte. :ROFLMAO:
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ja, det var första gången jag körde MT-07:an på uppkörningen. körde en BMW förut. Det hjälpte nog inte. :ROFLMAO:
Nej, du måste känna cykeln du ska köra upp med. Rekommenderar att du köper en nu i höst/vinter för någon bra peng och tränar så mycket du kan med den till våren, sen kan du givetvis köra upp med körskolan också om du vill men poängen är att du inte ska köra upp med en okänd hoj. Jag har visserligen en före detta elev som lyckade köra upp på andra försöket med en hyrd hoj men han hade A1 sen innan.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Är din körlärare från en körskola tycker jag du ska byta? Eller är den en privat bekant? En körskola som inte lär eleven det som @Thorped skrev om hastigheten är konstigt.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Om jag inte missminner mig gör STR's körskolelärare banan i 70 :yoparty
Det här är väl skillnaden på någon som försöker ta körkort och någon som har körkort :)
1. Hon trodde inte att jag hade gjort 50 i undanmanövern, trots att jag låg på 52 km/h på hastighetsmätaren och försökte hålla gasen konstant fram till inbromsningen.
2. Hon tyckte inte att jag gjorde 180 graders svängen tillräckligt snabbt.
3. Hon tyckte inte att jag accelererade tillräckligt snabbt upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna, trots att jag kom upp till 50 innan jag bromsade.
1 = Kan ingen hjälpa dig med 50 är 50. Du ska inte behöva köra 60 . Men det är alltid bra och öva i högra hastigheter så klart.
2 = Jag har sett alla varianter och du är den första jag sett och hört som blivit kuggad för att svängt för långsamt, hur långsamt körde du?
3= Snabb acc, 50 genom banan tebaks. Fin broms sen. Glo framåt mot horisonten som en gammal Västernhjälte i fimerna.
 

Chrull

Medlem
Gick med
26 Jun 2017
Ort
Båstad
Hoj
Moto Guzzi V9 Roamer, DR650se, Scorpa SY250
1. Hon trodde inte att jag hade gjort 50 i undanmanövern, trots att jag låg på 52 km/h på hastighetsmätaren och försökte hålla gasen konstant fram till inbromsningen.

-Problemet här var naturtligtvis könet på provförrättaren. Kvinnor har dålig rumslig uppfattning :glömdet
Nej det är naturligtvis så att det är svårt att påvisa att man faktiskt håller 50, men din provförrättare bör ju har sett hundratals, om inte tusentals elever göra samma bana och bör därför ha ganska god uppfattning om din hastighet. Du skriver att du försökte hålla konstant hastighet. Det indikerar att du vet att du inte gjorde det...

2. Hon tyckte inte att jag gjorde 180 graders svängen tillräckligt snabbt.

Som andra redan har skrivit - vändningen skall vara snabb och du skall visa att du kan vända en motorcykel snabbt och effektivt.


3. Hon tyckte inte att jag accelererade tillräckligt snabbt upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna, trots att jag kom upp till 50 innan jag bromsade.

Du bör nå 50 tidigt i banan - inte vid inbromsningen. Våga gasa, det är kul.


Det här är saker som jag inte visste att man kunde kugga på. Min uppfattning var att så länge man håller hastigheten, visar kontrollerad körning och inte träffar några koner, så är det vad examinatorn bryr sig om.
Ett klassiskt misstag är att se banorna som målet med provet. Banorna är verktyget som kontrollanten använder för att bedömma dig.
Det går att klara både högfart och lågfart med dålig teknik, men då bör man också bli kuggad. Det går även att missa på banorna och få en ny chans - om man visar att man gör rätt.

Vad jag tror att det i slutändan handlar om är att du har råkat ut för det som kallas "samlad bedömning". Det ser helt enkelt inte bra ut när du kör. Ut och träna mer.

:squid
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Nej, du måste känna cykeln du ska köra upp med. Rekommenderar att du köper en nu i höst/vinter för någon bra peng och tränar så mycket du kan med den till våren, sen kan du givetvis köra upp med körskolan också om du vill men poängen är att du inte ska köra upp med en okänd hoj. Jag har visserligen en före detta elev som lyckade köra upp på andra försöket med en hyrd hoj men han hade A1 sen innan.
Ja, det låter som en bra plan.
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Är din körlärare från en körskola tycker jag du ska byta? Eller är den en privat bekant? En körskola som inte lär eleven det som @Thorped skrev om hastigheten är konstigt.
Har varit på 2 körskolor. Den första lärde mig det jag skrev i inlägget, men inte det som examinatorn underkände mig på. Den andra fick jag bara värma upp med innan körprovet, eftersom uppkörningen var i en annan stad.
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Det här är väl skillnaden på någon som försöker ta körkort och någon som har körkort :)

1 = Kan ingen hjälpa dig med 50 är 50. Du ska inte behöva köra 60 . Men det är alltid bra och öva i högra hastigheter så klart.
2 = Jag har sett alla varianter och du är den första jag sett och hört som blivit kuggad för att svängt för långsamt, hur långsamt körde du?
3= Snabb acc, 50 genom banan tebaks. Fin broms sen. Glo framåt mot horisonten som en gammal Västernhjälte i fimerna.

Jag körde lite snabbare än krypfart i svängen, fokus låg på att genomföra svängen på ett kontrollerat sätt. Jag kunde nog ha accelererat snabbare genom konerna på tillbakavägen, men det var första gången jag körde den där motorcykeln. Jag kom upp i 50 men inte tillräckligt snabbt enligt examinatorn. Jag blev bara förvirrad, för jag trodde inte att man kunde bli underkänd så länge man höll sig runt 50 och inte körde ner några koner.
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
-Problemet här var naturtligtvis könet på provförrättaren. Kvinnor har dålig rumslig uppfattning :glömdet
Nej det är naturligtvis så att det är svårt att påvisa att man faktiskt håller 50, men din provförrättare bör ju har sett hundratals, om inte tusentals elever göra samma bana och bör därför ha ganska god uppfattning om din hastighet. Du skriver att du försökte hålla konstant hastighet. Det indikerar att du vet att du inte gjorde det...



Som andra redan har skrivit - vändningen skall vara snabb och du skall visa att du kan vända en motorcykel snabbt och effektivt.




Du bör nå 50 tidigt i banan - inte vid inbromsningen. Våga gasa, det är kul.



Ett klassiskt misstag är att se banorna som målet med provet. Banorna är verktyget som kontrollanten använder för att bedömma dig.
Det går att klara både högfart och lågfart med dålig teknik, men då bör man också bli kuggad. Det går även att missa på banorna och få en ny chans - om man visar att man gör rätt.

Vad jag tror att det i slutändan handlar om är att du har råkat ut för det som kallas "samlad bedömning". Det ser helt enkelt inte bra ut när du kör. Ut och träna mer.

:squid
Jag skriver att jag försökte hålla hastigheten eftersom jag inte tittade på hastighetsmätaren flera gånger under banan. Jag körde lite över 50 vid infarten till banan och fokuserade sedan på att hålla gasen konstant och inte släppa den.
Tack för hjälpen med vad som krävs i svängen och på tillbakavägen, det var nytt för mig. På tillbakavägen kunde jag nog ha accelererat snabbare upp till 50 som examinatorn sa, men det var första gången jag körde den motorcykeln och jag hade bara fått lära mig att man ska ha 50 innan man bromsar.
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Du ska vara uppe i 50 snabbt, slalomen ska väl köras i typ 50.

 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Ett mentalt tips är att det heter "Högfartsbanan", men det borde ju dina lärare ha låtit dig öva på. Men, nästa gång sitter det! Kör på bara! 👍 :squid
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag körde lite snabbare än krypfart i svängen, fokus låg på att genomföra svängen på ett kontrollerat sätt. Jag kunde nog ha accelererat snabbare genom konerna på tillbakavägen, men det var första gången jag körde den där motorcykeln. Jag kom upp i 50 men inte tillräckligt snabbt enligt examinatorn. Jag blev bara förvirrad, för jag trodde inte att man kunde bli underkänd så länge man höll sig runt 50 och inte körde ner några koner.
Som andra sagt tidigare är målet att visa att du har god kontroll över motorcykeln, att klara banan är sekundärt och mer av ett verktyg för att se om du har kontroll.
Att det var en ny hoj för dig kan definitivt ha ställt till det för dig, berättade du det för provförättaren när ni började?
Men annars, det är bara att öva mer. När jag tog kortet visade körläraren att det gick utmärkt att göra övningen i 70 på våt asfalt för att visa oss elever är det inte är någon fara att stå på lite.
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Som andra sagt tidigare är målet att visa att du har god kontroll över motorcykeln, att klara banan är sekundärt och mer av ett verktyg för att se om du har kontroll.
Att det var en ny hoj för dig kan definitivt ha ställt till det för dig, berättade du det för provförättaren när ni började?
Men annars, det är bara att öva mer. När jag tog kortet visade körläraren att det gick utmärkt att göra övningen i 70 på våt asfalt för att visa oss elever är det inte är någon fara att stå på lite.
Nej, jag sa inget om det till provförättaren, men det borde jag absolut ha gjort. Det är skönt att höra att man kan köra banan en bra bit över 50 också om man har kört tillräckligt mycket. Det handlar nog bara om att öva mycket, som ni säger. Jag funderar på att öva mycket privat, eftersom det börjar kosta lite. :p
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Nej, jag sa inget om det till provförättaren, men det borde jag absolut ha gjort. Det är skönt att höra att man kan köra banan en bra bit över 50 också om man har kört tillräckligt mycket. Det handlar nog bara om att öva mycket, som ni säger. Jag funderar på att öva mycket privat, eftersom det börjar kosta lite. :p
Surt att det ska börja kosta!. Men jag har har haft fått många s.k., elever. Tre pojkar på det som är mina :) tror nog på att Öva! Bli Ett med just Din Hoj! Trafikverkets gubbar och Tanter har nog sett en del! Här kommer en rätt bra film att reflektera över.. Och Lycka Till!
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du måste köra mer dynamiskt!!!
Visa att det är du som kör och inte bara åker med…
Du tänker för mycket, -slappna av och njut av körningen i stället.
Provförättaten har nog gjort en korrekt bedömning 😎
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Tack alla så mycket för super bra hjälp!
Jag var väldigt förvirrad men nu förstår jag mycket bättre. Jag ser fram emot nästa år, kanske får jag åka med några av er i Göteborgsområdet. 🏍️
Har en dröm om att köra Trans Euro Trail nästa år.
 
Nyheter
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Top