Vito95
Ny medlem
- Gick med
- 28 Sep 2024
- Hoj
- Snart
Hej, jag har nu haft 2 körprov där jag misslyckades på högfartsbanan. Jag är lite frustrerad, men mitt mål är att förstå situationen bättre ur examinatorns perspektiv, eftersom min körlärare också var förvirrad över att de inte godkände mig vid andra försöket. Så här gjorde jag på högfartsbanan, som jag har lärt mig på körskolan:
1. Accelerera snabbt upp till 50+ och behåll denna hastighet fram till den näst sista konen på banan.
2. Bromsa ner, växla ner och ta 180-graderssvängen.
3. Accelerera upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna.
4. Stanna effektivt vid konan.
Jag gjorde allt detta på mitt andra körprov, men blev ändå inte godkänd.
Detta är examinatorns feedback till mig:
1. Examinatorn trodde inte att jag hade gjort 50 i undanmanövern, trots att jag låg på 52 km/h på hastighetsmätaren och försökte hålla gasen konstant fram till inbromsningen.
2. Examinatorn tyckte inte att jag gjorde 180 graders svängen tillräckligt snabbt.
3. Examinatorn tyckte inte att jag accelererade tillräckligt snabbt upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna, trots att jag kom upp till 50 innan jag bromsade.
Det här är saker som jag inte visste att man kunde kugga på. Min uppfattning var att så länge man håller hastigheten, visar kontrollerad körning och inte träffar några koner, så är det vad examinatorn bryr sig om. Jag blev lite överraskad över att examinatorn kan kugga någon för att de tror att man inte har haft tillräckligt hög hastighet, trots hastighetsmätaren. Jag visste inte heller att man kan bli kuggad om man inte gör 180-graders svängen tillräckligt snabbt (så länge man inte sätter ner foten), och om man inte accelererar upp till 50 tillräckligt snabbt på tillbakavägen, även om man når 50 innan inbromsning. Är detta något som andra har upplevt? Kan det vara så att jag bara kom till en svår examinator eller körprovsplats? Det som stör mig lite är att jag inte är säker på vad som krävs. Det verkar skilja sig något från examinator till examinator och från körskola till körskola. Måste jag komma upp i 60 för att säkerställa att det ser ut som om jag kör tillräckligt snabbt? Jag hoppas att det inte blir för mycket tjafs, jag har bara svårt att förstå vad jag ska förhålla mig till. Det verkar vara en ganska subjektiv test. Det är naturligtvis också möjligt att jag har missat något, eller att min besvikelse gör att jag inte ser något tydligt. Tack för alla era inlägg.
1. Accelerera snabbt upp till 50+ och behåll denna hastighet fram till den näst sista konen på banan.
2. Bromsa ner, växla ner och ta 180-graderssvängen.
3. Accelerera upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna.
4. Stanna effektivt vid konan.
Jag gjorde allt detta på mitt andra körprov, men blev ändå inte godkänd.
Detta är examinatorns feedback till mig:
1. Examinatorn trodde inte att jag hade gjort 50 i undanmanövern, trots att jag låg på 52 km/h på hastighetsmätaren och försökte hålla gasen konstant fram till inbromsningen.
2. Examinatorn tyckte inte att jag gjorde 180 graders svängen tillräckligt snabbt.
3. Examinatorn tyckte inte att jag accelererade tillräckligt snabbt upp till 50 på vägen tillbaka genom konerna, trots att jag kom upp till 50 innan jag bromsade.
Det här är saker som jag inte visste att man kunde kugga på. Min uppfattning var att så länge man håller hastigheten, visar kontrollerad körning och inte träffar några koner, så är det vad examinatorn bryr sig om. Jag blev lite överraskad över att examinatorn kan kugga någon för att de tror att man inte har haft tillräckligt hög hastighet, trots hastighetsmätaren. Jag visste inte heller att man kan bli kuggad om man inte gör 180-graders svängen tillräckligt snabbt (så länge man inte sätter ner foten), och om man inte accelererar upp till 50 tillräckligt snabbt på tillbakavägen, även om man når 50 innan inbromsning. Är detta något som andra har upplevt? Kan det vara så att jag bara kom till en svår examinator eller körprovsplats? Det som stör mig lite är att jag inte är säker på vad som krävs. Det verkar skilja sig något från examinator till examinator och från körskola till körskola. Måste jag komma upp i 60 för att säkerställa att det ser ut som om jag kör tillräckligt snabbt? Jag hoppas att det inte blir för mycket tjafs, jag har bara svårt att förstå vad jag ska förhålla mig till. Det verkar vara en ganska subjektiv test. Det är naturligtvis också möjligt att jag har missat något, eller att min besvikelse gör att jag inte ser något tydligt. Tack för alla era inlägg.
Last edited: