Förvirring kring körprov på högfartsbanan

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Tack alla så mycket för super bra hjälp!
Jag var väldigt förvirrad men nu förstår jag mycket bättre. Jag ser fram emot nästa år, kanske får jag åka med några av er i Göteborgsområdet. 🏍️
Har en dröm om att köra Trans Euro Trail nästa år.
Va! Åka med Sillstrypare nä det går fett Bort! ..men annars så Lycka till! ;)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Snarare o-rimligt.
Första konen är belägen 4m efter u-svängen.
Ja men första konan att runda är 16m från u-svängens bortersta ställe och rimligen kan man gå på med lite gas redan när man gör u-svängen, gärna lite knäskrap också. Dessutom är det underförstått att "vid första konan" ger oss en marginal på +/- 10-12m :tungan
 
Last edited:

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ja men första konan att runda är 16m från u-svängens bortersta ställe och rimligen kan man gå på med lite gas redan när man gör u-svängen, gärna lite knäskrap också.
Ja precis! Och en hoj med 150 hk tänk kusar på bakdäcket också så kan det ju inte va nåt problem eller :va (inte TS hoj då) ! Så va är problemet! Gasa bara! :fyllisar
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Kommer man upp i 3:e växeln före den första konan på tillbakavägen?
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Kommer man upp i 3:e växeln före den första konan på tillbakavägen?
Haha kommer upp i vad? 50! Få se nu 3:e tredje växeln ....hm ? 250/km i timmen ... no prob!? :hjarta
 

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Körskolan sa åt mig att gå upp till trean före slalomen, men jag tänkte att det kanske skulle bli lite svårt på tillbakavägen ja. :ROFLMAO:
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Körskolan sa åt mig att gå upp till trean före slalomen, men jag tänkte att det kanske skulle bli lite svårt på tillbakavägen ja. :ROFLMAO:
Viktigt att du vi visar att du accelererar upp i kon banan efter Löksvängen! Spelar inga inga roll vilken växel! Växla bara och Gasa! :hjarta
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hmm... googlade på mt07 acc, ,0-100 på 3,85s. Spelar ju mindre roll egentligen, men huvudsaken är att alla motorcyklar är snabba på acceleration.
Om vi säger att en ovan förare är uppe i 100 på 5 sekunder, kanske 50 på 3. Detta från noll. Men du är ju redan i rullning efter 180-svängen.
Som någon skrev, sakta in, ta kurvan, men i ungefär andra halvan, på väg ut, måste du gasa på igen. Trots att du genast ska in i konbanan igen så kan det inte ta dig mer än 2-3 sekunder att vara uppe i 50 igen. Om du är bara lite seg. Som du beskrev det så låter det som att det var här du blev väldigt seg.

Nu var det ett gäng år sen, men har nåt minne av att jag accade på friskt ur vändningen och var uppe i 50 på en blinkning.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Inget spelar Roll! Vito 95! Upp till dig och Nöta! Och Träna..:hjarta. Och du kommer fixa det utan Sillstryparna....:)...
 
Last edited:

Vito95

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2024
Hoj
Snart
Ni får vara försiktiga när ni åker på mc-resa till Norge. Jag hörde att man ändå kan bli godkänd även om man kör på en kon på högfartsbanan. :hihi:brinnerup
Det är bra att det ställs höga krav på utbildningen här. 👌
 

kaninfaan

Medlem
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Ja men första konan att runda är 16m från u-svängens bortersta ställe och rimligen kan man gå på med lite gas redan när man gör u-svängen, gärna lite knäskrap också. Dessutom är det underförstått att "vid första konan" ger oss en marginal på +/- 10-12m :tungan
Men att säga till någon, som ber om hjälp för sin uppkörning, att det är rimligt att vara upp i 50där är varken korrekt eller snällt. :7peta
Och det skulle vara kul att se någon göra det. Det blir en ganska tvär sväng runt första konen...
Första sporthojare att posta video vinner ett sexpack valfritt öl. :hojraket
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Uppkörning är en bedömningssport och alla inspektörer är olika nitiska.

En tjej jag känner som skulle köra upp (för bilkörkort) och hade övningskört med mig och en körskola innan, körskolan tyckte att hon "körde för försiktigt" och hänvisade till en annan elev som hade kuggat på det nyss.
(jag håller med om att hon var försiktig, men det är hon med allt i livet)

Hon var ju givetvis jättenervös för det vid uppkörningen men det gick bra, hon fick sitt körkort.
Inspektören frågade henne vad hon hade varit nervös för, och hon sa att körskole-läraren hade klagat på att hon var för försiktig, varpå inspektören sa "Jag har aldrig kuggat någon som har kört för försiktigt, det visar bara att dom inte kör över sina begränsningar"

Det visade sig att den som hade blivit kuggad för att kört för "försiktigt" hade kört nervöst, och tvekat i en massa situationer där hon istället hela tiden hade varit bestämt försiktig
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Men att säga till någon, som ber om hjälp för sin uppkörning, att det är rimligt att vara upp i 50där är varken korrekt eller snällt. :7peta
Och det skulle vara kul att se någon göra det. Det blir en ganska tvär sväng runt första konen...
Första sporthojare att posta video vinner ett sexpack valfritt öl. :hojraket
De e lugnt satte förste wheelien! Innan du va född! :rock
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Uppkörning är en bedömningssport och alla inspektörer är olika nitiska.

En tjej jag känner som skulle köra upp (för bilkörkort) och hade övningskört med mig och en körskola innan, körskolan tyckte att hon "körde för försiktigt" och hänvisade till en annan elev som hade kuggat på det nyss.
(jag håller med om att hon var försiktig, men det är hon med allt i livet)

Hon var ju givetvis jättenervös för det vid uppkörningen men det gick bra, hon fick sitt körkort.
Inspektören frågade henne vad hon hade varit nervös för, och hon sa att körskole-läraren hade klagat på att hon var för försiktig, varpå inspektören sa "Jag har aldrig kuggat någon som har kört för försiktigt, det visar bara att dom inte kör över sina begränsningar"

Det visade sig att den som hade blivit kuggad för att kört för "försiktigt" hade kört nervöst, och tvekat i en massa situationer där hon istället hela tiden hade varit bestämt försiktig
Bittert det där! Du var väl inte läraren?! :va
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men att säga till någon, som ber om hjälp för sin uppkörning, att det är rimligt att vara upp i 50där är varken korrekt eller snällt. :7peta
Och det skulle vara kul att se någon göra det. Det blir en ganska tvär sväng runt första konen...
Första sporthojare att posta video vinner ett sexpack valfritt öl. :hojraket
Det va generöst av dig, om ingen hinner före så ska jag träna för det till våren:fyllisar
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top