sandstream
Guest
Vad tror ni om att ha en "officiell" F1-tråd för säsongen 2005 där vi kan diskutera det som sker före, under och efter loppen?
Det ser ju onekligen ut att bli en av de mest spännande säsongerna på länge
Hade själv lite dålig koll på de nya reglerna för i år men har nu läst på och tänkte börja med en kort genomgång för den som är intresserad.
Kvalificering
Kval 1 körs på lördagen mellan 13-14 lokal tid och kval 2 på söndagen mellan 10-11.
Tiderna från de båda kvalen slås ihop och den med lägst tid starta i pole-position.
Kvalen körs med en bil i taget på banan och den som var snabbast på lördagen startar sist på söndagen.
På lördagens kval får teamen välja bensinmängd själv.
Inför söndagens kval måste bilen vara fylld med den bensin som ska användas när racet startar, teamen får alltså fylla upp med mer bensin efter det första kvalet.
Nästa tankning får inte ske förrän racet har startat.
Däcken
Nytt för i år är att varje bil får testa två olika typer av torrdäck på fredagens träning och sedan besluta vilken typ som ska användas resten av helgen.
De får då endast 3 set av den däckstypen som ska räcka hela helgen.
Det första setet används på lördagens träning.
Det andra setet används under båda kvalen och hela racet.
Det tredje setet används som reserv om något däck i de första två seten skulle gå sönder.
Om det visar sig att teamen tjänar tid på banan genom att slita ut däcken har FIA rätt att ändra reglerna under året.
Regndäck får endast användas när tävlingsledningen förklara racet som ett "wet race".
Motorerna
Motorn ska hålla i två hela tävlingshelger vilket inkluderar alla träningar, kval och race.
Måste en förare byta motor före första kvalet på lördagen medför det en nedflyttning med minst 10 platser oavsett kvaltid.
Om föraren tar pole position efter de båda kvalen men har bytt motor före det första så flyttas han alltså ner till 11:e plats.
Om motorn måste bytas efter att första kvalet har starta får föraren starta sist.
Om motorn går sönder under själva racet får man starta med en helt ny motor nästa tävlingshelg.
Aerodynamik
För att få ner farterna har flera aerodynamiska ändringar gjorts på bilarna.
De största ändringarna är att nosen och framvingen höjts och att bakvingen minskats och flyttats framåt.
Det ska ge ca 25% sämre "down force".
Första kvalet kördes i natt med hemskt väder. Ena stunden sol och nästa störtregn.
Flera av de bästa förarna ligger långt bak, 10-15 sekunder efter täten, och om det är torrt på morgondagens kval har de inte en chans att avancera i startfältet.
TV4+ sänder det andra kvalet klockan 23:55 i kväll och racet 03:55.
TV4 sänder ett sammandrag av racet 13:40 i morgon.
Jag hoppas och tror att Alonso (Reanult) blir världsmästare 2005
Det ser ju onekligen ut att bli en av de mest spännande säsongerna på länge
Hade själv lite dålig koll på de nya reglerna för i år men har nu läst på och tänkte börja med en kort genomgång för den som är intresserad.
Kvalificering
Kval 1 körs på lördagen mellan 13-14 lokal tid och kval 2 på söndagen mellan 10-11.
Tiderna från de båda kvalen slås ihop och den med lägst tid starta i pole-position.
Kvalen körs med en bil i taget på banan och den som var snabbast på lördagen startar sist på söndagen.
På lördagens kval får teamen välja bensinmängd själv.
Inför söndagens kval måste bilen vara fylld med den bensin som ska användas när racet startar, teamen får alltså fylla upp med mer bensin efter det första kvalet.
Nästa tankning får inte ske förrän racet har startat.
Däcken
Nytt för i år är att varje bil får testa två olika typer av torrdäck på fredagens träning och sedan besluta vilken typ som ska användas resten av helgen.
De får då endast 3 set av den däckstypen som ska räcka hela helgen.
Det första setet används på lördagens träning.
Det andra setet används under båda kvalen och hela racet.
Det tredje setet används som reserv om något däck i de första två seten skulle gå sönder.
Om det visar sig att teamen tjänar tid på banan genom att slita ut däcken har FIA rätt att ändra reglerna under året.
Regndäck får endast användas när tävlingsledningen förklara racet som ett "wet race".
Motorerna
Motorn ska hålla i två hela tävlingshelger vilket inkluderar alla träningar, kval och race.
Måste en förare byta motor före första kvalet på lördagen medför det en nedflyttning med minst 10 platser oavsett kvaltid.
Om föraren tar pole position efter de båda kvalen men har bytt motor före det första så flyttas han alltså ner till 11:e plats.
Om motorn måste bytas efter att första kvalet har starta får föraren starta sist.
Om motorn går sönder under själva racet får man starta med en helt ny motor nästa tävlingshelg.
Aerodynamik
För att få ner farterna har flera aerodynamiska ändringar gjorts på bilarna.
De största ändringarna är att nosen och framvingen höjts och att bakvingen minskats och flyttats framåt.
Det ska ge ca 25% sämre "down force".
Första kvalet kördes i natt med hemskt väder. Ena stunden sol och nästa störtregn.
Flera av de bästa förarna ligger långt bak, 10-15 sekunder efter täten, och om det är torrt på morgondagens kval har de inte en chans att avancera i startfältet.
TV4+ sänder det andra kvalet klockan 23:55 i kväll och racet 03:55.
TV4 sänder ett sammandrag av racet 13:40 i morgon.
Jag hoppas och tror att Alonso (Reanult) blir världsmästare 2005