F1-tråden 2005

sandstream

Guest
Vad tror ni om att ha en "officiell" F1-tråd för säsongen 2005 där vi kan diskutera det som sker före, under och efter loppen?

Det ser ju onekligen ut att bli en av de mest spännande säsongerna på länge :tummenupp

Hade själv lite dålig koll på de nya reglerna för i år men har nu läst på och tänkte börja med en kort genomgång för den som är intresserad.

Kvalificering
Kval 1 körs på lördagen mellan 13-14 lokal tid och kval 2 på söndagen mellan 10-11.
Tiderna från de båda kvalen slås ihop och den med lägst tid starta i pole-position.
Kvalen körs med en bil i taget på banan och den som var snabbast på lördagen startar sist på söndagen.

På lördagens kval får teamen välja bensinmängd själv.
Inför söndagens kval måste bilen vara fylld med den bensin som ska användas när racet startar, teamen får alltså fylla upp med mer bensin efter det första kvalet.
Nästa tankning får inte ske förrän racet har startat.

Däcken
Nytt för i år är att varje bil får testa två olika typer av torrdäck på fredagens träning och sedan besluta vilken typ som ska användas resten av helgen.
De får då endast 3 set av den däckstypen som ska räcka hela helgen.
Det första setet används på lördagens träning.
Det andra setet används under båda kvalen och hela racet.
Det tredje setet används som reserv om något däck i de första två seten skulle gå sönder.

Om det visar sig att teamen tjänar tid på banan genom att slita ut däcken har FIA rätt att ändra reglerna under året.

Regndäck får endast användas när tävlingsledningen förklara racet som ett "wet race".

Motorerna
Motorn ska hålla i två hela tävlingshelger vilket inkluderar alla träningar, kval och race.
Måste en förare byta motor före första kvalet på lördagen medför det en nedflyttning med minst 10 platser oavsett kvaltid.
Om föraren tar pole position efter de båda kvalen men har bytt motor före det första så flyttas han alltså ner till 11:e plats.

Om motorn måste bytas efter att första kvalet har starta får föraren starta sist.
Om motorn går sönder under själva racet får man starta med en helt ny motor nästa tävlingshelg.

Aerodynamik
För att få ner farterna har flera aerodynamiska ändringar gjorts på bilarna.
De största ändringarna är att nosen och framvingen höjts och att bakvingen minskats och flyttats framåt.
Det ska ge ca 25% sämre "down force".

Första kvalet kördes i natt med hemskt väder. Ena stunden sol och nästa störtregn.
Flera av de bästa förarna ligger långt bak, 10-15 sekunder efter täten, och om det är torrt på morgondagens kval har de inte en chans att avancera i startfältet.

TV4+ sänder det andra kvalet klockan 23:55 i kväll och racet 03:55.
TV4 sänder ett sammandrag av racet 13:40 i morgon.

Jag hoppas och tror att Alonso (Reanult) blir världsmästare 2005 :)
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Kval. 1

1 6 Giancarlo Fisichella Renault 1:33.171

2 16 Jarno Trulli Toyota 1:35.270

3 7 Mark Webber Williams-BMW 1:36.717

4 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 1:36.984

5 15 Christian Klien Red Bull Racing 1:37.486

6 14 David Coulthard Red Bull Racing 1:38.320

7 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 1:39.717

8 3 Jenson Button BAR-Honda 1:41.512

9 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 1:44.357

10 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:44.997

11 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 1:45.325

12 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:45.481

13 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 1:46.846

14 5 Fernando Alonso Renault 1:47.708

15 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 1:49.230

16 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 1:50.864

17 17 Ralf Schumacher Toyota 1:51.495

18 1 Michael Schumacher Ferrari 1:57.931

19 12 Felipe Massa Sauber-Petronas

20 4 Takuma Sato BAR-Honda
 

sandstream

Guest
Kul att de börjat sända radiokommunikationen mellan teamen och förarna.
Sato fick order om att ta det lugnt och svarade att det var för sent, han hade redan satt bilen i muren :D
 

sandstream

Guest
Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Points
1 5 Fernando Alonso Renault 56 Winner 1 10
2 16 Jarno Trulli Toyota 56 +24.3 secs 2 8
3 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 56 +32.1 secs 10 6
4 10 Juan Pablo Montoya McLaren-Mercedes 56 +41.6 secs 11 5
5 17 Ralf Schumacher Toyota 56 +51.8 secs 5 4
6 14 David Coulthard Red Bull Racing 56 +72.5 secs 8 3
7 1 Michael Schumacher Ferrari 56 +79.9 secs 13 2
8 15 Christian Klien Red Bull Racing 56 +80.8 secs 7 1
9 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 56 +81.5 secs 6
10 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 55 +1 Lap 14
11 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 54 +2 Lap 17
12 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 53 +3 Lap 18
13 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 52 +4 Lap 20
Ret 2 Rubens Barrichello Ferrari 49 +7 Lap 12
Ret 6 Giancarlo Fisichella Renault 36 +20 Laps 3
Ret 7 Mark Webber Williams-BMW 36 +20 Laps 4
Ret 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 26 +30 Laps 16
Ret 3 Jenson Button BAR-Honda 2 +54 Laps 9
Ret 4 Anthony Davidson BAR-Honda 2 +54 Laps 15
Ret 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 2 +54 Laps 19

BAR gick ju in ett varv från slutet i Australien för att få byta motorer till det här räjset.
Båda motorerna gick sönder efter bara några varv idag :rolleyes:

Toyota tog sin bästa placering någonsin.

Starkt av Schumi att iaf ta sig in på poängplats med tanke på hur seg deras 2004-bil ser ut att vara.
2005:an ska tydligen börja testas redan på tisdag.

Mitt tips om Alonso som segrare vid säsongen slut kanske inte var så fel ändå :hihi
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Synd om finnen. Han kör riktigt bra, men så tar han i lite för mycket och så händer det som hände idag. Men men han kommer nog tillbaks.
 

Black Ice

Ace
Gick med
24 Jul 2004
Ort
i stan
Hoj
Va ! Båge ?
Roligt att se Ferrari bli varvade av Toyota :tummenupp
Shumi är nog rätt sur nu :D ,kommer detta äntligen bli sista året vi ser honom i F1???
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
sportarn skrev:
Synd om finnen. Han kör riktigt bra, men så tar han i lite för mycket och så händer det som hände idag. Men men han kommer nog tillbaks.

Punkan hade nog inte mycket att göra med hur mycket han tog i. Happ shittens, och ibland händer det vid värsta tänkbara tillfället. Hur såg det ur när han och Webber var ihop? Jag tittade bort då de körde reprisen men det är väl inte otroligt att det var där skadan skedde?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Michael Schumacher vinner. Lätt.

Jag återkommer i höst.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
ft skrev:
Punkan hade nog inte mycket att göra med hur mycket han tog i. Happ shittens, och ibland händer det vid värsta tänkbara tillfället. Hur såg det ur när han och Webber var ihop? Jag tittade bort då de körde reprisen men det är väl inte otroligt att det var där skadan skedde?

Räikkönen och Webber var aldrig ihop. Möjligen Räikkönen och Heidfeld men det är ingen incident jag kan komma ihåg i alla fall.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Macho Woman skrev:
Räikkönen och Webber var aldrig ihop. Möjligen Räikkönen och Heidfeld men det är ingen incident jag kan komma ihåg i alla fall.

Jag och mitt namnminne... :rolleyes: Vem var det som låg och bråkade med Räikkönen om placering och sedan fick fara in och byta noskon? Och hur såg den krocken ut?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Macho Woman skrev:
Räikkönen och Webber var aldrig ihop. Möjligen Räikkönen och Heidfeld men det är ingen incident jag kan komma ihåg i alla fall.
Det hoppas jag verkligen inte. :3freak Man har ju hört att den där finnen super till rejält och skämmer ut sig men att han skulle ha haft ihop det med både Webber och Heidfeld är lite för mycket tycker jag. Jag trodde han hade flickvän.
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
ft skrev:
Jag och mitt namnminne... :rolleyes: Vem var det som låg och bråkade med Räikkönen om placering och sedan fick fara in och byta noskon? Och hur såg den krocken ut?

Räikönnen blev aldrig påkörd, han fick en "regelrätt" punka.

Däremot körde Webber och Fisichella på varandra, och sabbade därmed min fina tippning! :huvet
Fick iaf. igen mina pengar på Unibet då Coulthard lyckades plocka poäng som jag trodde... :banana

Grymt bra av Toyota för övrigt. Jag var övertygad om att de skulle få problem med bakdäcken efter cirka halva distansen, som i Australien.
Men de fixade ju det hur bra som helst. Kan de hålla ihop under Sepang kan de nog fixa det på de flesta banorna, ser lovande ut! :tummenupp
 

MikkE

Guest
Så jävla skönt att Toyota har fått till sina bilar nu. Och att det går dåligt för Ferrari gör inte saken sämre.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
ft skrev:
Jag och mitt namnminne... :rolleyes: Vem var det som låg och bråkade med Räikkönen om placering och sedan fick fara in och byta noskon? Och hur såg den krocken ut?

Det var väl Schumacher dy?

Kom ihåg att loppet gick mitt i natten, reservation för komaminnen.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
t-rex skrev:
Det var väl Schumacher dy?

Japp, Schumacher d y och Webber var det. Det var nog kommentatorn som ett ögonblick spekulerade i om det var Räikkönen som blivit pååkt.

De angav förresten en trasig ventil som orsak till punkan. Så var det med det.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
McLaren-bilen går fetebra i Bahrain med inhoppande Wurz i topp, nya Ferrarin verkar skit, gamla Ferrarin är skit och Liuzzi i Red Bull forsätter att göra bra ifrån sig. Han borde verkligen få en permanent styrning!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top