Facket som svek! (Lång post.)

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Förut så tyckte jag att alla som inte var med i facket var snyltande parasiter som snyltade på kollektivavtal och annat, men inte var med och betalade vilket gjorde facket svagt. Likadant var det med folk som jobbade över i tid och otid, ffa. när det var avtalsrörelse på gång, då tyckt jag att den som ställer upp är en idiot om vederbörande var medlem, och var vederbörande inte medlem så var det en snyltande idiot som förstör för alla andra!

Nog för att jag tyckte att facket var väldigt passivt, men jag tänkte som så att: om jag behöver hjälp på allvar så ställer dom upp, för det är ju det facket gör, right? Ställer upp om man hamnar i konflikt med arbetsgivaren, right? I HELVETESJÄVLAR ATT DOM GÖR! Facket, iaf. inte Svenska transportarbetarförbundets avdelning 46 (Flyg)…

Under dom åren jag jobbade på Arlanda så har jag blivit utsatt för kränkningar, diskriminering och rena brott från min arbetsgivare som har brutit mot i stort sett alla lagar som finns på en arbetsplats, UTAN ATT FACKET HAR BRYTT SIG ETT SKIT! Och då har jag varit medlem i över tio år och dessutom har jag själv jobbat fackligt. Så, det jag vill säga är: var gärna med i facket, det är bra försäkringar, men tro för fan inte att dom kommer att hjälpa dig ett skit om du får problem!

Så mitt råd om någon hamnar i samma situation är: A) byt jobb, FORT det blir troligen inte bättre! B) Om du vågar ta risken att förlora, kontakta en advokat. C) Polisanmäl, det kanske inte händer något iaf. inte första gången, men det är aldrig positivt att bli polisanmäld. Så min erfarenhet av facket är att det är ett gäng parasiter som är för lata för att jobba!

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Enligt mej så har fackets roll ändrats. Idag förhandlar individen bättre än facket. Individen måste prestera för att få jobba och då försvinner fackens grund "alla ska med" då även dom som underpresterar på jobbet stöttas.
Jag skulle aldrig gå med i facket, när dom är ryggdunkare, myglare mm.
Alla slappa, icke arbetsvilliga personer jag träffat har älskat facket och är med. Jämfört med dom dom starka, bra arbetare jag träffat så har ett fåtal varit med.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Ointressant tråd om du inte berättar vad du blivit utsatt för o hur facket reagerade på detta..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har varit medlem i tio år
Du har själv jobbat fackligt
Du har under tio års tid haft en odräglig arbetsmiljö med en arbetsgivare som inte följt regler och lagar.

NU kommer du på att fackföreningen du själv har jobbat för, skiter i sina medlemmar?
Borde du inte ha märkt det typ första eller andra året?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi hadde en fackordförande som stal klubbkassan.Men Livs tyckte att han kunde ha kvar sina uppdrag på avdelningen
Sen dess har jag inte varit medlem

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Ointressant tråd om du inte berättar vad du blivit utsatt för o hur facket reagerade på detta..

Okej, jag kortade ner det lite, jag blev inkallad till personalchefen vid flera tillfällen utan anledning, och första gången fick jag inte ens ha ett fackligt ombud närvarande, jag fick tillägg indragna och min arbetsledare satte mig avsiktligt på arbetsuppgifter som han visste att jag fick ont i axlarna av och det där fortsatte under en lång tid, till sist fick jag välja mellan att säga upp mig eller bli uppsagd, och fackets reaktion var: det är inte mycket vi kan göra och:du trivdes ju inte där?! Nä, det tror fan att man inte trivs när man blir trakasserad?! Och det trots att det finns starka bevis för att för att företaget har brutit mot både LAS, MBL och AML... Dom har alltså tillåtit företaget att bryta mot alla lagar som finns utan att lyfta ett finger!:huvet

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Du har varit medlem i tio år
Du har själv jobbat fackligt
Du har under tio års tid haft en odräglig arbetsmiljö med en arbetsgivare som inte följt regler och lagar.

NU kommer du på att fackföreningen du själv har jobbat för, skiter i sina medlemmar?
Borde du inte ha märkt det typ första eller andra året?

Jag märkte tidigare det var jävligt passivt från facket, men någonstans inbillade jag mig korkat nog att när det verkligen behövs så kommer dom att ställa upp.:huvet:huvet

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
känns som facket blir sämre för oss oså (industri)
ja vad ska man med dom till när företaget säger nej, facket säger vi vill ha så här, företaget säger nej! varken vi el facket kan göra nåt.
vi får inget extra.. enda dom håller koll på är om dom måste ge företaget böter samt försäkringar mm.
för några år sen så verka företaget lyssna på dom men ju mer vi byter ägare helst utländska så ska de dras åt.

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om inte facket tar hand om sina egna är det illa.........

I min ungdom jobbade jag inom KF(COOP)koncernen men ville inte gå med i facket..........slutatde med att jag fick sparken pga. klockslagen jag kom och gick trots det var clearat med närmsta chefen,lokaltrafikförbindelsetider var anledningen till det.

Fackrepresentanten satt,hånleende,och tyckte det var helt ok,han hade tidigare förklarat för mig att det var min plikt att gå med och en förutsättning för att kunna jobba där.........tydligen fick han rätt.....

Efter det har jag hållt mig på behörigt avstånd från de mupparna,nu verkar det som fler och fler följer efter,sent ska syndarna vakna...

Nåja,snart är de ett minne blott eller uppdaterar sig till något som beövs idag,naturens gång.

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber
Kan säga att på mitt förra jobb hade vi individuella löneförhandlingar och jag skulle få 2000 kr mer i lön. Några dagar senare kallade chefen in alla i lunchrummet och tillsammans med en representant från facket meddelade dom att tyvärr gäller inte dom förhandlingarna utan facket har bestämmt att samtliga ska få en löneökning på 700 kr.

Gissa om jag bad slöfocken som var representant för facket på arbetsplatsen att dra åt h-vete !

Detta resulterade i att dom som faktiskt jobbade där o inte bara drog fötterna efter sig tappade arbetslusten o arbetsplatsen blev skit o vara på. Jag bytte jobb några månader senare.

Facket eller folk som är inblandade i facket stänger jag totalt ute nu.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Det verkar som att fler än jag har dålig erfarenhet av facket, det verkar som att det har gått utför sen skotten i Ådalen...:död

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Trist. Min lilla erfarenhet av facket är bra, transport hjälpte mig och mina kollegor att behålla våra anställningar för inte många månader sen.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Transports alla avdelningar är de sämsta skit som finns.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag kan bidra med en annan historia där facket faktiskt hjälpt.

Min svärfar blev uppsagd nyligen och enligt avtal skulle han ha sex månaders uppsägning. Företaget kom då på nåt sätt på att han bara får tre månaders uppsägning om han tackar nej till en ny tjänst. Så de erbjöd honom en ny tjänst och han skulle tänka på det över helgen. Han funderade och kom fram till att han ändå ville ha jobbet och sa till chefen på måndagen att, jo, han skulle ta erbjudandet. Då kommer det fram att den här tjänsten han blivit erbjuden inte finns utan de räknade med att han skulle tacka nej och därmed slippa betala sex månaders lön.

Facket gick in och hotade med alla möjliga typer av åtgärder och det slutade med att min svärfar fick tolv månaders full lön, privat mobil under dessa tolv månader och inte behöver gå till jobbet en minut.

Han mår ganska gott hemma nu ändå och huset blir mer och mer omgjort för varje gång vi kommer dit. ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Transport är ju antagligen den sämsta fackavdelningen av dem alla, slår byggnads med hästlängder.
Jag har aldrig varit med i facket men har sett det på nära håll och man blir ju mörkrädd :eek
Lillebrorsan jobbade på flyget i Örebro och personalchefen där var helt tappad bakom en vagn och lät personliga intriger påverka hans anställning (han var tillsammans med hennes dotter) och facket (transport så klart) kunde väl i stort hjälpa honom med att skriva ett avsked och inget mer.

Facket för den lilla individen har spelat ut sin rätt och bör tänka om på den fronten, sen att metall mfl ser till att löneförhandlningar och dylikt sker på ett korrekt sätt kan man ju inte bortse från.

Men jag rekommenderar ingen jag jobbar med att vara med i facket, jag ser det snarare som en nackdel.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Jag kan bidra med en annan historia där facket faktiskt hjälpt.

Min svärfar blev uppsagd nyligen och enligt avtal skulle han ha sex månaders uppsägning. Företaget kom då på nåt sätt på att han bara får tre månaders uppsägning om han tackar nej till en ny tjänst. Så de erbjöd honom en ny tjänst och han skulle tänka på det över helgen. Han funderade och kom fram till att han ändå ville ha jobbet och sa till chefen på måndagen att, jo, han skulle ta erbjudandet. Då kommer det fram att den här tjänsten han blivit erbjuden inte finns utan de räknade med att han skulle tacka nej och därmed slippa betala sex månaders lön.

Facket gick in och hotade med alla möjliga typer av åtgärder och det slutade med att min svärfar fick tolv månaders full lön, privat mobil under dessa tolv månader och inte behöver gå till jobbet en minut.

Han mår ganska gott hemma nu ändå och huset blir mer och mer omgjort för varje gång vi kommer dit. ;)

Jo, så SKA det gå till när dom gör det dom ska, synd bara att dom inte gör det oftare...:död

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
När jag blev varslad 2008 så gick de förbi personer som bodde på orten och varslade mig trots bättre utbildning/kunnande/prestation än de som började efter mig.

Tror ni jag blev förbannad på facket som hade turordningslistan framför sig hela dagarna.

IF metalls a-kassa var riktigt bra ända tills jag skulle börja studera. Jag hade gärna fortsatt betala men mindre i proportion till min inkomst men nej det gick ju inte. När jag skulle gå ur krävde de 3(?)månaders inbetalningar..

Jag betalade inte. Det kom hot om kronof. men det gick aldrig längre

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
jag gillar facket ,, de förhandlar o jag glider räkmacka på andras bekostnad

när ngn frågar hur man kan vara en sk svartfot ( lite svordomar)

så är det bara fråga om de tycker priset är skäligt för det man får ,,, oftast blir det tyst :)

Smagatusk

Guest
jag gillar facket ,, de förhandlar o jag glider räkmacka på andras bekostnad

när ngn frågar hur man kan vara en sk svartfot ( lite svordomar)

så är det bara fråga om de tycker priset är skäligt för det man får ,,, oftast blir det tyst :)

Jag brukar kontra med att jag förhandlar mig till en bättre lön än vad facket klarar av.

Facket är överskattat. Lika överskattat som svenska kyrkan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning