Facket som svek! (Lång post.)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Efter att ha jobbet med försäkringar och fortfarande har en fot i det spelet så, fackets avtal SUGER (oftast, finns ett fåtal undantag).

Och ärligt talat, det är 2011 nu. Hade jag levt 1940 hade jag också varit sosse, stått högst upp på muren och ropat fackets slagord för kollektivism och "alla lika rätt". Men idag??

Facket (och hela vänsterrörelsen) har spelat ut sin roll. Vi lever i en värld där efterfrågan på arbetskraft är så stor i förhållande till utbudet av respektive kompetensområde att den som är duktig och faktiskt ÄR ambitiös har en rätt bra förhandlingsposition. (och givetvis finns det undantag, men de förutsättningarna lever sannolikt till stor del kvar just pga facket och de uråldriga åsikter som tillåts froda där).

Håll´er utanför facket och se till att leverera, sen är det bara att ställa krav på arbetsgivaren. Ingen chef vill förlora bra personal, och kostnaden för lite extra lön är liten i förhållande till det mervärde man kan generera om man faktiskt bryr sig lite och engagerar sig i sitt jobb - oftast blir det betydligt roligare också.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ingen chef vill förlora bra personal, och kostnaden för lite extra lön är liten i förhållande till det mervärde man kan generera om man faktiskt bryr sig lite och engagerar sig i sitt jobb - oftast blir det betydligt roligare också.

Sanning med modifikation, en kompetent chef inser det och vill behålla bra personal, min förra arbetsgivare insåg inte det, och därför ligger personalomsättningen på 50-60%(!) det är 10 gånger den normala omsättningen (3-7%)...

Det är riktigt illa att facket i så många fall lägger sig platt och vägrar att ta strid för den enskilde medlemmen. I fortsättningen blir det nog att jag står utanför facket (dessutom blev jag utesluten eftersom jag inte hade råd att betala avgiften på 650 spänn) bättre att kontakta en advokat direkt om det skulle behövas, då slipper man dessutom höra att det inte går att göra så mycket åt...

TyNiAn

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Har ingen
Har bara bra erfarenhet av facket. Körde lastbil åt en firma, hade inte lön enligt vad som var normalt. Men struntade i det pga var ju ändå pengar. En vecka var jag hemma sjuk som döden. Då ringde chefen hela tiden och sa att jag måste jobba, men jag klarade inte av det just då. Tillbaka nästa vecka, då hade jag möte med chefen på måndagsmorgonen, och fick beskedet att jag var uppsagd, pga förlorad körning, aja bita i det sura äpplet. Iväg till lastbilen hämta mina saker, då kör en annan kille samma sträcka, från samma företag jag var anställd hos. Ringde facket direkt. Dom började rota i det där med löner m,m. En vecka senare så hade jag, facket och min förra arbetsgivare möte. Där fick han betala ut 3månadslöner utöver det som jag skulle haft i lön för dom månaderna jag jobbade. Spelade in första mötet när chefen sa att jag var uppsagd. Där han berättade att dom förlorat körningen. Så där hade han inte mycket att säga emot.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Facken är maktlösa när det kommer till kritan - om man ser till enskilde individen - större företag har alltid trumfkortet "men då kommer vi behöva kapa mer om vi inte får..." att plocka fram under en pågående tvist..

LAS gäller inte heller, dels pga ovanstående, visst kan det kosta företagen att köpa ut en anställd, men det händer stup i ett.

Turligt nog är jag med i ett fack där min avgift ink. inkomstförsäkring är ~sammasamma som om jag skulle rodda med akassa och försäkringar själv, mer eller mindre.

Men något att hålla sig i när det stormar är det inte, vilket det borde vara.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Verkligheten har kommit ikapp facket och andra liknande organisationer. Först så fanns det ett stort överskott att fördela eftersom vi som jobbade behandlades som livegna. Sen bildades fackföreningar som tvingade arbetsgivarna att att fördela en större del av överskottet. För att kunna göra detta kraftfullare när det tillgängliga överskottet minskade organiserade sig facken ungefär som företag. Detta kostade pengar som facken måste ta från sina medlemmar. Konkurrensen från andra länder minskade överskottet att fördela men tillsammans med sina sammarbets partier (och deras regering) gick detta enkelt att ordna genom att låna pengar till "reformer". Nu finns det inte längre någon att låna ifrån och landet har stora skullder att betala av så överskottet måste användas till det istället för löner. Vi handlar inte längre svenskt eftersom det är för dyrt = antal arbeten minskar. Fler och fler inser det ovanstående och börjar ifrågasätta facket ungefär som landstinget. Facken upplever sviktande medlemsantal och börjar därför sockra erbjudandet med försäkringar, lån etc eftersom det inte längre finns varken mycket överskott eller arbeten att fördela. Facket har under många årtionden lärt sig att man inte behöver anstränga sig för att få in stålar till dom mest solidariska men plötsligt börjar det blåsa snålt så dom ser självklart till sitt eget hus.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Verkligheten har kommit ikapp facket och andra liknande organisationer. Först så fanns det ett stort överskott att fördela eftersom vi som jobbade behandlades som livegna. Sen bildades fackföreningar som tvingade arbetsgivarna att att fördela en större del av överskottet. För att kunna göra detta kraftfullare när det tillgängliga överskottet minskade organiserade sig facken ungefär som företag. Detta kostade pengar som facken måste ta från sina medlemmar. Konkurrensen från andra länder minskade överskottet att fördela men tillsammans med sina sammarbets partier (och deras regering) gick detta enkelt att ordna genom att låna pengar till "reformer". Nu finns det inte längre någon att låna ifrån och landet har stora skullder att betala av så överskottet måste användas till det istället för löner. Vi handlar inte längre svenskt eftersom det är för dyrt = antal arbeten minskar. Fler och fler inser det ovanstående och börjar ifrågasätta facket ungefär som landstinget. Facken upplever sviktande medlemsantal och börjar därför sockra erbjudandet med försäkringar, lån etc eftersom det inte längre finns varken mycket överskott eller arbeten att fördela. Facket har under många årtionden lärt sig att man inte behöver anstränga sig för att få in stålar till dom mest solidariska men plötsligt börjar det blåsa snålt så dom ser självklart till sitt eget hus.

Sant.
Sedan skall man inte glömma vilka problem det blev när upplägget att LO skänker pengar till socialdemokraterna som tackar genom att ge pengar till LO, sprack och pengaflödet blev mer enkelriktat.

tkdrille

Guest
Gu va snäll du var som tyckte vi som inte var med i pengasugarnas fackförerningar är parasiter.
Jag ansåg att alla som var med i facker och försökte få en att gå med där var helt genomgående idioter och såg de som de sämsta vi hade på alla jobb jag varit på.

De enda facket vill ha är dina pengar. När vi blev uppsagda fick jag bättre villkor och så än de som var med i facket. Snacka om att dem ångra sig :D
Och så försöker facket få en att jobba mindre och få ut 7 tusen mindre i månaden jävla parasiter helt och hållet.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Gu va snäll du var som tyckte vi som inte var med i pengasugarnas fackförerningar är parasiter.
Jag ansåg att alla som var med i facker och försökte få en att gå med där var helt genomgående idioter och såg de som de sämsta vi hade på alla jobb jag varit på.

De enda facket vill ha är dina pengar. När vi blev uppsagda fick jag bättre villkor och så än de som var med i facket. Snacka om att dem ångra sig :D
Och så försöker facket få en att jobba mindre och få ut 7 tusen mindre i månaden jävla parasiter helt och hållet.

Visst är det så, facket har förlorat sitt syfte och har istället fått något egensyfte, ungefär som sossarna! Det jävligt illa när man har nackdelar av att vara med i facket, då har facket verkligen spelat ut sin roll!:fakta

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag var med i LR under en period. När det var dags för lönerevision fick jag 0 kr i lönepåslag. Jag frågade fackrepresentanten vad nu det berodde på. Hon sade att hon tyckte att man skulle göra fem hundår innan man kunde räkna med lönepåslag. Sedan dess är jag skeptisk mot fackförbund och har ej varit medlem i något. Det har gått rätt bra.

tkdrille

Guest
Visst är det så, facket har förlorat sitt syfte och har istället fått något egensyfte, ungefär som sossarna! Det jävligt illa när man har nackdelar av att vara med i facket, då har facket verkligen spelat ut sin roll!:fakta

Ja helt skevt blir det. Har jobbat i typ 6-7 år på rätt många ställen och jag har aldrig sett någonstans där facket har gjort nytta förutom att terrorisera oss icke anslutna och hota oss hela tiden.
Både akassan och försäkringarna kan man få bredvid, och har man munnen med sig så klarar man sig helt utan dem.
Brorsan blev hotad av en representant att han skulle bli avskedad om han inte gick med. De slutade med att representanten själv fick en varning av chefen.
När jag fåtal gånger haft problem med chefer så har jag åkt in på möte och diskuterat själv och de går att resonera en hel del med dem också. Men nu har jag aldrig blivit trakasserad som du har blivit heller. Utan jag har bara nekat jobb, och de ville sätta arbetsvägran. Men när man håller på och spyr pga att jobbet är äckligt så förstod den chefen =). För de var svinigt ställe (chark)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
sporthoj.com har lärt mig att alltid vara med i facket.

Så jävla många trådar "buhu jag blev sparkad utan anledning men jag är inte med i facket så vad ska jag göööra?"

tkdrille

Guest

Så jävla många trådar "buhu jag blev sparkad utan anledning men jag är inte med i facket så vad ska jag göööra?"

Facket gör inte mycket åt sådant heller, inte som jag erfarat. ;). Blir man sparkad är de bara söka nytt jobb.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj

Kontakta en advokat om du törs ta risken att torska i tingsrätten, lagarna är skrivna som dom är... Problemet är att så länge inte facket hävdar lagarna så finns dom inte annat än på pappret.:fakta Här har facket vägrat göra något trots att jag varit medlem i många år, så hur man än gör så är man rökt...

När jag fåtal gånger haft problem med chefer så har jag åkt in på möte och diskuterat själv och de går att resonera en hel del med dem också. Men nu har jag aldrig blivit trakasserad som du har blivit heller. Utan jag har bara nekat jobb, och de ville sätta arbetsvägran. Men när man håller på och spyr pga att jobbet är äckligt så förstod den chefen =). För de var svinigt ställe (chark)

Har man en resonabel chef så har man oftast inga problem heller, eller som en mycket vis man sa en gång: "Behandlar man folk shysst så behövs inte facket..."

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
WTF??!!! Pluggen va säger du??? 650 spänn i månaden???
Rena rånet.
Har inte varit med i facket sedan sent 80tal, fick en lätt hjärnblödning och gick med i september, gratis i 6 månader.
Kom sedan på att jag har ett antal kompisar som e arbetsrättare, billigare att anlita dem om jag så skulle behöva...

WTF igen lixom, 650 spänn.....

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sanning med modifikation, en kompetent chef inser det och vill behålla bra personal, min förra arbetsgivare insåg inte det, och därför ligger personalomsättningen på 50-60%(!) det är 10 gånger den normala omsättningen (3-7%)...

Och min poäng är att om vi inte haft facket så hade inte "svenska folket" uppfostrats till att bli så tandlösa drönare de visar síg vara.

Hade då folk istället tänkt, känt och resonerat själva och faktiskt ansträngt sig ibland så hade ALLA som varit på en dålig arbetsplats sökt jobb konstant och lämnat in så fort de fick nåt annat.

Resultatet? Personalomsättningen du nämner hade varit ännu högre. Och rekyteringsprocesser är dyra. Så antingen hade det dåliga företaget med den dåliga kulturen och den dåliga chefen gått i konkurs och lämnat marknadsplatsen öppen för en bättre spelare, eller så hade de tvingats inse värdet av personalvård och bättrat sig.

Nu tillåts dåliga spelare på planen till stor del pga facket som ger med sig betydligt längre än vad marknaden själv skulle göra. För att alla individer ska pressas in i samma form på sant sossemanér.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sen kan jag köpa att det finns argument för att vara med. Jag gick med i Jusek för att få lönestatistik och faktiskt väldigt bra artiklar av relevans i medlemstidningen. Men det kostar inte på långa vägar vad sossefacken begär.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
WTF??!!! Pluggen va säger du??? 650 spänn i månaden???
Rena rånet.
Har inte varit med i facket sedan sent 80tal, fick en lätt hjärnblödning och gick med i september, gratis i 6 månader.
Kom sedan på att jag har ett antal kompisar som e arbetsrättare, billigare att anlita dem om jag så skulle behöva...

WTF igen lixom, 650 spänn.....

Japp, smaka på den du!:huvet

Och min poäng är att om vi inte haft facket så hade inte "svenska folket" uppfostrats till att bli så tandlösa drönare de visar síg vara.

Hade då folk istället tänkt, känt och resonerat själva och faktiskt ansträngt sig ibland så hade ALLA som varit på en dålig arbetsplats sökt jobb konstant och lämnat in så fort de fick nåt annat.

Resultatet? Personalomsättningen du nämner hade varit ännu högre. Och rekyteringsprocesser är dyra. Så antingen hade det dåliga företaget med den dåliga kulturen och den dåliga chefen gått i konkurs och lämnat marknadsplatsen öppen för en bättre spelare, eller så hade de tvingats inse värdet av personalvård och bättrat sig.

Nu tillåts dåliga spelare på planen till stor del pga facket som ger med sig betydligt längre än vad marknaden själv skulle göra. För att alla individer ska pressas in i samma form på sant sossemanér.

Du har helt rätt, ett företag som inte behandlar folk schysst skulle gå under....

Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Sen kan jag köpa att det finns argument för att vara med. Jag gick med i Jusek för att få lönestatistik och faktiskt väldigt bra artiklar av relevans i medlemstidningen. Men det kostar inte på långa vägar vad sossefacken begär.

De får man del av ändå, man frågar en kollega!!!:tummenupp

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Många här som automatiskt drar likhetstecken mellan fackförbund och LO.
Inte bra.

Finns många fackförbund utanför LO där man slipper dras med kopplingen till sossarna och myglandet.

Facket behövs. LO behövs inte.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...