Facket som svek! (Lång post.)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är många här som påstår/har hört att facken har hållit tillbaka löneökningar för folk, fast det i själva verket är en girig arbetsgivare som har sagt "jag skulle gärna ge dig tvåtusen spänn mer i månaden, men det tillåter inte facket"

Rent skitsnack, facken sätter aldrig någon maxgräns på lönerna, dom sätter en minimigräns.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är många här som påstår/har hört att facken har hållit tillbaka löneökningar för folk, fast det i själva verket är en girig arbetsgivare som har sagt "jag skulle gärna ge dig tvåtusen spänn mer i månaden, men det tillåter inte facket"

Rent skitsnack, facken sätter aldrig någon maxgräns på lönerna, dom sätter en minimigräns.

Jag hörde själv min fackliga representant säga att jag inte skulle få mer än minimigränsen satt på nationell nivå av de nationella förhandlingarna just därför att jag redan tjänade för mycket.
Och på det företaget sattes alla lönehöjningar i samspråk mellan facket och företagsledningen.

Vet ett annat exempel där jag faktiskt känt företagaren i fråga där facken förhandlat ner lönehöjningen han föreslog. Han var lite förbryllad över varför de gjorde det, men han var väl inte direkt den som satte emot när facket ville ge mindre lönehöjning.

Så, nog har du fel. Sedan kan du ju välja att tro på mig eller inte. Det är helt och hållet ditt val. :tummenupp

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Att facket inte vill ge för höga höjningar är väl för att de vill att lönerna ska vara lika för alla .De som kan ska ha samma som de som inte kan så mycket

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
När man betalar någon annan att göra det man själv inte vill eller kan har man rätt att ställa krav. Det är ju inte direkt gratis att vara med i facket.
Nu låter du lite som svenska RR-åkare brukar göra...

Dyrt? Nog beroende på lön och förbund.

De flesta klarar sig utmärkt på dagens svenska arbetsmarknad och kan själva prata med sin chef om arbetsmiljön, tider, lön osv.
You wish... :gnälla på sporthoj för att chefen är taskig och inte höjt min lön på tre år men tror ni jag kan ringa facket fast jag inte är med?

Fackets vidriga maffiametoder för att tvångsansluta företag där inte ens personalen vill vara med har jag noll sympati för. Grisar är vad de är!
Ja det är grisigt.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Nja, har själv erfarit detta. Där jag brukar sommarjobba har vi fått stränga order om att inte prata om vad vi har i lön så denna inte uppmärksammas då facket flera gånger tidigare hoppat på chefen över för höga löner bland oss (och det är knappast lögn då vi har en väldigt bra lön).

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.

Nja. Arbetsplatsen kan ha en total pott för löneökning på säg 4%. Om alla håller löntagare nöjer sig med 4% så fine. Men om nån kräver och får mer än 4% så minskar ju den totala potten att dela ut, nån kommer få mindre än 4%. Därför kan facket kräva att man håller igen större löneökningar för vissa, för att alla ska få samma procent.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Även om kopplingen inte är lika klockren så skulle jag akta mig noga för att påstå att TCO är fritt från sosseinfluenser. Så här på rak arm kan jag påminna mig två TCO-ordföranden som sedermera blivit statsråd i sosseregeringar. Fy fan.
Därför är man med i ett SACO-förbund. :mattias

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tjänstemannafacken är bättre. Jag är inte speciellt vänligt inställd till fackförbund i allmänhet, men när jag sett över min ekonomiska och sociala situation så gick jag med. A-kassa och inkomstförsäkring för typ inga pengar alls var det som fick mig över.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Därför är man med i ett SACO-förbund. :mattias

Generellt sett är det mindre tydliga kopplingar mellan SACO-facken och det politiska etablissemanget, det kan jag hålla med om. Men kopplingen finns. Se på JUSEK-Anna som via ordförandeskap i SACO nu blivit generaldirektör. Förvisso utsedd av den borgerliga regeringen men i alla fall.

Kan väl avslöja en av mina mörkaste hemligheter; Är själv med i ett SACO-förbund. :brinnerup Fan vet varför...

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Hade en chef som stod 1 dm ifrån mig och väste att han tagit ner sådana som mig förut. Ringde facket och fråga om jag skulle anmäla det som ett hot. Fick till svars att den chefen är så inget att göra åt. :näsblod

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade en chef som stod 1 dm ifrån mig och väste att han tagit ner sådana som mig förut. Ringde facket och fråga om jag skulle anmäla det som ett hot. Fick till svars att den chefen är så inget att göra åt. :näsblod

En sån chef skrattar man hjärtligt åt. :)

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE

Jag har varit med flera gånger (på arbetsgivarsidan) då man satt löner efter prestation på arbetstagarna utifrån det utrymme man har men då facket sedan har fått säga sitt och utjämna det hela!

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Där jag arbetar vill företaget sätt individuella löner men jag förmodar att facket kommer säga nej

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Är det bara jag som gillar facket?

Mitt fackförbund är hur bra som helst. :tummenupp

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber

Tyvärr så är det inte skitsnack från min sida utan så var det. Jag o chefen hade redan skakat hand på 2000 spänn mer. Var några dagar senare som facket kom in o styrde om allt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning