Facket som svek! (Lång post.)

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
FCK!!! De e ju för fan oskäligt!!!
Man kan flyga tur och retur till Madrid för de pengarna, förvisso med Ryanair men ändå...

Nu e jag fÖrBanNAD!!!11:mad:

Med tanke på att jag ogärna flyger så går jag hellre till Madrid...:fakta

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
De får man del av ändå, man frågar en kollega!!!:tummenupp

Fast en kollega kan bara ge en jämförelse för var man står inom företaget. Kanske borde man gå till en konkurrent, eller byta bransch?

Och "jag känner en som har...." är ett rätt dåligt argument vid löneförhandling.

Nej facken är av ondo. Jag kan dock köpa att akademikerförbunden gått ett steg längre och faktiskt erbjuder en del av relevans. Men inte ens de själva säljer ju in sig med ideologiska argument, vilket underlättar om man vill ha mig som kund ;)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Fast en kollega kan bara ge en jämförelse för var man står inom företaget. Kanske borde man gå till en konkurrent, eller byta bransch?

Och "jag känner en som har...." är ett rätt dåligt argument vid löneförhandling.

Nej facken är av ondo. Jag kan dock köpa att akademikerförbunden gått ett steg längre och faktiskt erbjuder en del av relevans. Men inte ens de själva säljer ju in sig med ideologiska argument, vilket underlättar om man vill ha mig som kund ;)

Man kan alltid fråga en vän.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Facket? Jävla avskum.
När jag en gång i tiden var arbetslös och skulle få akassa började facket strula så in i helvete och vägrade att ge mig pengar innan jag skickat in papper från alla arbetsgivare. Okej så långt. Men när jag fick ringa runt till mina 6 olika arbetsgivare och be om nya papper för att de enligt facket var fel ifyllda (men facket ville inte säga VAD som var fel ifyllt) och det inte gick att ordna med kompletterande uppgifter så blev jag jävligt anti facket.
Det slutade med att mina tidigare arbetsgivare ringde och skällde på facket och hjälpte mig att få ut akassan.

JAG hade iaf trott att facket skulle hjälpa mig med arbetsgivare. Inte tvärtom.

Att facket sedan aktivt motarbetade lönehöjningar med resonemanget "Du tjänar redan för mycket" var ju en annan sak, men jag hade ändå tänkt plugga efter ett par års jobb så jag brydde mig inte så värst.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Många här som automatiskt drar likhetstecken mellan fackförbund och LO.
Inte bra.

Finns många fackförbund utanför LO där man slipper dras med kopplingen till sossarna och myglandet.

Facket behövs. LO behövs inte.

Även om kopplingen inte är lika klockren så skulle jag akta mig noga för att påstå att TCO är fritt från sosseinfluenser. Så här på rak arm kan jag påminna mig två TCO-ordföranden som sedermera blivit statsråd i sosseregeringar. Fy fan.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Även om kopplingen inte är lika klockren så skulle jag akta mig noga för att påstå att TCO är fritt från sosseinfluenser. Så här på rak arm kan jag påminna mig två TCO-ordföranden som sedermera blivit statsråd i sosseregeringar. Fy fan.

Personligen har jag alltid ansett att facket BORDE vara o-politiskt...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Personligen har jag alltid ansett att facket BORDE vara o-politiskt...

Om de varit det skulle de ju kunna fullgöra sitt primära uppdrag så mycket bättre, nämligen att ta tillvara medlemmarnas intressen i förhållande till arbetsgivaren. Nu lägger de sig i allt mellan himmel och jord som de enligt min mening borde hålla sig borta från.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Inte ens politik blir bättre av politik, så varför skulle facken bli bättre av det...

Facken är för styrelsen och inte medlemmarna då många arbetstagare har samma fackförbund som sin arbetsgivare... Dubbelsits, javisst!:3freak

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Facket är föråldrat, och ett stort skämt.

Den enda anledningen jag kan se till att vara med är ibland kan man få fördelaktiga försäkringar och/eller medlemslån osv.

När jag var i början av min yrkeskarriär så var jag i telekombranschen. Sen kom bubblan som sprack, och i om att Telias nätägare Skanova stoppade alla former av utbyggnader och investeringar så stannade även orderflödet på det företag jag jobbade på (som höll på med installationer). Det blev i det närmaste massuppsägningar. Ungefär en vecka innan varslen började meddelas så gick vårat fackombud lämpligt nog på en 3-veckors semester.

Facket gjorde ABSOLUT ingenting. De försökte inte ens. Man konstaterade bara att det var LAS som gällde, och sen fick x antal personer gå med början med den senast anställda osv.

Inte långt senare så fick företaget en deal på att vara med och bygga ut 3G-nätet, olyckligtvis så hade de gjort sig av med i princip alla som hade någon form av IT-kompetens (eftersom det generellt var vi yngre, senast anställda, som satt på den). De började återanställa folk som de tidigare kickat.

Jag avböjde "erbjudandet" och det är jag glad för än idag.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Facket blir väl inte bättre än sina medlemmar men som vanligt på gnällhoj så det någon annan som skall göra allt så man kan fortsätta med sitt onsdagsgazzzz eller titta på Bonde söker fru...engagera sig nej tack.

Ej mot trådskaparen utan bara en reflektion:
Finns även en del "facket är så uselt"-trådar på sporthoj.com men är det verkligen så att alla är så oskyldiga och illa behandlade eller är många bara bittra hopplösa fall som inte ens facket kan rädda? Sällan hängs arbetsgivaren ut men ofta facket... :centerpartist

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Facket blir väl inte bättre än sina medlemmar men som vanligt på gnällhoj så det någon annan som skall göra allt så man kan fortsätta med sitt onsdagsgazzzz eller titta på Bonde söker fru...engagera sig nej tack.

Jag HAR jobbat fackligt men har bara fått skit för det, därför är det jävligt surt att facket vägrade att försöka hjälpa mig!

Ej mot trådskaparen utan bara en reflektion:
Finns även en del "facket är så uselt"-trådar på sporthoj.com men är det verkligen så att alla är så oskyldiga och illa behandlade eller är många bara bittra hopplösa fall som inte ens facket kan rädda? Sällan hängs arbetsgivaren ut men ofta facket... :centerpartist

Den här situationen uppstod för facket tillät företaget att bryta mot i stort sett alla bestämmelser som finns på en arbetsplats, utan att ens lyfta ett finger, personalomsättningen på 50-60% visar tydligt att det är en dålig arbetsplats...

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
felet är att de som representerar facket är anställda av företaget , ofta lata jäklar som inte vill arbeta utan hittat en bekväm tilfllyktsort bakom ett skrivbord
de skäller lite på ytan o när det blir allvar , håller de sin egen stol högst

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
När man betalar någon annan att göra det man själv inte vill eller kan har man rätt att ställa krav. Det är ju inte direkt gratis att vara med i facket.

De flesta klarar sig utmärkt på dagens svenska arbetsmarknad och kan själva prata med sin chef om arbetsmiljön, tider, lön osv.

Fackets vidriga maffiametoder för att tvångsansluta företag där inte ens personalen vill vara med har jag noll sympati för. Grisar är vad de är!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När man betalar någon annan att göra det man själv inte vill eller kan har man rätt att ställa krav. Det är ju inte direkt gratis att vara med i facket.

De flesta klarar sig utmärkt på dagens svenska arbetsmarknad och kan själva prata med sin chef om arbetsmiljön, tider, lön osv.

Fackets vidriga maffiametoder för att tvångsansluta företag där inte ens personalen vill vara med har jag noll sympati för. Grisar är vad de är!

Vet ett litet företag med 6-7 anställda och en ägare där alla var nöjda och glada. Lönerna var bra, förmånerna var bra, arbetstiderna var bra. Alla käkade mat ihop i den gemensamma matsalen och så vidare. Men ingen var fackligt ansluten.
Det kunde ju inte facket tåla, så de gav sig på ägaren och började hota med polisanmälningar och diverse arbetsbrott (de anställda skulle tex inte vara tvugna att äta ihop med chefen) och massa jävla dumheter. Facket tvingade dessutom ner löneökningarna så att de anställda fick mindre lön. Såg till att deras förmåner försvann och massa annat fanstyg.
Han som ägde företaget tröttnade och la helt enkelt ner det. Det var inte roligt längre.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Facket är väl nästan som sossarna - alla ska ha lika dåligt, utom pappersvändarna som bestämmer, dom ska ju så klart ha det bättre...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning