Facket som svek! (Lång post.)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag vart uppsagd pga av facket.
Det var ett gäng år sedan, jobbade hos en känd husvagnstillverkare i byn.
Efter 6månader provanställning skulle man få fast anställning men firman förhalade månad för månad och efter 10 månader satte facket ultimatumet att antingen fick jag fast anställning eller så var firman tvungen att säga upp mig - vilket var vad som hände, dagen före julafton för säkerhets skull.
Tack facket.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jag vart uppsagd pga av facket.
Det var ett gäng år sedan, jobbade hos en känd husvagnstillverkare i byn.
Efter 6månader provanställning skulle man få fast anställning men firman förhalade månad för månad och efter 10 månader satte facket ultimatumet att antingen fick jag fast anställning eller så var firman tvungen att säga upp mig - vilket var vad som hände, dagen före julafton för säkerhets skull.
Tack facket.

Vad gjorde facket åt att du blev uppsagd då? Lagen säger max 6 månaders provanställning, sen ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning, om dom inte säger till en månad innan...

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mycket gnäll här tycker jag...
Är medlem i Sveriges Ingenjörer och har faktiskt mestadels gott att säga om dem. En gång i början av min karriär så såg facket till att jag fick gå när företaget ville ha mig kvar (jag var på LAS-listan, men företaget ville försöka behålla mig ändå).
Visst var jag lite sur över det i 3 minuter, men sedan insåg jag att jag ändå inte hade trivts och nyu fick jag en spark i arslet att göra något åt saken.
Jag har under en period till och med suttit som förtroendevald ordförande i en lokal fackorganisation, och jag kan säga följande om hur vi jobbade ihop med företaget:
1, Vid uppsägningar går man hårt efter LAS-listan, men inte så hårt att man sänker ett företags konkurrenskraft genom att sparka nyckelpersoner med tex specialkompetens. En vanlig missuppfattning är att en LAS-lista enbart handlar om sist ijn, först ut. Så är det inte. Det är sist in, först ut i grunden. Men ofta är det ju tex en avdelning som ska läggas ner. Då måste man se ifall de som jobbar på den avdelningen kan passa in någon annanstans i företaget och peta ut någon med kortare anställningstid. Här kommer även en kompetensaspekt in. Kan den drabbade personen anses klara det jobb som idag innehavs av någon med kortare anställning? Om inte så ligger den personen kvar på LAS-listan. Det är ofta beträffande dessa kompetenser som diskussionerna hålls. Några personer kan komma att hamna i en tveksam situation där facket hävdar att personen är kompetetn nog, men inte företaget. I sådana fall kan det vara lämpligt att låta företaget få sin vilja igenom, men att de som varit område för diskussion kan kompenseras med extra uppsägningstid tex.

2. Vid löneförhandlingar så presenterar företaget sin planerade löneförhöjning totalt i procent. Den totala procentökningen diskuteras och klubbas (aldrig sämre än vad de kollektiva förhandlingarna sagt). Därefter handlar det om individnivå. Här tittade vi i facket på hur enskilda individer låg till, och hade synpunkter ifall någon låg fel enligt oss. Företaget presenterade sitt förslag på lönefördelning och vi hade möjligheten att lyfta upp sådana personer som vi ansåg låg knasigt till. Kassan för att lyfta upp de som låg illa till ska inte tas från potten utan komma från en annan påse pengar. Det är inte meningen att resten av de anställda ska få för liten löneförhöjning bara för att företaget har en anställd med på tok för låg lön som måste rättas upp. Så höll man på. Vi kunde i undantagsfall acceptera 0 i löneförhöjning om det var en person som antingen presterade dåligt, eller hade tex gått från ett chefsjobb ner till medarbetare.

Sveriges Ingenjörer har många bra kurser och en kanonbra support för förtroendevalda. Inkomstförsäkring och lönestatistik etc etc. Jag tycker att de faktiskt sparkar arsle, och är värda minst varende krona jag betalat in. Men så är det ju ganska långt ifrån ett LO-fack också.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vad gjorde facket åt att du blev uppsagd då? Lagen säger max 6 månaders provanställning, sen ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning, om dom inte säger till en månad innan...

Dom gjorde inte ett skit.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gick med i Ledarna för ett år sedan efter en del tjat från deras sida.
Först fick jag be dem sluta spamma min e-post med massa oväsentlig skitinfo som jag inte ville ha. Efter det fick jag fyra gånger be dem sluta skicka påminnelser på de räkningar som jag redan betalade för medlemskap och a-kassa. När de inte klarade av att skicka rätt räkningar utan fortsatte skicka påminnelser på betalda räkningar så gick jag ur Ledarna men behöll a-kassan fram till för en månad sedan då jag betalade tre månaders a-kassa på måndagen och på torsdagen får post om att de uteslutit mig för obetalda räkningar. :lol
Jävla klåpare.
På jobbet pratade jag till mig bättre lön för personalen på min avdelning än vad som Unionen fått fram till dem och likaså till mig själv. Själv är bäste dräng.

StiFf

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Suzuki Gsxr 750 k2
Facket för den lilla individen har spelat ut sin rätt och bör tänka om på den fronten, sen att metall mfl ser till att löneförhandlningar och dylikt sker på ett korrekt sätt kan man ju inte bortse från.

Sker på ett korrekt sätt är ju en tolkningsfråga med, jag trodde aldrig facket (metall i detta fall) skulle gå med på såna jävla skithöjningar som vi fått två år på raken nu..
Sen bränner det ju också till när dom anställer 10 nya personer på vårat företag förra året med ingångslön högre än min lön efter jag jobbat där i 6 år.
Blir närmre och närmre hela tiden att jag ska gå ur facket, men grund-iden till det är ju bra. Men det hjälper ju knappast när det funkar som skit i praktiken.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sker på ett korrekt sätt är ju en tolkningsfråga med, jag trodde aldrig facket (metall i detta fall) skulle gå med på såna jävla skithöjningar som vi fått två år på raken nu..
Sen bränner det ju också till när dom anställer 10 nya personer på vårat företag förra året med ingångslön högre än min lön efter jag jobbat där i 6 år.
Blir närmre och närmre hela tiden att jag ska gå ur facket, men grund-iden till det är ju bra. Men det hjälper ju knappast när det funkar som skit i praktiken.

IF Metall är ju ett helt värdelöst fack med idel stolpskott, så byt fack omedelbums eller gå ur så att de inte får mer pengar.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Ja det är ju ditåt det lutar.
Byta fack? Går det ens? :p

Bror på hur det ser ut på din arbetsplats. Var på arbetsplats där vi inte ville ha in Metall, så 'städerskorna' blev trivseltekniker så att de kunde SIF-anslutas. :) Var lokal ordförande för liten klubb Sveriges Ingenjörer. Kunde 'deala' med SIF-ordförande om någon ville vara medlem hos 'mig'. :rolleyes:

Som löneförhandlare under många år sänkte jag ALDRIG ett förslag från arbetsgivaren. Mitt uppdrag var att krama ur mer pengar, för 'folk i karriären' m.m. eller om ngn gått in med för låg lön. Först spikade man de schyssta buden, sedan gällde det att 'tjata'...

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
IF Metall är ju ett helt värdelöst fack med idel stolpskott...

Kan definitivt hålla med om det, på den arbetsplats där jag är idag. Istället för att facken håller ihop, går Metall ut i lokalpressen och angriper ingenjörerna! :dummer Inbillar sig att 'sveriges sämst betalda' ingenjörer skulle ha fått 'deras' pengar. :huvet Så gissa i vem fickor pengarna hamnar....:gnissla Ja, inte är det mina, och inte är det hos Metalls killar... :(

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

På stenåldern, när jag var med i Metall, så tog de 1,7 procent av lönen i fackavgift vill jag minnas. Är det likadant idag så har du ju fått snudd på ett års löneförhöjning bara genom den enkla åtgärden att be dem dra åt helvete. Seså, vad väntar du på?:)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan definitivt hålla med om det, på den arbetsplats där jag är idag. Istället för att facken håller ihop, går Metall ut i lokalpressen och angriper ingenjörerna! :dummer Inbillar sig att 'sveriges sämst betalda' ingenjörer skulle ha fått 'deras' pengar. :huvet Så gissa i vem fickor pengarna hamnar....:gnissla Ja, inte är det mina, och inte är det hos Metalls killar... :(

Det låter som metall det.
Jävla rövarband är vad det är.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Facket är väl vad man som medlem(mar) gör det till.

Eller så är medlemmarna vad facket gör dom till... Om man har ett fack som ALDRIG engagerar sig och aldrig ger någon feedback till sina medlemmar, vad får man då?

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
håller faktiskt med lite här,gå ur facket om du är så lack då men gnäll inte när du inte har nån som förhandlar för dig sen,tråkigt att trådskaparen inte fick den hjälp han behövde

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Eller så är medlemmarna vad facket gör dom till... Om man har ett fack som ALDRIG engagerar sig och aldrig ger någon feedback till sina medlemmar, vad får man då?

Om facket har medlemmar som inte bara bekymrar sig om vad facket gör för dem,
utan också vad de själva kan göra för facket, så får man en bättre fackförening.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Om facket har medlemmar som inte bara bekymrar sig om vad facket gör för dem,
utan också vad de själva kan göra för facket, så får man en bättre fackförening.

Det är totalt omöjligt att stödja ett fack som aldrig går ut till sina medlemmar och säger att: vi behöver hjälp med vad det nu kan vara, det är ännu omöjligare att stödja ett fack som vägrar att strid för sina medlemmar när dom blir utsatta för rena övergrepp... Under dom år jag har jobbat fackligt så har jag ALDRIG varit med om att facket gått ut till sina medlemmar och sagt att dom behöver något. Nä, jag kan vara med i facket för försäkringar och a-kassa osv. men aldrig igen att jag lyfter finger för facket igen!

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Det är totalt omöjligt att stödja ett fack som aldrig går ut till sina medlemmar och säger att: vi behöver hjälp med vad det nu kan vara, det är ännu omöjligare att stödja ett fack som vägrar att strid för sina medlemmar när dom blir utsatta för rena övergrepp... Under dom år jag har jobbat fackligt så har jag ALDRIG varit med om att facket gått ut till sina medlemmar och sagt att dom behöver något. Nä, jag kan vara med i facket för försäkringar och a-kassa osv. men aldrig igen att jag lyfter finger för facket igen!

Förstår jag dig rätt nu?

Du har jobbat fackligt.
Medan du har jobbat fackligt har facket (dvs du) inte bett medlemmarna om hjälp.
Så du är alltså arg på dig själv för att du tycker att du själv har gjort fel?

Kan du inte jobba fackligt och be dina med-lemmar om hjälp?

Mitt fack har gjort det flera gånger, senast alldeles nyligen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning