Mycket gnäll här tycker jag...
Är medlem i Sveriges Ingenjörer och har faktiskt mestadels gott att säga om dem. En gång i början av min karriär så såg facket till att jag fick gå när företaget ville ha mig kvar (jag var på LAS-listan, men företaget ville försöka behålla mig ändå).
Visst var jag lite sur över det i 3 minuter, men sedan insåg jag att jag ändå inte hade trivts och nyu fick jag en spark i arslet att göra något åt saken.
Jag har under en period till och med suttit som förtroendevald ordförande i en lokal fackorganisation, och jag kan säga följande om hur vi jobbade ihop med företaget:
1, Vid uppsägningar går man hårt efter LAS-listan, men inte så hårt att man sänker ett företags konkurrenskraft genom att sparka nyckelpersoner med tex specialkompetens. En vanlig missuppfattning är att en LAS-lista enbart handlar om sist ijn, först ut. Så är det inte. Det är sist in, först ut i grunden. Men ofta är det ju tex en avdelning som ska läggas ner. Då måste man se ifall de som jobbar på den avdelningen kan passa in någon annanstans i företaget och peta ut någon med kortare anställningstid. Här kommer även en kompetensaspekt in. Kan den drabbade personen anses klara det jobb som idag innehavs av någon med kortare anställning? Om inte så ligger den personen kvar på LAS-listan. Det är ofta beträffande dessa kompetenser som diskussionerna hålls. Några personer kan komma att hamna i en tveksam situation där facket hävdar att personen är kompetetn nog, men inte företaget. I sådana fall kan det vara lämpligt att låta företaget få sin vilja igenom, men att de som varit område för diskussion kan kompenseras med extra uppsägningstid tex.
2. Vid löneförhandlingar så presenterar företaget sin planerade löneförhöjning totalt i procent. Den totala procentökningen diskuteras och klubbas (aldrig sämre än vad de kollektiva förhandlingarna sagt). Därefter handlar det om individnivå. Här tittade vi i facket på hur enskilda individer låg till, och hade synpunkter ifall någon låg fel enligt oss. Företaget presenterade sitt förslag på lönefördelning och vi hade möjligheten att lyfta upp sådana personer som vi ansåg låg knasigt till. Kassan för att lyfta upp de som låg illa till ska inte tas från potten utan komma från en annan påse pengar. Det är inte meningen att resten av de anställda ska få för liten löneförhöjning bara för att företaget har en anställd med på tok för låg lön som måste rättas upp. Så höll man på. Vi kunde i undantagsfall acceptera 0 i löneförhöjning om det var en person som antingen presterade dåligt, eller hade tex gått från ett chefsjobb ner till medarbetare.
Sveriges Ingenjörer har många bra kurser och en kanonbra support för förtroendevalda. Inkomstförsäkring och lönestatistik etc etc. Jag tycker att de faktiskt sparkar arsle, och är värda minst varende krona jag betalat in. Men så är det ju ganska långt ifrån ett LO-fack också.