"Fadder" sökes...

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
OK - här kommer den "trevaren".. E de nån å er grabbar som kan tänkas vilja bli min "mentor" (lära morsan allt som är värt att veta om hojar och hojåkande)? Man kan ju alltid fråga iaf...:)
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
OK, OK jag fattar vinken...... men det var inte SÅ allvarligt menat (studiecirkel, mekarkurs el dyl). Jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp eftersom jag har en "deadline" att hålla och känner att tiden inte vill räcka till. Behöver körvana men det är sällan jag och min handledare är fria samtidigt..
F-n man skulle börjat spela golf istället.................
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
OK, OK jag fattar vinken...... men det var inte SÅ allvarligt menat (studiecirkel, mekarkurs el dyl). Jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp eftersom jag har en "deadline" att hålla och känner att tiden inte vill räcka till. Behöver körvana men det är sällan jag och min handledare är fria samtidigt..
F-n man skulle börjat spela golf istället.................

När är deadline för det är inte många som har tagit ut hojen än!
Dom flesta börjar vakna till liv i slutet av april beroende på väder!
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Det är mest att jag inte känner för att skriva teoriprovet igen. Har för mig att det var i början på juni (man var ju optimist). Nä ge mig minst 500 mil i "ryggen" så skall jag väl klara av den där "äckliga" manöverbanan oxå...
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Manöverbanan är ju inget man "sätter" bara för att man har 500 mil i ryggen. Det krävs åtskilliga timmars nötande

Klarar inte kraven för handledare annars hade jag väl kunnat ställa upp. Som Krickan säjer....du får nog kanske ge dig till tåls framemot april innan utbudet av hojägande piloter vaknar till liv och ökar.
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Det är mest att jag inte känner för att skriva teoriprovet igen. Har för mig att det var i början på juni (man var ju optimist). Nä ge mig minst 500 mil i "ryggen" så skall jag väl klara av den där "äckliga" manöverbanan oxå...


Teoriprovet är ju upp till dig att du klarar det läs, plugga och skriv så många prov du kan!
Manöverbana är ju inte popis bland någon!
Där är vel visa grejer man tycker är onödiga men det handlar om balans och kontrol på hojen, och det får man inte bara för man kör mil efter mil:)
Men det är ju några mån till teoriprovet och sen så är det nog en mån väntetid till uppkörning så du hinner nog få häng på det:tummenupp
 

Miss Bumblebee

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Billesholm
Hoj
Suzuki sv650s-99 såld!
Jag tänkte när jag läste denna tråden att jag som kvinna får nog översätta Wivi så att män förstår......
Wivi skrev upp förra året i Juni och eftersom uppskrivningen bara är giltig i 1 år får hon skriva upp igen om hon inte klarar uppkörninngen innan dess.... Därför är hon i behov av en handledare så fort vädret tillåter. Vägverket är inte så snabba så därför är det lämpligt att skicka in ansökan om handledning redan nu så att alla papper är klara när vårsolen tittar fram. :hojcbr
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
För manöverbanan så är det bara träning som gäller! Ta med dig petflaskor eller något liknande och åk ut till industriområdet vid väla motorbana så finns där rita prickar i marken.
Jag klarde A1 och Abeg. på första försöken, har några tusen mil gata i mig och 2-3 sesonger med tävlingskörning på bana, likfan kuggade jag i manöverbanan för A-obeg. (men jag var också löjligt nervös.)

Nöter du in den så kommer inte trafiken vara några problem om du har lite trafikvana och ett humm om hur du ska placera dig på vägen. :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Trevlig hoj du har. :)

Som sagts: Träna, träna, träna på manöverbanan. Köra rakt fram är ju inte så svårt, speciellt inte om du redan har ett bilkörkort och vet hur det går till i det stora hela, att ta sig fram i trafiken.

Som jag föreslog för någon annan: Använd tomma ölburkar med lite sand i om du ska bygga manöverbanan själv. Då får du kul medan du samlar "konerna" också. :D

Lycka till!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jag tänkte när jag läste denna tråden att jag som kvinna får nog översätta Wivi så att män förstår......
Wivi skrev upp förra året i Juni och eftersom uppskrivningen bara är giltig i 1 år får hon skriva upp igen om hon inte klarar uppkörninngen innan dess.... Därför är hon i behov av en handledare så fort vädret tillåter. Vägverket är inte så snabba så därför är det lämpligt att skicka in ansökan om handledning redan nu så att alla papper är klara när vårsolen tittar fram. :hojcbr

Hörrö....:7peta
Det fattade vi! Men likförbannat så kryper inte piloterna fram förrän runt slutet på april....
Sen kan hon ha uppskrivning när hon vill. Finns det inga handledare tillgängligt så finns det inte. ;)
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
M´kay. Nu undrar jag lite vad vi har för piloter här i skåne? Att dom kan köra fort vet jag, men inte fan att dom gick i ide. Förra året hade jag 300 mil på mätaren innan april var slut. Jag har fullt upp med att lära min sambo annars hade jag gärna kört med dig...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Lägg upp en halvsexig bild ska du se att det blir fart på gossarna, även på de som inte ens får vara handledare :p
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
Lägg upp en halvsexig bild ska du se att det blir fart på gossarna, även på de som inte ens får vara handledare :p

Jotack... det får väl bli en retuscherad "avartar" isf...

Och sen - ursäkta!!!, nu var jag väldigt fördomsfull "nån å er grabbar..." naturligtvis hade jag lika gärna uppskattat en kvinnlig menor (=extra handledare). Jag hade gärna försökt hänga med på ngn tisdagstura (så länge de håller sig inom "hastighetsgränserna" - med skarvning - samt att motorvägar undvikes...).

Sen håller jag inte med om att 500 mil blandad körning inte skulle underlätta körning på manöverbanan. De moment som man utför på banan skall ju falla sig helt naturligt att göra om situationen så kräver när du kör. Det jag tycker är lite läskigt är att du skall göra "allt på en gång" och i en viss hastighet, vilket näppeligen händer "i verkligheten" - eller som grabben sa - Men mamma, varför skall du lära dig köra slalom mellan koner - é de för att om det skulle ligga tie döa fåglar på rad på vägen??

Det handlar mycket för mig om att kunna lita på hojen, och "dunderklumpen" känns ung som en Volvo 740 enkel, säker, trygg - lite onödigt tung och man får sträcka ordentligt på benen för att nå ner till pedalerna...
Sen är hon nyservad för en halv förmögenhet, så nu skall hon minsann rastas...
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jotack... det får väl bli en retuscherad "avartar" isf...
Jag hade gärna försökt hänga med på ngn tisdagstura (så länge de håller sig inom "hastighetsgränserna" - med skarvning - samt att motorvägar undvikes...).

TT är inget du ska hänga med på om du vill övningsköra!
Dom kör som idoter är det inte framhjulet dom kör på så är det bak och dom håller inte hastigheten så det är ingen bra att vara med på!
 

Wivi

Utanlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Ja
Hoj
(-80, Honda CB 650 R I P) Honda VFR 800 FI
TT är inget du ska hänga med på om du vill övningsköra!
Dom kör som idoter är det inte framhjulet dom kör på så är det bak och dom håller inte hastigheten så det är ingen bra att vara med på!

Jaha, då fick man spätt på sina fördomar då... synd de inte har en "moppedivision"....
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
TT är inget du ska hänga med på om du vill övningsköra!
Dom kör som idoter är det inte framhjulet dom kör på så är det bak och dom håller inte hastigheten så det är ingen bra att vara med på!

Även om man har nybakat körkort är det inget att rekommendera att köra TT.
Det är lätt att dras med i tempot om man inte känner sina begränsingar och så helt plötsligt står man inför en kurva som man har för stor hastighet för att klara av...

Dra inte alla över en kam. Alla kör inte som idioter.

Jag var handledare åt en kille förra sommaren. Det bästa är att köra två och där handledaren kan fokusera på eleven och ge feedback. Sen som många andra skrivit här. Träna och åter träna på konbanan. Uppe på Väla Södra finns en asfaltsväg som leder in mot crossbanan. På den vägen finns det linjer och punkter som markerar konbanorna. Åk upp dit och titta.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top