FAKKING Hyresnämnden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Något är snett.

Min flickvän hyrde i feb ut sin lya till tre 25-åringar som flyttat upp från Gbg. De var i akut behov av boende. De har skött sig bra och vi har vid varje tillfälle hjälpt dom, tex åkt ut med nycklar när de var utelåsta etc. Dessutom målade vi om hela lyan innan de flyttade in så att det skulle vara fint. En bra relation mao.

De betalade 9500/månad för en vindstvåa på St Essingen.
Vår kostnad var hyra 3000 + räntekostnad 5500. Utöver detta lade vi på 1000 eftersom lyan var tipptopp möblerad. Totalhyra för dom 9500 alltså. Detta var dom med på när avtal tecknades. Hyran har ej höjts sen avtalstecknande.

I juli sa vi upp hyresgästerna eftersom lyan skulle säljas.

Nu fick fick vi precis ett utlåtande från Hyresnämnden att vi är skyldig att betala tillbaka 25k + ränta eftersom hyran anses oskäligt hög.

Hyresnämnden hävdar att hyran är inte skälig om den är påtagligt högre än hyran för en till bruksvärdet likvärdig lägenhet.

Med likvärdig lägenhet menas i första hand en lägenhet som ligger i ett hus som ägs och förvaltas av ett kommunalt (allmännyttigt) bostadsföretag.

Vilka FITTOR till hyresgäster. Är det verkligen vettigt at VI skall subventionera deras boende (för att de skall kunna bo fint i stan?)

Nåväl, det kommer bli rättssak av det här. Ska kolla upp vad allmännyttan tar för en nyproducerad lya i Hammarby Sjöstad. Kanske kan vi visa att hyran trots allt var skälig, men de har tyvärr lagen på sin sida...

Jag brukar hata sossarna i vanliga fall, men idag fullkomligt KOKAR jag av ilska. Vad är det för en idiot till bostadsminister som kommit på detta?

Ok att man inte får hyra ut sin hyresrätt i andra hand med hur mycket påslag som helst, men om man hyr ut en BR måste man väl för HELVETE få ta ut det det kostar?

Hur ska jag sätta dit de här glinen? Nån som vet?

Förslag som innefattar baseballträn etc undanber jag mig från....
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Sjukt.. Läste precis på deras hemsida att i princip.. " Ja självklart ska du subventionera deras boende för i detta kommunist samhälle ska ingen behöva betala dyrare än en liknande lägenhet " vi jämförde denna 20 miljoners bostadsrätts 4a på östermalm med den här nedgångna 4an i orminge och kan se att den på östermalm va dyrare och det är ju inte aceptabelt bara för att han har lån på den"

Sjukt samhälle vi lever i..
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vad ska jag göra med min facking räkning från hyresnämnden!?!

Allvarligt talat är det helt sjukt. Kan man påvisa sina kostnader borde det inte vara några konstigheter att ta ut vad det kostar som sagt. Ta dem till rätten vore rätt! Om du skulle vinna målet borde du stämma dem för "orsakat psykiska problem" eller nåt. Men det är väl fantasi att tro att någon kan sätta sig upp mot en nämnd.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
vem vare som hyrde?!!

Jag skule gärna lägga ut namn plus personnummer här men väntar med det.

Alla tre har nya c/o adresser, vilket innebär att de hyr i andra hand.
Tänkte börja med att kontakta uthyrarna och informera om vad det är för folk de hyr ut till.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Står det vad som skulle ansetts som en skälig hyra?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag tror inte du har en chans eftersom du tagit ut för räntekostnaden.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Står det vad som skulle ansetts som en skälig hyra?

Jo, det står det, men jag har tyvärr inte pappren här.

Vi har tagit ut 9500 i sju månader = 66500

De vill ha tillbaka 25k (+ränta) 66500-25000=41500

41500/7=ca 5900. (=Skälig hyra?)

Lyan är en vindsvåning på 60 m2 (golvyta) och kanske 50 m2 boyta. Tipptopp med sjöutsikt.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Man kan tycka vad man vill om reglerna men det är ingen nyhet direkt så varför bli upprörd, man äger inte sin lägenhet utan har bara en andel i en förening.

Ta kontakt med en bygg/målerifirma som skriver en faktura på en renovering efter de ha bott där och kräv dem på 25 tusen. Sen överklagar du till hyresnämden och visar fakturan och ger ett par tusen till firman som tack för hjälpen...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man kan tycka vad man vill om reglerna men det är ingen nyhet direkt så varför bli upprörd, man äger inte sin lägenhet utan har bara en andel i en förening.

Ta kontakt med en bygg/målerifirma som skriver en faktura på en renovering efter de ha bott där och kräv dem på 25 tusen. Sen överklagar du till hyresnämden och visar fakturan och ger ett par tusen till firman som tack för hjälpen...

Går tyvärr inte eftersom lyan är såld nu.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jo, det står det, men jag har tyvärr inte pappren här.

Vi har tagit ut 9500 i sju månader = 66500

De vill ha tillbaka 25k (+ränta) 66500-25000=41500

41500/7=ca 5900. (=Skälig hyra?)

Lyan är en vindsvåning på 60 m2 (golvyta) och kanske 50 m2 boyta. Tipptopp med sjöutsikt.

Men nu lever vi ju som sagt i ett kommunistland.. Lägenheten måste ju jämföras med likvärdig! dvs en 50kvm tvåa bottenvåning i centrala botkyrka som inte renoverats sen 50 talet :fakta Fan blir bara surare och surare ju mer jag tänker på det! hoppas verkligen det går bra i rätten!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Systemet syftar väl till att folk inte ska äga lägenheter de inte nyttjar. För att få rörlighet på marknaden. Dock är det "ni" som bestämmer 2 år till...

Sen ska du självklart inte få profitera på svaga desperata proletärer. Din storkapitalist!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Du är nog rökt tyvär....


Hittade följande:

"Hyra ut bostadsrätt
En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen. Så är det inte!Bruksvärdesprincipen gäller även för bostadsrättsuthyrning. Vad du har i avgift och i lånekostnader har ingenting att göra med vad du har rätt att ta ut av andrahandshyresgästen.

OBS. Du tar en väldigt risk om du tar ut en högre hyra än vad som är tillåtet eftersom du kan bli återbetalningsskyldig för de belopp som går utanför bruksvärdet för upp till två års tid!

Ett exempel:
En bostadsrätt i Stockholms city, 1 rum och kök.
Avgift bostadsrättsförening: 2350 kr
Månadskostnader för lån: 3650 kr
Summa: 6000 kr

Bruksvärdet av lägenheten 3500 kr

Om du hyr ut lägenheten i två år för 6500 kronor så att andrahandshyran täcker din egen kostnad, och så lite till för sakens skull, så tar du enligt bruksvärdesprincipen ut 3000 kronor för mycket per månad.

Om din andrahandshyresgäst flyttar efter två år och begär en prövning av Hyresnämnden kommer du att bli återbetalningsskyldig på det belopp som går utanför bruksvärdet. Med andra ord:

Andrahandshyra 6500 - bruksvärdet 3500 = 3000 kronor
Mellanskillnad hyra/bruksvärde 3000 x antalet uthyrda månader
3000 x 24 =72 000 kronor.

Du blir alltså ålagd av hyresnämnden att återbetala 72 000 kronor till andrahandshyresgästen.

Att ta ut en för hög hyra kan komma som ett surt brev på posten ganska långt efter uthyrningstiden, och i praktiken leda till en hårt ekonomiskt slag som i värsta fall slutar i personlig konkurs. "


http://www.jagvillhabostad.nu/index.php?sid=1&pid=93



sen beror väl det som sagt på att man inte vill att folk med mycket pengar köper upp en massa lägenheter i innerstan och sedan hyr ut med både vinst som ger en god månadsintäkt och som dessutom samtidigt betalar av lånen på deras investeringar. Man ska helt enkelt inte kunna tjäna på folks behov av bostad om man inte är hyresvärd "på riktigt" med alla de åttaganden som det innebär.

Tycker dock att man borde få hyra ut sin bostad under en begränsad period, säg ett år, där man får ta ut hyra för både avgift + ränta + möbler...
Amorteringen ska dock inte hyresgästerna stå för...
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Du är nog rökt tyvär....



En vanlig missuppfattning är att den som hyr ut en bostadsrätt har rätt att ta ut en hyra som täcker avgiften och kostnader för lånen.
Så är det inte!Bruksvärdesprincipen gäller även för bostadsrättsuthyrning. Vad du har i avgift och i lånekostnader har ingenting att göra med vad du har rätt att ta ut av andrahandshyresgästen.

Det var det jag hade för mig med. Man kan inte ta ut för lånekostnader, som t.ex. ränta.

Så det är nog bara att betala tyvärr.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Egentligen är det inte så konstigt, för varför skall "glinen" betala dina lån som du sedan gjorde en fömodad vinst på när du sålde lägenheten.
Alltså, missförstå mig inte, jag menar att det inte är så konstigt utefter de regler som råder.

Personligen är jag själv av åsikten att skrivet kontrakt gäller, har de skrivit på ett hyreskontrakt att de skall betala 9500:-/mån så har de accepterat det som hyra, oavsett vad den lägenheten kostar dig.
Skulle vara intressant att se vad hyresnämnden anser att man får ta ut som hyra på en lägenhet som har 0:- i avgift... finns några sådana föreningar i Stockholm nämligen, inte många men några stycken.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du är nog rökt tyvär....

text..........

Tycker dock att man borde få hyra ut sin bostad under en begränsad period, säg ett år, där man får ta ut hyra för både avgift + ränta + möbler...
Amorteringen ska dock inte hyresgästerna stå för...

Jag vet. Det blir nog tufft om vi inte kan påvisa att en sån lya betingar en hyra (allmännyttan) på 9500.

Men jag tycker att det är helt uppåt väggarna fel. Jag tycker däremot att det är rimligt att reglerna gäller för hyresrätter.

Självklart skall inte hyresgästen stå för amorteringen, men det är FEL att de inte står för de faktiska kostnaderna.

Betr. att förmöget folk köper upp lyor och hyr ut till självkostnadspris så är det inget fel med det. De tar en risk, och den skall de ha betalt för.
 

Gabor

Guest
Jag vet. Det blir nog tufft om vi inte kan påvisa att en sån lya betingar en hyra (allmännyttan) på 9500.

Men jag tycker att det är helt uppåt väggarna fel. Jag tycker däremot att det är rimligt att reglerna gäller för hyresrätter.

Självklart skall inte hyresgästen stå för amorteringen, men det är FEL att de inte står för de faktiska kostnaderna.

Betr. att förmöget folk köper upp lyor och hyr ut till självkostnadspris så är det inget fel med det. De tar en risk, och den skall de ha betalt för.

Skulle du själv betala 9500:- för 50 kvm ? :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top