FAKKING Hyresnämnden

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Det har kommit/ska komma förändringar ang detta, det ska nu mera vara okey att tjäna pengar på att hyra ut bostadsrätter.
Ja lite kort sådär.

Det ska iaf bli bättre förutsättningar, tidigare har man inte fått ta ut hyra för att täcka sina lån etc.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det har kommit/ska komma förändringar ang detta, det ska nu mera vara okey att tjäna pengar på att hyra ut bostadsrätter.
Ja lite kort sådär.

Det ska iaf bli bättre förutsättningar, tidigare har man inte fått ta ut hyra för att täcka sina lån etc.

Problemet har ju varit att de senaste årens stora prishöjningar gjort att glappet mellan "bruksvärde" på en hyresrätt och kostnaderna för en bostadsrätt har växt. Det är bra att de ser över reglerna så även bostadsrättsinnehavare har råd att hyra ut sin lya under en period.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja lite kort sådär.

Närdå? Man kanske ska försöka förhala den här processen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Med tanke på att även jag får uppfattningen om att detta var en väl medveten handling av grabbarna, att först bo kungligt och sedan casha tillbaka ....

Inte så säker på att det var grabbar det där faktiskt. Beteendet låter mer systerligt.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Korvgubbe: Säg så här då, du har betalat av lånet på din bostadsrätt med din senaste vinst på V75 och tycker att livet som egenmäktig är ganska skönt, dvs banken äger inte dig genom dina lån. Nu skall du provbo med senaste krogragget och skall då hyra ut din lägenhet som egentligen har ett värde på 2,5miljoner kronor och en avgift på 1300:-... eftersom du inte har några räntor på några lån så kan du då bara ta ut en hyra på 1300:- eftersom det är enda kostnaden du har.
Grannen däremot som inte har haft samma tur på V75 har två lån uttagna på lägenheten som motsvarar nära 95% av värdet, dvs 2,3miljoner. Hans räntor på det är ca 11.000:-/mån och sen har vi avgiften på 1300:- och han skall också hyra ut sin bostad... så enligt reglerna som du vill ha de så skall det nu alltså kunna skilja 11.000:-/mån i andrahandshyra mellan två identiska lägenheter?
Jag säger inte att det ena är rätt och det andra fel, men du har missat att avgiften till föreningen inte har ett dugg med vad du får ta ut för lägenheten att göra.

Exempel:

Alt1:
Förening med 1000kr i avgift och du har inga lån, 60kvm 2:a, möblerad, du kan ta ut 6000kr/mån ca.
Vinst på 5000kr/mån lagligt.

Alt2:
Förening med 4500kr i avgift, inga lån, 30kvm 1:a med kokvrå, omöblerad, du kan ta ut 3000kr / månad ca.
Förlust på 1500kr/mån även utan lån.

Det är alltså kostnaden för en motsvarande lägenhet i allmännyttan som man jämför med, inte avgiften på lägenheten.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En annan del i samma sits. Tjejen bodde i en separat del av en 3a, med egen ingång för 3000kr i månaden för 16KVM. Rummet var absolut inget speciellt. Vad kan de haft för grundhyra? Ja, inte mer än 4000 i det området iaf. De hade nog det gott åt de pengarna. Vad anses om detta och hur funkar det att ta ut en "skälig" hyra vid detta tillfälle??

Skälig hyra? Tycker man att hyran är för hög så är den oskälig och då ska man inte hyra. Att komma dragande i efterhand med Hyresnämnden i ryggen är riktigt dåligt. Punkt.

Man får rätta munnen efter matsäcken. Skulle aldrig falla mig in och gå och hyra en flott lya för att sen profitera på ägaren. Det är jävligt ruttet. Har jag inte råd att bo i den flotta lyan så får jag väl bo nånannanstans, eller så får man göra som många andra och ta lån så att man har råd med en liten lya (med hög boendekostnad pga räntor)

Varför ska VI finasiera andras boende? Ok att jag genom skatt kan hjälpa ensamstående Berit med tre barn i förorten, men det här?

FY FAN för sosseriet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Skulle aldrig falla mig in och gå och hyra en flott lya för att sen profitera på ägaren. .

Profitera på ägaren?!
Det är väl snarare så att de tar tillbaka det de enligt lag inte skulle ha behövt betala från första början....

Att reglerna sedan är skeva är en annan sak. Men att gnälla på att folk i efterhand kräver upprättelse känns som ganska missriktat....

Att gnälla på att en hyresgäst kommer med återkrav grundade på regler som legat fast sedan många år känns lite som att gnälla på att polisen ger dig fortkörningsböter och sedan motivera gnället med att:
- "Vägen är så djävla fin så här borde man få köra 140!"
- "Ja, vägen är jättefin och din hoj är säkert jättebra och du är troligen en kompetent förare men lasern visar deT den visar och 90-skyltarna står där de står så......."

Varför ska VI finasiera andras boende? .

Det är däremot en befogad fråga och förhoppninsgvis ändrar de reglerna så man kan få hyra ut sin lya en period utan att gå en massa back. Lägenheter skall aldrig bli en boja som sagt.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Man skriver ett kontrakt på en summa då tycker jag det är den summan som gäller.
Som att köpa en bil för 30 o sen ett halvår senare se att en liknande bil finns på blocket för 20 o då gå tillbaka o kräva pengar tillbaka.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Inte så säker på att det var grabbar det där faktiskt. Beteendet låter mer systerligt.
Göteborgare. Tråden mellan man och fjolla är ytterst tunn.

Man skriver ett kontrakt på en summa då tycker jag det är den summan som gäller.
Som att köpa en bil för 30 o sen ett halvår senare se att en liknande bil finns på blocket för 20 o då gå tillbaka o kräva pengar tillbaka.
Nej, så är det inte. Det är ruttet, väldigt ruttet, men det är så systemet fungerar och JAG skulle aldrig komma på tanken att varken betala eller ta betalt för eventuella amorteringar.

Med det sagt tycker jag att du ska sätta åt snorungarna i den mån det går. Ring deras nuvarande hyresvärdar. Försök att poängtera att kontrakt skrevs där alla var med på noterna av den anledningen att de var just tre personer som delade på kostnaden. Det är sannerligen förjävligt att det är möjligt att retroaktivt få tillbaka "oskälig" hyra på det här viset. Äckliga, vidriga, människor. Må de brinna.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
sjukt puckade regler snubbarna bodde kungligt billigt och har mage att gnälla.
Antingen köper man själv vilket bli dyrare i slutändan eller så betalar man vad de kostar för den som äger BR enkelt.

Skit i lägenhetspriserna hävda att de du tagit ut hyra för att de fått använda din gamla antika ikea soffa och använt din tv och kollat på din fina monalisa tavla de behöver ju inte ha någonting med själva lägenhets hyran att göra. De ä

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Var lägenheten möblerad?

Om så är fallet så har du en öppning för då kan du anse att mellanskillnaden är för slitage på möblemang. Visst, de kan börja räkna på diverse avskrivningstid för dessa möbler men ta då gärna upp fenomenet med unga människor och möbler kontra försäkringsbolagens beräkning för unga personer och snabba bågar. Du måste ju ersätta soffa, stolar och diverse porsling minst en gång i halvåret för unga festar ju som bara den och slår sönder möbler hej villt, speciellt när de annonserar sina fester på fejsboken.

Åh åååh ååååh... en till, du måste ju självklart slipa om golvet för ökat slitage på grund av att det är tre grabbar som hyrt (om det nu är så) och drar in en massa grus och repar det fina trägolvet... eller för alla brudar som är i lägenheten under de sagda festerna med sina högklackade skor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns tariffer för slitage av lägenhet och möbler, jag tror det är en fast procentsats man får ta ut, men det är inga stora pengar i det.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Det finns tariffer för slitage av lägenhet och möbler, jag tror det är en fast procentsats man får ta ut, men det är inga stora pengar i det.
Sist jag kollade var det 10% av möblernas värde / år.

Möbler för 120.000kr i dagsvärde gör alltså 1000kr / månad.

Ska vara mycket möbler för att täcka mellanskillnaden.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Ifall de var tre pers som delade på en tvåa så var det ju knappast frivilligt utan de var tvungna att ta vad fan som helst även om det är aldeles för dyrt. De flyttade in, kollade upp vad du egentligen får ta i hyra och gick till hyresnämnden när de flyttat ut för att om de börjat jiddra medans de bodde där så hade du sparkat ut dom.

Tänkte bara tillägga att jag tycker inte att 9500kr för en tvåa på 50 kvadrat är skäligt.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Varför kolla ni inte upp vilka regler som gällde vid uthyrning i andrahand?

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Självklart ska ni bestrida detta. den var möblerad vilket gör att det kommer i ett helt annat läge. 6k / månad låter väldigt lite för en nyrenoverad 2a i Stockholm som är fullt möblerad.

Dr.Bike

Guest
Får nog hålla med Hoonkiiie (för en gångs skull) :)
Ja jag känner mig lite vänsterradikal i såna här lägen.
Det är skönt att det finns lagar mot såna som dig* Starstriker.
Allastå inte personligen, men den utbredda ockermentaliteten
i fastighetssegmentet.

Jag menar: Inte fan ska DE betala dina lån och räntor?
Ffa inte räntor.
Det är jäkla fasoner bara!

En liiiten öppning är ju att det som sagt var möblerat.
Däri finns ett rätt gediget gummiband.

Men åter till kärnfrågan: Det är detta ocker som under 80 90 och 2000-talet drivit upp priser och kostnader till absurda nivåer på 2.handmarknaden.
Samtidigt minskar det rörligheten/byte av innehavare till noll. För varför ska en som sitter på ett 1.handkontrakt eller en bostadsrätt någonsin släppa det guldägget, om man både kan äta kakan OCH ha den kvar?

Nä - etiskt och moraliskt tveksamt Starstriker.

Känn efter med hjärtat och du inser att det är bara att betala.

*hyresockrare - inte Starstriker personligen.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Självklart ska ni bestrida detta. den var möblerad vilket gör att det kommer i ett helt annat läge. 6k / månad låter väldigt lite för en nyrenoverad 2a i Stockholm som är fullt möblerad.

Mja...

Om lägenheten är omöblerad får förstahandshyresgästen enligt rättspraxis inte ta ut något extra. I en möblerad lägenhet är det tillåtet att på årsbasis ta ut 10-15 procent av det samlade värdet på möblerna i lägenheten.

Vilket i sin tur innebär att han skulle behöva ha möbler i lägenheten för 280-420kkr i lägenheten för att täcka skillnaden.

Okej med fint möblerat, men kom igen..

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Skälig hyra? Tycker man att hyran är för hög så är den oskälig och då ska man inte hyra. Att komma dragande i efterhand med Hyresnämnden i ryggen är riktigt dåligt. Punkt.

Man får rätta munnen efter matsäcken. Skulle aldrig falla mig in och gå och hyra en flott lya för att sen profitera på ägaren. Det är jävligt ruttet. Har jag inte råd att bo i den flotta lyan så får jag väl bo nånannanstans, eller så får man göra som många andra och ta lån så att man har råd med en liten lya (med hög boendekostnad pga räntor)

Varför ska VI finasiera andras boende? Ok att jag genom skatt kan hjälpa ensamstående Berit med tre barn i förorten, men det här?

FY FAN för sosseriet.
Jag betalar liksom av någons lån just nu, men jag klagar inte, och tjejen klagade inte då hon hade sin lilla etta. Några av mina vänner kände sig tvugna att köpa lägenhet som studenter, fick dra in familjen för borgen mm. Då är man lycklig att få betala av någons lån och kan även sticka direkt om man vill.

Synd att dina hyresgäster klagade, har de skrivit på kontrakt borde de väl insett att man inte ska klaga! Men som sagt, rådande bostadsmarknad sätter priset!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln