FAKKING Hyresnämnden

Dr.Bike

Guest
Ok att jag gillar långsamma saker, men jag gillar lågvarvig urkraft.
http://www.youtube.com/watch?v=1yCCPioL4Ro&feature=related
Hade jag råd skulle jag bo på en gammal bogserbåt i topptrim och roa mig med att köra cirklar runt skrikdskoåkare vintertid.
Men nu har jag inte råd att hålla knullputs på en bogserare. Så därför bidar jag min tid här i botongbunkern.

Som sagt... sorry - men du la upp den smashbollen helt själv! ;)


Lågvarvig urkraft is da shit - nästan lika sexigt som en radfyra på 18.000 rpm med öppna megafoner! :yoparty
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
vem vare som hyrde?!!

Mammas död, den som hyrrrde skaaa få strykkk!

*Kunde inte hålla mig*

Visst är det ett underbart land vi lever i. Spelar ingen roll vem som bestämmer för det är samma skit i annan förpackning.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Mja, såklart inte.
Detta mynt har ju två sidor.

MEn vilka val HAR man (egentligen) när "alla" gör såhär, och utbudet är mindre än efterfrågan?
Skriver man INTE på så kommer nån annan, och det permanentar s.a.s systemfelet, men gör det inte mer rätt för det.
Lagen tar däremot NER hyran till rätt nivå.
Det kan aldrig en presumtiv hyresgäst göra. Och det kan man inte heller kräva att de ska kunna och klara.
Man profiterar på deras nöd.



Då ska du vara fastighetsägare. Då går det bra.

Felaktig logik (om man inte är en smula vänstervriden:D ), det borde vara marknadshyror. Men det har blivit någon form av kommunisttänkande när det gäller boendekostnader.

Lagenligt så är det fel att ta ut s.k. överhyra.

Men, finns det en marknad, dvs folk som är villiga att betala, så är det ju ingen överhyra.

Det är ju som bekant tre saker som bestämmer priset när det gäller hyra/köp
1.Läget
2.Läget
3.Läget

Varför skall dessa faktorer inte få styra hyran? (men de styr när man köper eget boende, såsom villa, radhus o bostadsrätt)
 
Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Knepig logik du för.

Först och främst: 2 fel ger inte ett rätt.
Att du och din tjej ACCEPTERAT en lagvidrig och felaktig sak gör inte saken mer legitim. Det är ER förlust.

Sen... så är det förvisso (som du säger) marknadsekonomi.
Men du glömmer den "lilla" detaljen...
Olagligheten.
Ockret.
Den är en del av marknaden. Ja. Eller rättare: Har varit.
Och även här begår du ett tankefel/logikfel när du diskonterar en olaglighet i marknaden.
Den ska bort.
Och då faller marknadspriserna till normala nivåer.

Våran förlust har endel fördelar. Har man en plan att bo någonstans tillfälligt, är det guldvärt att kunna hitta ett ett andrahands-kontrakt och betala en hyffsat rimlig summa. Visst det kunde vara 500-1000kr billigare, men jag klagar inte, sålänge jagvet att allt är tillfälligt.

Som sagt, jag bestämmer inte vad som är rätt o fel. Rådande bostads-krig gör att människor vinner på dessa "olagliga" prissättningar. 90% klarar sig säkert, och även så i mitt fall. Men priset ligger inom de gränser jag klarar av att betala.

Även om du och jag bestämmer att folk ska sluta ta ut på tok för höga hyror, behövs en rejäl omställning, kontroll och kanske ett annat synsätt på saken för inblandade, hyresnämder, hyresvärdar m.m. Men så länge folk tjänar pengar på det, kommer de inte sluta.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En teoretiskt intressant fråga. Betyder det att om jag hyr ut min fräscha stuga i åre (man kan ju drömmar att man hade en) för 8000:- veckan så kan kunden sedan komma och hävda att han enbart borde betalat marknadsmässig hyra? Det öppnar ju för en alternativ semesterplanering.
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
En teoretiskt intressant fråga. Betyder det att om jag hyr ut min fräscha stuga i åre (man kan ju drömmar att man hade en) för 8000:- veckan så kan kunden sedan komma och hävda att han enbart borde betalat marknadsmässig hyra? Det öppnar ju för en alternativ semesterplanering.
Intressant tanke. Fast antagligen finns det väl någon skillnad på bostad för åretrunt-boende och en stuga.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Många tror att det är vad som skrivs i kontraktet som gäller, men så är det bara i vissa fall. Hyra och uppsägningstider styrs av Jordabalken. Man kan exempelvis skriva 1 månads uppsägningstid och båda parter kan tro att det är 1 månads uppsägningstid – men det kan vara lika BS som att det är hyran som står på kontraktet som juridiskt sett gäller.

Om man vill se till att inte bli rökt som hyresgäst eller uthyrare bör man läsa den.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700994.HTM

edit: fy fan vad jag stavar dåligt!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Våran förlust har endel fördelar. Har man en plan att bo någonstans tillfälligt, är det guldvärt att kunna hitta ett ett andrahands-kontrakt och betala en hyffsat rimlig summa. Visst det kunde vara 500-1000kr billigare, men jag klagar inte, sålänge jagvet att allt är tillfälligt.

Som sagt, jag bestämmer inte vad som är rätt o fel. Rådande bostads-krig gör att människor vinner på dessa "olagliga" prissättningar. 90% klarar sig säkert, och även så i mitt fall. Men priset ligger inom de gränser jag klarar av att betala.

Även om du och jag bestämmer att folk ska sluta ta ut på tok för höga hyror, behövs en rejäl omställning, kontroll och kanske ett annat synsätt på saken för inblandade, hyresnämder, hyresvärdar m.m. Men så länge folk tjänar pengar på det, kommer de inte sluta.

Stämmer bra allt det där du säger.
Men i min värld hittar du ett andrahandskontrakt lika lätt/svårt alternativt t.o.m ett förstahandskontrakt, och allt till en mer rimlig peng.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Dessa människor som gnäller om sina andrahadskontrakt skjuter sig själva i foten. Folk kommer sluta hyra ut i andra hand.
va var de stackarn skulle få ta i hyra för att de ska vara lagligt 3000kr för en mublerad lägenhet i sthm till tre killar. :D då skulle jag nog hellre offra mina 3000 och bara låta lägenheten stå och då har man ju en förlust förlust situation.
smurfarna som ville kommer och plugga/jobba ett halvår får ingen bostad och han som ville åka till greklad ett halvår förlorara sin intäckt.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Dessa människor som gnäller om sina andrahadskontrakt skjuter sig själva i foten. Folk kommer sluta hyra ut i andra hand.
Ja då typ säger de upp sina lägenheter istället och så får dom förstahandskontrakt istället. Skott rakt genom foten..
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Kan inte se hur du skulle kunna förlora i rätten.
De har skrivit på ett kontrakt där de accepterar hyran punkt slut, bara köra upp papperet i ansiktet på horungarna och skratta högt och vifta med 25 tusingar framför näsan på dem :D
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Kan inte se hur du skulle kunna förlora i rätten.
De har skrivit på ett kontrakt där de accepterar hyran punkt slut, bara köra upp papperet i ansiktet på horungarna och skratta högt och vifta med 25 tusingar framför näsan på dem :D
Då kanske du bör läsa på lite.. Alltså om du inte kan se hur han kan förlora i rätten..
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Kan inte se hur du skulle kunna förlora i rätten.
De har skrivit på ett kontrakt där de accepterar hyran punkt slut, bara köra upp papperet i ansiktet på horungarna och skratta högt och vifta med 25 tusingar framför näsan på dem :D

Det vill sig fortfarande inte riktigt va?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Kan inte se hur du skulle kunna förlora i rätten.
De har skrivit på ett kontrakt där de accepterar hyran punkt slut, bara köra upp papperet i ansiktet på horungarna och skratta högt och vifta med 25 tusingar framför näsan på dem :D

Vilka andra lagar kan man kunna "kontrakta" bort? Mord, misshandel eller kanibalism(som jag inte kommer på det riktiga namnet på)?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top