FAKKING Hyresnämnden

Dr.Bike

Guest
Jag betalar liksom av någons lån just nu, men jag klagar inte, och tjejen klagade inte då hon hade sin lilla etta. Några av mina vänner kände sig tvugna att köpa lägenhet som studenter, fick dra in familjen för borgen mm. Då är man lycklig att få betala av någons lån och kan även sticka direkt om man vill.

Synd att dina hyresgäster klagade, har de skrivit på kontrakt borde de väl insett att man inte ska klaga! Men som sagt, rådande bostadsmarknad sätter priset!

Knepig logik du för.

Först och främst: 2 fel ger inte ett rätt.
Att du och din tjej ACCEPTERAT en lagvidrig och felaktig sak gör inte saken mer legitim. Det är ER förlust.

Sen... så är det förvisso (som du säger) marknadsekonomi.
Men du glömmer den "lilla" detaljen...
Olagligheten.
Ockret.
Den är en del av marknaden. Ja. Eller rättare: Har varit.
Och även här begår du ett tankefel/logikfel när du diskonterar en olaglighet i marknaden.
Den ska bort.
Och då faller marknadspriserna till normala nivåer.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Knepig logik du för.

Först och främst: 2 fel ger inte ett rätt.
Att du och din tjej ACCEPTERAT en lagvidrig och felaktig sak gör inte saken mer legitim. Det är ER förlust.

Sen... så är det förvisso (som du säger) marknadsekonomi.
Men du glömmer den "lilla" detaljen...
Olagligheten.
Ockret.
Den är en del av marknaden. Ja. Eller rättare: Har varit.
Och även här begår du ett tankefel/logikfel när du diskonterar en olaglighet i marknaden.
Den ska bort.
Och då faller marknadspriserna till normala nivåer.

Det är därför denna olaglighet ska bli en laglighet?
För att det är så jävla fel o ocker o allt va de är?

Mje, det skapas bostäder iom att man kan ta ut kostnaden för lånet etc så jag ser inga direkt fel i det sålänge man har skrivit ett kontrakt o kommit överens.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får nog hålla med Hoonkiiie (för en gångs skull) :)
Ja jag känner mig lite vänsterradikal i såna här lägen.
Det är skönt att det finns lagar mot såna som dig* Starstriker.
Allastå inte personligen, men den utbredda ockermentaliteten
i fastighetssegmentet.

Jag menar: Inte fan ska DE betala dina lån och räntor?
Ffa inte räntor.
Det är jäkla fasoner bara!

En liiiten öppning är ju att det som sagt var möblerat.
Däri finns ett rätt gediget gummiband.

Men åter till kärnfrågan: Det är detta ocker som under 80 90 och 2000-talet drivit upp priser och kostnader till absurda nivåer på 2.handmarknaden.
Samtidigt minskar det rörligheten/byte av innehavare till noll. För varför ska en som sitter på ett 1.handkontrakt eller en bostadsrätt någonsin släppa det guldägget, om man både kan äta kakan OCH ha den kvar?

Nä - etiskt och moraliskt tveksamt Starstriker.

Känn efter med hjärtat och du inser att det är bara att betala.

*hyresockrare - inte Starstriker personligen.

Men man ska väl inte acceptera hyresnivån, krita på avtalet, le förbindligt, bo och njuta. För att sedan stämma? Det är ju att 80-talistiskt prompt vilja bo innerstan fast man inte har råd och samtidigt rata de förorter i vilka de flesta av oss unga stockholmare fick börja.

Håller dock med dig och korvgubbe om att hyresgäster inte ska betala värdens amorteringar.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..

Mje, det skapas bostäder iom att man kan ta ut kostnaden för lånet etc så jag ser inga direkt fel i det sålänge man har skrivit ett kontrakt o kommit överens.
Jag misstror dig inte, men kan du visa en källa på påståendet att det ska bli lagligt?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Skitsystem. Om jag hade en bostadsrätt och ville hyra ut den i andrahand,då ska väll jag för fan få bestämma själv hur mycket jag vill ha för obehaget att ha en massa turister där?

Dr.Bike

Guest
Men man ska väl inte acceptera hyresnivån, krita på avtalet, le förbindligt, bo och njuta. För att sedan stämma? Det är ju att 80-talistiskt prompt vilja bo innerstan fast man inte har råd och samtidigt rata de förorter i vilka de flesta av oss unga stockholmare fick börja.

Håller dock med dig och korvgubbe om att hyresgäster inte ska betala värdens amorteringar.

Mja, såklart inte.
Detta mynt har ju två sidor.

MEn vilka val HAR man (egentligen) när "alla" gör såhär, och utbudet är mindre än efterfrågan?
Skriver man INTE på så kommer nån annan, och det permanentar s.a.s systemfelet, men gör det inte mer rätt för det.
Lagen tar däremot NER hyran till rätt nivå.
Det kan aldrig en presumtiv hyresgäst göra. Och det kan man inte heller kräva att de ska kunna och klara.
Man profiterar på deras nöd.

Skitsystem. Om jag hade en bostadsrätt och ville hyra ut den i andrahand,då ska väll jag för fan få bestämma själv hur mycket jag vill ha för obehaget att ha en massa turister där?

Då ska du vara fastighetsägare. Då går det bra.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mja, såklart inte.
Detta mynt har ju två sidor.

MEn vilka val HAR man (egentligen) när "alla" gör såhär, och utbudet är mindre än efterfrågan?
Skriver man INTE på så kommer nån annan, och det permanentar s.a.s systemfelet, men gör det inte mer rätt för det.
Lagen tar däremot NER hyran till rätt nivå.
Det kan aldrig en presumtiv hyresgäst göra. Och det kan man inte heller kräva att de ska kunna och klara.
Man profiterar på deras nöd.

Då ska du vara fastighetsägare. Då går det bra.

Jag misstänker dock att det är tre inte alltför ofragra unga damer som har flyttat till sthlm från gbg för sin karriär i detta fall. Det kan ju dock vara så att det finns andra exempel där tex barnfamiljer flyttat in via andrahandskontrakt på en acceptabel hyresnivå och sedan tvingats flytta pga oskäliga höjningar. Jag antar att lagen har sitt berättigande härvidlag.
Jag vände mig mer mot hyresgästernas beteendet i detta fall.

Dr.Bike

Guest

Dina två första meningar förstår jag inte. För det är INTE vad JAG säger iaf. Du har läst nån annans inlägg ser det ut som. Jag påstår ju tvärtom.
Läs om, läs rätt! :jäs

Ingenting är ok bara för att man skrivit kontrakt.
Det ger inte uthyraren fribrev i lagboken.
Nix.

Ofta skrivs dessutom kontrakten i ren desperation, då situationen ser ut som den gör.
Vilket (som jag sa...) återigen inte gör det hela mer rätt.

Att skriva på ett kontrakt med pistolen mot pannan är alltså inget som rättfärdigar det utbredda ockret.

Dr.Bike

Guest
Jag misstänker dock att det är tre inte alltför ofragra unga damer som har flyttat till sthlm från gbg för sin karriär i detta fall. Det kan ju dock vara så att det finns andra exempel där tex barnfamiljer flyttat in via nadrahandskontrakt på en acceptabel hyresnivå och sedan tvingats flytta pga oskäliga höjningar. Jag antar att lagen har sitt berättigande härvidlag.

Det har den.

Jag lägger ingen vikt vid just DETTA fall. Men ok, ska vi nu diskutera det enskilda fallet, så kan givetvis även jag tycka att hyresgästerna betett sig bedrägligt.
Detta borde de flaggat upp, sagt att de ansåg oskäligt, och gjort en ny deal med Starstriker.
Det är den hederliga metoden.
Om Starstriker då inte hade accepterat deras krav, kunde de gått till nämnden, men med risk för att bli utkickade.

Det är alltså som jag sa 2 sidor på detta mynt.
Men jag drar likt Don Quijote en lans mot att utsatta/medellösa/ekonomiskt svagare ska betala de mera staddas bostäder.

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Hittade en motion som berör ämnet iaf, ska googla vidare lite o se ifall jag hittar de jag söker.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GV02C240

Tack, jag uppskattar att du letar, men det där var nog inte vad du letade efter. För det första är det ju bara en motion och säger ju bara vad Anna Lilliehöök tycker. Dessutom är den 1 år gammal. Och om man läser den så är hennes logik jäkligt bristfällig:

Anna Lilliehöök skrev:
Hindren för att tomma lägenheter inte hyrs ut kan vara flera. I Stockholm är det svårt att få täckning för kostnaderna vid uthyrning av bostadsrätter då hyran begränsas till bruksvärdeshyra.

Om jag inte tänker helt fel så får man ännu sämre täckning för kostnaderna om den står tom. Men det är kanske bara jag.

Fast, spiken i kistan är väl att den avslogs av regeringen.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Tack, jag uppskattar att du letar, men det där var nog inte vad du letade efter. För det första är det ju bara en motion och säger ju bara vad Anna Lilliehöök tycker. Dessutom är den 1 år gammal. Och om man läser den så är hennes logik jäkligt bristfällig:

Om jag inte tänker helt fel så får man ännu sämre täckning för kostnaderna om den står tom. Men det är kanske bara jag.

Fast, spiken i kistan är väl att den avslogs av regeringen.

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid...et=2008/09:CU8

Ja de ligger lite propositioner o skit i ämnet iaf men jag vet inte hur det går med det o jag kan inte hitta något mer precist som styrker det jag sagt.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
...Det är alltså som jag sa 2 sidor på detta mynt.
Men jag drar likt Don Quijote en lans mot att utsatta/medellösa/ekonomiskt svagare ska betala de mera staddas bostäder.
Det ställer självklart även jag upp på, jag är bara så less på alla som inte kan förlika sig med sin inkomst i sitt val av boende. I min centrala hyreskåk har mina grannar i tre omgångar på 10 år sökt majoritet bland oss äldre hyresgäster för en ombildning. Jag brukar torrt konstatera att dessa profithungrande knappast hade kunnat flytta in efter en sådan ombildning.

Själv är jag inte intresserad av att tillsammans med en bank vara delägare i ett hus. Jag är intresserad av farkoster, inte av statiska ting.

Dr.Bike

Guest
Det ställer självklart även jag upp på, jag är bara så less på alla som inte kan förlika sig med sin inkomst i sitt val av boende. I min centrala hyreskåk har mina grannar i tre omgångar på 10 år sökt majoritet bland oss äldre hyresgäster för en ombildning. Jag brukar torrt konstatera att dessa profithungrande knappast hade kunnat flytta in efter en sådan ombildning.

Själv är jag inte intresserad av att tillsammans med en bank vara delägare i ett hus. Jag är intresserad av farkoster, inte av statiska ting.

Ehum - dina farkoster är nog så nära statiska ting man kan komma! :)
En film på dem skulle se ut som en serie stillbilder! :lol
*sorry kunde inte hålla mig*

Jag håller med dig!
Det är oxå en avart: Idioterna som ska in i stan, jaga kontrakt, bli små fastighetsbaroner, göra klipp osv.
Fan det är boende.
Det (vad det nu är) som drivit upp fastighetsmarknaden till tramsiga nivåer, borde neutraliseras.
Tusan hakar det ska INTE vara en huvuddel av ens inkomst som går till BOENDE! (dvs pengar ner i NÅN ANNANS ficka).

KOlla in i Kina hur fastighetsmarknaden funkar!
(jag minns inte detaljerna) men det var nåt slags omvänt förhållande.
Och nej jag gillar inte kommunism. Men det finns saker att lära.
De hade iaf nån mekanism (lag) som höll detta i schack.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ehum - dina farkoster är nog så nära statiska ting man kan komma! :)
En film på dem skulle se ut som en serie stillbilder! :lol
*sorry kunde inte hålla mig*

Jag håller med dig!
Det är oxå en avart: Idioterna som ska in i stan, jaga kontrakt, bli små fastighetsbaroner, göra klipp osv.
Fan det är boende.
Det (vad det nu är) som drivit upp fastighetsmarknaden till tramsiga nivåer, borde neutraliseras.
Tusan hakar det ska INTE vara en huvuddel av ens inkomst som går till BOENDE! (dvs pengar ner i NÅN ANNANS ficka).

KOlla in i Kina hur fastighetsmarknaden funkar!
(jag minns inte detaljerna) men det var nåt slags omvänt förhållande.
Och nej jag gillar inte kommunism. Men det finns saker att lära.
De hade iaf nån mekanism (lag) som höll detta i schack.

Ok att jag gillar långsamma saker, men jag gillar lågvarvig urkraft.
http://www.youtube.com/watch?v=1yCCPioL4Ro&feature=related
Hade jag råd skulle jag bo på en gammal bogserbåt i topptrim och roa mig med att köra cirklar runt skridskoåkare vintertid.
Men nu har jag inte råd att hålla knullputs på en bogserare. Så därför bidar jag min tid här i botongbunkern.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln