FAKKING Hyresnämnden

Dr.Bike

Guest
Vilka andra lagar kan man kunna "kontrakta" bort? Mord, misshandel eller kanibalism(som jag inte kommer på det riktiga namnet på)?

Huvudet på spiken! :tummenupp


Det är vad jag försökt säga vid minst tre tillfällen i mina inlägg. Men på ett mer subtilt sätt.
Subtilt verkar inte funka på denna sidan.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Även om jag tycker Starstriker borde få ta ut en hyra som motsvarar hans kostnader så tycker jag det var rätt så klantigt att inte ta reda på vad som gäller innan man hyr ut. För sent att göra nånting åt det nu. Du har lagen emot dig. Bara att betala.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Huvudet på spiken! :tummenupp


Det är vad jag försökt säga vid minst tre tillfällen i mina inlägg. Men på ett mer subtilt sätt.
Subtilt verkar inte funka på denna sidan.

Jo jag är ganska smart. Men det är inte alla här så jag tänkta hjälpa dig att förenkla ditt budskap.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Även om jag tycker Starstriker borde få ta ut en hyra som motsvarar hans kostnader så tycker jag det var rätt så klantigt att inte ta reda på vad som gäller innan man hyr ut. För sent att göra nånting åt det nu. Du har lagen emot dig. Bara att betala.

Well, vi visste att det var på det här viset, men inte att man inte får ta betalt för sina räntekostnader. Så vi tyckte att vi följde "lagen" eftersom hyran inte var överprissatt i våra ögon. Dessutom var det riktigt snälla och trevliga hyresgäster, så vi räknade inte med problem. Men oj vad fel man kan ha.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
mörka dom hela vägen och betalade till dig samtidigt som dom visste att du inte fick ta ut den hyran som du gjorde och gick till hyresnämnden sen? (har inte läst hela tråden)
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Och av ren nyfikenhet,vad innebar detta för dig i slutändan?
Sjönk vinsten på lägenhetsaffären från 1000000 till bara 975000 eller:tungan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Och av ren nyfikenhet,vad innebar detta för dig i slutändan?
Sjönk vinsten på lägenhetsaffären från 1000000 till bara 975000 eller:tungan

Well. Det här var faktiskt min flickväns lya. Hon fick bra betalt ändå. Det är inte så mycket pengarna som är grejjen utan vissa folks inbyggda ruttenhet.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Ja då typ säger de upp sina lägenheter istället och så får dom förstahandskontrakt istället. Skott rakt genom foten..

Jadu jag tror att i de flesta fallen så har inte personerna som hyr i andra hand ekonomin att köpa en 3 miljoners lägenhet. Och verkligen inte folk som vet själva att de bara ska bli tillfälliga.
om vi tar detta fallet då så var de 3killar som ville bo där så lägenheten hade blivit till salu då hade bara en kille kunnat köpt den och bott där själv de andra två hade fått leta vidare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men alltså, förstår jag rätt att ni (eller din tjej i alla fall) baserat ett kontrakt och affärsuppgörelse på vad hon tycker är rimligt istället för vad ett mycket tydligt regelverk säger?

Det är det mest oroande i den här frågan. Sorry men det är så blåögt att det påminner mig om hon med fett-plåstret.
 

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Borta
Jag har inte riktigt läst hela tråden men det dök upp en fråga i mitt huvud som jag måste få svar på.

Visste du inte vad som gällde innan du hyrde ut lägenheten?

Ifall svaret blir nej, Varför tog du inte reda på vad som gällde?

Jag kan hålla med om att det är lite fult att bete sig så. Men det finns ganska tydliga regler om vad som gäller och dessa är relativt enkla att ta reda på.

Du körde en fuling och ville ha mer betalt än du hade rätt till,de körde också en fuling och sa att priset var okey fast de visste att de inte var det och skulle kräva dig på mellanskillnaden i efterhand.

Skillnaden är väll bara att de gjorde som man får och du gjorde det inte.

Sorry men jag förstår inte att du blir så arg som du blir, regler är regler och du borde tagit reda på vad som gäller och rättat dig efter de.

Sen om reglerna är rätt eller inte är ju i det här fallet ointressant eftersom "brott redan begåtts"
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
En polare blev också dukigt rövknullad av en andrahandshyresgäst. Där handlade det om max 500-1000 spänn överpris per månad, men gästen hotade med att kräva tillbaka det om han inte slapp ifrån kontraktet tre månader i förtid.

Lagen om skälig hyra är tydlig, så det behöver vi inte diskutera mer.

Men det finns en moralisk aspekt också, enligt gammeldags ideal skall man inte skaka hand på en uppgörelse som man inte är beredd att stå för. Moral är ju dock något subjektivt, vilket syns i sådana här fall.

Summan av kardemumman är att min polare aldrig mer kommer att hyra ut sin bostad, han låter den hellre stå tom ett halvår när han är ute och jobbar.

Och det gagnar ju ingen.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Möjligtvis lite off-topic, men...

Varför köper man överhuvud taget en del i en lägenhet, som en förening ändå äger till största delen?

För att man får lov att slänga in ett nytt kök och tapetsera om när man vill?

För att tjäna pengar? Eller förlora pengar?

För min del borde alla lägenheter vara hyreslägenheter, med en hyra som reglerades så att hyresvärdar inte kan ta ut överpriser, även om de givetvis ska få tjäna lite grand på det hela. Enkelt att byta lägenhet ifall man får jobb på annan ort. Andrahandsuthyrning, ifall man vill provbo hos en potentiell sambo, får arbete på annan ort, sköts genom att personen som hyr i andra hand helt enkelt betalar ordinarie hyra + lite till ifall lägenheten är möblerad.

Att köpa en del i en lägenhet gör ju bara att man fastnar och rörligheten begränsas. Får man jobb på annan ort slutar det i värsta fall med att man är tvingad att sälja till ett underpris, får köpa ny bostad dyrt och man gör en stor personlig förlust, vilket gör att konsumtionskraften för andra varor blir begränsade och i värsta fall går man i personlig konkurs.

Hus kan jag däremot förstå att man vill köpa. Det kan man i alla fall riva (om det är friliggande) och bygga nytt om man vill, så det äger du verkligen fullt ut.

Så, än en gång, varför vill man egentligen köpa en del i en föreningsägd lägenhet?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Möjligtvis lite off-topic, men...

Varför köper man överhuvud taget en del i en lägenhet, som en förening ändå äger till största delen?

För att man får lov att slänga in ett nytt kök och tapetsera om när man vill?

För att tjäna pengar? Eller förlora pengar?

För min del borde alla lägenheter vara hyreslägenheter, med en hyra som reglerades så att hyresvärdar inte kan ta ut överpriser, även om de givetvis ska få tjäna lite grand på det hela. Enkelt att byta lägenhet ifall man får jobb på annan ort. Andrahandsuthyrning, ifall man vill provbo hos en potentiell sambo, får arbete på annan ort, sköts genom att personen som hyr i andra hand helt enkelt betalar ordinarie hyra + lite till ifall lägenheten är möblerad.

Att köpa en del i en lägenhet gör ju bara att man fastnar och rörligheten begränsas. Får man jobb på annan ort slutar det i värsta fall med att man är tvingad att sälja till ett underpris, får köpa ny bostad dyrt och man gör en stor personlig förlust, vilket gör att konsumtionskraften för andra varor blir begränsade och i värsta fall går man i personlig konkurs.

Hus kan jag däremot förstå att man vill köpa. Det kan man i alla fall riva (om det är friliggande) och bygga nytt om man vill, så det äger du verkligen fullt ut.

Så, än en gång, varför vill man egentligen köpa en del i en föreningsägd lägenhet?

För det är fattigt med hyresrätt o jag kanske inte vill ha en vägg i min lägenhet jag inte får slå ut eller ett kök jag inte får byta ut eller ett badrum som suger snase.

"Vadå, vill du ha en väldigt snygg modern o stilren svart tapet? Ja men då måste du tapetsera dit en babyblå med vita ränder igen när du flyttar, o golvena är faktiskt bara 8 år gamla så det är många år kvar tills vi byter dem, korkmatta är jättefint..."
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
För det är fattigt med hyresrätt o jag kanske inte vill ha en vägg i min lägenhet jag inte får slå ut eller ett kök jag inte får byta ut eller ett badrum som suger snase.

"Vadå, vill du ha en väldigt snygg modern o stilren svart tapet? Ja men då måste du tapetsera dit en babyblå med vita ränder igen när du flyttar, o golvena är faktiskt bara 8 år gamla så det är många år kvar tills vi byter dem, korkmatta är jättefint..."

Får du verkligen göra precis vad du vill, som att slå ut en vägg, utan att det först blivit godkänt av föreningen?

Känner en som tog kontakt med lägenhetsuthyrarföretaget, lade fram en plan som innebar att hon skulle lägga in "fuskparkett" där det var plastmattor, måla fondväggar osv. Det gick hur bra som helst. Hon betalade förvisso för arbete och material själv, men det får du göra i en bostadsrätt också. Förvisso kan du gällande den sistnämnda sälja till ett högre pris. Om du har tur.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Kan man verkligen veta att andrahandshyresgästerna verkligen visste vad som gällde?

Kan det inte ha varit så att de kanske blev upplysta om hur det förehåller sig vid en andrahandsuthyrning gällande hyra osv?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Får du verkligen göra precis vad du vill, som att slå ut en vägg, utan att det först blivit godkänt av föreningen?

Känner en som tog kontakt med lägenhetsuthyrarföretaget, lade fram en plan som innebar att hon skulle lägga in "fuskparkett" där det var plastmattor, måla fondväggar osv. Det gick hur bra som helst. Hon betalade förvisso för arbete och material själv, men det får du göra i en bostadsrätt också. Förvisso kan du gällande den sistnämnda sälja till ett högre pris. Om du har tur.

En bärande vägg e lite obra att slå ut men annars så ska de inte va några större problem.

Pengar man lägger på renovering i en BR är pengar man oftast får tillbaka o i flera fall även dubbelt.
I en HR är det endast pengar i sjön och man får inte göra precis hur man vill utan det måste vara nåt som passar för alla, o de gör ofta inte moderna snygga tapeter i mörka färger tex.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Så, än en gång, varför vill man egentligen köpa en del i en föreningsägd lägenhet?

Därför att det i de flesta fall är en väldigt bra affär.
Självklart är det bättre att få ett förstahandskontrakt på en 75kvm hyrsrätt i innerstan där "bruksvärdesprincipen" begränsar hyran till en sissådär 5000 istället för att köpa motsvarande bostadsrätt fullt belånad för en sissådär 3,5millar och alltså pröjsa det tredubbla varje månad.

Men ta istället exemplet med de som redan gjort bostadskarriär och därför har lite pengar att investera så är det ju betydligt bättre att casha en lya och därefter nöja sig med månadsavgiften och en obetydlig räntekostnad än att hyra och månad efter månad göda någon fet hyresvärd.

Hon betalade förvisso för arbete och material själv, men det får du göra i en bostadsrätt också..

Ja, men i en bostadsrätt betalar de flesta renoveringar igen sig mångdubbelt. I en hyresrätt skulle det vara svårt att motivera självfinansierade renoveringar som sträcker sig över lite nya färg/tapet och på sin höjd lite billiga laminatgolv över linoliummattan...

Äger du ditt boende så får man ofta igen det man lägger på en renovering med råge så att då bytta ut femtiotalsköket och sunkbadrummet för 100000 är ofta en bra affär rent ekonomiskt samtidigt som man får bo som en kung.

Vem fan skule vara beredd att riva ut ett badrum eller ett kök i en hyresrätt utan att få igen en krona när de flyttar?!

Har kompisar som bor i en hyresrätt där linoliummattorna är solkiga som fan men hyresvärden låter dem inte ens lägga in laminat med smyglister...

Badrummet är äckligt och det enda de får göra är att rengöra ännu nogrannare och försöka köpa en schysst badrumsmatta och ett snyggt draperi.
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Därför att det i de flesta fall är en väldigt bra affär.
Självklart är det bättre att få ett förstahandskontrakt på en 75kvm hyrsrätt i innerstan där "bruksvärdesprincipen" begränsar hyran till en sissådär 5000 istället för att köpa motsvarande bostadsrätt fullt belånad för en sissådär 3,5millar och alltså pröjsa det tredubbla varje månad.

Men ta istället exemplet med de som redan gjort bostadskarriär och därför har lite pengar att investera så är det ju betydligt bättre att casha en lya och därefter nöja sig med månadsavgiften och en obetydlig räntekostnad än att hyra och månad efter månad göda någon fet hyresvärd.

Uppenbart finns det väl någon fördel, eftersom det inte saknas köpare och många i hyresbostädsboende vill ombilda.

Själv ser jag bara fördelar med att snabbt kunna ta sitt pick och pack och flytta om jag vill, utan att behöva fundera på om jag gör en förlust jag kanske får betala av de kommande fem åren.

Bor i och för sig som första hyresgäst i min lägenhet, så den är ju ganska fin. Värre kanske om man flyttar in som tjugonde hyresgäst i en bostad som inte renoverats på tio år. Då skulle man kanske gärna vilja fixa till den lite.

Ja, men i en bostadsrätt betalar de flesta renoveringar igen sig mångdubbelt. I en hyresrätt skulle det vara svårt att motivera självfinansierade renoveringar som sträcker sig över lite nya färg/tapet och på sin höjd lite billiga laminatgolv över linoliummattan...

Äger du ditt boende så får man ofta igen det man lägger på en renovering med råge så att då bytta ut femtiotalsköket och sunkbadrummet för 100000 är ofta en bra affär rent ekonomiskt samtidigt som man får bo som en kung.

Vem fan skule vara beredd att riva ut ett badrum eller ett kök i en hyresrätt utan att få igen en krona när de flyttar?!

Har kompisar som bor i en hyresrätt där linoliummattorna är solkiga som fan men hyresvärden låter dem inte ens lägga in laminat med smyglister...

Badrummet är äckligt och det enda de får göra är att rengöra ännu nogrannare och försöka köpa en schysst badrumsmatta och ett snyggt draperi.

Du har en poäng. Och ett par till.

Efter ditt och AnderasNo:s inlägg är jag numera en varm anhängare av bostadsrätter. :)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Uppenbart finns det väl någon fördel, eftersom det inte saknas köpare och många i hyresbostädsboende vill ombilda.
.....

Efter ditt och AnderasNo:s inlägg är jag numera en varm anhängare av bostadsrätter. :)

Jag gillar bostadsrätter men anser även att det är ett stort misstag att ombilda allt för stor del av de hyresrätter som finns i ett område. Hyresrätter har en väldigt viktig funktion att fylla.

Som ett typexempel kan nämnas Vaxholm där den massiva ombildningen numera innebär att kommunen fått oerhört svårt att rekrytera personal till offentlig sektor eftersom de personer som jobbar inom denna sektor knappast har råd med en bostadsrätt och det inte längre finns några hyresrätter att få tag på. Därav förstår jag problematiken för vem vill pendla ut till Vaxholm?! Hur många områden har väl utbyggda kommunikationer dit?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top