FAKKING Hyresnämnden

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har nu läst hela långa tråden och konstaterat precis som du. Du är rökt.

Efter att ha suttit i en BRF styrelse som styrelseledarmot 3år så kan man ju lite i detta ämne.
Hade du tagit hyran plus kanske någon 500 ing eller ev tusing i hyra så hade det varit ok. Inte lagligt men tillräckligt lite för att anses som ringa och då gå obemärkt förbi, finns någon % sats jag inte kommer ihåg, men 1000:- på 4800:-/i hyra är ok. Sen skulle du lagt på för ev parkering och möbler 3000 eller vad nu amorteringen var.
För att hyra ut möbler eller dina gardiner för en oskärligt peng är helt ok om ni har ett avtal på det precis så som din burk vitabönor.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att hyra ut möbler eller dina gardiner för en oskärligt peng är helt ok om ni har ett avtal på det precis så som din burk vitabönor.

Näpp, det är ju precis det det inte är, det finns en procentsats på hur mycket man kan ta i hyra för sina möbler, just för att folk har försökt ta en tusing extra för en solkig soffa som hyresgästen ändå inte vill ha.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi "vann"

Hyresgästen krävde oss på 24k.
Nämnden försökte få till en förlikning på 13k, vilket inte antogs av vår motpart. Idag har nämnden fattat beslutet att vi endast behöver betala tillbaka 10k. Inte optimalt, men jag är nöjd.

Nu blir det iaf ingen lyxsemester för de där tre snorungarna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vi "vann"

Hyresgästen krävde oss på 24k.
Nämnden försökte få till en förlikning på 13k, vilket inte antogs av vår motpart. Idag har nämnden fattat beslutet att vi endast behöver betala tillbaka 10k. Inte optimalt, men jag är nöjd.

Nu blir det iaf ingen lyxsemester för de där tre snorungarna.

Perfekt! Fint att du tipsade divornas nye hyresvärd om deras betalningsmoral också! :D

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag fattar inte hur detta kan vara ett problem med att folk tar ut för stora hyror?!

om du t.ex. vill ha ut 25k i månaden för lägenheten så kommer det inte finnas en jävel som vill ha den. tar man skäligt betalt så kommer det att finnas folk som vill hyra den. sen kanske man som privatperson inte skall göra det till en vinstdrivande grej, men att hyra ut en lägenhet kan inte vara så farligt...

skönt för dig att det löste sig på ett någorlunda bra sätt

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
jag fattar inte hur detta kan vara ett problem med att folk tar ut för stora hyror?!

om du t.ex. vill ha ut 25k i månaden för lägenheten så kommer det inte finnas en jävel som vill ha den. tar man skäligt betalt så kommer det att finnas folk som vill hyra den. sen kanske man som privatperson inte skall göra det till en vinstdrivande grej, men att hyra ut en lägenhet kan inte vara så farligt...

Problemet är att man inte får ta betalt för sina räntekostnader, vilket i mina ögon är helt galet. Att dessutom komma i efterhand och klaga över att hyran var för hög under hyresperioden är fan skandalöst tycker jag. Det är inte precis så att vi höjt hyran under tiden de bodde där.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Lagen är lagen.
Man får inte göra så helt enkelt.
:mattias

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Problemet är att man inte får köra i den hastighet som bilen och jag som förare klarar, vilket är helt galet. Att de dessutom kommer i efterhand med ett kamreaskåpsfoto på mig och säger att jag kört för fort är helt skandalöst. Det är ju inte precis som att jag orsakade någon olycka eller störde någon på den f.ö tomma vägen.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Problemet är att man inte får köra i den hastighet som bilen och jag som förare klarar, vilket är helt galet. Att de dessutom kommer i efterhand med ett kamreaskåpsfoto på mig och säger att jag kört för fort är helt skandalöst. Det är ju inte precis som att jag orsakade någon olycka eller störde någon på den f.ö tomma vägen.

Det där var en helt fantastiskt bra liknelse.........

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Gott att höra!!!

Fan vad skönt att höra! Jag hyrde inte ut min 43 kvm med toppläge och balkong när jag jobbade utomlands. Hade jag kunnat tjäna lite på det hade jag hyrt ut den. Efter att ha läst att Lars Ohly hade gjort precis det du råkat ut för så valde jag att låta den stå tom istället. Skulle jag BACKA ekonomiskt på att vara orolig för att hyresgästen ska paja inredning eller annat? Skulle inte tro det. Min avgift är 2500 kr.

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article188870.ab

LÄS OCH BLI FÖRBANNAD:

"Lars Ohly tycker inte att han har handlat ohederligt:

- Tvärtom. Det är precis så här man ska gå till väga. Man ska skriva kontrakt. Man ska hyra. Och sedan ska man klaga i efterhand.
"Väldigt angelägen"

Lägenhetsinnehavaren hyrde ut sin lägenhet för att han skulle arbeta utomlands under ett år. Han ville därför att allt gick rätt till och hade tillstånd från bostadsrättsföreningen.

- Det kom massor med svar när jag annonserade ut lägenheten, säger han. Jag blev erbjuden 9 500 kronor i månaden från flera håll.

- Men Lars Ohly var väldigt angelägen och mycket trevlig. Han betonade också noga att han var riksdagsman och att jag därför kunde lita på honom."

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln