FAKKING Hyresnämnden

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Problemet är att man inte får köra i den hastighet som bilen och jag som förare klarar, vilket är helt galet. Att de dessutom kommer i efterhand med ett kamreaskåpsfoto på mig och säger att jag kört för fort är helt skandalöst. Det är ju inte precis som att jag orsakade någon olycka eller störde någon på den f.ö tomma vägen.

nu är du bara dum:sissy






:rolleyes:
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
men det är väl ganska självklart att du inte kan kräva hyresgästerna på din ränta?
vinner du detta ska jag skarpt fundera på att köpa en BR och sedan hyra ut med plus/minus 0, och sedan sälja under högkonjukturen
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Jo, det står det, men jag har tyvärr inte pappren här.

Vi har tagit ut 9500 i sju månader = 66500

De vill ha tillbaka 25k (+ränta) 66500-25000=41500

41500/7=ca 5900. (=Skälig hyra?)

Lyan är en vindsvåning på 60 m2 (golvyta) och kanske 50 m2 boyta. Tipptopp med sjöutsikt.

Vi har 64kvm i hammarby slumstad den betalar vi 8200 för i månaden + vatten och el och det är hos "sosse wannabies" wallenstam
ingen sjöutsikt men fint mögel

men det är väl ganska självklart att du inte kan kräva hyresgästerna på din ränta?
vinner du detta ska jag skarpt fundera på att köpa en BR och sedan hyra ut med plus/minus 0, och sedan sälja under högkonjukturen

??????? du får ju betala hyresbolagets ränta
sverige är väl inte muslimskt ännu = räntefritt
eller så kan du sälja i lågkonjunktur när dom rivit din lägenhet
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Men är det bara jag som tycker detta är ganska självklart?

Avgiften är kostnaden per månad för att bo i lägenheten
Ränta/amortering är kostnaden för att köpa lägenheten, dvs inom sinom tid äga lägenheten och sen kunna sälja den och tjäna igen varenda pening, om man inte gör en kass affär dvs.
 
Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Släng in ett "offer" som lurpassar på fortköraren och kastar sig ut i vägen så börjar det likna nåt. Läs: såna svin som medvetet ingår avtal med baktanke att få tillbaka pengar.

Exakt! I fortkörningsexemplet fanns inte ens ett offer som råkat illa ut (likt SS hyresgäst).

Bland bostadsrättsinnehavare är du nog hyfsat ensam. Man ska alltså bo i fina lägenheter väldigt centralt för samma pengar som en sliten hyreslägenhet i förorten? Oj, glömde att det är Sverige där alla ska ha det lika... dåligt åtminstone hellre än att några har det bra även om de jobbat hårt för det.

Men är det bara jag som tycker detta är ganska självklart?

Avgiften är kostnaden per månad för att bo i lägenheten
Ränta/amortering är kostnaden för att köpa lägenheten, dvs inom sinom tid äga lägenheten och sen kunna sälja den och tjäna igen varenda pening, om man inte gör en kass affär dvs.
 
Last edited:

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Men är det bara jag som tycker detta är ganska självklart?

Avgiften är kostnaden per månad för att bo i lägenheten
Ränta/amortering är kostnaden för att köpa lägenheten, dvs inom sinom tid äga lägenheten och sen kunna sälja den och tjäna igen varenda pening, om man inte gör en kass affär dvs.

Fast det är ju någon annan som nyttjar din egendom som du har betalat/betalar för?

Tycker du att en som hyr en villa i andra hand bara ska betala driftskostnader så som el, sophämtning mm?
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Ränta/amortering är kostnaden för att köpa lägenheten,
dvs inom sinom tid äga lägenheten och sen kunna sälja den
och tjäna igen varenda pening,
om man inte gör en kass affär dvs.

ränta är kostnad
amortering är en investering
vilket du korrekt rättade ditt inlägg till
sen förstår jag inte skillnaden . . . om ett fastighetsbolag sätter en hyra
så räknar dom aldrig bort ev.t vinst på din hyra ??
utan du får ALLTID betala för deras kostnader "förmodade"
varför skulle inte en privat person kunna göra samma sak ????
risken är inte mindre för honom
men det är typiskt sosse sverige
går det dåligt då får du ta smällen om du har jobbat ihop
har du inget och det går snett då skall andra hjälpa
och om du har och det går bra då skall andra ha det av det

men å andra sidan . . så är alltid arschlet bak . :huvet :arsele
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
om ett fastighetsbolag...
varför skulle inte en privat person...

Det är väl där skillnaden ligger. Det är ok att tjäna pengar på fastigheter men då ska du göra det som företagare och följa alla de regler och åtaganden som det innebär att vara uthyrare.

Reglerna finns väl för att inte varenda lägenhet i storstäderna skall ägas av kapitalstarka privatpersoner, som tjänar pengar på folks behov av boende, utan att för den skull behöva ta det ansvar som en hyresvärd måste ta för sina boende.

Lite ansvar/skyldigheter = inte samma rätt att ta betalt av den som hyr

Mycket ansvar/skyldigheter = rätt att ta ut hyra som täcker alla kostnader och dessutom ger vinst (som sedan beskattas)
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Lite ansvar/skyldigheter = inte samma rätt att ta betalt av den som hyr

Mycket ansvar/skyldigheter = rätt att ta ut hyra som täcker alla kostnader och dessutom ger vinst (som sedan beskattas)

som delägare i en BR vilket ansvar har du inte för din andra hands hyresgäst
och vilka föreningar accepterar bara andra hands uthyrning av sina medlemmar
och vilka hyresinkomst vinster är inte skattepliktiga
och vilka kostnader förutom räntor är avdragsgilla för privatpersoner

det är klart att om man tror att ett stort företag skulle behandla sina
högt ärade hyresgäster bättre än en liten hyresvärd
då är valet enkelt . . tillgång och efterfrågan
om man hellre slappar eller är kung i baren . .
än satsar på sitt boende så är det klart att man får betala för sig ? eller
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
som delägare i en BR vilket ansvar har du inte för din andra hands hyresgäst
och vilka föreningar accepterar bara andra hands uthyrning av sina medlemmar
och vilka hyresinkomst vinster är inte skattepliktiga
och vilka kostnader förutom räntor är avdragsgilla för privatpersoner

det är klart att om man tror att ett stort företag skulle behandla sina
högt ärade hyresgäster bättre än en liten hyresvärd
då är valet enkelt . . tillgång och efterfrågan
om man hellre slappar eller är kung i baren . .
än satsar på sitt boende så är det klart att man får betala för sig ? eller

Skulle jag hyra ut min BR så skulle ju jag tamefan också se till så att jag fick betalt för allt. Min kostar 2450kr i månaden, med amortering och ränta betalar jag ca4500kr, så det är självklart för mig att hur jag ut den så ska jag ha 4500-5000kr i månaden så det täcker l hyra,lån,el osv. Detta är ju för att ha råd att också betala hyran på en annan lägenhet om jag tex måste flytta 1år pga av jobb lr liknande. Eller om jag åker iväg på en jorden runt resa så står jag ju inte och betalar 2000kr i månaden medans någon hyr min lägenhet för 2450.

DÅ kan ju den personen lika gärna hyra en sunkig hyresrätt i något slumkvarter.

Nu bor ju jag inte i stockholm och har inte lån på 2 milj för min BR men ni i stockholm som kanske har hyra på 2500 sen amortering och ränta måste ju fan betala en 6000-8000kr i månaden, vem fan hyr då ut sin lägenhet för 2500kr och själv står och betalar 3500-5500kr i månaden..
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
jag förstår vad ni menar, jag kan hålla med om att man i sosse sverige inte ska kunna bli rik, är man rik har man gjort nåt kriminellt. Detsamma som at det värsta brottet man kan göra i Sverige är inte mord/våldtäkt/dråp etc. det värsta man kan göra är att stjäla från staten, då jävlar ska man ha balle.

Men jag tycker fortfarande att det itne är helt okej att hyra ut i 2a hand med ränta/amortering.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag förstår vad ni menar, jag kan hålla med om att man i MODERAT sverige inte ska kunna bli rik, är man rik har man gjort nåt kriminellt. Detsamma som at det värsta brottet man kan göra i Sverige är inte mord/våldtäkt/dråp etc. det värsta man kan göra är att stjäla från staten, då jävlar ska man ha balle.

Men jag tycker fortfarande att det itne är helt okej att hyra ut i 2a hand med ränta/amortering.

Jag rättade dig lite där, vi kan inte hålla på och skylla alla orättvisor på den GAMLA regeringen, den NYA har haft gott om tid på sig att rätta till det, om dom hade velat...
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Men jag tycker fortfarande att det itne är helt okej att hyra ut i 2a hand med ränta/amortering.
Det stör mig som fan att du tycker så! Om jag vill hyra ut min lya för typ fem miljarder euro ska jag väl få göra det. Det som hyr har ju valet att skita i det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det stör mig som fan att du tycker så! Om jag vill hyra ut min lya för typ fem miljarder euro ska jag väl få göra det. Det som hyr har ju valet att skita i det.

Ocker är aldrig ok, vem som än utför det.
Det var därför lagen kom till, dom som hade råd och kontakter köpte upp alla lägenheter dom kom över i områden där det var svårt att hitta bostäder, sedan hyrdes dom ut till ockerpriser, för att det fanns folk som var desperata nog att betala det.

Jag tycker att regeln är bra, det frigör lägenheter som kommer ut på förstahandsmarknaden istället.

Ska du inte bo där själv, släpp lägenheten, vill du flytta tillbaka sen, då finns det lediga att hyra.
 
Last edited:

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Ja men du förstod att det var en bostadsrätt va ??

eller är du mäklare ???

hyresrätt absolut . . max 1:- över original hyran
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jorå, jag förstod det, men hur ska man reglera HUR mycket extra man ska få ta ut, några köpte sina hyresrätter för 60 000 och har betalat av varenda spänn, andra gav en miljon och har dessutom överbelånat den för att köpa bil och motorcykel också.

Den ene har 0:- i räntekostnader, den andre har lite mer...

Jag tycker att man ska få ta ut en fast summa utöver månadskostnaden, oavsett om man har lån eller inte, nivån på den fasta summan kan man diskutera, men jag tycker att den ska hållas låg så att det inte lönar sig att spekulera i lägenheter.

Det är aldrig dåligt med rörlighet i bostadsmarknaden.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top